Här är ett kontrakt till på en av hästarna jag sålt. Inte heller här var det minsta problem.
Köpavtal
Köpavtal gäller för hästen XX. XX säljes i befintligt skick. Köparen haft möjlighet att undersöka och kontrollera hästen innan köpet.
Säljare XXX
Förbehåll:
Hästen XX Skall matchas till 3-års test, 4-års championat. Samt Breeders Tropphy som 5 och 6 åring.
XX får heller ej säljas, bli riden, lånas ut eller skötas av XXXX med personnummer xxxxxx-xxxx.
Köparen ansvarar för att vid eventuell vidare försäljning även i flera led, detta förbehåll följer hästen hela livet. Skulle XX ändå hamna hos XXXX utgår ett vite på 75 000:- oavsett ägarstatus. Vitesbeloppet skall i sådana fall utges av undertecknad köpare till undertecknad säljare.
Eftersom priset är lågt YYYYY:- gentemot hästens värde förbehåller säljaren sig att ta ett föl efter XX. Köparen står för seminavgift, säljaren står för språngavgift samt levandefölsavgift. Alt. 90 dygns avgift. Säljaren står för veterinära avgifter i samband med betäckningen. Resterande står köparen för såsom transport till och från seminstation samt uppstallningskostnader på seminstation. Köparen skall också stå för uppstallningskostnader under dräktighetstiden samt fram till dess att fölet är leveransklart. Säljaren skall stå som uppfödare på fölet. Fölet skall kunna tagas när som helst. Parterna bör dock vara överens om när detta skall ske. Lämplig period för betäckning kan vara vid 3-års ålder och då skall stoet i såfall i samband med detta stamboksföras som 4-åring med föl vid sidan. I detta fall utgår 4 årschampionat som då kan ridas vid 5-års ålder. Men om säljaren ej har möjlighet pga. Olika skäl att taga föl vid 3-års ålder skall detta kunna senareläggas till ett tillfälle som passar bägge parter.
Säljaren har förbehåll på ägande rätten till dess att XX är tillfullo betald. Dvs. att säljaren erhållit köpeskilling + 1 st föl. Bryts detta avtal kan säljaren gå till domstol med krav på vite gällande aktuell försäljnings värde på XX. Säljaren förbehåller sig också om första rätt till återköp. Säljaren skall vid eventuell försäljning ges skälig tid för att återköpa hästen. Om hästen skall säljas skall köparen underrätta säljaren om detta 6 månader innan aktuell försäljning kan ske.
[/quote]
Men driver du med oss
Anser du att detta är ett normalt kontrakt?
Hur fan skall jag kunna ansvara för att hästen om jag säljer blir såld igen och igen och att den inte kommer att hamna hos denna personen??
Och om den gör det skall jag böta 75.000kr!!!!!
Sedan skall du ha ett föl när du själv vill och JAG skall betala en massa kostnader för det
Du ärligt talat....
Vem av dom stackarna skrev på det här??