Skogsbranden!

Usch, vad läskigt! Hoppas de slipper men bra att vara förberedda!
Vi håller koll på läget också för att veta hur det blir med mormor som bor i Norberg, men än har jag bara läst på fb att de bör evakuera och den källan kändes inte tillförlitlig...

Håll koll på P4 Västmanland, http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=5929881 är väl en ganska tillförlitlig källa.
Och VMA går ut på radion och tv

Är nog bra om man förbereder lite inför en eventuell evakuering om man bor i Norberg, packa en liten väska med det viktigaste
 
Jag har sett att flera stall erbjuder stallplatser, bland annat Högbo Ridklubb har 35-40 boxar till förfogande :bow: Tänkte att det kan vara bra att skriva på ett hästforum, om något större stall behöver platser.

Hoppas de får branden under kontroll snart, verkar ju som allt fler byar behöver evakueras nu pga röken. Tydligen var det tal om Norberg också, det är ju ändå ganska stort :crazy:

Åh vad bra med ridklubben som kunde erbjuda boxar :bow:
Usch, tänk om det blir Norberg också, har även släkt i Fagersta kom jag på :crazy:
Mamma lyssnar på radion och håller koll... jag googlar och läser aftonbladet mm...
 
Jag har sett att flera stall erbjuder stallplatser, bland annat Högbo Ridklubb har 35-40 boxar till förfogande :bow: Tänkte att det kan vara bra att skriva på ett hästforum, om något större stall behöver platser.

Åh vad folk är underbara :bow: Så fint att se alla medmänniskor i närheten som ställer upp och erbjuder hjälp i alla dess former :love:
 
Åh vad bra med ridklubben som kunde erbjuda boxar :bow:
Usch, tänk om det blir Norberg också, har även släkt i Fagersta kom jag på :crazy:
Mamma lyssnar på radion och håller koll... jag googlar och läser aftonbladet mm...

Ja, jag har också släkt och bekanta i det området, framförallt i Norberg :crazy: Hoppas vinden vänder och att det kan komma nåt j-la regn nån gång!
 
Första skadade människan av skogsbranden hade hittats utanför Ängelsberg, måste vara svårt att veta vilken skog man ska hålla sig borta från när det sprids så snabbt...
 
Första skadade människan av skogsbranden hade hittats utanför Ängelsberg, måste vara svårt att veta vilken skog man ska hålla sig borta från när det sprids så snabbt...

Usch :crazy:
Hoppas verkligen att det inte drabbar fler varken människor eller djur. Och att folk som evakuerats kommer ha hem att komma tillbaka till igen :crazy:
 
Men fy det här fick mina ögon att tåras :( http://www.aftonbladet.se/incoming/article19316331.ab
Vilken mardröm att vilja hämta sina hästar och inte få komma förbi avspärrningen!:cry: Hoppas det går att lösa på något sätt och att branden inte sprider sig till gårdar!

Usch, fruktansvärt :(
Hoppas de flesta med fler/större djur kring Norberg redan börjat tänka på att evakuera... Det är ju inget man gör i en handvändning direkt om man har större gård.

Är det någon som vet hur stort område det rör sig om nu? Läste nåt om ca 1*1 mil, stämmer det?
 
Det känns så bisarrt att samtidigt läsa om problem med översvämningar på andra håll i landet. Nu får deras kraftiga regnväder gott maka på sig upp till Västmanland!
 
För övrigt så klassas det som världens (?) största skogsbrand. Såg några siffror nyss på 2044ha vilket är helt galet.
http://forest.jrc.ec.europa.eu/effis/applications/current-situation/

Nej, Sveriges största skogsbrand är det. Och jag tror det är uppåt 10 000 hektar det handlar om. Att jämföra med tidigare storbrand i Boden för ett antal år sedan, där jag tror det var 1900 hektar, eller en någonstans i Stockholmstrakten som omfattade strax under 500 hektar.

Den här branden är stor nog för att täcka en yta stor nog för att täcka själva centralorten i de flesta medelstora städer, eller hela centrala Stockholm :crazy: Enormt, alltså!

Nu har elden tagit sitt första dödsoffer också :(
 

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 051
Senast: gullviva
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 761
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 268
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 825
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp