Skola munnen - eller tvinga?

Sv: Skola munnen - eller tvinga?

mackan skrev:
Du tänker bakvänt. du har bättre förutsättning att spänna bågen om huvudet är högre som utgångs läge, än om huvudet är neddraget. då bryter du linjen. Baken in FÖRST - dvs baken ifatt framdelen - DÅ kommer pilbågen...

åhå :D Men så får jag inte till det! Jag behöver honom avslappnad, lyhörd och rund i skritt för att därifrån ta traven.

Men övning ger färdighet...

Där är det viktigt med skolning och TIMING av halvhalten.
Den halvhalt som ofta lärs ut resulterar i att ryttaren håller i och sparkar på samtidigt utan att KÄNNA var i stegfasen hästen är. Då blir det 100% rätt i ena fasen, och 100% fel i den andra. Hästen får lista ut vad ryttaren vill, om den kan.

Jag har samma problem som du. Särskilt vid halt från skritt. jag måste få in baken ordentligt för att få en bra övergång nedåt.

När hästen släpper bäckenet
så ploppar halsen ut där fram.
Genom vårt problem så har vi övat mycket på detta, och får nu beröm för övergångar.

En enkal regel - Om huvudet åker upp - driv med sitsen . Kryper hästen undan nedåt bakåt - driv med skänkeln.

Skall du göran en bra halt /övergång nedåt så tänkt.
in med rumpan
upp med framdelen ( med knäna)
stanna

Tänk att hästen är en liten hund ( som är någorlunda medgörlig) hur vill du forma den?

(Att driva med sätet är att trycka nederdelen av bäckenet fram till handen)

Susan skrev:
Tänk att hästen är en liten hund ( som är någorlunda medgörlig) hur vill du forma den?

Motsvarande tanke brukar jag tänka! :) Fast jag tänker att det är min runda lilla ponny jag rider när jag sitter på stora halvblodet. Fungerar faktiskt, av någon anledning tror man att man har bättre koll på mindre djur.... ;)

Nu lägger jag mig i lite här för att ställa några frågor.

När är då rätt tillfälle att göra en halvhalt? Är det olika utefter vad man vill uppnå, eller är det alltid i exempelvis svävmomentet i galoppen som halvhalten "ska" utföras?

Och hur blir det då i traven, ska man hinna göra det i det korta svävmomentet där eller ska man "ta ett bakben i taget"?

Och till sist, när gör man det i skritten?:confused:

jag tänkte mest typ lergubbe eller nåt. ett litet djur kan du ju handgripligen ändra, jag skrev först katt.
Att man tar ena handen och viker in rumpan och sedan med händerna (knäna) lyfter framdelen i bröstkorgen.
(så brutal var jag :angel: )

Men alla sätt är bra :)

Min ponny var som en rund, svart liten lerboll i jämförelse med stora halvblodet med lång rygg och stora kliv... :p
(fast hon är bara 1,63, men jag är iofs 1,5 m över havet så det blir stort för mig...)

Jag anser inte att hästen ska förhållas i svävmomentet, utan i nedsättningen -Stanna upp framdelen så att bakdelen kommer närmare/ ihop med framdelen.

I svävmomentet ska den uppåt- friare.

De flesta ryttare tror väl att de "skolar" hästen. Ingen vettig ryttare erkänner sina hårda metoder. Lika lite som de anser att de rider på för skarpa bett i onödan.

true_blue skrev:
Där är det viktigt med skolning och TIMING av halvhalten.
Den halvhalt som ofta lärs ut resulterar i att ryttaren håller i och sparkar på samtidigt utan att KÄNNA var i stegfasen hästen är. Då blir det 100% rätt i ena fasen, och 100% fel i den andra. Hästen får lista ut vad ryttaren vill, om den kan.

Ja, det blir nog tyvärr ofta så. Jag försöker undvika "sparka - dra" i kombination, men jag tycker att det är jättesvårt att veta i vilket precist läge jag ska göra rätt sak! Dock tränar jag inte övergångar utan att min tränare är med. Hon rider också honom ibland..

Susan skrev:
En enkal regel - Om huvudet åker upp - driv med sitsen . Kryper hästen undan nedåt bakåt - driv med skänkeln.

Ja, jag ska tänka på det!

Det är just det jag har svårt för, att få med baken hela tiden IN I avbrottet.. jag är inte smidig och har långt kvar till känslan för ridningen, så jag blir som ett kylskåp och det är bara synd om min häst som är så känslig *bläh*

Det är bra att ha en känslig häst - då lär man sig bäst.

Jag tycker inte du skall ha så stora krav på dig, du kan ju gissa hur många mistag jag har gjort (gör) för att lära mig det jag lärt mig.
Det är genom misstagen man lär sig.
Vore jag inte så dålig på att rida - skulle jag ju inte veta och förstå vad man inte skall göra :D

Du är en go och rar tjej, med en ödmjuk ambitiös attityd.

Det kommer att gå bra för dig :)

Tack, kan behöva lite peppning.. just nu går det bakåt då vi har tappat i kommunikation av någon anledning.

Jag hoppas att det kommer att gå bra, jag vill ju ge det hela en chans och komma så långt jag bara kan. Men ibland har jag lust att sälja hästen till någon som kan rida och ta tillvara på det han har och själv köpa mig en isis och bara lufsa runt i skogen... eller nå´t... :crazy:

Ändring/tillägg: idag var han dock lugn och avslappnad då jag longerade honom.. han brukar bli jättespänd i traven (vid tömkörning, testade longering idag) och se ut som den showande körhäst han är, men idag sökte han sig jätteduktigt framåt/nedåt och frustade och kändes faktiskt väldigt harmonisk. Off topic, men det kändes bra, så jag hoppade över galoppen och nöjde mig med det :)

Senast ändrad:

Bra ide att sluta när detgick så bra:D

Gissa vem som till och med har varit på väg att GE bort sin första häst ibland....

axel skrev:
Gumman ;) halvhalterna.

När jag rider som bäst(länge sen nu:angel: ) så kan jag rida hästen i samling o lätta ur länge o hästen går kvar.
Rider den i princip med bara sätet.
HÄFTIGT:d

Kunde jag (efter några år:angel: ) på min gamla häst som inte finns mer.

Inte nu, det är långt kvar.

malinsky skrev:
Finns det något gemensamt med avbrott och halvhalter? I avbrotten så slänger han gärna upp huvudet, tappar ryggen och benen bak... som vanligt då.. Övergånger halt - skritt -trav osv bibehåller han formen, men vid avbrott. jag försöker att rida, rida, rida in i dem, men nog f_n så avslutar han med att lyfta huvudet och tappar hela kroppen.

Det har blivit bättre, han har blivit starkare. Men jag ska tänka halvhalter mer aktivt.. har nog glömt det på vägen tror jag :angel:

Fast nu när jag börjar sätta igång hjärnan så är ju halvhalten ett bra sätt att stärka.. varför har jag inte aktivt jobbat med det? :mad:
När jag till slut (om jag till slut får jag väl tillägga, suck) får honom avslappnad och "mellan hand och skänkel" så är det en helt annan häst! Otroligt lyhörd för handen, då är det som att rida med "sytrådar" han får en annan takt och JAG har en helt annan, mycket bättre, känsla för ridningen. Då är det alternativ 1 i min lilla list ovan som gäller :D

Problemen jag har är att komma dit..

Känner igen det. Det är som sagt halvhalter, gärna många, innan avbrott så att du har honom stadigt med baken under sig. Sen handlar det om att orka också (hästen) och att sitta så att man inte hindrar ryggen från att vara kvar och tvingar ner den, genom att komma i obalans, vilket är lätt hänt, jag vet.

Susan skrev:
Bra ide att sluta när detgick så bra:D

Gissa vem som till och med har varit på väg att GE bort sin första häst ibland....

haha, jag gav bort honom idag.. :)

Nä, ska invänta proffshjälp a la NH, så ska vi se vad det är som brister.. om det är ledarskap eller om jag måste sätta "hårt mot hårt" fast då behöver jag hjälp för att veta vad jag ska göra, och när.. så jag inte skapar en oövervinnlig konflikt med min älskade "lilla" drummel.

flashlight skrev:
Känner igen det. Det är som sagt halvhalter, gärna många, innan avbrott så att du har honom stadigt med baken under sig. Sen handlar det om att orka också (hästen) och att sitta så att man inte hindrar ryggen från att vara kvar och tvingar ner den, genom att komma i obalans, vilket är lätt hänt, jag vet.

Ja, jag trycker nog ned ryggen för honom! :o Försöker med avbrott från lätt trav oftast, men då hamnar jag i framvikt och då slår han på en pallnit och ser ut återigen som en uppställd saddlebred.. något överdrivet förståss.

Det är lättare när min tränare säger vad jag ska göra i varje steg, men det går inte så bra då heller :cool:

Men halvhalter är som sagt väldigt bortglömt! Ska aktivt träna på att få igenom detta och se vad som händer.

Anser att det bäddar för missförstånd att skriva att munnen ska skolas, redan svenska ridkonstens grundare Ehrengranat påpekade detta 'fel-tänk', "de arbetar munnen och fördärvar den". Alla signaler måste gå genom hästerns hjärna - om en kines inte förstår svenska hjälper det inte att skrika, på samma sätt hjälper det inte att ta i hårdare eller skaffa ett skarpare bett om hästen inte förstår vad vi vill, det skapar bara motstånd och skador. Betselskador är mycket vanliga hos alla ridhästar! De bettsignaler som inte härrör från ryttarens kropp är och förblir dessutom obegripliga, hela ryttaren måste vilja samma sak, handen kan inte agera självständigt som om den inte satt fast i ryttarens ryggrad. En bakåtdragande hand borde dömas ner ordentligt i dressyrridning.

Liknande trådar

Hundträning Det får bli en tråd till på en gång. Vi roar oss alltså med lydnadsmoment utan tävlingsambitioner. Den svåraste nöten är apport. Det som...
Svar
8
· Visningar
988
Senast: Fruentimber
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 627
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar