Skolskjuts!

Siiiia

Trådstartare
Irriterar mig på skolskjuts regler. Den maximala gränsen för avstånd mellan hemmet och påstigningsplats är 2 km för barn mellan förskoleklass och klass 3. Undantag kan göras om särskilda skäl finns.

Min fråga till er är: Finns det någon som tycker att det är lämpligt att ett barn i 6 års ålder rör sig 2 km bort ensam?

Finns det någon miljö där det är lämpligt?

2 km är ganska långt ändå när man är 6 år.

Sv: Skolskjuts!

Nej jag tycker att det är för långt för en 6 åring och jag har svårt att se några situationer där det är lämpligt.

Jag hade 1,5 km till lekis när jag var sex, och det hade nog gått bra att gå en bit till. Vägen gick genom ett sparsamt trafikerat villaområde, där bilarna inte fick upp några högre hastigheter. Givet att man inte bor längs E4:an eller nåt annat olämpligt kan jag tycka att 2 km är en rätt bra gräns.

Fast du hade då förmodligen både tillgång till upplysta 'vägar' och gångbanor?

Här där jag bor blir det beckmörkt och det är glest mellan husen. Jag svårt att förstå varför skolskjutsen inte kan stanna till vid de enstaka husen som är. De flesta ungarna här tycker det är obehagligt att gå när det är mörkt. Nu under tidig höst är det väl ok, men snart är det mörkt på morgonen när barnen ska till skolan. Oavsett ålder på de.

(f ö har vi tur, uppsamlingsplats är vid gaveln på min lada men det finns ju andra som måste gå hit minst 1 km. )

Inga gångbanor, jag gick på vägen helt enkelt. Halva sträckan grusväg, halva asfalterad, ungefär. Det fanns kanske enstaka gatlyktor, kommer inte riktigt ihåg, faktiskt. Jag hade säkert tyckt det var otäckt att gå i beckmörker eftersom jag var mörkrädd, men farligt hade det ju inte varit. Jag gissar att mina föräldrar helt enkelt hade gett mig en bra ficklampa i så fall, så hade problemet varit löst. Bor man så avlägset att det är alldeles mörkt på vägarna/stigarna, så antar jag dessutom att man vänjer sig vid mörkret från tidig ålder, för att alls kunna gå ut annat än mitt på dagen den mörka årstiden?

Njae, gör man verkligen det? Alltså vänjer sig vid mörkret? T om jag kan ju skrämma upp mig själv rejält när jag är ute i mörkret och håller på i stallet. Händer ju att jag får gå upp i skogen och leta efter hästar som ska in och inte är jag gladare för att jag har en pannlampa på mig.

Inga gångbanor, jag gick på vägen helt enkelt. Halva sträckan grusväg, halva asfalterad, ungefär. Det fanns kanske enstaka gatlyktor, kommer inte riktigt ihåg, faktiskt. Jag hade säkert tyckt det var otäckt att gå i beckmörker eftersom jag var mörkrädd, men farligt hade det ju inte varit. Jag gissar att mina föräldrar helt enkelt hade gett mig en bra ficklampa i så fall, så hade problemet varit löst. Bor man så avlägset att det är alldeles mörkt på vägarna/stigarna, så antar jag dessutom att man vänjer sig vid mörkret från tidig ålder, för att alls kunna gå ut annat än mitt på dagen den mörka årstiden?

Jag skulle aldrig tvinga ett mörkrädd barn att gå 2 km när det är mörkt och med en ficklampa! Tycker det är helt fel.

Jag har 2,5 km till uppsamlingsplatsen här där jag bor. Jag fick följa med mina barn när de gick till och från bussen. Bra för jag hade ju med hundarna. Samtidigt fick jag kritik av en annan mamma när jag ibland tyckte att barnen kunde gå hem från bussen utan mig. Kritik av en annan förälder. Hade en tråd om det här minns jag. Jag bor vid grusväg så det är 1km grusväg och resten i ett villaområde och en asfalterad väg där det kör typ 3 bilar i timmen eller något, framför allt den tiden de kom hem med bussen så var där många gånger inga bilar alls på vägen.

Vad man gjorde förr och vad man gör i dag är faktiskt stor skillnad, det ser man ju bara i tråden om att lämna barn och tråden om att vara ute ensam utan vuxen.

Njae, gör man verkligen det? Alltså vänjer sig vid mörkret? T om jag kan ju skrämma upp mig själv rejält när jag är ute i mörkret och håller på i stallet. Händer ju att jag får gå upp i skogen och leta efter hästar som ska in och inte är jag gladare för att jag har en pannlampa på mig.

Jag tänker mig att man gör det av självbevarelsedrift, för det verkar ju helt hemskt att inte våga gå utanför dörren mer än några timmar mitt på dagen vintertid, om man nu råkar bo där ingenting är upplyst.

Självklart finns det flera lösningar, men i sig tycker jag inte det är hemskt att en sexåring med två km till skolan inte får skolskjuts. Måste man tycka det?

Självklart finns det flera lösningar, men i sig tycker jag inte det är hemskt att en sexåring med två km till skolan inte får skolskjuts. Måste man tycka det?

Nej man får tycka vad man vill om det. Jag tycker att det egentligen inte är hemskt, samtidigt tycker jag inte det är ok att tvinga ett barn som är mörkrädd att ensam gå till skolbussen. Inte som 6 åring.

Mina barn har som sagt 2,5 km till skolbussen och de får då gå genom ett skogsparti.

Vid en period när vi gick 1 km på grusvägen när det var vinter och snö till knäna på en oplogad grusväg (bond:devil: :mad:) kl 10 på kvällen när jag kom från jobbet, så var till och med jag mörkrädd. Eller jag är mörkrädd alltid, men just då kändes det extra jobbigt, tur jag hade barnen med mig, men vi var alla rädda när vi gick där i kolsvart mörker med en enkel ficklampa som ledljus. Vi kom då också på att det var bättre att gå utan lampa eftersom vi inte tyckte det var mysigt att se olika snöformer och liknande i konstiga former, bättre helt mörk, vi vet ju hur vägen är.

Jag älskar tvserien The Walking Dead, men jag lovar, mina hundar är ute INNAN de avsnitten sänds för efter ett sådant avsnitt öppnas inte dörren! :o:angel:

Fast nått som man tycker är otäckt blir ju inte så enkelt logiskt tänkande bara för att man tycker så.
Jag vet ju t ex att det finns mkt vildsvin och andra djur här och jag har visserligen aldrig trampat in i en grupp av de, men ändå tycker jag det är obehagligt att gå i skogen själv just för att om utifall att..
Det hindrar ju inte mig som vuxen att gå i skogen på dagtid men jag undviker gärna det efter mekrets inbrott av just självbevarelsedrift men ibland måste jag och det gör inte obehagskänslan mindre när jag vet att de finns där ute nånstans, och det är väl det som gör mrkret obehagligt, man ser de inte, men man vet att de finns där.

Jag måste nog vara extremt pipplig för min 6-åriga dotter får inte ens gå de ca. 50 metrarna till uppsamlingsplatsen själv....:o
Hon måste gå på grusväg som går runt en krök som skyms av en enorm buske och även om här KANSKE passerar 2 bilar PER DAG så vet jag att det är svårt som bilist med sikten i den kurvan och jag vet att en del kör som dårar här utanför, så för mig skulle det aldrig ske att hon skulle gå 2 km ensam, oavsett väg, belysning och traffik... :grin:

Det var väl mest att jag tycker det verkar skitjobbigt att bo i ett land där det är mörkt så mycket som i Sverige, på en ort där inget är upplyst, och vara såpass mörkrädd att man inte vågar sig ut när det är mörkt. Jag skulle nog överväga att flytta i till stan då faktiskt, där jag kunde röra mig lite mer fritt och slapp bli så begränsad.

Tvinga en sexåring som absolut inte ville skulle jag nog också försöka undvika, Men troligtvis inte genom att kräva skolskjuts, utan försöka hitta nån annan lösning, t ex följa barnen till skolan på morgonen är det är mörkt.

Låter man 6-åringar ta sig till skolan utan föräldrar? Min 6-årings skola ligger på gatan bredvid oss men vi lämnar ändå. När jag frågade på föräldramötet så ansågs det lämpligt att en vuxen hämtar och lämnar 6-åringarna för att vara säker på att barnet kommer fram/hem ordentligt. Själv tycker jag att det ska vara så pass nära som vi har för att det öht ska vara aktuellt att låta en 6-åring gå på egen hand. Först en 7-8-åring hade jag släppt ensam på sträckor längre än en 4-500 m bort från huset. Kan flera barn ha sällskap är det en annan sak, då har de lite koll på varandra.

Så, nej, det är inte lämpligt att en 6-åring går 2 km, men jag skulle heller inte släppa en 6-åring att gå ensam till och från bussen så länge bussen inte stannade utanför huset, alt att hen har sällskap av annat barn.

Och i de delar av världen jag har bott och rest i så blir det mörkare på kvällen/natten än här i Sverige så att byta land gör väl inte saken bättre ;) (dagarna är visserligen längre)

I övrigt kan det ju finnas allt annat som överväger varför man väljer att bo på landet i beckmörkret.

Jag tycker att våra föräldrar gjorde fel som lät oss gå längre sträckor som sexåringar. De utgick nog ifrån sin egen uppväxt då det var betydligt färre bilar och fler vuxna som tog ansvar för andras barn omkring på dagtid. Min dotter och hennes jämnåriga är mogna och förståndiga på många sätt men jag skulle inte släppa ut dem i villakvarteren 2 km på egen hand, jag litar inte på att de inte får nåt infall. En sexåring vill man fortfarande ha koll på var hen är, att tex inte veta exakt när hen gick från skolan/bussen och när man kan förvänta sig att hen är hemma känns definitivt inte bra.

KL

Bara för att man inte ger skolskjuts från dörren betyder väl inte att man behöver släppa sina 6-åringar 2 km?

Vi har ingen skolskjuts alls, bor ca 1 km från skolan, starkt trafikerad väg.

Skulle aldrig släppa min 6-åring där, vilket betyder att jag hämtar och lämnar varje dag. Kan man inte göra det till och från skolskjutsen också?

Sexåringar är ju olika, men jag tycker de gjorde rätt. En av de saker vi prioriterar när vi ska välja skola är t ex att skolan är såpass nära att man tidigt kan gå dit och hem själv, jag upplevde det som positivt att få gå själv, och känna att jag kunde klara det, snarare än att behöva bli åtföljd av föräldrarna så snart jag skulle nånstans. Så jag skulle mog uppmuntra mitt barn att gå till skolan själv, tror jag.

Min började skolan nyss, och fyller 6 år om några veckor. Vi bor kring 350-400 m från skolan, där man passerar en väg.
I början följde jag hela vägen fram till dörren, och efter 2 veckor så började jag släppa honom när vi kom till skolområdet - där deras byggnad är allra längst bort. Nu går han och bästisen alltid ihop, så dom har sällskap alltid i alla fall.
Vi siktar på att kunna lämna vid vägen snart, för det är enda stället som oroar mig på något vis - ibland glömmer dom fortfarande att titta innan dom springer rakt ut..
Hans egna mål är att gå helt utan vuxen nästa år, så vi får se vad som händer.

Enda gången jag skulle tycka att det var ok är nog om det fanns gångväg hela vägen och att barnen gick minst två och två. Det är ju inte bara trafiken man oroar sig för.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 178
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 539
Senast: Ramona
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 901
Senast: Nixehen
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 230
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar