Sv: Skola munnen - eller tvinga?
Bra skrivet.
illustrerar också väldigt bra vad som kan missförstås när vi ser olika saker framför oss på näthinnan när vi skriver.
Vet att jag vid ett tillfälle skrivit att jag ser allt pillande som sågande.
korkat av mig
När du skriver ovanstående så kommer jag att tänka på ett tips som står i proffsryttarens ridlära som jag använde mig av när jag hade en häst som gärna ville släppa bettet och gå bakom hand.
Tipset är att på en volt rida lätt och krama inner tygeln och gå fram med innerhanden och på så sätt locka med sig hästen framåt och sträcka ut halsen och söka sig framåt till bettet.
Det ser jag ju då inte som att pilla
:smirk:
När jag tänkte pilla då tänkte jag - för att böja hästhalsen- det här är ju för att räta ut / länga :smirk:
Angående framtung häst så har den ju ofta huvudet rätt själv, så där blir det ju mycket halvhalter och i första hand halvhalter 'i magen' för mig.
'Tekannan' som gärna slänger upp huvudet gör det ofta om man råkar komma bakom dess tyngdpunkt, rättar jag med vikten.
Vanlig över tygen rättar jag med sitsen.
Jag har ambitionen att rida mindre med händerna än vad jag gör.
Händerna arbetar utifrån inlärda reflexer, och är man trött i kroppen eller har ont så blir det mer än annars, men kvaliteten brukar skvalllra att jag glömt nåt...
Sedan så - nej man kan nog inte vara katergorisk.
Men det som föranledde trådskapandet var en så frappernade grov/brutal metod. Om man vet vem experten är som ger rådet så får man ju en väldigt tydlig bild på näthinnan, som ser annorlunda ut än om en annan expert hade givit samma råd.