Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Skolskjuts erbjuds endast till och från skolan utifrån skoltid. Aldrig utifrån fritids som anpassas efter föräldrars arbetstider ... Så frågan för hemgång i ert fall kan inte bli aktuellt innan ditt barn slutar på fritids.
Men hur hinner föräldrarna lämna och hämta på skolan varje dag, har de inga jobb att gå till? Ok om det är så långt till skolan att man måste åka bil, men om det är gångavstånd trodde jag det var rätt självklart att man går själv till skolan. Jag hade iofs skolan nära de första åren, det var kanske 400 meter genom en park, men jag har inget minne av att föräldrarna nånsin hämtade och lämnade, det hade känts jättemärkligt om de gjort det. Och meninglöst, som att de inte trodde att jag kunde hitta till skolan själv.
Cykla till skolan fick man däremot inte göra förrän man gick i fyran, skolans regler. Men gå själv gjorde alla.
Ja, så var det när jag var liten, för det fanns inget fritids. De flesta gick till en privat dagmamma efter skolan. Där har ju tiderna förändrats, om det är så att alla barn går på fritids idag? Hur länge gör man det?
Du kan söka om skolskjuts av särskilda skäl ...
Enligt paragraferna jag läst är kommunen SKYLDIG att bereda säker skolväg. Trafikförhållanden är ett av de områden som bedöms kunna vara ett särskilt skäl enligt det där reglementet ...
härligt!!!kl
"min" rektor ringde nyss och meddelade att dottern får skolskjuts från och med måndag
kl
Mitt ena barn fråntogs rätten till skolskjuts i år. Vi bor 2,7 km från skolan och gränsen är 3 km. Hon är 8 år och går i åk 2.
Vår skolväg är en landsväg med 70 km/h, mycket krokig (såpass att jag helst inte går längs den själv och aldrig nånsin om det är mörkt). Med andra ord inte aktuellt att hon går längs vägen själv.
På morgonen är det ett litet problem eftersom oftast nån är hemma.
På eftermiddagen svårare... nu är hon fortfarande på fritids och då får hon helt enkelt vara kvar där tills nån kan hämta. Det kommer bli ett större problem den dagen hon inte längre får vara på fritids (12 år). Och jag hade gärna sett att hon slutade på fritids innan dess, hon har äldre syskon och jag ser ingen anledning till att hon är kvar där om ett par år.
Bussen går dessutom förbi här - alla andra åker med men vi är sista huset innan skolan längs vägen och den stannar alltså inte.
Helt sjukt tycker jag... på en skola med 60 elever borde man kunna lösa detta enkelt.