Skönhetsideal verkliga eller inbillade?

Inte_Ung

Trådstartare
Dessa kvinnor anses vara bland de vackraste i världen.
JenniferAnistonHWoFFeb2012.jpg

Och
Gwyneth_Paltrow_2008.jpg

Varför är då kosmetiska ingrepp för att uppnå detta en sådan trend?
Hår.jpeg
 
Jag tror att det är inbillade skönhetsideal om man utgår ifrån det man vet. Tex Bianca Ingrosso ses i många fall som väldigt vacker, men även hon har opererat sig om man ser till tidigare bilder och intervjuer. Jag tror även att många influencers har för stor påverkan på vad som är inne och fint, men också har ett högt tryck att leverera på topp för att hålla sig populär.
 
Du visade två bilder på kvinnor som hyllades som ideal av trendsättare/trendföljare för 20 år sedan. Smala läppar minirumpa.

Nuförtiden ser idealet/trenden annorlunda ut. Stora läppar stor rumpa.

Det finns också en trend om ett liksom "artificiellt" utseende. För övrigt, rota rätt på nya bilder av Aniston och gänget. Läskigast är nog Nicole Kidman, opererad bortom igenkänning.
 
Jag tänker att det är skillnad på skönhetsideal och trender.
Ideal har väl "alltid" varit att vara så vacker som möjligt naturligt, medan trender oftare innefattar olika nivåer av ingrepp/"onaturligt" utseende. 80-talet hade ju sitt extremt färgglada smink t.ex, långt ifrån naturligt utseende, och inget folk kallade skönhetsideal gissar jag, det var dock trendigt. Efter det har det varit silikonbröst och supertunna ögonbryn för att på senare tid bli fillers i läppar och rejäla lösögonfransar. Det handlar sällan om att se naturlig ut, utan just saker som är trendigt att göra, medan ett skönhetsideal utgår ifrån ett naturligt utseende, utan ingrepp.
 
Du visade två bilder på kvinnor som hyllades som ideal av trendsättare/trendföljare för 20 år sedan. Smala läppar minirumpa.

Nuförtiden ser idealet/trenden annorlunda ut. Stora läppar stor rumpa.

Det finns också en trend om ett liksom "artificiellt" utseende. För övrigt, rota rätt på nya bilder av Aniston och gänget. Läskigast är nog Nicole Kidman, opererad bortom igenkänning.
Fast de senare två har väl som så många andra opererat sig för att försöka se ungdomligare ut, inte för att följa något ideal/trend?

För övrigt tycker jag att alla bilder med halvöppna munnar ger ett korkat intryck istället för, som jag antar, sexiga.
 
Den här tråden skaver verkligen. Jag har naturligtvis mina preferenser gällande vad jag tycker är vackert men det är just det, MINA preferenser.

Jag tänker INTE sitta och förfäras över hur andra väljer att se ut. Sedan vet vi att det här med ett "naturligt" utseende är en konstruktion. Människan har genom tiderna modifierat och smyckat sin kropp på olika sätt efter vad som just då ansetts vackert och eftersträvansvärt (inkl variationer mellan olika kulturer/länder).

Att klanka ner på just kvinnors utseende känns väldigt unket i dagens värld. Jag stöttar hellre mina systrar oavsett hur de väljer att se ut.
 
Den här tråden skaver verkligen. Jag har naturligtvis mina preferenser gällande vad jag tycker är vackert men det är just det, MINA preferenser.

Jag tänker INTE sitta och förfäras över hur andra väljer att se ut. Sedan vet vi att det här med ett "naturligt" utseende är en konstruktion. Människan har genom tiderna modifierat och smyckat sin kropp på olika sätt efter vad som just då ansetts vackert och eftersträvansvärt (inkl variationer mellan olika kulturer/länder).

Att klanka ner på just kvinnors utseende känns väldigt unket i dagens värld. Jag stöttar hellre mina systrar oavsett hur de väljer att se ut.

Ja känner samma. Vi färgar ju håret, solar, använder smink mm 🙂
 
Fick upp ett klipp på insta häromdagen där en berättade att någon kommit fram till henne och sagt "Det är ovanligt med så naturlig skönhet som du nu för tiden" hon som la in klippet ville visa på hur mycket hon opererat sig och hur skev bild många har av naturlig.

Haha jag har också sett den! Väldigt bra illustration.

Killar som säger att dom vill ha en "osminkad, naturlig" tjej är ju också en klassiker, men det krävs lång tid av sminkning för att uppnå idealet dom egentligen syftar på...
 
Det jag tycker är sorgligt är att en del åker till tveksamma kliniker, ofta utomlands, och får komplikationer, ibland för livet. Att klinikerna får hållas!
SVT har flera repotage om kliniker om fillers och botox och annan skönhetsingrepp som görs här i Sverige där det inte görs på rätt sätt av rätt personer osv. DET tycker nästan jag är ännu värre, att det går att smita igenom våra lagar så. Tur att det börjar lyftas.
 
Haha jag har också sett den! Väldigt bra illustration.

Killar som säger att dom vill ha en "osminkad, naturlig" tjej är ju också en klassiker, men det krävs lång tid av sminkning för att uppnå idealet dom egentligen syftar på...
Ja det är ju sällan mig de tänker på.... ;)
 
Du visade två bilder på kvinnor som hyllades som ideal av trendsättare/trendföljare för 20 år sedan. Smala läppar minirumpa.

Nuförtiden ser idealet/trenden annorlunda ut. Stora läppar stor rumpa.

Det finns också en trend om ett liksom "artificiellt" utseende. För övrigt, rota rätt på nya bilder av Aniston och gänget. Läskigast är nog Nicole Kidman, opererad bortom igenkänning.
Verkligen. Det är helt andra trender idag än för 20 år sedan.
 
Fick upp ett klipp på insta häromdagen där en berättade att någon kommit fram till henne och sagt "Det är ovanligt med så naturlig skönhet som du nu för tiden" hon som la in klippet ville visa på hur mycket hon opererat sig och hur skev bild många har av naturlig.
Den såg jag med! Tyckte den var riktigt bra.
SVT har flera repotage om kliniker om fillers och botox och annan skönhetsingrepp som görs här i Sverige där det inte görs på rätt sätt av rätt personer osv. DET tycker nästan jag är ännu värre, att det går att smita igenom våra lagar så. Tur att det börjar lyftas.
Ja, det förekommer säkert mycket sånt här med. Jag hörde en dokumentär på sr om Brazilian butt lift i Turkiet, där de som åkte dit fick stora problem efter och kliniken tog noll ansvar.
 
Den såg jag med! Tyckte den var riktigt bra.

Ja, det förekommer säkert mycket sånt här med. Jag hörde en dokumentär på sr om Brazilian butt lift i Turkiet, där de som åkte dit fick stora problem efter och kliniken tog noll ansvar.
Ja har varit flera liknande!
Vet att någon klinik i Malmö fått stänga pga någon dog efter något ingrepp, om jag inte minns fel?
Men det är hemskt just det att åka i väg och göra saker med sin kropp och sedan råka illa ut, inte få någon hjälp utan får det i Sverige. Skador för livet för personerna, men också extra kostnad för den svenska vården, ofta höga kostnader.
 
Skönhetsideal och/eller -trender svänger och har alltid gjort det. Stora läppar och timglasfigur (smal midja, mer bröst och rumpa) har varit "inne" ett rätt bra tag. När jag var i tonåren var "heroin chic" det som ansågs attraktivt, och jag har på senare tid hört sägas att det idealet verkar vara på väg tillbaka. Gemensamt skulle jag säga är att det inte är många som ser ut som idealet utan att aktivt göra något för att nå dit. "Naturligt vacker" innebär knappast att det som anses vackert och eftersträvansvärt är en ojämn hudton med knottror/finnar/ärr, frissigt hår och valkar, utan snarare tvärtom en look som kräver lika mycket energi för att uppnå som en färgstark sminkning med tydligt markerade läppar.

Edit: Jag lägger ingen värdering i hur någon väljer att se ut. Det viktigaste är att personen trivs i sitt utseende och gör det för sin egen skull.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 790
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag tittade på den gamla klassikern "Firman" igår och hur Tom Cruise, trots att han verkar upp över öronen förälskad i sin fru och inte...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
16 084
Senast: Kerry
·
Samhälle Nu har även SD kommit ut som abortmotståndare, vilket innebär att en väsentlig minoritet av Sveriges befolkning röstar på partier som...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
21 977
Senast: 95johsv
·
Relationer Vet inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. Varning för låååååååångt inlägg. Vet inte riktigt var jag ska börja i hela historien...
2
Svar
23
· Visningar
3 790
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp