Skola munnen - eller tvinga?

Sv: Skola munnen - eller tvinga?

*KL*

Jag skrev i natt ett långt inlägg som bl.a handlade om en tränare vars metoder jag ogillar, och jag var omdömeslös nog att inte maskera hennes identitet tillräckligt väl. Moderatorn har nu avlägsnat det, och jag hoppas ingen hann läsa det. Jag skäms, och kommer inte att göra samma misstag igen.

Du kan ju skriva om själva metoden och vad som inte är bra - eller bra - enligt din åsikt.

jacko skrev:
En bekant till mig som ridit en del i Tyskland sa att där fanns fler ord för olika tygeltag än vad vi har här. Men jag kan ha missuppfattat. Jag håller med såväl TB som Angua - det är lite tveeggat det där med kontakten upplever jag det som. I vissa kretsar är det fult och aja baja, allt tolkas som sågningar. I andra kretsar ler man överseende åt folk som försöker sig på att beskriva andra tygeltag än de gängse och "accepterade"?

tyskan har fler ord än vad vi har för ridning. Säkerligen franskan också, men det vågar jag inte uttala mig tvärsäkert om. Dags för lite import kanske ;)

Jag håller inte med vad det gäller inspänningstyglar. Har alltid tidigare varit emot detta hjälpmedel då jag tycker att jag inte haft kunskap att andvända detta verktyg eftersom jag sett så många andvända det på i mitt tycke , på fel sätt.

Ordet inspänning låter ju fel, bara det...

I alla fall så lärde jag mig av min tränare (mycket duktig sådan som lovordas av många på denna sida) att andväna inspänningstyglar på min unghäst. Man spänner dom inte mer ämn att hästen kan bära sitt huvud i skritt trav så som den brukar, så hästen bara känner ytte pytte kontakt(har lite svårt att beskriva hur). Först tar man bar en itaget (insidan) tills hästen känner förtroende för tygel(bettet).

frågade min tränare- Vad händer om huvudet hamnar bakom lodplan. - Då har du spänt för mycket!

Nu när jag rider har hon fått bra förtroende för min hand och accepterar en mjuk kontakt.

Tidigare hade hon svårt för att minsta lilla kontakt och kastade med huvudet. Tror att det har varit mycket bättre att få vänja sig vid bett(tygel) utan att behöva bära ryttare samtidigt.

Det problematiska med inspänningstyglar är att de inte ger med sig. I skritt och galopp har hästen inte huvudet på en viss höjd utan pendlar med hela halsen. Det finns det inte utrymme för i inspänning. Hästen måste anpassa sig till tygeln och inte till sitt eget arbete, och det ger spänning.

Det finns inga skäl till att knyta fast munnen vid sadeln/kroppen på hästen. En levande hand är det enda som kan ta hand om en hästmun, och även det går fel ibland.

Fny

Man kan ju tömköra :angel:

Ett bra sätt att få hästen att själv söka sig fram till tygeln/tömmen.
Om man ger faen i dubbel gramankoppling.

KL
:eek: svära - fy så hemskt :devil:

Senast ändrad:

*knapplån, till alla som känner för att engagera sig ;) *

Jag blir lite förvirrad då jag ser så olika sätt att "nå fram". Exempel:

1) Sitta helt stilla med handen och rider hästen utan att tänka på hur den går till den tillslut söker sig framåt nedåt och välver sig (spänner bågen)

Fråga: Spelar det någon roll hur grundförutsättningarna (exteriören) är för hästen, eller funkar det enl era erfarenheter på alla? Tex en extremt framtung häst, eller som min, en väldigt högställd häst som naturlig inte väljer att röra sig så?

2) "Lirka" med hästen så den söker sig framåt nedåt och där bli stilla i handen. Vill den krypa upp - "anvisa ned" och forstätt vara stilla. (det är väl typ där jag är, bra eller dåligt vette tusan)

3) Lirka med handen, om hästen går i en "välvd" form så fortsätter man att "underhållslirka" med händerna. Tar igenom det mesta med händerna. Ställer och böjer lite även på rakt spår.

4) "rycker loss" hästen då den biter sig fast. Sitter med en aktiv hand hela ridpasset. Hästen får sällan lugna stunder.

5) tja, det blir väl de som sitter och sågar då kanske, och en massa olika nyanser mellan det jag har tagit upp..

Ser ni någon skillnad i var hästen är i sin utbildning, eller rider man hästarna på samma sätt oavsett utbildningsgrad? jag läste någonstans att Brink hade "ridit ganska mycket med händerna" på någon tävling, och en annan svarade att Briar höll på att krypa upp ur formen.. red Brink inte honom "bakifrån och fram" då? Eller berodde det på något annat? KAN det bero på något annat? Kan hästen ta till att vilja krypa ur för att undankomma arbete, eller gör den rätt bara man ser till att aktivera hästen bakifrån.. kommer allt "som ett brev på posten" då?

Tycker detta är jätteintressant då jag tycker jag ser en stil per ryttare, typ. :o

andvänder inte inspännigen i galopp, och minimalt i skritt, så jag ser inte det som ett problem.

Värmer upp på linan utan inspänning i skritt trav och galopp. Sätter sedan på inspänning en kort stund i trav i båda varven.

Har inte inspänningen för att på något sätt "jobba" hästen eller skapa "form" utan endast för att får den att acceptera bettet.

Så nu när jag börjar rida mer och hon accepterar bettet har inspänningen gjort sitt.

Spänner man in för mycket så blir det som du beskriver i skritt och galopp. Att det skapar spänning.
Spänner men in som jag försöker beskriva kommer tygeln endast få lite kontakt när hästhalsen är som längts i skritt.

Hoppas du för står vad jag menar...

Visst förstår jag. Jag har sett gummisnodd användas på samma sätt.

Hästar är olika. Endel kan arbetas vid handen i skritt för att få rätt förtroende för handen, andra kan ridas direkt för att åstadkomma det. Endel kanske behöver få fart på bakkärran för att våsa sig fram, och detta utan att ha belastning av en ryttare på ryggen. Men, precis som i ditt fall så tror jag att det är tämligen kort. Jag har aldrig råkat ut för att behöva longera med inspänningstygel av något slag. Men det kommer kanske en vacker dag.

Vad jag har svårt för är dock det envisa longerandet av hästar inspända "i form" i alla gångarter, utan mål och mening. Som en tvångströja.

Fny

Bra skrivet.
illustrerar också väldigt bra vad som kan missförstås när vi ser olika saker framför oss på näthinnan när vi skriver.

Vet att jag vid ett tillfälle skrivit att jag ser allt pillande som sågande.
korkat av mig :D :angel: :o

När du skriver ovanstående så kommer jag att tänka på ett tips som står i proffsryttarens ridlära som jag använde mig av när jag hade en häst som gärna ville släppa bettet och gå bakom hand.

Tipset är att på en volt rida lätt och krama inner tygeln och gå fram med innerhanden och på så sätt locka med sig hästen framåt och sträcka ut halsen och söka sig framåt till bettet.

Det ser jag ju då inte som att pilla :angel: :smirk:

När jag tänkte pilla då tänkte jag - för att böja hästhalsen- det här är ju för att räta ut / länga :smirk:

Angående framtung häst så har den ju ofta huvudet rätt själv, så där blir det ju mycket halvhalter och i första hand halvhalter 'i magen' för mig.
'Tekannan' som gärna slänger upp huvudet gör det ofta om man råkar komma bakom dess tyngdpunkt, rättar jag med vikten.
Vanlig över tygen rättar jag med sitsen.

Jag har ambitionen att rida mindre med händerna än vad jag gör.
Händerna arbetar utifrån inlärda reflexer, och är man trött i kroppen eller har ont så blir det mer än annars, men kvaliteten brukar skvalllra att jag glömt nåt...

Sedan så - nej man kan nog inte vara katergorisk.
Men det som föranledde trådskapandet var en så frappernade grov/brutal metod. Om man vet vem experten är som ger rådet så får man ju en väldigt tydlig bild på näthinnan, som ser annorlunda ut än om en annan expert hade givit samma råd.

Senast ändrad:

Hur ser du på att skapa en kontakt - ej brutalt! :mad: - för att sedan när kontakten finns säga: OK nu behåller vi kontakten och länger ut halsen genom att flytta fram handen.
Man säger - hej munnen, kom fram lite till tygeln. :D
Är det något liknande din innertygel-metod? Eller helt annorlunda?

malinsky skrev:
*knapplån, till alla som känner för att engagera sig ;) *

Jag blir lite förvirrad då jag ser så olika sätt att "nå fram". Exempel:

1) Sitta helt stilla med handen och rider hästen utan att tänka på hur den går till den tillslut söker sig framåt nedåt och välver sig (spänner bågen)

Fråga: Spelar det någon roll hur grundförutsättningarna (exteriören) är för hästen, eller funkar det enl era erfarenheter på alla? Tex en extremt framtung häst, eller som min, en väldigt högställd häst som naturlig inte väljer att röra sig så?

jag ser inte alls högställdhet som ett likhetstecken att inte naturligt vilja röra sig i balans!? :confused:
Svar från mig: Jag rättar även, för att inte säga SYNNERLIGEN en högställd häst med sitsen och vikten - inte handen. därför att ju högre och spändare i frampartiet, desto känsligare för "handmeckande" som leder till krulleri och krullera i inte så avslappnad form. :D

Lickety skrev:
Hur ser du på att skapa en kontakt - ej brutalt! :mad: - för att sedan när kontakten finns säga: OK nu behåller vi kontakten och länger ut halsen genom att flytta fram handen. ?
Det är väl så man skall göra :D Och en check på att man gjort rätt

Lickety skrev:
Man säger - hej munnen, kom fram lite till tygeln. :D
Är det något liknande din innertygel-metod? Eller helt annorlunda?

Det är inte min - det är 'proffsryttarens ridlära' :o
och det är väl samma.:)

mackan skrev:
jag ser inte alls högställdhet som ett likhetstecken att inte naturligt vilja röra sig i balans!? :confused:
Svar från mig: Jag rättar även, för att inte säga SYNNERLIGEN en högställd häst med sitsen och vikten - inte handen. därför att ju högre och spändare i frampartiet, desto känsligare för "handmeckande" som leder till krulleri och krullera i inte så avslappnad form. :D

Kan hästen inte gå i balans med huvudet i det blå och sänkt rygg? (försöker bara förstå och lära)

Du har pm och får snart ett till
har inget med tråden att göra men mackan har svårt att kolla upp åt höger :D

malinsky skrev:
Kan hästen inte gå i balans med huvudet i det blå och sänkt rygg? (försöker bara förstå och lära)

Det är ju en Oerhört Kvalificerad fråga .
visst - hästen har ju i sig själv en grund balans. som vi diskuterat tidigare i många trådar krävs ju en annan balans under ryttare, för att orka med ryttaren och samtidigt jobba rätt. Men: jag kallar inte högställd för att automatiskt sänka ryggen -tvärtom. Högställda hästar är ju idealet i dressyr aveln, för de är byggda i uppförsbacke, dvs får lättare in baken under sig.
Jag antar att du istället med högställd menar en häst som gillar att dra upp huvudet och gå mycket högt med det, och inte nödvändigtvis bakbenen i samma by.

jag rider såna hästar med sätet och inte handen ja. för att kommer baken med, så hinner den ifatt frammen, och då kommer frammen ner per automatik.
ner i frammen först - då låser du kvar baken i grannbyn, eller skapar bara spänning.

Mackan/trög och trött ikväll efter mycket jobb.

Min häst är högställd OCH vill gärna gå i en för hög form än han orkar.. (= jag kan hantera att rida med välvd häst) detta gör att han då tappar ryggen och iom att han är lite rak i korset och vinklarna är inte de apselut bästa så är benen waaaaaaaaaaay behind. Det är det relativt lätt för honom att komma undan min önskan om att rida honom välvd, med rumpenstumpen och en ganska låg form för att kunna stärka/bygga upp hans överlinje i stället. Även om han går med "krökt" nacke så är linjen bruten och han har varken ryggen välvd eller baken med sig.

Min häst har jag jättesvårt att få till formen på bara genom att vara stilla och rida "bakifrån och fram", dock har en duktig ryttare ridit honom och klarat detta jättebra, men jag klarar det inte. - i dagsläget :( Så för min del blir det lite handmeck, men när han slappnar av och sänker sig så låter jag honom vara.. jag är värdelös, jag vet... :o

Få fram honom i fräscht tempo så baken hinner ikapp frammen?? Tycker snarare att det känns som om att iom bågen är spänd åt fel håll, så om jag begär mer aktivitet bakifrån blir den bara mer "felspänd".

(kan det bero på att han inte har lärt sig att vinkla om sitt bäcken än?)

Senast ändrad:

Gumman ;) halvhalterna.

När jag rider som bäst(länge sen nu:angel: ) så kan jag rida hästen i samling o lätta ur länge o hästen går kvar.
Rider den i princip med bara sätet.
HÄFTIGT:d

Finns det något gemensamt med avbrott och halvhalter? I avbrotten så slänger han gärna upp huvudet, tappar ryggen och benen bak... som vanligt då.. Övergånger halt - skritt -trav osv bibehåller han formen, men vid avbrott. jag försöker att rida, rida, rida in i dem, men nog f_n så avslutar han med att lyfta huvudet och tappar hela kroppen.

Det har blivit bättre, han har blivit starkare. Men jag ska tänka halvhalter mer aktivt.. har nog glömt det på vägen tror jag :angel:

Fast nu när jag börjar sätta igång hjärnan så är ju halvhalten ett bra sätt att stärka.. varför har jag inte aktivt jobbat med det? :mad:
När jag till slut (om jag till slut får jag väl tillägga, suck) får honom avslappnad och "mellan hand och skänkel" så är det en helt annan häst! Otroligt lyhörd för handen, då är det som att rida med "sytrådar" han får en annan takt och JAG har en helt annan, mycket bättre, känsla för ridningen. Då är det alternativ 1 i min lilla list ovan som gäller :D

Problemen jag har är att komma dit..

Senast ändrad:

malinsky skrev:
Få fram honom i fräscht tempo så baken hinner ikapp frammen?? Tycker snarare att det känns som om att iom bågen är spänd åt fel håll, så om jag begär mer aktivitet bakifrån blir den bara mer "felspänd".

(kan det bero på att han inte har lärt sig att vinkla om sitt bäcken än?)

Du tänker bakvänt. du har bättre förutsättning att spänna bågen om huvudet är högre som utgångs läge, än om huvudet är neddraget. då bryter du linjen. Baken in FÖRST - dvs baken ifatt framdelen - DÅ kommer pilbågen...

Liknande trådar

Hundträning Det får bli en tråd till på en gång. Vi roar oss alltså med lydnadsmoment utan tävlingsambitioner. Den svåraste nöten är apport. Det som...
Svar
8
· Visningar
988
Senast: Fruentimber
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 627
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar