Skola munnen - eller tvinga?

Sv: Skola munnen - eller tvinga?

perl skrev:
De bettsignaler som inte härrör från ryttarens kropp är och förblir dessutom obegripliga, hela ryttaren måste vilja samma sak, handen kan inte agera självständigt som om den inte satt fast i ryttarens ryggrad. En bakåtdragande hand borde dömas ner ordentligt i dressyrridning.

Det var Kloka ord det, och inga visor....!!! :D :bow:

malinsky skrev:
Ja, jag trycker nog ned ryggen för honom! :o Försöker med avbrott från lätt trav oftast, men då hamnar jag i framvikt och då slår han på en pallnit och ser ut återigen som en uppställd saddlebred.. något överdrivet förståss.

Det är lättare när min tränare säger vad jag ska göra i varje steg, men det går inte så bra då heller :cool:

Men halvhalter är som sagt väldigt bortglömt! Ska aktivt träna på att få igenom detta och se vad som händer.

Malinsky, försöker sätta mig in i och förstå dina problem.... (tänka)
Behöver mer info:
Hur är hästen när du rider dressyr pass? spänd? ostadig i formen? ostadig vid övergångar och annars stadig? eller? eller? (du förstår galoppen, - letar efter mer info) innan jag svarar ytterligare.

Fnyfniken skrev:
Själv tycker jag att man ofta förstör munnen (stänger av känsligheten) bland det första man gör på en ung häst när den rids in. Och detta genom att "lära den" att stanna för drag i tygeln. Det finns inget naturligt över drag i tygeln som gör att det skulle betyda stop. Att först longera, lära in röstkommando, och sen använda dessa i ridningens början för att skona munnen är det bästa. Många i barock tradition skonar munnen de första två åren genom att rida i kapson. Men det är väl kanske undantag snarare än regel. Tanken är dock god.

Fny
Håller med dig totalt! Jag har ridit en häst som bara blivit riden på hackamore under en period, för att den var så bökig i munnen. Men jag började med bett och tog det FÖRSIkTIGT. Den kunde ju en hel del vikthjälper och så vilket var en stor fördel, men fattade verkligen inte vad "betthjälperna betydde". Så jag red ut i skritt i flera veckor och bara lugnt och med mycket beröm lärde den vad styra, böja, håll igen betyder. Och att det inte är farligt om ryttern inte ger efter på en gång, men kan lugnt och stilla försöka lista ut vad ryttaren vill i stället för att få panik och diverse olater (köra upp huvudet, gapa, ta bettet och hårdna i munnen). Halvhalterna blev långsamt gudomliga, ljuvliga halter med stabil form. Sedan travade vi försiktigt igång och jobbade vidare. Hästen är nu så:) mjuk i munnen!

mackan skrev:
Malinsky, försöker sätta mig in i och förstå dina problem.... (tänka)
Behöver mer info:
Hur är hästen när du rider dressyr pass? spänd? ostadig i formen? ostadig vid övergångar och annars stadig? eller? eller? (du förstår galoppen, - letar efter mer info) innan jag svarar ytterligare.
Kul :D

Dressyrpass: ostadig i formen periodvis. I skritt har vi inte så mkt problem, förutom att han ibland tappar vid tex sitvärtsrörelser. (jag har lite svårt för koordinationen :angel: ) Han blir lätt spänd så det är lika oavsett om jag är själv eller för tränare. Dock är det mindre som stör när jag rider för tränare då det är i ridhus. I paddocken ute så är det älgar, brallande hästar bredvid osv, osv.

Han slappnar av, går bra några varv, så tappar jag och han sänker ryggen, tappar baken, upp med huvudet. Driver på och han rundar sin form, går bra och slappnar av bra.. jag tappar så släpper han allt igen (jag släpper... I know) och så håller vi på :angel:

Vet inte om det är fel tänk, men min känsla är att denna stora långa kropp behöver komma igång ordentligt med bakkärran. tappar han i framåtbjudning (eller jag i drivning - a la sparkstöttning) så faller allt.

Det spelar ingen roll var jag är så fungerar övergångarna dåligt.. nedåt.. att byta "uppåt" går mkt bättre och jag kan behålla formen. Han är en lättspänd individ och han kräver sin ryttare, kanske jag har tagit sig vatten över huvudet, för kan han (och det är inte så svårt) så struntar han i mig och gör lite som han vill.

Innan jag började rida för denna tränare så körde han mest bara upp huvudet och sprang. Överlinje = nada. Det berodde på att han var dålig i kroppen, men det är åtgärdat nu.

hjälpte det?

Håller med dig, olika ridning på olika hästar. Man får känna efter och anpassa sin ridning efter hur hästen är. Även om målet oftast är det samma är vägarna dit väldigt olika.

malinsky skrev:
Kul :D

Dressyrpass: ostadig i formen periodvis. I skritt har vi inte så mkt problem, förutom att han ibland tappar vid tex sitvärtsrörelser. (jag har lite svårt för koordinationen :angel: ) Han blir lätt spänd så det är lika oavsett om jag är själv eller för tränare. Dock är det mindre som stör när jag rider för tränare då det är i ridhus. I paddocken ute så är det älgar, brallande hästar bredvid osv, osv.

Han slappnar av, går bra några varv, så tappar jag och han sänker ryggen, tappar baken, upp med huvudet. Driver på och han rundar sin form, går bra och slappnar av bra.. jag tappar så släpper han allt igen (jag släpper... I know) och så håller vi på :angel:

Vet inte om det är fel tänk, men min känsla är att denna stora långa kropp behöver komma igång ordentligt med bakkärran. tappar han i framåtbjudning (eller jag i drivning - a la sparkstöttning) så faller allt.

Det spelar ingen roll var jag är så fungerar övergångarna dåligt.. nedåt.. att byta "uppåt" går mkt bättre och jag kan behålla formen. Han är en lättspänd individ och han kräver sin ryttare, kanske jag har tagit sig vatten över huvudet, för kan han (och det är inte så svårt) så struntar han i mig och gör lite som han vill.

Innan jag började rida för denna tränare så körde han mest bara upp huvudet och sprang. Överlinje = nada. Det berodde på att han var dålig i kroppen, men det är åtgärdat nu.

hjälpte det?

Japp det hjälper :D
japp du tänker rätt -han behöver igång med bakkärran, och det är ju den som formar frammen, som jag tjatat om :D
så när han blir spänd och stel och hoppig så är det ÄNNU mer bakkärran som det hänger på - där slår reflexerna på ibland hos en själv och man börjar mixa med frammen och släpper inte FRAM, för de "krånglar" ju därframme - så man bromsar och faller fram.... :crazy:

att övergångarna "nedåt" funkar sämre är helt förklarligt. det är alltid svårare för ryttaren att balansera sina hjälper. även där måste du tänka BAKEN. det är DIN rumpa som kontrollerar baken, faller du fram och lättar så tappar du baken och hänger i frammen, och då kan han inte bromsa upp balanserat. Ofta tror man att man sitter på rumpan, men lika fa-en så lättar man. det krävs verkligen mentalt fokus för att hålla koll på sin koordination och vad man egentligen sysslar med. Lååååång och tuuuuung och ändå avslappnad i sadeln i övergångarna "nedåt"....

Du vet nog alldeles garanterat detta redan tusen gånger om, svarar bara mina responser på din beskrivning. :o

En lång eller långsam häst blir både kortare i kroppen o kvi ckare o mer alert, om du rider tempoväxlingar- evigt tjat om detta.

2 steg fram 2 steg tillbaka.
Trodde själv inte att man kan "hinna" med detta men det går o du själv blir snabbare i din hjälpgivning o får då oxå lättare att hitta den där timingen.

axel skrev:
En lång eller långsam häst blir både kortare i kroppen o kvi ckare o mer alert, om du rider tempoväxlingar- evigt tjat om detta.

2 steg fram 2 steg tillbaka.
Trodde själv inte att man kan "hinna" med detta men det går o du själv blir snabbare i din hjälpgivning o får då oxå lättare att hitta den där timingen.

Ska tänka på det också!!

Tempoväxlingar, halvhalter och tuuung i gumpen samt inte luta mig framåt i övergångarna :D Och fokusera på att få igång bakkärran, men där tror jag att tempoväxlingarna måste vara bra!?!

Det mesta kan bli missförstånd. Ehrengranat har rätt, men han skrivet mycket mer. "Ditt missförstånd" leder till den ridning man alltför ofta ser där ryttaren inte använder handen alls, utan låser den så att tyglarna blir som inspänningstyglar, och hästen stretar till den ger upp. Det är precis det som beskrivs av experten.

""...frånkänna Ryttaren all förmåga att (annorledes än med straff för ögonblicket) kunna öka sensibilitetsgraden i hästens mun; och påstå handens syftemål aldrig därpå går ut. Det är nog för alla manegens fordringar, att kunna häva allt motstånd i huvudet, att försätta hästen i den mest ovillkorliga lydnad och giva honom den största rörlighet. .... Således kan blott fråga vara om att conservera mun, under det att huvud hals och bog arbetas; och harigenom, samt graden av vunnen följsamhet, kan handens skicklighet dedömas.""

Att skola munnen betyder just att signalen ska gå via hästens hjärna.

mvh/T_B

perl skrev:
Anser att det bäddar för missförstånd att skriva att munnen ska skolas, redan svenska ridkonstens grundare Ehrengranat påpekade detta 'fel-tänk', "de arbetar munnen och fördärvar den". Alla signaler måste gå genom hästerns hjärna - om en kines inte förstår svenska hjälper det inte att skrika, på samma sätt hjälper det inte att ta i hårdare eller skaffa ett skarpare bett om hästen inte förstår vad vi vill, det skapar bara motstånd och skador. Betselskador är mycket vanliga hos alla ridhästar! De bettsignaler som inte härrör från ryttarens kropp är och förblir dessutom obegripliga, hela ryttaren måste vilja samma sak, handen kan inte agera självständigt som om den inte satt fast i ryttarens ryggrad. En bakåtdragande hand borde dömas ner ordentligt i dressyrridning.

true_blue skrev:
För att undvika alla dåliga associationer till vad man läst någon annanstans - en ny tråd till.

Jag anser att man kan och ska skola hästen till att förstå handens/tygelns/bettets hjälper.

Jag anser att metoden att bara råhålla tills hästen ger upp är en korkad metod som ger mycket sämre slutprodukt.

- Vad tycker ni?

tror jag håller med dig

*knapplån*
Lite OT, jag läste att någon skrivit "rama in" och syftade på tyglarna. För mig betyder "rama in" att rama in med skänklarna, dvs ha skänklarna mot hästen i vändningar osv för att bakdelen inte ska sladda ut t ex..

Tänk vad olika det kan vara :)

För att återgå till ämnet så tror jag på att rida med mjuka händer och inte tvinga utan istället rida med vikthjälper och se vars hästen placerar huvudet själv. Hoppas att någon förstod vad jag menar..

Nu ska jag också vara lite tjatig och skriva det jag skrev på fritidsridning igår. Jag brukar slå knut på tyglarna när jag rider ibland just för att checka så att jag inte använder handen för mycket. Jag lägger också samtidigt upp stigbyglarna för att kontrollera att jag kan göra halt, igångsättningar osv med enbart vikthjälperna. Det är nyttigt, man inser fort vars man slarvar :)

mvh Anna

Tänkte bara - är det så att du har en vbltravare? Har ett svagt men kanske felaktigt minne av det från en tidigare tråd... Isåfall tror jag att det du måste börja med är din egen rumpa. Det går inte att rida ihop en häst som är konkav i överlinjen med det rörelsemönster som travaren har. Bakbenen måste vara någorlunda med under kroppen för att det ska fungera, som det är på ex vis halvblod. På en travare blir oftast reaktionen bara en ännu mer sänkt rygg. Istället för att rida aktivt och tungt med ditt säte, måste du öva dig på att vara passiv och sitta exakt lika lätt hela tiden på resp sida. Det innebär alltså att lyfta upp rumpan lika väl som sitta på den. Alternativet är lätt sits, något jag brukar börja med. Lugn trav på slack tygel i skogen i lätt sits, ev i kombination med slackande gramantygel om man klarar av det bara för att förtydliga vad man vill (när hästen svingar in bakbenen under sig utan att springa ifrån jobbet åker huvudet ner av sig själv). Om man står upp i trav känner man tydligt hur man "vickas" fram och tillbaka, detta är den rörelse du måste klara av med ditt säte för att kunna följa ryggen utan att trycka ned den. När ni är samspelta i detta, använder du rörelsen för att öka eller minska steglängden (du kan då sitta ner i arbetstrav på lång tygel utan att studsa det minsta). Glöm det där om att rida ihop hästen med sätet, det kommer långt senare.

Hej!

Nej, ingen varmblodstravare. Han är ett holländskt halvblod, men skrapar man på ytan så är det Saddlebred / Gelderlander och är framavlad att gå framför en vagn med showig trav och höga knälyft (en del hackney i honom på Geldersidan)

Rida ihop finns inte på kartan än, det orkar han (eller jag) inte. Däremot så måste jag få igång snurren bakifrån för att han ska börja jobba genom kroppen.. det är ju lite kropp på honom om man säger så.. hög och lång.

Så det är kombinationen motorn bak samt att han måste kunna lära sig att slappna av och söka sig framåt/nedåt som vi jobbar med nu. Ser man på dessa "showhästar" så tycker jag inte att någon ser speciellt lugn och avslappnad ut, utan tvärt om, det är en väldigt spänd häst. Jag behöver också träna min balans och styrka så jag inte förstör för honom.

Vet inte om det ligger i "generna" på något vis, men jag har hört flera med samma typ av häst som brottas med liknande problem..

Nedan (länken, inte bilden.. den gick inte att visa så det bidde en länk..) ser du pappa häst, Saddlebred. (Mammas sida = gelder, bilden nedan) och det är alltså så här han "ska" gå och är avlad för.. typ tvärt om för en dressyrhäst :crazy:

http://www.hbcstal.nl/pages/hengsten/immigrant.html

Morfars far http://www.romviel.uwnet.nl/html/photobooks/hengsten/Waterman-2.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Ja, jag kan ju säga att jag har erfarenhet av båda delarna. Jag rider dressyr och har medvetet provat allt från barocktränare till renodlade "moderna" dressyrryttare. Hos Barock intruktören fick jag knappt hålla nånting, jag menar verkligen INGET till 95% och detta var när jag nyss fått min dåvarande häst och den var helt oskolad i barock (den blev det aldrig men..) . Det kändes nästan löjligt. Enligt mig skolar man hästen mjuk, är den ung går det ju mkt lättare. Men ska man lära "en gammal hund sitta" så får man ju räkna med att de tar ett tag innan den är sp pass känslig och mjuk att handen knappt behövs. JAG tror att det går i en trappa "hårdare-mindre hård- mellan-nästan perfekt och så perfekt (mjuk)"..(och läs inte hård som "såga sönder hästens käftar eller häng i handen snälla..läs det inom parentes".

Sen tränade jag för den moderna dressyrkillen som har haft placeringar upp till Grand Prix. Han hade precis som du skrev filosofin att "hålla fast" tills hästen släpper. Kan även här berätta att detta ledde inte någonvart. Min häst som hade känslig mun såg mycket besvärad ut och jag kände mig bara dum som red. Det blev inget mer efter fyra lektioner med den människan. Även om hans egna hästar är så pass välskolade nu att man knappt behöver hålla i tyglarna för att de ska lyssna till hjälperna.

Jag tycker personligen att de som rider seriöst i spanien och Portugal verkar ha bäst inlärningsmetod och jag tycker även att detta syns på deras hästar som ofta ser mycket avslappnade ut i munnen. (Jag syftar alltså på de sk "mästarna") . Vad jag har förstått så använder de sig av skolning av kroppen i första hand innan de ens börjar med hals och huvd. Det kommer naturligt alltså..(givetvis). Sedan för att finputsa använder de betsel.

Som jag tog upp i en tidigare diskussion tyckte jag att det var så kul att det var en sån märkbar skillnad på Apassionata på den moderna ryttaren (svensk OS kandidat i dressyr) och Portugiserna. Kvalitén var märkbart bättre på Portugisernas hästar som såg tio gånger mer avslappnade ut och gick i mycket finare form än tävlingsekipaget.

Sen får man ju ha överseende med att det inte var perfekt, stressnivån va rju enorm i manegen med så högt ljud och publik runt om...samt att hästarna var/är av två helt olika raser och kroppstyper. Men men så tycker jag! ;)

MrsScabtree skrev:
Som jag tog upp i en tidigare diskussion tyckte jag att det var så kul att det var en sån märkbar skillnad på Apassionata på den moderna ryttaren (svensk OS kandidat i dressyr) och Portugiserna. Kvalitén var märkbart bättre på Portugisernas hästar som såg tio gånger mer avslappnade ut och gick i mycket finare form än tävlingsekipaget.

Sen får man ju ha överseende med att det inte var perfekt, stressnivån va rju enorm i manegen med så högt ljud och publik runt om...samt att hästarna var/är av två helt olika raser och kroppstyper. Men men så tycker jag! ;)

Som du skrev så var det ju en väldigt stressig nivå därinne och jag tror att portugisernas hästar som är "turné/showhästar" är betydligt mer vana med den miljön än vad OShästen är...

Men jag kan inte hålla med om att portugisernas hästar hade bättre kvalité. Eller det beror ju iofs på vad man menar med kvalité men det jag reagerade på var att ingen utav de hästarna kunde gå i ren trav. Det kan ju vara medvetet men många gånger så passagade dom omkring utan att fram och bakdels rörelser stämde ihop... Det tycker jag ser oharmoniskt och allt utan avslappnat ut! :o

Jag tycker inte att det är någon speciell skillnad på när en häst showar och när den tävlas. Hästarna reds i dressyr till musik precis som OS ekipaget gör. Jag anser att en dressyrhäst ska tåla höga stressnivåer. Dressyr är samspeland OCH lydnad. En lydig häst är enligt mig förhoppningsvis även en mycke tlugn och även trygg häst som inte bör reagera alltför mycket på omgivningen. Jag pratar givetvis inte om ALLA portugiser , däremot tycker jag att det dom utförde allmänt var klart bättre än OS ekipaget. OS hästen tyckte jag för det första inte "slappnade av" (hur man nu än ska tolka avslappning i ett sånt sammanhang) vilket påverkade gångarterna. Sedan blev jag rent ut sagt chockad över ryttarens konstanta ridande med handen! :eek: . Men det menar jag att hon hela tiden "lyfte" hästen i passagen. Sen var ritten rent ut sagt tråkig.

Nu vet inte jag vad du anser om portugisernas ridning i övrigt. Men portugisernas hästar är INTE show hästar i övriga fall utan handplockade från början och vanliga arbetshästar. Givetvis har de väl showat en del. Men de tränas i dressyr för dressyrens syftes skull och/eller så jobbas de i (doma vaquera? heter det så?) på hemmaplan och är inte showhästar på heltid (de flesta).

Sen är smaken som baken såklart.

Det kan ju vara medvetet men många gånger så passagade dom omkring utan att fram och bakdels rörelser stämde ihop... Det tycker jag ser oharmoniskt och allt utan avslappnat ut! :o[/QUOTE]

Jag kan absolut inte tänka mig att det var medvetet, men att göra missar i en föreställning som görs flera gånger per dag ett par dagar i rad tycker inte jag är så allvarligt. Nog ser det oharmoniskt ut , men jag tycker att det är helt ursäktat med tank epå vad dom måste prestera hela tiden. Dom är trots allt bara hästar! Jag kan inte tänka mig att OS hästar över huvud taget nöter sitt program flera dagar i rad konstant utan jag är ganska säker på att man filar på det som behövs filas och varierar mer.

Förresten..hur gör man för att citera någon i en tråd? :confused:

Trycker på citatsvar och suddar lagom.

alla tecken
(qote= NN) ......blabla bla .......(/quote) måste finnas kvar annars funkar inte kommandot.

Om man slår mellanslag mellan texten och qupteomslutningen blir det lättare att inte råka sudda för mycket :o vilket händer lite då och då...

Liknande trådar

Hundträning Det får bli en tråd till på en gång. Vi roar oss alltså med lydnadsmoment utan tävlingsambitioner. Den svåraste nöten är apport. Det som...
Svar
8
· Visningar
988
Senast: Fruentimber
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 627
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar