Skogsbranden!

Nu var det trafikvarning på radion om dålig sikt samt viltvarning på vägarna här i trakten. Stackars alla vilda djuren...
Mamma kom precis hem och sa att det var riktigt obehagligt, fick ha dimljus på!
 
Nu var det trafikvarning på radion om dålig sikt samt viltvarning på vägarna här i trakten. Stackars alla vilda djuren...
Mamma kom precis hem och sa att det var riktigt obehagligt, fick ha dimljus på!

Usch ja. Jag hörde att det längs någon större väg i området finns viltstängsel, och för några timmar sedan ska det ha varit mycket stressade djur där som var fast mellan elden och viltstängslet :( Jag hoppas de kommer ut och kan ta sig därifrån, vägarna där ska ändå vad jag har förstått varit stängda redan...
Fast räddningstjänsten måste väl åka där ändå förstås. Så svårt att säga vad som är rätt sak att göra :crazy:
 
Hörde nyss på radion att 2 vattenbombplan från Frankrike ska vara på g, ska förhoppningsvis komma idag/kväll och kunna användas imorgon. Hoppas dom tar sig fram när dom italienska står still!

Usch riktigt obehagligt, tänker på familjen som bor där uppe i närheten, hoppas den inte kommer ännu närmare (byar 5 mil ifrån min familj ska blivit evakuerade).
Tankarna flyger hela tiden, hur man själv skulle reagera, vad skulle man packa, vart skulle man ta vägen.....
 
Har läst att Norge bidrar med helikoptrar också, de har dessutom kapacitet att bära mer vatten än våra :bow: http://www.dagbladet.no/2014/08/05/nyheter/skogbrann/sverige/34641686/

Nu får vi hoppas att planen kommer snart, och att det blir regn. Jag kan inte ens föreställa mig att lämna sitt hus och inte veta om det kommer stå kvar när man kommer tillbaka :( Alla som inte har kunnat flytta sina hästar ännu, och tänker också på de vilda djuren... Det här är en otrolig katastrof. Hoppas nu att inga fler blir skadade eller omkommer!
 
Usch riktigt obehagligt, tänker på familjen som bor där uppe i närheten, hoppas den inte kommer ännu närmare (byar 5 mil ifrån min familj ska blivit evakuerade).
Tankarna flyger hela tiden, hur man själv skulle reagera, vad skulle man packa, vart skulle man ta vägen.....

5 mil är relativt långt ändå, så förhoppningsvis är det ingen fara för din familj :)

Glada nyheter just nu är att de håller linjerna nu och elden alltså inte ökar. Just nu. Heja heja :banana::bump:
 
5 mil är relativt långt ändå, så förhoppningsvis är det ingen fara för din familj :)

Glada nyheter just nu är att de håller linjerna nu och elden alltså inte ökar. Just nu. Heja heja :banana::bump:

Nä vet, inte så långt, men man blir ju nojig ändå :p

Åh vad skönt, håller tummarna att det håller i sig så!
 
Senaste från Magazin24s liveuppdatering:

Ska vi skratta eller gråta?

Enligt SVT så kommer inte de två franska brandflygplanen kunna flyga förrän i morgon.

Orsak?

Svensk hederlig byråkrati.

Brandflygplanen är militärplan och då krävs särskild dokumentation från Transportstyrelsen.
 
Senaste från Magazin24s liveuppdatering:

Ska vi skratta eller gråta?

Enligt SVT så kommer inte de två franska brandflygplanen kunna flyga förrän i morgon.

Orsak?

Svensk hederlig byråkrati.

Brandflygplanen är militärplan och då krävs särskild dokumentation från Transportstyrelsen.

:banghead::banghead::banghead::banghead:
 
Senaste från Magazin24s liveuppdatering:

Ska vi skratta eller gråta?

Enligt SVT så kommer inte de två franska brandflygplanen kunna flyga förrän i morgon.

Orsak?

Svensk hederlig byråkrati.

Brandflygplanen är militärplan och då krävs särskild dokumentation från Transportstyrelsen.

Idiotiskt om det är så!
Men vad jag har förstått är även den kraftiga rökutvecklingen ett hinder, så de kan inte ha så många helikoptrar uppe och flygplanen som ska komma kan inte hämta vatten i sjön Åmänningen eftersom det är för mycket rök.
 
Senaste från Magazin24s liveuppdatering:

Ska vi skratta eller gråta?

Enligt SVT så kommer inte de två franska brandflygplanen kunna flyga förrän i morgon.

Orsak?

Svensk hederlig byråkrati.

Brandflygplanen är militärplan och då krävs särskild dokumentation från Transportstyrelsen.


Ååååååååh, orka!:banghead::banghead::banghead:
 
Usch det är verkligen en helt fruktansvärd situation, jag hoppas ingen mer behöver sätta livet till. Det är ganska ofattbart när man inte är i det området, bara att se på nyheterna förut hur tjockt röken låg är svårt att greppa. Såg på Länsstyrelsens hemsida att elden lyckades hoppa över sjön Snyten, jag vet inte hur stor den sjön är men ändå känns det väldigt ogreppbart på nåt sätt. Känner verkligen med er som bor eller har anhöriga i dessa områden, hoppas att allt går bra i slutändan och att ni slipper nerbrunna hem och gårdar.
 

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 051
Senast: gullviva
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 761
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 268
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 825
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp