Sko själv.

Sv: Sko själv.

Nu svarar jag alla som vill ha en utbildad hovslagare.
Exakt vad är det som gör h*n bättre än en som lärt sig själv under ett par år??
Jag kan tycka att det är som med mycket annat inom hästeriet, känsla och det är inget man kan lära ut!!

Och speciellt ni som inte tycker att det blir ett bra resultat, varför i hela friden låta dem fortsätta att sko??
Lär man sig själv får man det som man vill.
 
Sv: Sko själv.

Hejsan Tomaten!

Är det James Borg du menar? Vi (jag & sambon) har honom som hovslagare till våra hästar sen några månader tillbaka. En jätteduktig & skicklig kille.

Min sambo brukar följa med honom på skoningar, för att lära sig ta hand om våra egna hästars "fötter" och han lär sig otroligt mycket av honom.

Hade innan James A.Bergh som hovslagare, står dessutom i samma stall som honom och det är inte det lättaste då han av någon anledning avskyr både mig & sambon, det beror inte på hovslagar-bytet utan det är helt & hållet hans eget fel.

Trots att vi står i samma stall dök han aldrig upp när vi gjort upp dag & tid, vid ett tillfälle satte han sig bara i bilen och stack, trots att vi gjort upp det bara några timmar innan. Vi tröttnade på honom och började se oss om en annan hovslagare.

Vi är mycket nöjda med James. /Linda
 
Sv: Sko själv.

Jag verkar mina pållar själv - lättast så, då lillplutten har fobi för de flesta människor..
Visst är det läskigt första gångerna, men ser man till att ha någon kunnig med sig som talar om hur det ska se ut så lär man sig fort!
Fast sko.. det skulle jag aldrig våga mig på! Tur att man har barfota-hästar! ^_^
 
Sv: Sko själv.

har försökt att fåt ut honom men han hade inte tid till mer hästar o jag ringde han för ca 1,5 veckor sen=(
 
Sv: Sko själv.

giffan skrev:
Nu svarar jag alla som vill ha en utbildad hovslagare.
Exakt vad är det som gör h*n bättre än en som lärt sig själv under ett par år??
Jag kan tycka att det är som med mycket annat inom hästeriet, känsla och det är inget man kan lära ut!!

Trygghet, kvitton, försäkring, garantier, eventuella reklammationer etc
 
Sv: Sko själv.

vet en jättebra hovslagare, du kan få hans nummer om du vill. sen ä han skitfin å vila ögona på, å d gör ju inte saken värre.... :d

tycker att man kan få sko själv, om man vill ta på sig ansvaret för att förstöra sin häst. fötterna är ju det som hela hästen vilar på och kan bli väldigt fel om man inte vet vad man sysslar med!

men min häst är mitt ansvar, om ni förstår vad jag menar!

ja plockar av skorna själv och filar lite, men aldrig verka eller rikta en hov. :eek:
 
Sv: Sko själv.

Jo, man kan ju alltid prova om man är beredd att förstöra. Iofs finns ju den risken med alla som taffsar på hästen:p

Har verkat en gång under översyn av en hovslagare och det gick riktigt bra men jag vet ändå inte om jag skulle våga mig på det igen.
 
Sv: Sko själv.

Vem som helst får kalla sig hovslagare räker att du sätter ut en annons i gula sidorna så e du hovslagare du behöver varken utbildning eller erfarenhet.
Sen e det du som häst ägare som har ansvaret för din häst även om det är hoslagaren som gör helt galet, du e skyldig att se till att det blir rätt hovslagaren har inga skyldigheter gentemot dig om det blir fel (hoppas ni förstår vad jag menar)

Detta va der första vi fick lära oss på skolan när vi hade tapsko kurs, de e sånt man inta alltid tänker på dock skall det komma förändringar med utbildning och vem som får kalla sig hovslagare och vem som bär ansvaret, men när vet jag inte

De va allt från lilla mig
 
Sv: Sko själv.

Nej verkligen inte. Iofs har hästen inte problem med sina fötter borde man ju kunna fixa det om man tar sig tid och ser så alla fötter blir jämna osv, det går nog att lära sig bara man vågar och inte är allt för försiktig men heller inte tar i för mycket...en tanke bara.
 
Sv: Sko själv.

Men en hovslagare som har utbildning och är med i hovslagar förening är han väl försäkrad har ansvaret för om han gör fel?:confused:
 
Sv: Sko själv.

Louise skrev:
Trygghet, kvitton, försäkring, garantier, eventuella reklammationer etc
Jag har trygghet för jag vet vad min sambo kan
Jag behöver inte kvitto, för jag betalar ju inget för det (har ju kvitto på skor, sömm, verktyg m.m.)
Jag har försäkring
Jag behöver inga garantier, sitter inte skona så slår han ju dit en ny så snart det går, och det är nog det jag kan tänka mig att reklamera.
Sen har jag ju en hovslagare hemma 24h/dygn och det är perfekt!
 
Sv: Sko själv.

Både jag och brorsan barfotaverkar själv och brorsan spiakr på skor om det behövs också. Har en hovlsagare som envisas med att ta långsemester ibland så det var bara att lära sig...
 
Sv: Sko själv.

Tomaten skrev:
Men en hovslagare som har utbildning och är med i hovslagar förening är han väl försäkrad har ansvaret för om han gör fel?:confused:


Nej tyvärr så har inte dom ansvaret heller utan du som häst ägare, men det är på G en ändring på det att hovslagare måste genom gå visa prov och bli godkänd för att bli kallad hovslagare, men det är fortfaranda på det stadiet att dom går igenom vad som skall göras etc (tror jag det var, de va ett tagsen nu vi hade kursen). så bara för att dom har gått utbildning och är med i hoslagar föreningen så har dom inget ansvar för det som dom gör på din häst, de e lite därför de e så många som gör ett halv dant jobb, för dom slipper undan sen
 
Sv: Sko själv.

Polly_Mulle skrev:
Både jag och brorsan barfotaverkar själv och brorsan spiakr på skor om det behövs också. Har en hovlsagare som envisas med att ta långsemester ibland så det var bara att lära sig...

Jag har två såna hovslagare :rofl:
 
Sv: Sko själv.

VA? Varför i h*lvete betalar man då svin dyra hovslagare som har ett liten papperslapp om de inte ger mig någon mer trygghet för det?
Ojoj, tack för upplysningen iallafall!
 
Sv: Sko själv.

:confused: :confused: :confused: En hovslagare (eller vilken annan företagare som helst) ska ha F-skattesedel som innebär en ansvarsförsäkring gentemot kunderna.

Sedan har jag lite svårt att tro att en medlem i hovslagarföreningen blir särskilt långvarig där om denne inte tar sitt ansvar.

*tycker du spyr lite mkt galla där*
 
Sv: Sko själv.

Det finns hovslagare som är medlem i hovslagareföreningen som inte kan skilja på guldskor och aluminiumskor, bara som ett som exempel.
Trodde förut att medlemskap i hovslagarföreningen innebar en viss kvalitetssäkring men jag måste säga att jag är ruskigt besviken.

Däremot finns det en hel del pärlor i den föreningen som verkligen kan sitt yrke, det gäller bara att hitta dem.
 
Sv: Sko själv.

Är det F-Skattesedeln som jag har hört om då?kanske det är ett krav för att få vara med i hovslagarföreningen? Tycker det låter hemskt konstigt om de inte ha något som helst ansvar, då kan de ju lika gärna trycka i en spik mitt i sulan, klart det blir 1500:-

Förresten Mizz, har du tappat bort msn?
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 689
Senast: Askur2017
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
28 987
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 041
Senast: Marvin
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 183
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp