Skor eller barfota?

3rixon

Trådstartare
Jag har ett stort intresse för hovar tar gärna in så mycket kunskap jag bara kan från alla håll och kanter, både från folk som föredrar skor och folk som föredrar barfota.

Jag undrar nu vad ni föredrar, barfota eller skor? Förklara gärna varför ni tycker som ni tycker och vad ni har för fakta bakom ert tyckande. Hänvisa gärna till källor :)

Det hade varit roligt om det kunde bli en diskussion av detta med frågeställningar och tankeställare. Jag tycker nämligen att många av oss är lite väl inlåsta på vårt eget och har svårt att ta in vad andra har att komma med.

Ös på bara! :D

Sv: Skor eller barfota?

Våra ridhästar är nu skodda, vi rider i en sådan miljö och ridsätt att hornet slits snabbt och de ömmar utan skor. Hade unghästen oskodd rätt länge, men när han visade tecken på att bli obekväm i arbete, så blev det alltså dags för skor.

Jag har skor på båda mina då jag rider nästan enbart i terräng på varierande underlag, regelbundet, och vi tyvärr har vissa delar av vägarna täckta med stora stenar som hästarna ömmar på även med skor. Mitt fodersto har väldigt tunna sulor (började blöda vid senaste skoningen trots att hovslagaren knappt hunnit ta något än) och ömmar mycket lätt. De kan inte heller vara barfota på betet eftersom vi rider hela sommaren, och på vintern behöver de hockar så de hålls på benen trots is :grin: så barfotaskoning går helt enkelt inte för oss. :)

Senast ändrad:

Gammelhäst skodd för hon ömmar annars.

Unghästarna än så länge oskodda men de kommer att skos till hösten för att kunna ha broddar. Den ena halkade illa i vintras och den andra vågade knappt gå, jag tänker inte utsätta dem för det igen.

Min häst är skodd runt om då han behöver det pga underlaget han rids och körs på, samt att han ömmar utan skor = spänner sig. Han har diverse problem med sin kropp så jag vill till varje pris undvika ytterligare problem.

Han kliver på mycket mera fritt genom hela kroppen sedan han fick skor runt om. Han är avslappnad. Var först barfota, sedan skodd fram några år. Skodd runt om sedan förra året.

Dessutom vill jag kunna brodda vid behov, även i hagen vintertid.

Jag har mina skodda, men har tagit av skorna när de haft längre vila (sommarbete tex eller när stoet hade föl). Det funkar när de vilar men jag märker på båda att de inte ska gå barfota om de ska arbetas alls. Valackens hovar är ganska hårda och går inte sönder, men han tycker det är äckligt att gå utan skor och blir "tassig", han tappar gången och är inte tillfreds. Stoets hovar är mjuka och går sönder om hon är utan skor och hon blir öm och mycket spänd.

Hade jag haft en häst som inte påverkades negativt av att gå barfota hade den gärna fått gå utan.

Min häst går skodd för att hon ömmar utan, och vintertid även för att inte slå ihjäl sig.

Den dagen jag stöter på en häst som kan tränas aktivt på olika underlag utan skor och utan att behöva boots, och tillika den dagen jag bor på breddgrader där det inte blir is på vintrarna, då har jag gärna häst barfota.

Sammanfattningsvis skos våra hästar enligt följande:

Alla som kan vara barfota är det, alla som behöver skor, skos. Svårare än så behöver det inte vara.

Jag har minatvå oskodd, den ena är bara 2 än så länge och den andra 13. Hon rids regelbundet i olika miljöer, oftast långturer och om somrarna till fjälls. Vid behov har mina boots, t.ex vid halka eller om ridhästen nött lite för mycket på sulan så hon riskerar att bli öm. Ser ingen större anledning att använda skor om man inte ska tävla.

Ser ingen större anledning att använda skor om man inte ska tävla.

Man kan tävla utan skor också och det inte ovanligt när det gäller t ex travhästar. ;)

Min åsikt är att det är hästen som bestämmer om den ska ha skor eller inte. Har den bra hovar och inte ömmar vid det arbete den ska utföra så behöver den inte skor. Min nuvarande foderhäst har ganska tunna sulor och är väldigt ömfotad så han har skor runtom.

Häst nr 1: 22 år, promenadrids sporadiskt, använder hovboots fram vid ridning/körning. Gått skodd runt om större delen av sitt liv men i takt med halvpensionen tyckte jag detta var ett bättre alternativ. Hästen har lite dålig hovkvalitet men slits inte för hårt av att gå i hagen.

Häst nr 2: 9 år, tävlas i distans för andra säsongen, gick förra säsongen rundskodd, prövar hovboots runt om denna säsong p.g.a bootsen ger mer stötdämpning än järnskor och dom skyddar hela hoven, vill inte gärna stänga i hoven med en sula. Hästen har f.ö mycket bra hovkvalitet men kan ömma på steniga underlag, därför är barfota inget alternativ. Hade nog fortsatt med järnskor på denna häst om det inte hade varit för distansridningen.

Häst nr 3: 5 år, ska sättas igång nu, kommer nog att sko han fram p.g.a ömhet, ev. bak oxå. Ser ingen anledning i dagsläget att krångla med hovboots till honom. Bra hovkvalitet

Häst nr 4: 27 år, går bara i hagen och behöver därför inte skos :D "Medium" hovkvalitet

kl

Alla våra hästar går barfota, och alla hästar i omgivningen också.
Jag ser ingen som helst anledning att sko.

Dåliga hovar kan bero på inre omständigheter som faktiskt går att förbättra.
Om hästen ömmar på en viss grusväg är det bättre att sätta på boots (som faktiskt går att brodda och finns i hundratals modeller) vid den ridturen.
Vi rider på varierande underlag och ofta väldigt långa turer, både på sommar och vinter.

Hovar har många funktioner som "försvinner" när man skor, det kan också dölja sjukdomssymptom. Att hästen ömmar har ju oftast någon förklaring.
Jag föredrar att hästen får bära sin vikt med hela hoven och inte enbart hovväggen.

Sedan är väl enstaka raser mer kända för dåliga hovar, men det kan ju också ha med avel att göra. Jag vet dock flera, tex fullblod, som går barfota.

Tävlingshästen skodd då hon annars kommer slita sönder sina fötter totalt när hon travar på ovalen :p Fång ponnyn skodd runt om numera, förut bara skodd fram pga att hon ömmar rejält och går sönder, börjar bli bättre med en massa jobb! Avelstot bara skor på vintern fram då vi är rädda att hon ska bli som bambi på hal is, annars barfota runt om och islandshästarna oskodda :)

Sammanfattningsvis skos våra hästar enligt följande:

Alla som kan vara barfota är det, alla som behöver skor, skos. Svårare än så behöver det inte vara.

Instämmer.

Alla hästar kan inte gå barfota och vissa hovproblem är svåra att få till så att de kan gå barfota. Har hovar missköts eller blivit vårdade av en dålig hovslagare kan det hänga kvar hela hästens liv i regel som gör att den behöver skon. Även arvsanlag spelar in.
Därav att jag inte tror på att en häst kan vänjas till barfotagång eller att man kan påverka det helt och hållet. Men alla som kan gå barfota tycker jag ska göra det.

Tar min egen som exempel, han skulle aldrig klara av att gå barfota i hage ens pga hans kassa hovvägar, stöter han i något krasar det direkt. Det enda positiva är att han aldrig ömmat inte ens på krossgrus.
Vi försökte länge men fick ge upp och hovboots kan inte användas dygnet runt. Tanken var att han minst skulle gå barfota sommartid, men det funkade inte.

För hans del är hovarna sundare med skor på.

Ridhäst/tävlingshäst: Skor.
Häst med bra hovar som bara skrotar i hagen: Barfota.

Det finns inte ett rätt eller fel där tror jag. Det beror på förutsättningarna, o nej, väldigt få hästar idag funkar att ha barfota och samtidigt rida och träna på olika underlag. Vill man kunna brodda är ju skor en fördel också.

Sen beror det väl på, en häst som varit barfota hela livet utan problem känns bara dumt att sätta på skor på. Precis på samma sätt som det inte bara går att slita av skorna och tro att det ska funka på alla hästar.

Jag har en av varje. Shettisen som kan vara barfota är barfota och shettisen som behöver ha skor har skor. Hade jag fått välja hade båda varit barfota, men det funkar inte.

Båda rids/körs/tömkörs/promeneras på olika underlag varje vecka.

väldigt få hästar idag funkar att ha barfota och samtidigt rida och träna på olika underlag.

Vad har du för källa till det uttalandet?

Jag tror inte ett dugg att väldigt få hästar inte funkar barfota. Snarare är det så att dom flesta funkar barfota men att ägarna är för lata för att ta tag i det/skor för att man minsann ska osv.

Jag använder skor när det behövs men behövs det inte så har jag dem barfota.

Min förra häst, en fjording hade jag barfota när jag väl hade fått ordning på hennes hovar. Hon trivdes bäst med det också hade hon hade boots när vi red eller körde. När hon blev sjuk förändrades hennes hovkvalite och hon fick tunn sula och hade ont. Hon skoddes då genast. I första skedet behövde hon även sulor för hon blev så sulöm.

Araben vi hade hade en felställning i benen som gjorde att han behövde skor för att inte slita hovarna snett. När han blev sjuk och fick cushing och fång behövde han även sulor med silicon under för att få maximal avlastning.

Min nuvarande häst var så platt på undersidan av hoven att det såg ut som om hon hade fullblodshovar när jag köpte henne. Hon blev halt direkt när hon trampade av sig en sko. Hon var fruktansvärt dåligt skodd och verkad. Hon har väldigt mycket bättre hovkvalite nu och har även fått en fin välvd sula och en kraftig stråle. Hon kan ändå inte gå barfota eftersom hon sliter sina hovar för mycket även om hon bara går i hagen. Däremot blir hon inte halt längre om hon tappar en sko men det syns redan efter några dagar utan sko att hon sliter hoven för mycket och då har vi inte ens ridit.
Hon har haft sulor i fram under perioder när vägföreningen envisades med att sprida makadam på vägen vi måste rida på för att komma någonstans och hon ömmade då men annars är det inget hon behöver.

Min andra häst var barfota vid köpet men skoddes efter någon vecka eftersom han var väldigt tassig. Han hade då gått barfota i minst ett år, kanske längre. Hans hovar såg hemska ut och det lär ta några skoningar innan de blir fina. Annars har han bra hovkvalite enligt hovslagaren. Hans steg förändrades dramatiskt när han fått skor ifrån kort och stötigt steg till att verkligen sväva fram i traven och få svung i steget.

Jag går efter vad hästarna visar och försöker ge dem vad de behöver. Alltså precis som i allt annat jag gör eller inte gör med mina hästar.

Senast ändrad:

Vad har du för källa till det uttalandet?

Jag tror inte ett dugg att väldigt få hästar inte funkar barfota. Snarare är det så att dom flesta funkar barfota men att ägarna är för lata för att ta tag i det/skor för att man minsann ska osv.

Håller med dig..

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 435
Tjatter Hej någon mer än jag som roar sig ibland med att göra ai-bilder? Tänkte det kunde vara kul att dela med sig lite av det och se andras...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 700
Senast: cili
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 112
Senast: Nevermind
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 934

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka