Skogsbranden!

Usch, detta är riktigt obehagligt. Bor själv i Stockholm så är ju inte berörd i den bemärkelsen att jag bor i ett drabbat område... Det enda man kan göra nu är att be! Att hoppas kommer inte stoppa branden, då hade den varit släkt för länge sen. Hela orter hoppas ju... Tillsammans får vi be Gud om regn!
 
Fy det är så fruktansvärt! Min bror med familj bor mellan Avesta och Sala och det är inte många mil mellan branden och deras hem fågelvägen :(
 
Idag verkar vinden ha vänt och röken drar söderut. Med lite tur börjar även eldspridningen sakta ner, och gå tillbaka över området som redan brunnit/brinner. Då borde det börja saktas ner, och så kommer ju fyra vattenbombningsplan idag och hjälper till.
Men än så länge sprider branden sig norrut och boende i Norberg rekommenderas förbereda sig på evakuering, och de som kan bör ge sig av på egen hand redan nu :crazy: Det bor alltså 5600 personer i Norberg... Försöker förstå omfattningen av detta...

Hoppas de får ordning på det nu!

Jag bor knappt 12 mil bort och här är det rökigt, ganska tätt över åkrar och andra öppna platser, och luktar illa.
 
Idag verkar vinden ha vänt och röken drar söderut. Med lite tur börjar även eldspridningen sakta ner, och gå tillbaka över området som redan brunnit/brinner. Då borde det börja saktas ner, och så kommer ju fyra vattenbombningsplan idag och hjälper till.
Men än så länge sprider branden sig norrut och boende i Norberg rekommenderas förbereda sig på evakuering, och de som kan bör ge sig av på egen hand redan nu :crazy: Det bor alltså 5600 personer i Norberg... Försöker förstå omfattningen av detta...

Hoppas de får ordning på det nu!

Jag bor knappt 12 mil bort och här är det rökigt, ganska tätt över åkrar och andra öppna platser, och luktar illa.

Ja det är helt sjukt, mamma åker i detta nu och hämtar mormor i Norberg...
 
Jag har sett att flera stall erbjuder stallplatser, bland annat Högbo Ridklubb har 35-40 boxar till förfogande :bow: Tänkte att det kan vara bra att skriva på ett hästforum, om något större stall behöver platser.

Hoppas de får branden under kontroll snart, verkar ju som allt fler byar behöver evakueras nu pga röken. Tydligen var det tal om Norberg också, det är ju ändå ganska stort :crazy:

Min bror som bor i Svanå håller på och packar och flyttar för fullt nu för nu har vinden vänt rakt mot deras gård i morse och branden är bara någon km bort.:cry::crazy:

Mitt stall har tagit emot 6 st evakuerade hästar.

REGN kom igen regna!!!!
 
Min bror som bor i Svanå håller på och packar och flyttar för fullt nu för nu har vinden vänt rakt mot deras gård i morse och branden är bara någon km bort.:cry::crazy:

Mitt stall har tagit emot 6 st evakuerade hästar.

REGN kom igen regna!!!!

Usch, den verkar sprida sig åt alla håll nu den där elden. Fruktansvärt :(

Men jag tänkte på de här byarna som evakuerats, och även Norberg som ju eventuellt ska evakueras... Klarar de att hålla elden från samhällen, eller slukar den byar och samhällen också? Någon som vet något?
 
Usch, den verkar sprida sig åt alla håll nu den där elden. Fruktansvärt :(

Men jag tänkte på de här byarna som evakuerats, och även Norberg som ju eventuellt ska evakueras... Klarar de att hålla elden från samhällen, eller slukar den byar och samhällen också? Någon som vet något?

Har också funderat över detta, vad händer om den slukar hela samhällen?? Vart ska folk ta vägen? :(
 
Usch, den verkar sprida sig åt alla håll nu den där elden. Fruktansvärt :(

Men jag tänkte på de här byarna som evakuerats, och även Norberg som ju eventuellt ska evakueras... Klarar de att hålla elden från samhällen, eller slukar den byar och samhällen också? Någon som vet något?

Läste i går ett inlägg av en kvinna som fick kasta sig iväg hemifrån på 5 minuter för att det brann överallt på tomten. Nu vet jag inte om det huset låg avskilt eller nära/i ett samhälle men det var utanför ängelsberg mot norbergshållet.
 
Läste i går ett inlägg av en kvinna som fick kasta sig iväg hemifrån på 5 minuter för att det brann överallt på tomten. Nu vet jag inte om det huset låg avskilt eller nära/i ett samhälle men det var utanför ängelsberg mot norbergshållet.

Det jag inte förstår är varför börjar folk inte packa ner saker och börja flytta saker till typ garageplats som säkerhet när branden ligger runt husknuten? Då slipper man lämna hemmet fullt med bilder och ärvda saker.
planering är a och o. hellre att man får åka tillbaks hem och packa upp allt än att man får i panik lämna allt man äger och har.
Och någon som fått lämna sina djur kvar på gåden dom evakuerar man ju först av allt.

Min bror håller på för fullt och flyttar hans bohag och bilar till säkerhet, 4 km max från branden och det är 2 timmar om vinden vänder och blåser de upp å vinden vänder snackar vi om 30 minuter:crazy: I bästa fall fr han packa upp allt .. i värsta fall brinner hans gård ner men all lösöre är i alla fall räddat.
 
Jag tror man kommer försöka rädda allt man kan men frågan är hur stor chans man har med de dåliga förutsättnignar som råder.
Jag blir ganska fashinerad av att så många klagar på dålig information. Bor du nära branden packa det viktigaste och förbered dig på att ge dig av är den sammanfattning jag kommit fram till utan att följa rapporteringen slaviskt. Det måste väl ändå vara prioriterat att släcka framför att ha några dagisföreläsningar för folk?
 
Jag tror man kommer försöka rädda allt man kan men frågan är hur stor chans man har med de dåliga förutsättnignar som råder.
Jag blir ganska fashinerad av att så många klagar på dålig information. Bor du nära branden packa det viktigaste och förbered dig på att ge dig av är den sammanfattning jag kommit fram till utan att följa rapporteringen slaviskt. Det måste väl ändå vara prioriterat att släcka framför att ha några dagisföreläsningar för folk?

Ja, jag förstår att man blir orolig och vill veta så mycket som möjligt, men alla som jobbar mot branden jobbar så mycket de kan. De har inte så mycket tid över till information.

Det viktigaste kommer ju fram, som om något ställe ska evakueras. Sen får man ha lite sunt förnuft, bor man i Norberg till exempel kanske man ska ha bilen packad, större djur flyttade och smådjur inomhus så man kan ge sig av på några minuter om det behövs.
 
Jag tror många har svårt att avgöra hur långt bort det brinner. De kanske har sett röken i flera dagar men tänker att det är långt bort och sen blir de lite överrumplade över hur fort elden sprider sig. Med blåsten som var i går hoppade ju elden flera hundra meter och då går det undan... Sen tror jag också över lag många är ovilliga att lämna sina hem så de drar ut på det in i det längsta.
 
Det är förståligt att man drar på att lämna hemmet. Det som inte är begripligt är att man inte förbereder sig och att man gnäller i tv som värsta navelskådaren som tror man är universumsmedelpunkt. Tror de insattsledningen är ett gäng spågummor som kan förutse framtiden.
 
Så här fungerar brandsläckningsplanen som vi väntar på:

Hoppas vädret blir bättre så de kan ta sig hit (de är strandade pga. dåligt väder i Europa)....
 

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 051
Senast: gullviva
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 761
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 267
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 825
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Fråga?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp