Det här tycker jag faktiskt är lågvattenmärke!
Om du skall sälja en av dina unghästar som du avlat fram för tävling, vill du inte då att hästen skall tävlas och ev. visas då?
Annars kan man ju undra varför både du och andra använder sig av dyra tävlingshingstar till era ston.
Är det för att få fram en bra promenadhäst då kan man lika väl börja buskavla.
Någon tanke måste ju finnas bakom erat avelsarbete.
Jag tror att de flesta som avlar vill få framgångar med sina avkommor, men att påstå att man lika gärna kan syssla med buskavel om man inte letar tävlingsryttare när man säljer en unghäst, är verkligen att dra ner debatten på sandlådenivå.
Om jag har en mycket fin avkomma, efter ett mycket välstammat och meriterat sto som lämnat enbart klass I och ändå väljer att sälja det till en person som jag vet antagligen inte kommer att tävla men däremot kommer att ta hand om hästen på absolut bästa sätt, borde jag då valt en icke godkänd hingst?
Nu är jag en sån hemsk människa att jag själv har inga som helst tävlingsambitioner, utan enbart vill utvecklas som ryttare och djurägare så långt jag bara kan komma. Jag sätter samtliga mina och sambons djur i första rummet trots att jag helt själviskt anser att de trots allt måste anpassa sig till viss del efter mig och allt inte är på deras villkor. Jag är delägare i ett mycket bra sto, + min gamla samt har en egen uppfödning efter gamlingen som inte är till salu men som jag har långt gående planer för. Dessutom vet jag uppfödare som gärna skulle sälja till mig och även har gjort det!
Den nya + avkomman är tänkt att tävlas men inte med mig. Däremot så kommer ingen av dem att leva sitt liv på box med ett par timmars utevistelse/dygn, eller ännu värre, aldrig få komma ut om de inte rids!
Jag säljer faktiskt hellre en dyr uppfödning till en person som kan ge den ett fullvärdigt liv
och betala vad jag begär, än att den blir framgångsrik på tävlingsbanorna men lever i psykisk missär om än putsad till tänderna.
Eller ännu värre, jag gör som travägarna och slaktar heller än säljer till någon som inte kan ge den ett värdigt liv!
Men som sagt, helst ser jag ju att fölen kommer sedan till en duktig ägare som både vill visa, tävla
och ge den ett bra liv med mycket utevistelse med andra hästar!