Skulle ni skriva på detta??

Status
Stängd för vidare inlägg.
om du nu har sålt till 5 ryttare eller va du skrev, och advokater säger kontraktet är bra.

varför i hela fridens namn frågar du då om ngn vill skriva på detta kontrakt.
har du inte redan svaret på din fråga då :confused:

Eller så ler de skriver galtt på och struntar i dina önskemål. Som jag ser det så skrämmer kontraktet bort många seriösa spekulanter medan mindre seriösa inte bryr sig nämnvärt utan lovar dig glatt vad du vill utan en tanke på att uppfylla vilkoren.

Vilken fråga är det jag har missat att svara på??

kan du vara snäll och ställa den igen, jag orkar inte leta igenom hela tråden.

Lånar din svarsknapp
Puh nu har jag tagit mig igenom hela den här mastodonttråden (stryker svetten ur pannan).
Som jag förstod det ville Shady veta om man skulle skriva på kontraktet och om man inte ville göra det så undrade hon varför man inte skulle skriva på.
Anledningen var om jag förstod rätt för att se om någon hade samma sak att invända mot som hennes tilltänkta köpare. Nu visade det sig att ingen invände mot samma sak utan hakade upp sig på att man skulle "tvingas" tävla hästen och att man skulle varsko 6 månader innan man ville sälja vidare. Dessa saker hakade jag också upp mig på och skulle därför inte skriva på kontrktet (skulle iofs aldrig tittat på hästen över huvudtaget då jag inte är intresserad av tävling och inte heller av att träna på någon högre nivå).
Det som verkar "intressant" med köparen (som jag förstod det) var att h*n kunde tänka sig att skriva på kontraktet utom EN sak nämligen att ta ut veterinär om hästen skulle bli skadad under prövotiden :confused:. Förstår att Shady blev chockad av att en seriös hästmänniska inte ville skriva på en sån sak.
Det här är det jag har förstått av tråden det finns säkert ett antal andra tolkningar också ;)

Nej jag har inte svaret på frågan, då alla hästar inte haft exakt samma kontrakt. Ingen av dessa fem har exakt lika dana, om än att dom är snarlika varandra. Eftersom att en var valack, en hingst och tre ston så blir dom lite annorlunda. Sedan har åldern inte varit densamma på dom vid försäljningstillfällena. Dom har heller ej haft samma stammar. Det är många aspekter som spelar in.
.
Jag är noggrann med kontrakt skrivandet, därav att jag tagit proffisionell hjälp. Jag vill att mina hästar skall få komma ut och tävla samt visa upp sig, dom skall bli skötta på ett bra sett tas om hand av seriösa människor som ser till dess bästa. Vet inte om det är något fel i det.

Men många av er här, tycker att det bara är att kryssa i och sedan är allt bra. Men i själva verket kanske det är dessa personer som sitter och skrattar bakom eran rygg och tycker ni är lättlurade

Nä där har du fel. Personerna jag sålt till är MYCKET seriösa och har skrivit på för att dom tycker kontraktet är bra och att dom vill ha hästen. Dom har varit tävlingsryttare eller så har dom haft tävlingsryttare runt sig. Är även vitesföreläggande inlagt i kontrakten om det är så dom bryts, så då är dom inte smarta som skriver på.

Då vet dom att dom åker dit själva i slutändan. . Då jag haft advokat hjälp med mina kontrakt, så är dom vattentäta till den grad det går, och den personen anser att fler borde skriva till klausuler som det med tävling bla.

Är egentligen bara en som jag är otroligt missnöjd med att jag sålde till, där var en av vad du kallar bara sitter och skrattar, men då ska du veta att denna person hade inte direkt ett sådant kontrakt. Förbehåll fanns, och dom skrev på ändå. Inget snack om saken. Deckeman sitter bara och väntar på att jag skall ge klartecken till en process i detta fall då personen bröt kontraktet. Han anser att det är ett totalt regelbrott mot kontraktet, och att jag har allt på mitt torra.

Ni tycker att detta kontrakt är hemskt, men har ett påskrivet som har mkt mer saker och är av betydligt större art än detta

Du har fattat det ungefär så som det är. Köparen var/är en tävlingsryttare på högre nivå. Det här med 6 månader, var jag villig att ändra på men då ville tilltänkt köpare ha det kvar.

Ja att en seriös hästmänniska inte vill skriva på att ta ut veterinär om det blir skada eller sjukdom under en prövotid är för mig obegripligt. En sådan person kallar jag inte att vara seriös i grund och botten. Är i dagens läge otroligt lättad över att jag hann att få detta klart för mig så det inte blev någon affär av det hela. Då har hon det bättre här hemma.

Denna tråd har också fört med sig en del bra saker, bla har några hört av sig och visat intresse för henne, men hur det blir i slutänden återstår att se. Kommer ju att vara hyper petig när någon visar intresse och vill komma och titta.

En annan sak som jag har lärt mig, men som jag även visste innan, men bröt mot själv är att vill man köpa så köper man och har inte på prov eller öppet köp, och absolut inte när det är en unghäst som bara är påbörjad sin utbildning.

Jaja, tyckt du själv då att du är så jäkla smart som har detta kontraktet och "vi" andra är lättlurade, bara ett sådant uttalande får mig att inte se att din inbillade smarthet är långutöver den verkliga.

Du behöver inte besvara dig med att ställa någon mer fråga för jag drar mig ut den här diskusionen för jag tycker du har fått svar på frågor och tycker din attityd är hemskt tråkig när du tycker att "vi" inte fattar någonting, medans de som nu skulle skriva på kontraket "fattar och har rätt inställning".. att inte lyssna för det har du inte gjort ett skit av de synpunkter du fått, gör knappast en meningsfull diskuision, det är knappast vad jag tycker detta har varit, det känns mer att du och dina "vänner" försökt att överbevisa "oss" att vi är lättlurade, inte seriösa, har inga mål och skiter i hur hästen får det (allt är inte skriviet utav dig, men av dina "vänner").

Nu säger jag tack för mig och lämnar den här tråden.

*Domaren som inte skulle skriva på det kontraktet.
*Domaren som har mål med sin uppfödning i mycket liten skala.
*Domaren som inte säljer till "vem som helst".
*Domaren som är seriös.
*Domaren vars hästar har det mycket bra.
*Domaren som när hon säljer inser att varan är såld och att hon inte har något att säga till om längre, vill domaren forsätta bestämma så behåller hon hästen.

Dej skulle jag kunna köpa häst av! :)Din inställning är vettig enligt mig.

Ja, hur i hela fridens namn ska jag kunna komentera kontrakt jag aldrig sett :confused:. Trots dina rigorösa kontrakt så verkar du ha fått problem med en av dina köpare (så där en 20%), tydligen en av de mindre nogräknade jag varnade för. Jag tror att metoden att välja en köpare med samma synsätt fungerar mycket bättre och mer smärtfritt än ett kontrakt med massa förbehåll. Rättsliga tvister är dyra och har sällan någon säker utgång.

Lånar din knapp om det är ok?

Detta stinker ren avundssjuka. Är det för att några har kommit på något mycket bra, medan ni fortfarande sitter i ert gamla och förmodligen ångrar en och annan såld häst??

Ännu ett givande inlägg :crazy: för att man inte har samma åsikter som "er" så är man avundsjuk, nu får du väl ändå ge dig :mad:.

Du har åsikter som är så långt ifrån mina som det bara går, men inte för helskotta sitter jag här och inbillar mig at du skulle vara avundjuk på mig för det.

Det är nog dags att sätta ner båda fötterna på jorden nu.

Men många av er här, tycker att det bara är att kryssa i och sedan är allt bra. Men i själva verket kanske det är dessa personer som sitter och skrattar bakom eran rygg och tycker ni är lättlurade

[/quote]

Jasså är vi lättlurade för att vi inte har det inskrivet i våra kontrakt att vi inte är "tvingade" att tävla och visa hästen i championaten????

Det var en annorlunda vinkling måste jag säga. Jag skall genast ringa till "mina" uppfödare och fråga om dom sitter och skrattar bakom ryggen på mig för att dom inte tvingade mig att tävla hästarna i alla championaten.

Ja det låter ju smart och vettigt :angel:

Okey, nu har jag ringt runt idag lite till några av mina vänner som rider i dom olika landslagen.

Vad förvånad jag blir när alla 5 jag fick tag i svarade att dom aldrig någonsin skulle skriva på sådana korkade kontrakt :devil:

Men landslagsryttarna kanske inte räknas som "riktigt seriösa" tävlingsryttare :angel:

En person vet jag har skrivit på ett sådant kontrakt med sin 3 åring (iår).
Men hon är inte ens tävlingsryttare utan är snart 40 år och har hoppat upp till 1.10, grejen är att hon i sin fantasivärld ser sig själv som seriös tävlingsryttare fastän hon knappt kan rida men lurade skjortan av uppfödaren lyckades hon göra.

Vad händer i detta fallet?? Hon kommer ju aldrig klara att ta fram en häst till championaten.
Tyvärr tog nog inte uppfödaren reda på hennes tävlingsmeriter som hon ljög om.
En fin hopphäst efter Cardento.

Kontraktsbrott eller vad??

Saken är att hon har suttit på honom en gång , han är knappt arbetad på marken och hon skall visa hästen i 3 årstestet i maj och i ridprovet.
Hon köpte honom i höstas och han är löshoppad en gång hos uppfödaren och inget mer.

Vilken idealköpare :angel: Men skrev på kontraktet DET gjorde hon i allafall.....

Glömde: Vad mina vänner oxå sa är att med deras egna hästar som dom tänkt att behålla är det inte alltid så att dom vill rida championaten och sätta den pressen på dom.

Utan dom som får gå är försäljningshästarna och dom hästar dom får betalt för att rida där.

Ja men man kollar ju upp köparens referenser innan försäljning blir av ju. ;)

Jag har inga speciella konstigheter på mina kontrakt mer än att jag har krav på treårstest. ;)

Samtliga föl härifrån är sålda till ryttare som tävlar MSV till Svår klass. ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 444
Senast: Barbabelle
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka