Skor på hundar?

Sv: Skor på hundar?

Och den hunden vill du avla på som har så dåliga trampdynor att den varken tål salt eller asfalt.En hund med bra trampdynor ska inte ha några som helst problem o springa på asfalt eller känna av saltet.

dåliga trampdynor är genetiskt så det ska man inte avla på + att din hund har en dålig mage. MMM vilken avelshane du har :rofl:

Fast här måste jag få försvara Nikkis då¨det du säger inte är sant. Hundar kan förvisso ha bättre eller sämre trampdynor. Har själv en hund med kassa trampdynor och en med suveräna. Saken är den att salt är och förblir ett uttorkande ämne . En trampdyna som konstant trampar i salt kommer förr eller senare att fjättra sönder. Jag tvivlar mycket starkt på att dina hundar skulle förbli opåverkade av mycket sälta med tanke på att även hovar som ju är gjorda av hår och hudproteiner lätt kan spricka upp om det blir för torrt eller salt. All form av hud behöver fukt, om så mer eller mindre.
 
Sv: Skor på hundar?

Så mycket salt slängs det inte ut på vägarna o en cykeltur på nån mil lär inte skada en trampdyna på nåt vis om det legat salt på vägarna.

Cykla 20km på saltad väg i lördags med Piru utan nån bort frät trampdyna. det är bara o skölja av dom om det är salt på dom när man kommer hem så är man av med det. Men sitter salt på längre stund som en promenad sen kommer hem o låter det vara då må va hänt att det inte är nyttigt.
 
Sv: Skor på hundar?

Men JUSTE! kom nu på att dina hundar är ju helt felfria/perfekta (som vanligt) enligt dina meningar,men egentligen-du lär ju knappast kunna avslöja den minsta lilla brist som ngn utav dina hundar har-för du kan ju knappast erkänna dem för dig själv:smirk:

Det vet du mycket väl att jag jobbar alltid utifrån mina hundars brister och bygger utifrån dom. Ingen av dom är perfekt eller felfri.
Men ena är nog så nära fel fri då han aldrig ens varit till en veterinär förrutom vid vaccinering o röntgen. Men Schäfern vet jag ej då han inte är röntgad än men än så länge är han kärnfrisk.

Jag vet exakt alla brister bägge mina hundar har, Men dom bristerna är inte särskilt stora hos nån av dom så jag har inget större problem med dom bristerna i dom.

Vilka brister vill du veta hos dom då?
 
Senast ändrad:
Sv: Skor på hundar?

Som man känner sig själv känner man andra......eller...?
 
Sv: Skor på hundar?

Det vet du mycket väl att jag jobbar alltid utifrån mina hundars brister och bygger utifrån dom. Ingen av dom är perfekt eller felfri.
Men ena är nog så nära fel fri då han aldrig ens varit till en veterinär förrutom vid vaccinering o röntgen. Men Schäfern vet jag ej då han inte är röntgad än men än så länge är han kärnfrisk.

Jag vet exakt alla brister bägge mina hundar har, Men dom bristerna är inte särskilt stora hos nån av dom så jag har inget större problem med dom bristerna i dom.

Vilka brister vill du veta hos dom då?
Jag finner inget som helst intesse av att få veta dina hundars brister..Det jag mer syftade på var att du alltid,oavsett vad i typ alla trådar talar sååå fint (överdirvet) om dina hundar,man tolkar det nästan som om du menar att dina hundar är de bästa som satt sin tass på denna jord...

och skillnaden mellan dina och min hund/ar är att dina hundars brister är tydligen ngt man kan "jobba" bort,men för min del är det liiite svårare då det inte är "sånna" fel min har,så det jag kan göra är att försöka undvika att hans "fel" uppstår genom tex. ge han foder som hans buk tål,sätta på han skor om det så behövs och så vidare...

Så mycket salt slängs det inte ut på vägarna o en cykeltur på nån mil lär inte skada en trampdyna på nåt vis om det legat salt på vägarna.

Cykla 20km på saltad väg i lördags med Piru utan nån bort frät trampdyna. det är bara o skölja av dom om det är salt på dom när man kommer hem så är man av med det. Men sitter salt på längre stund som en promenad sen kommer hem o låter det vara då må va hänt att det inte är nyttigt.
Och vad vet du om hur ofta/långt jag cyklar,går,rider etc med min hund och hur hans tassar påverkas av detta?

Du har ju Ingen som helst aning om det och vad Han har för behov,eller gör du det?
För jag undrar bara,du verkar tydligen veta mer om min hund än vad jag själv verkar göra...:crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Skor på hundar?

I stockholm slängs det ut en väldigt massa salt på vägarna ( i stan speciellt) och ska man gå en lång sväng räcker det för att hundarna ska bli irriterade av det, även douglas som har väldigt fina fötter.

Självklart sköljer man dem efteråt. Men har man en hund med kassa tassar frän början kan det ju underlätta med dojjor. Skulle dock aldrig ta på min hund det av principsjäl-Jag tycker det ser fånigt ut.;)
 
Sv: Skor på hundar?

I stockholm slängs det ut en väldigt massa salt på vägarna ( i stan speciellt) och ska man gå en lång sväng räcker det för att hundarna ska bli irriterade av det, även douglas som har väldigt fina fötter.

Självklart sköljer man dem efteråt. Men har man en hund med kassa tassar frän början kan det ju underlätta med dojjor. Skulle dock aldrig ta på min hund det av principsjäl-Jag tycker det ser fånigt ut.;)

Så du menar att alla sthlm city hundar lider av problem med trampdynorna på vintern :rofl: knappast troligt, bara dom som har lite känsligare trampdynor!!!
 
Sv: Skor på hundar?

En trampdyna ska ändå inte påverkas sen får du säga vad du vill och du kan glömma att du är ute så länge att det skulle vara skadligt för din hund om den hade bra trampdynor.

Mina hundar är lågt ifrån dom bästa som stått på denna jord. Men det är nåt du själv har fått för dig bara. Jag har skrivit alltid om min hundars problem/brister med det kanske du har missat. Sen har ingen av dom så stora mentala problem att det inte går o jobba med dom så att det blir så pass bra att dom funkar till det jag ska ha dom till. Ingen av dom har några problem med rädslor absolut inte Schäfern, men Piru kan uppvisa det ibland när det blir för stora hot mot han och då jobbar vi givetvis på dom bitarna så att dom blir så bra dom bara kan bli. idag när han blir tryckt då tar han fram aggression o trycker tillbax och tar ett kliv fram för vi har alltid gett han vinster på o ta kliv framåt.
 
Sv: Skor på hundar?

har nu en hund känsliga trampdynor bör man ju kanske skydda dom mer regelbundet ocvh försöka "bygga upp " dom inför den tuffa perioden...
men precis som Piru skrev har jag svårt att tänka mig att detta skulle vara ett stort problem...nu bor iof jag lite fel i landet för att uttala mig om vägsaltet, men även här uppe har vi ju fått börja stå ut med det dock i mindre skala och jag har inte märkt att mina hundars tassar farit sämre av det... men...som sagt...jag vårdar mina hundars tassar regelbundet året runt...
sen kan jag förstå om det amvänds skydd för draghundarnas tassar då just den typen av hundar har en otroligt stort slitage på tassarna...men det är ju som en annan sak...
hmm, sko till hund...ja... är det nu ett nödvändigt ont så ja viss...men det vore inget jag skulle sätta på mina i allafall...
 
Sv: Skor på hundar?

vart står det? Har läst om mitt inlägg men hittar inget som skulle understryka det.

nej men du säger att dina hundars trampdynor är irriterade efter en promenad och du och Nikkis är stockholmare. då betyder det ju om det är bara era hundar som blir irriterade så lär dom ha känsligare trampdynor än vad en normal hund ska ha. så mycket salt vräker dom inte ut i centrum att det är nån skilland på en stor väg i Närke mot innerstan i fjollträsk.
 
Sv: Skor på hundar?

Kan ha acceptans att en draghund har det helt klart för det sliter o dra. men en cykeltur eller promenad då är det nåt som inte är bra med hundens trampdynor. Inget fel i att använda det då heller om hunden nu har känsliga trampdynor.
 
Sv: Skor på hundar?

nej men du säger att dina hundars trampdynor är irriterade efter en promenad och du och Nikkis är stockholmare. då betyder det ju om det är bara era hundar som blir irriterade så lär dom ha känsligare trampdynor än vad en normal hund ska ha. så mycket salt vräker dom inte ut i centrum att det är nån skilland på en stor väg i Närke mot innerstan i fjollträsk.

Nej, jag säger att den ena hundens trampdynor är känsliga efter en promenad. Och att på vissa ställen blir tom Douglas irreterad. Han haltar dock inte som Harley, men vill gärna slicka bort hinnan på tassen. Nikkis hund är enligt henne (och dig) känslig. Därför tycker jag att det är helt okej att hon har skor eller strumpor på sin hund.
Du var även relativt säker på att en hund med bra trampdynor aldrig skulle bli förstörda, vilket enligt min mening är väldigt fel. Även om en hund med sämre kvalitet givetvis skulle ta skada fortare. Ingen hund är gjord av stål. Tyvärr.
 
Sv: Skor på hundar?

En trampdyna ska ändå inte påverkas sen får du säga vad du vill och du kan glömma att du är ute så länge att det skulle vara skadligt för din hund om den hade bra trampdynor.
Vaddå "ska ändå inte påverkas" ?
Har en hund kassa dynor så har den kassa dynor!! Nu har ändå jag "såpass" mkt tur att min hund inte har så kassa dynor (men han är känslig på vissa saker),men jag vet att salt kan vara "skadligt",så då sätter jag på han dojer när han tex. följer med till stallet å ska med ut på en ridtur-I förebyggande syfte,då jag inte har ngn möjlighet att skölja av hans tassar hela tiden när vi är i stallet,för han går lika snabbt ut igen å "samlar" på sig mer salt.

Och sen på sommrarna är det en annan femma,som nu i sommras tex,vi var ute i stort sett Varje dag å cyklade längre sträckor,och jag vet att en hund som gör detta (även en hund med bra dynor) ofta och länge kan ta stryk i längden.

Nu slets inte Iko's dynor så mkt i sommras med däremot gjorde hans klor det:crazy:
Så då åkte dojerna på,svårare än så är det inte,fattar verkligen inte varför du ska (ORKAR) hålla på...?

Mina hundar är lågt ifrån dom bästa som stått på denna jord. Men det är nåt du själv har fått för dig bara. Jag har skrivit alltid om min hundars problem/brister med det kanske du har missat. Sen har ingen av dom så stora mentala problem att det inte går o jobba med dom så att det blir så pass bra att dom funkar till det jag ska ha dom till. Ingen av dom har några problem med rädslor absolut inte Schäfern, men Piru kan uppvisa det ibland när det blir för stora hot mot han och då jobbar vi givetvis på dom bitarna så att dom blir så bra dom bara kan bli. idag när han blir tryckt då tar han fram aggression o trycker tillbax och tar ett kliv fram för vi har alltid gett han vinster på o ta kliv framåt.
Men Gud så bra att det går så himla bra för er då! ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Skor på hundar?

alltså, jag cyklade under en period en timme per dag, 3-6 dagar i veckan, mest på asfalt. inte blev trampdynorna uppslitna för det? labben har usel klokvalitet så det är väl inte otänkbart att hans trampdynor inte heller är av bästa märke, men aldrig att han varit ömfotad.

jag tror de måste ha VÄLDIGT dåliga trampdynor för att få såna bekymmer som du beskriver. men har de det ska de givetvis ha sockor/skor, hur dumt det än ser ut.
 
Sv: Skor på hundar?

Kan ha acceptans att en draghund har det helt klart för det sliter o dra. men en cykeltur eller promenad då är det nåt som inte är bra med hundens trampdynor. Inget fel i att använda det då heller om hunden nu har känsliga trampdynor.

Där kan jag hålla med dig. Greyhounden har inte alls bra trampdynor. På sommaren håller dom för cykelturer och liknande men nu på vintern när det kryper ner mot -20 får han djupa torrsprickor i tassarna och haltar fram och tjuter för att det gör ont. Då blir det tassalva och nu har jag beställt sockar, för så kan man ju inte ha det. Men nog tycker jag att en hunds tassar ska klara sånt här väder. Dvärgpinscher fryser visserligen men trampdynorna är mjuka och fina året om.
Men när han nu har dåliga tassar är det bara att göra det bästa av situationen.

Dock förstår jag inte alla dessa "gympadojjor" som säljs, kan ju inte alls vara bekvämt för hunden? Stela plastskor på fötterna.
 
Sv: Skor på hundar?

*kl*

Visst kan väl hunden reagera om du helt plötsligt en dag får för dig att cykla 3 mil med den och den aldrig varit cyklad förr. Man får ju såklart vänja hunden och dens tassar successivt. Men en hund som varje gång efter en cykeltur får ont i tassarna, då är det något som inte stämmer... Min hund reagerade också på saltet förra året och då bodde vi inne i Malmö och jag kan garantera att dom slänger ut precis lika mycket salt där som i Stockholm! Jag sköljde alltid av hans tassar efter promenaderna och någon gång då och då smorde jag in dom. Men han fick aldrig så ont att han inte ville gå, då gick han ut i snön istället så släppte det. Men låter man saltet sitta kvar utan att skölja av det så tror jag man bäddar för problem i långa loppet.
När vi flyttade ut till landet så blev han lite halt den första veckan pga av att han sprang på singeln på gårdsplanen varje dag vilket han inte var van vid. Men nu bryr han sig inte för fem öre längre, han har vant sig helt enkelt!
 
Sv: Skor på hundar?

Nu har jag heller aldirg påstått att min hund har såpass dåliga dynor,men han har tidigare haft dendens till att få ngt "slitna/ömma" dynor,och som jag skrev i mitt tidigare inlägg "Nu slets inte Iko's dynor så mkt i sommras med däremot gjorde hans klor det"..

Så jag har skorna på nu i förebyggande syfte,sen är jag inte heller ngn "macho typ" som tycker att en hund ser löjlig ut i skor (då menar jag då sånna skor som jag har till Min hund,INTE sånna "mänskliga gympadojer" som vissa har till sina hundar,för dom skorna förstår jag mig inte riktigt på?? )
 
Sv: Skor på hundar?

*knapplån*

Vad jag förstår så är det kanske inte saltet i sig.. Jag kan ju bara tala för mig själv nu. Min hund fryser om tassarna ibland och då kan han ibland hoppa på tre ben.
Då får man ta upp honom och värma den tassen/benet lite så går det bra en stund till sen.

När man kommer in sedan så ligger han och slickar och nöter massor mellan tårna om man inte är noga med att skölja av ev salt, massera och få upp cirkulationen.
Om han slickar och gnager för mycket så blir det sår och sedan blir det ett helvete att få det att läka om man inte vill ha krage på hunden till och från hela vintern.

DÄRFÖR tänkter jag skaffa små hundskor åt min hund. Eller kanske syr ett par egna små fleece/teddy tofflor han kan ha när det är riktigt kallt.

När det är plusgrader behövs det inte (läs: har inte behövts hittills i alla fall). Men man får skölja av med ljummet/varmt vatten när man kommer in igen.

Han har nog annars bra trampdynor, har inte behövt smörja in dom än. Men så kom ju vintern först i går med ;)
Förra vintern fick jag smörja hans dynor nån 1-2 ggr/veckan och då använde jag idominsalva.
Dock ville han ju slicka bort det så lite puligt att få honom att inte göra det. Fick leka med honom med massa köttbullar så han kom på andra tankar :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
359
Senast: Jeps
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 242
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 780
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 839
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp