Skola munnen - eller tvinga?

Sv: Skola munnen - eller tvinga?

Susan skrev:
Trycker på citatsvar och suddar lagom.

alla tecken
(qote= NN) ......blabla bla .......(/quote) måste finnas kvar annars funkar inte kommandot.

Om man slår mellanslag mellan texten och qupteomslutningen blir det lättare att inte råka sudda för mycket :o vilket händer lite då och då...

testar lite..

vad menas med att skola munnen?

Hur får man hästen att följa utan motstånd min hand?

Kan hästen bita sig fast även fast den är lösgjord genom kroppen?

Kan en eftergiven/lösgjord häst försöka att undvika arbete bita sig fast?

Jag förstår inte detta med skola munnen, kan någon förklara? Vad vill man uppnå?

Ja jag har tagit för givet att folk menar att en skolad mun är en mun man knappt behöver ta i , vilket är resultatet av god ridning. När hästen är väl genomriden i kroppen "skolas" munnen och man behöver ej ta så mycket i den när man utför kommandon med handen. Skola munnen= få munnen mjuk och känslig.
Enligt mig är en skolad mun resultatet av en skolad kropp och alltså ett slutresultat , inte något man börjar med.

Liknande trådar

Hundträning Det får bli en tråd till på en gång. Vi roar oss alltså med lydnadsmoment utan tävlingsambitioner. Den svåraste nöten är apport. Det som...
Svar
8
· Visningar
988
Senast: Fruentimber
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 627
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar