Nu kan jag ju bara svara för mig själv.
Visst finns det många duktiga tävlingsryttare i landet men dom skulle aldrig någonsin skriva på ett sådant kontrakt kan jag lova.
Att sedan ha rätten att ta ett föl är ju ännu mer vansinnigt att begära.
Alltså allt jag någonsin hör från uppfödare är att dom gnäller på att ingen vill betala för deras uppfödningar men om NI uppfödare ställer sådana krav i era kontrakt är det faktiskt inte så konstigt att hästarna inte blir sålda.
När jag köper en häst tittar jag på individen och kapaciteten , jag skiter fullkomligt i vilken hingst hästen har eller ens om den har gröna papper, det är helt oväsentligt för en tävlingshäst med stor kapacitet vilken stam den har eller vilken färg på pappret den har (om det nu inte är ett sto man vill avla på) det syns ändå inte i FEI´s tävlingspass.
Vilket kvalificerat skitsnack att årgångstävlingarna gynnar ryttaren och hästen, det är väl inte där den skall göra sina bästa resultat i livet.
Hur många unghästar har inte blivit utbrända och förstörda pga ryttarens jakt efter att kvala till falsterbo och VART har dom hästarna tagit vägen!!!
Det är inte många man ser idag av dom som gick där för 5 år sedan.
Sprutade i alla leder flera gånger innan dom ens är 7 år!
Nej fy fan säger jag bara.
Min svårklasshäst i fälttävlan gick inga championat alls,utan han började tävla på riktigt först när han var 7 år med felfria ritter i Msv A.
Han har tävlats sparsamt och absolut inte till varje pris när det gäller underlag och terrängbanor (som vissa gör).
Han har aldrig varit halt eller skadad eller ens varm i ett ben eller svullen, han har aldrig sett en ledspruta och han är nu 12 år.
Det gäller att ta hänsyn till sin häst om man fortfarande vill tävla när den är 14 år och inte bränna ut den så den är skadad när den är 7
Det är inte konstigt att livslängden bara blir kortare och kortare på den stackars hästen, men det är kanske bara att avla fram en ny individ eller????