Skor på hundar?

Sv: Skor på hundar?

oopps.. hehe det jag skulle komma till var ju att om hunden redan har sår på tassarna/dynorna/mellan tårna, då förstår jag att den ömmar/kan halta.
Det är ju som att gå med skavsår :crazy:
 
Sv: Skor på hundar?

alltså, jag cyklade under en period en timme per dag, 3-6 dagar i veckan, mest på asfalt. inte blev trampdynorna uppslitna för det? labben har usel klokvalitet så det är väl inte otänkbart att hans trampdynor inte heller är av bästa märke, men aldrig att han varit ömfotad.

jag tror de måste ha VÄLDIGT dåliga trampdynor för att få såna bekymmer som du beskriver. men har de det ska de givetvis ha sockor/skor, hur dumt det än ser ut.

Samma här Cyklade mycket 2005 ca 4-5dagar i veckan under en period på sommaren då med Piru. Cyklade även till och från träningarna med Falck då eller jogga själv med han, för och få en bra kondition på han, och cyklade mest på asfalt slet inga trampdynor för det o ändå cykla jag en slinga med mest asfalt.
 
Sv: Skor på hundar?

Jag bor också mitt inne i centrala stockholm, men ingen av mina hundar har problem med tassar/trampdynor.
På jobbet (mitt ute i skogen) däremot finns det ett par hundar som har problem med trampdynor hit och dit, precis som det finns de som inte alls får några problem. Dessa hundar promeneras/ joggas/ cyklas alla lika mycket, på samma vägar och underlag. Man får väl helt enkelt inse att det är så att olika hundar har olika kvalité på sina tassar.

Och ja, jag tycker det är ok att sätta på en hund skor om den har ett pågående problem med tassarna, men ställer mig lite frågande till om det är bra i förebyggande syfte. Är det inte lite som med våra egna fötter, de blir tåligare om man faktiskt går barfota en längre period, även om det kan göra ont i början..?

Vet i alla fall att inga hundar på mitt jobb går med dojjor, men att problemen oftast mildras så småningom. Om det beror på vana, eller ändrade omständigheter, exempelvis mindre cyklning på asfalt, det vet jag däremot inte..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
359
Senast: Jeps
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 242
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 780
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 839
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp