Spis eller spishäll?

Tycker ugn i "arbetshöjd" är helt värdelös. Det är ju mycket svårare att få ut maten? Kanske vore bra om luckan öppnas åt sidan (finns sådana?) men i de kök jag varit öppnas luckan som vanligt. Är ju dessutom svårare att lyfta ur en tung form om den är högt upp jämfört med vanlig ugnsplacering där man bara kan böja lagom mycket på benen.
Det finns men vet inte om det finns i Sverige. Har sett på tv en ugn med dubbla luckor som öppnades åt sidorna. (Det var i tv-serien The little couple och de sa att de når inte över en lucka som fälls ner så de behövde sidohängda luckor).

Tycker ugn i "arbetshöjd" är helt värdelös. Det är ju mycket svårare att få ut maten? Kanske vore bra om luckan öppnas åt sidan (finns sådana?) men i de kök jag varit öppnas luckan som vanligt. Är ju dessutom svårare att lyfta ur en tung form om den är högt upp jämfört med vanlig ugnsplacering där man bara kan böja lagom mycket på benen.
Ja, alltså, jag upplever ju att luckan är i vägen och att jag behöver sträcka mig in över den för att få ut plåtar och så. Jag är ju inte så lång, men det är ingen annan i familjen heller, och ugnen sitter placerad så att underkant på ugnen är i samma höjd som spishällen. Kanske hade varit bättre om den suttit lägre, men då närmar den sig ju ändå vanlig ugnshöjd så att säga. Hade verkligen inte heller velat ha ugnen längre ifrån en bra plats att ställa ner grejerna på. Det händer lite för ofta att det inte alls är så att man är redo att ta något steg i någon riktning med det man håller i utan bara behöver ställa ner det så snabbt som möjligt 😆

Vår ugn gick sönder och då funderade vi mycket om vi skulle köpa en ny eller byta till separat häll och ugn. Det blev det sistnämnda och det är så otroligt skönt att ha bättre höjd på ugnen. Så mycket lättare att ta ut plåtar. Min ugn har skenor så jag drar liksom ut plåten ovanför luckan och sen är det bara att lyfta. Så himla smidigt. Har ett litet kök och tack vare separat ugn och häll så fick vi förvaring under hällen till kastruller osv. 😃

Ja, alltså, jag upplever ju att luckan är i vägen och att jag behöver sträcka mig in över den för att få ut plåtar och så. Jag är ju inte så lång, men det är ingen annan i familjen heller, och ugnen sitter placerad så att underkant på ugnen är i samma höjd som spishällen. Kanske hade varit bättre om den suttit lägre, men då närmar den sig ju ändå vanlig ugnshöjd så att säga. Hade verkligen inte heller velat ha ugnen längre ifrån en bra plats att ställa ner grejerna på. Det händer lite för ofta att det inte alls är så att man är redo att ta något steg i någon riktning med det man håller i utan bara behöver ställa ner det så snabbt som möjligt 😆
Något jag uppskattar, oavsett placering av ugnen, är teleskopskenor, så man kan dra ut plåt/galler en bra bit utan att riskera att den ramlar ner. Gör ju också att luckan inte är i vägen på samma sätt.

Vi har separat ugn hemma, och spis i vårt andra boende.
Tycker det är mycket jobbigare att hålla på och böja sig för att sätta in eller ta ut saker ur ugnen.
Precis intill har vi en köksö, så man behöver i praktiken bara vända sig 90° för att kunna sätta ner det man tagit ut.

Det jag kan rekommendera om man totalrenoverar köket och har en köksleverantör som går med på anpassning är 70 cm breda köksbänkar istället för standard 60 cm. Arbetsytan ökar då med ca 16 % om jag inte räknar fel.

Vi har separat ugn hemma, och spis i vårt andra boende.
Tycker det är mycket jobbigare att hålla på och böja sig för att sätta in eller ta ut saker ur ugnen.
Precis intill har vi en köksö, så man behöver i praktiken bara vända sig 90° för att kunna sätta ner det man tagit ut.
Nu när jag har funderat lite så har jag kommit fram till att det borde vara optimalt att ha ugnen i den höjden att mitten (där man ju ändå kör det mesta) är i höjd med bänkskivan, typ. Jag tycker att det är för högt när underkanten på ugnen är i linje med bänkskivan, för då får man ju arbeta med armarna "högt". Då är det ju nästan bättre att böja sig. Men det är ju min egen högst personliga åsikt. Jag kommer ändå inte ha möjlighet att ha något annat än låg ugn i mitt nya kök, så jag borde sluta tänka på det helt 😆

Är på gång med att försöka bygga om mitt kök, och funderar mycket på hur jag borde göra kring spis/ugn. Köper jag en klassisk spis, är det ju enkelt att byta ut när den går sönder, nackdelen är ju att om någon del går sönder, måste man byta hela (om det nu inte går att reparera). Köper jag häll och separat ugn, så kan man ju få ugnen i bättre arbetshöjd och spill från matlagning på spisen håller sig på köksbänken. Nackdelen blir ju att det kan variera lite med mått, så behöver man byta ut någon del kan det strula med att få saker på plats.

Vad har Buke för erfarenheter och tankar kring detta?
Vi har ugn och spishäll separat. Jag har faktiskt inte ens tänkt på det, men jag tycker det är rätt skönt att ha ugnen högre. Nu lagar vi ofta mat där man behöver gå och titta på maten för att justera temperatur osv, det är lite bökigare när man är hemma hos andra och behöver böja sig varje gång. Och så är man inte i vägen för varandra om någon gör något kritiskt vid spisen samtidigt som ugnen behöver öppnas.

Nu när jag har funderat lite så har jag kommit fram till att det borde vara optimalt att ha ugnen i den höjden att mitten (där man ju ändå kör det mesta) är i höjd med bänkskivan, typ. Jag tycker att det är för högt när underkanten på ugnen är i linje med bänkskivan, för då får man ju arbeta med armarna "högt". Då är det ju nästan bättre att böja sig. Men det är ju min egen högst personliga åsikt. Jag kommer ändå inte ha möjlighet att ha något annat än låg ugn i mitt nya kök, så jag borde sluta tänka på det helt 😆
Ja lämplig höjd beror ju förstås också på hur lång den som använder köket är ☺️
Mitten av vår ugn är strax under bänkskivans övre kant, vilket jag tycker är perfekt.

Mina svärföräldrar har sin ugn väldigt högt upp (typ nedre kanten är i brösthöjd) och det känns alltid som att man ska få en massa het mat över sig när man tar ut nån ugnsrätt där. Då föredrar jag också att böja mig.

Aha för att det blir varmt? Vi håller på att renovera och så hade jag tänkt… måste kanske tänka om?
Ja, exakt. Mina föräldrar hade begränsat med plats och fick sätta ugnen vägg i vägg med kylen. Inte optimalt men bättre än vägg i vägg med frysen i alla fall.

Aha för att det blir varmt? Vi håller på att renovera och så hade jag tänkt… måste kanske tänka om?
Det går att ha bredvid varandra, men man måste då se till att värmen från ugnen inte går genom skåpsväggar till kyl/frys. I mitt fall tror jag det kan vara lugnt, två lager med skivor, samt fristående kyl och frys, så kommer kunna ha luftspalt på åtminstone några millimeter.

Vi har häll+inbyggnadsugn. Fördelen jag ser med det är att ugnen sitter i precis lagom höjd för att enkelt kunna kasta ett öga på det som är där i medan man står vid spis/bänk och gör något annat. Det är också mycket smidigare att sätta in/ta ur saker än när den är långt ner. Jag vill inte gå tillbaka till vanlig spis.

Det funkar för oss att ha så (än så länge i alla fall). Vet inte om det kan bero på modeller också men värt att titta på om det skiljer sig kanske?
Säkert! Bosch skriver exempelvis så här:
IMG_1226.webp

Ja lämplig höjd beror ju förstås också på hur lång den som använder köket är ☺️
Mitten av vår ugn är strax under bänkskivans övre kant, vilket jag tycker är perfekt.

Mina svärföräldrar har sin ugn väldigt högt upp (typ nedre kanten är i brösthöjd) och det känns alltid som att man ska få en massa het mat över sig när man tar ut nån ugnsrätt där. Då föredrar jag också att böja mig.

Det har hänt mig. Underkanten av ugnen var i bänkhöjd, så allt som inte ligger på botten av ugnen innebär att jag måste luta plåten i riktning mot mig för att få ner den. Som väl är var det en plåt med kycklingvingar, så åtminstone inte någon liter kokande steksky över mig. Fick fånga plåten på underarmarna och det tog rätt många år innan det ärret bleknade... (Det var ändå en ugn med sidohängd dörr istället för nedåtgående lucka som gör att det blir ännu svårare att nå.)

Jag är 160 så inte extremt kort, men med en ugn i bänkhöjd innebär det att jag hanterar plåtar i brösthöjd och ansiktshöjd. Böjer hellre på ryggen hundra gånger om dagen än tappar het mat över mig.

Det innebär alltså att en högre placerad ugn är ett stort fett minus om jag tittar på bostad att köpa, eftersom en ombyggnation av köket måste göras om jag ska laga mat där. Likaså om det inte finns avställningsyta direkt vid ugnen oavsett höjd.

Det är så sjukt många bostäder som har helt värdelöst planerade kök nu förtiden, så jag är väldigt glad att jag har en lägenhet från -52.

Forsta gangen jag hade fristaende ugn hade jag tva ugnar under varandra, den ovre ugnen var vanlig ugn med sidohangd lucka och den var som om den stod pa bankskivan. Den undre ugnen var grill ugn och hade en lucka som oppnades utat som pa en spis. Det fungerade mycket bra och trots att jag bara ar 1.53 sa hade jag inga problem med att satta in eller ta ut varma platar ur nagon av dem. Dar hade jag en bank bredvid ugnen dar jag kunde stalla ner det jag tog ut, det fungerade med kunde bli lite varmt ibland.

Andra gangen jag hade fristaende ugnar hade jag ocksa tva stycken och bada var sidohangda, Det fungerade bra, men det basta var att jag hade en "island" snett bakom mig och bara behovde ta ett halvt steg at sidan och vrida kroppen for att stalla ner pa banken. Det fungerade mycket battre och jag saknar de ugnarna annu.

Nu var bada uppstattningarna med ugnar Amerikanska och har har man galler hyllor i ugnen som dras ut till halften och ligger stadigt. Man kan da pilla med maten eller ta ut formen, platen, eller vad man har i ugnen utan att sticka in hander och armar. Har skjuter man alltsa aldrig in en plat i skaror pa sidorna av ugnen, ugnen ar alltid nagot bredare an platen.

Jag skulle välja spis alla dagar i veckan. Hade separat i en lägenhet jag hyrde och gillade det aldrig men vet inte riktigt varför. Spishällar blev jag allergisk mot av ETT besök hos min bror eftersom fanskapet tjöt (pep ashögt) varje gång man ändrade värmen på den. En vanlig spis med vred ska jag ha tills jag lägger näsan i vädret.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 463
Senast: Ajda
·
Relationer Skapade nytt nick då jag känner att jag behöver prata av mig och få lite mer stöd utifrån av den här situationen.. Har varit med en man...
2
Svar
22
· Visningar
2 482
Senast: Puffen
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 975
Senast: kryddelydd
·
Äldre *Gnälltråd* Hela det här året (åren!) har bestått av ena motgången efter den andra. Går någonting bra så händer något annat som sabbar...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 859
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar