Skrämd häst?

NightShade

Trådstartare
Mitt halvblod som jag har haft i flera år fick iförrgår helt plötsligt för sig att inte gå ut på vägen. Denna väg rider vi efter flera gånger i veckan och är ett måste för att komma till ridvägar. Han vänder eller börjar backa om man driver på honom. Hoppar man av och går före så går det jättebra, men sitter man upp är det samma visa igen. Gissar på att han har blivit skrämd av något då hagen angränsar till denna väg. Överallt annars går han som vanligt. Hur bryter jag mönstret? Jag har de senaste 2 dagarna gått promenader med honom på vägen.

Sv: Skrämd häst?

Tror det är bra att du inte hoppar upp förens du har kommit till dina ridvägar du ska rida på. Sen rider du, hoppar av och går på vägen igen... Ta det som lite ledning före arbete (skrittas lös.)
Kanske något äpple med dig om han börjar gå utan att tveka. Börja ge honom någon godbit då och då innan vägen så han tänker på dig hela tiden och inte på vägen. Det är ju något han grunnar över där...

kl

Är det långt att gå till ridvägarna? Jag skulle nog kunna tänka mig att promenera någon gång sådär, men är lite för bekväm för att göra det till en vana. Antar att hästen inte är livrädd utan känner lite obehag och inte vill - det är inte så att den blir jätteskärrad? Att den stannar och kanske backar lite är inget dramatiskt.

Ta med en hästkompis ut som draghjälp och rid på tycker jag. Nu har den fått lite tid på sig att tänka över saken. Så vansinnigt skrämmande kan inte en väg ha hunnit bli, även om det åkte förbi en tjutande monstermotorcykel för tre dagar sedan...

När du säger att hagen ligger i anslutning, är det i början av vägen, eller måste man följa vägen för att komma till hagen?

(oavsett) jag tycker bara det låter som att han inte har lust att lyssna längre. Eftersom han snällt går med dig när du leder, utan att vara hoppig eller titta eller vara rädd så tror jag inte att han är rädd för att du sitter på. Lite mer 'nu jäklar' från din sida, hoppa inte av(! för det gör saken värre) och träna på att han ska lyssna även när du inte rider. Träna på att gå fot i koppel ex., stannar han inte när du stannar så korrigera och backa honom. Han ska var fokuserad på dig och göra som du säger, inte som rutinen säger. Träna i hagen, inkallning t.ex.

svarar på allas:
metspo: Vi har alltid klarat av att rida på vägen utan problem tidigare. Dvs i flera år. Det skulle kännas som ett nederlag om man nu helt skulle sluta med det.

Lager: Det är ca 1,5 km att gå enkel väg till dessa vägar och jag känner inte heller för att alltid måsta gå med honom dit då det alltid funkat tidigare. Jag vet ju att han kan ;) Nej han blir inte jätteskärrad men han stannar och fortsätter backa hela vägen tills vi kommer in på gårdsplanen igen (visserligen bara 50m men ändå)

ponnyryttaren_: Ena av hagens sidor ligger jämsida med vägen. Man måste inte gå på själva vägen för att gå till hagen. Förstår dina tankar men han är verkligen en "god lyssnare" och vi tränar vanligt häst och hästägar vett dagligen.. Kommer utan problem i hagen. Stannar när jag stannar. Backar när jag backar...

Har i alla fall hur som helst tömkört honom på vägen idag utan problem... Tänkte göra det imorgon också och ev prova att sitta upp på lördag.... Låter det som en bra idé eller går jag för fort fram?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 705
Senast: Svartkatt
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur