Skolskjuts!

Sv: Skolskjuts!

Enligt det där sablans reglementet de har i min kommun är gränsen 2 km för barn i förskolklass - klass 3.

Är det olika gränser beroende på vart man bor? Tog förgivet att detta var lagstadgat landsövergripande ..

knapplån

Det jag tycker är lite konstigt är att man inte ens kan få "köpa" skolskjuts, om nu bussen ändå passerar utanför. Jag ställde frågan hos oss, innan vi (ändå! :love: ) fick skolskjuts hemifrån, men fick aldrig något riktigt svar på frågan. Vårt problem är inte avståndet, utan att vi valt "fel" skola (vi tillhör skolan i stan efter den geografiska gränsdragningen, men bor lika nära landsbygdsskolan som vi valt). Nu löste vår snälla rektor problemet åt oss :bow:. Vi hade gärna skjutsat om det behövts, men hade ännu hellre lagt en liten peng på att "köpa skolskjuts" för att slippa fara extra.
Det borde ju vara tekniskt möjligt att köpa ett skolbusskort av samma slag som de som kommunen delar ut - här åker skolbarnen med ordinarie busslinjer, även om de ordinarie busslinjernas turer är helt anpassade efter just skolbarnen.

Nu har vi ju förvisso nämnda system med ordinarie busslinjer, så idag hade vi nog kunnat köpa månadskort eller nåt på bussen, för att slippa köra. Men innan nya upphandlingen så var det inte möjligt.

Athena, kan du inte kolla upp ifall det är möjligt för er med en liknande lösning?

Skolskjuts erbjuds endast till och från skolan utifrån skoltid. Aldrig utifrån fritids som anpassas efter föräldrars arbetstider ... Så frågan för hemgång i ert fall kan inte bli aktuellt innan ditt barn slutar på fritids.

Ja det vet jag. Men hon har haft skolskjuts innan, och då har hon kunnat ta bussen hem vissa dagar istället för fritids.

Det är möjligt att även vår kommun erbjuder möjlighet "vid särskilda skäl", jag har inte kollat. Jag vet dock att man resonerar väldigt olika i olika kommuner, bodde i en grannkommun innan.

Har haft en del mailväxling med rektorn och hon har lovat ringa mig idag, så vi får väl se...

Håller med! Vet att andra har ställt frågan här men fått nej - det kostar dock inget att ligga på dem från fler håll...

Men hur hinner föräldrarna lämna och hämta på skolan varje dag, har de inga jobb att gå till? Ok om det är så långt till skolan att man måste åka bil, men om det är gångavstånd trodde jag det var rätt självklart att man går själv till skolan. Jag hade iofs skolan nära de första åren, det var kanske 400 meter genom en park, men jag har inget minne av att föräldrarna nånsin hämtade och lämnade, det hade känts jättemärkligt om de gjort det. Och meninglöst, som att de inte trodde att jag kunde hitta till skolan själv.

Cykla till skolan fick man däremot inte göra förrän man gick i fyran, skolans regler. Men gå själv gjorde alla.

Barnen går ju på fritids efter skolan (samma lokaler). Man hämtar barnen efter att man arbetat klart precis som på förskolan.
Eller tänkte du att barnen skulle gå själva hem från skolan och sedan vänta där i några timmar tills föräldrarna kom hem?

Ja, så var det när jag var liten, för det fanns inget fritids. De flesta gick till en privat dagmamma efter skolan. Där har ju tiderna förändrats, om det är så att alla barn går på fritids idag? Hur länge gör man det?

Jag tror att du har möjlighet ända tills du gått ut 6:an. Men det finns förstås de som droppar av även tidigare. Barnen går även på fritids i skarven då man har slut semester och skolan ännu ej börjat, så även på lov om inte föräldrarna har ledigt.
Jag är född -73 och det fanns fritids redan då.

Ja, så var det när jag var liten, för det fanns inget fritids. De flesta gick till en privat dagmamma efter skolan. Där har ju tiderna förändrats, om det är så att alla barn går på fritids idag? Hur länge gör man det?

Jag är visserligen född 78 men fritids var ett väl inarbetat begrepp redan då, maken som är född 67 har visserligen aldrig gått på fritids men där han växte upp var alla hemmafruar/arbetade hemma på gården så det fanns alltid folk hemma. Några barn var hos dagmamma men det var komunalt redan då.

Man har rätt att ha barnen på fritids upp till och med åk 6, i våran skola är det rätt vanligt att barnen är kvar långt upp i åldrarna på fritids just för att många bor ensligt och har långa arbetsdagar och barnen vill inte vara hemma själva. Men jag ser ju på dotterns kompisar som bor i stan så är det ofta fritids upp till åk 3 och sedan tunnas det ut snabbt. Men å andra sidan så skulle jag inte uppskatta att min 10 åring drog runt på stan som jag ser att hennes jämnåriga gör.

Du kan söka om skolskjuts av särskilda skäl ...

Enligt paragraferna jag läst är kommunen SKYLDIG att bereda säker skolväg. Trafikförhållanden är ett av de områden som bedöms kunna vara ett särskilt skäl enligt det där reglementet ...

Lagen säger:

10 kap. 32 § SkolL
Elever i grundskola med offentlig huvudman har rätt till kostnadsfri skolskjuts från en plats i anslutning till elevens hem till den plats där utbildningen bedrivs och tillbaka, om sådan skjuts behövs med hänsyn till färdvägens längd, trafikförhållanden, elevens funktionsnedsättning eller någon annan särskild omständighet.

I "min" kommun är det 3 km i åk 1-3 och 4 km för år 4-9 som är gränsen. Men om vägen anses trafikfarlig kan man får skolskjuts även om sträckan är kortare. I förskoleklass har man dock inte rätt till skolskjuts.

Kl

"Min" rektor ringde nyss och meddelade att dottern får skolskjuts från och med måndag :)

OK! Tack. Det jag har läst är alltså vår egna kommuns egna skolskjuts reglemente! Vansinnigt dumt att det är upp till varje enskild kommun att reglera villkoren ...

kl

Mitt ena barn fråntogs rätten till skolskjuts i år. Vi bor 2,7 km från skolan och gränsen är 3 km. Hon är 8 år och går i åk 2.

Vår skolväg är en landsväg med 70 km/h, mycket krokig (såpass att jag helst inte går längs den själv och aldrig nånsin om det är mörkt). Med andra ord inte aktuellt att hon går längs vägen själv.

På morgonen är det ett litet problem eftersom oftast nån är hemma.

På eftermiddagen svårare... nu är hon fortfarande på fritids och då får hon helt enkelt vara kvar där tills nån kan hämta. Det kommer bli ett större problem den dagen hon inte längre får vara på fritids (12 år). Och jag hade gärna sett att hon slutade på fritids innan dess, hon har äldre syskon och jag ser ingen anledning till att hon är kvar där om ett par år.

Bussen går dessutom förbi här - alla andra åker med men vi är sista huset innan skolan längs vägen och den stannar alltså inte.

Helt sjukt tycker jag... på en skola med 60 elever borde man kunna lösa detta enkelt.

Samma sak var det med vår granne, han gick väl i fyran tror jag och hade ca 5 km till skolan (enligt skyltarna 3,5/4km men de stämde inte alls). Han hade därför inte rätt till skolskjuts och chauffören plockade inte upp trots att den körde förbi dagligen vid upphämtning av andra. Som tur var fick jag och min bror skjuts av mamma varje morgon då vår buss (vi gick på högstadiet) hade sin hållplats utanför skolan, så han fick åka med oss. Men hade inte han kunnat åka med oss så undrar man ju hur saker och ting gått till då, med tanke på att vägen han i såfall skulle fått gå på är en 70-väg som är ganska vältrafikerad av både bilar som kör för fort samt timmerbilar som kör till och från bruket i byn. Sjukt, enligt min åsikt.

*KL*

Vet faktiskt inte vad kilometergränsen är, men jag tror att de hos oss bedömmer mer på trafiksäkerheten. Mina barn skulle kunna gå 45 min över en sank åker och över en planka som ligger över ett brett dike om skolan ville vara jävliga, men det kräver de inte som tur är!

Vi har heller inga särskilda uppsamligsplatser utan de hämtar vid soptunnan (ca 300 m från huset). Jag gissar iofs att om grannen högre upp på vägen skulle vilja ha skolskjuts så får de nog gå ner till vår soptunna, men det beror nog mer på att vägen inte är bra, vintertid rent hemsk.

Ska nog vara lite mer glad åt att det funkar så bra, man tänker liksom inte på det förrän man ser hur andra kan ha det... :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 178
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 539
Senast: Ramona
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 901
Senast: Nixehen
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 230
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar