Sv: Sko själv.
Tja, riktigt bra hovslagare växer inte på träd direkt, och de mindre bra är stört omöjliga att få tag i:smirk:
Hade i flera års tid problem med att hitta riktigt bra hovslagare, och när jag väl hittade någon som kunde sin sak gick han upp i rök. Hade problem med tappskor, hovslagare som aldrig dök upp, sömstick, ja problemen var många... Iallafall, när vi flyttade till gamla stället fick jag tag på en kanonkille
Han var så lugn och harmonisk med hästen, tog god tid på sig att studera hovarna, frågade mycket om hur hästen rörde sig o.s.v. Han kom alltid i tid (nåja, oftast en kvart för tidigt) och var trevlig att prata med. Framförallt avgudade han min häst
Han var några hundra dyrare än de andra, men var värd varenda krona.
Han har lärt mig en hel del om hur mina hästars hovar fungerar, och hur jag ska hålla efter dem. Den lilla går barfota året runt och henne har jag själv verkat sen en tid tillbaka. Den stora är skodd ca 4-5månader under vinterhalvåret, och går barfota sommarhalvåret. Han sköter all skoning, och kommer ut var 8 vecka under sommaren för att verka den storas hovar, samt kontrollera att den lillas är korrekta. Jag brukar jämna till den storas framhovar var 10 dag ungefär efterssom de slits lite ojämnt, på hovslagarens rekommendationer. I förra veckan när vi tog av skorna fick jag en lektion i detta, och fick även slå i ett par söm...
Min tanke är inte att sköta all hovvård själv, utan att lära mig tillräckligt mycket så att jag lösa mindre "problem" själv (slå på en tappsko inför tävling, ta av en lös sko o.s.v.) Det tycker jag är mitt ansvar som hästägare.
I mitt gamla stall där jag stod inackorderad såg jag flera skräckexempel på hur hovar INTE ska skos, men ägarna som inte alls var engagerade i hovvård relaterade aldrig hästarnas problem och skador med hovarna. Så jag skulle gärna välkomna att folk blev mer insatta i sina hästars hovvård, och lärde sig lite grundläggande hovvård. Men då inte menat att alla ska bli hobbyhovslagare, det har jag sett alltför många skräckexempel på det med
Till trådskaparen: Om du vet vad du ger dig in på och försöker skaffa dig all kunskap du kan, så visst, sko själv. Men då tycker jag att du ska hitta någon duktig hovslagare att lära dig av, och då är ju problemet ändå löst