Sko själv.

Sv: Sko själv.

Topolino skrev:
Trodde förut att medlemskap i hovslagarföreningen innebar en viss kvalitetssäkring men jag måste säga att jag är ruskigt besviken.

Där kan jag hålla med dig.
 
Sv: Sko själv.

PM om du nu kan hitta den funtionen.



///Annars hittade jag just precis innan ditt inlägg MSN
 
Sv: Sko själv.

*KL*
Är det ett vanligt fenomen bland hovisar att de inte dyker upp, hör av sig eller vägrar svara i tel. vardagar?
Verkar så:crazy:

Att föra en dialog med hovisen går oftast inte. De vet bäst.
Sen om min häst inte kan gå 6 v. utan måste skos om oftare, så blir det nobben.
Hästen står bara riktigt bra i 2 veckor, sen börjar förfallet.

Tappskor vill de inte ta, så jag började spika på skon igen i de gamla sömhålen, för att hoven inte skulle gå sönder.

Nu säger jag inte att alla är sådana, men ganska många.
Har nu en av de bästa o h*n behöver inte hävda sig o är jättebra att prata med.
Långt att åka dock.

Har frågat hovisar här o i vl hur man bäst åtgärdar understuckna trakter, men har bara fått ett bra svar o det var på Hådens.
Sko med öppen tå.

Man måste ta LITE i trakten ändå. Har sett hästar som skotts av de bästa som efter flera år, fortfarande inte har fått ordning på detta.
En hästs trakt var så lång o understucken att den låg lodrätt under kronranden i tån.
 
Senast ändrad:
Sv: Sko själv.

axel skrev:
*KL*
Är det ett vanligt fenomen bland hovisar att de inte dyker upp, hör av sig eller vägrar svara i tel. vardagar?
Verkar så:crazy:

Ja. Alla i stallet klagar och jag har många kompisar vars hovisar aldrig kan komma i tid eller inte ens behaga komma överhuvudtaget, och inte går att få tag på trots att man lämnar meddelanden på tel.svaret.
Han som skor mina hästar är jätteduktig, kommer alltid i tid, är snäll mot hästarna och är det nåt så kommer han alltid ut, det går att diskutera med honom också, ja han är skitbra.
Nu vet inte jag om han är utbildad men jag vet att han har jobbat eller typ vart lärling hos en hovslagare som för mig är en av Sveriges bästa.
 
Sv: Sko själv.

Tja, riktigt bra hovslagare växer inte på träd direkt, och de mindre bra är stört omöjliga att få tag i:smirk:

Hade i flera års tid problem med att hitta riktigt bra hovslagare, och när jag väl hittade någon som kunde sin sak gick han upp i rök. Hade problem med tappskor, hovslagare som aldrig dök upp, sömstick, ja problemen var många... Iallafall, när vi flyttade till gamla stället fick jag tag på en kanonkille:) Han var så lugn och harmonisk med hästen, tog god tid på sig att studera hovarna, frågade mycket om hur hästen rörde sig o.s.v. Han kom alltid i tid (nåja, oftast en kvart för tidigt) och var trevlig att prata med. Framförallt avgudade han min häst:love: Han var några hundra dyrare än de andra, men var värd varenda krona.

Han har lärt mig en hel del om hur mina hästars hovar fungerar, och hur jag ska hålla efter dem. Den lilla går barfota året runt och henne har jag själv verkat sen en tid tillbaka. Den stora är skodd ca 4-5månader under vinterhalvåret, och går barfota sommarhalvåret. Han sköter all skoning, och kommer ut var 8 vecka under sommaren för att verka den storas hovar, samt kontrollera att den lillas är korrekta. Jag brukar jämna till den storas framhovar var 10 dag ungefär efterssom de slits lite ojämnt, på hovslagarens rekommendationer. I förra veckan när vi tog av skorna fick jag en lektion i detta, och fick även slå i ett par söm...

Min tanke är inte att sköta all hovvård själv, utan att lära mig tillräckligt mycket så att jag lösa mindre "problem" själv (slå på en tappsko inför tävling, ta av en lös sko o.s.v.) Det tycker jag är mitt ansvar som hästägare.

I mitt gamla stall där jag stod inackorderad såg jag flera skräckexempel på hur hovar INTE ska skos, men ägarna som inte alls var engagerade i hovvård relaterade aldrig hästarnas problem och skador med hovarna. Så jag skulle gärna välkomna att folk blev mer insatta i sina hästars hovvård, och lärde sig lite grundläggande hovvård. Men då inte menat att alla ska bli hobbyhovslagare, det har jag sett alltför många skräckexempel på det med:crazy:

Till trådskaparen: Om du vet vad du ger dig in på och försöker skaffa dig all kunskap du kan, så visst, sko själv. Men då tycker jag att du ska hitta någon duktig hovslagare att lära dig av, och då är ju problemet ändå löst:idea:
 
Sv: Sko själv.

giffan skrev:
Jag har trygghet för jag vet vad min sambo kan
Jag behöver inte kvitto, för jag betalar ju inget för det (har ju kvitto på skor, sömm, verktyg m.m.)
Jag har försäkring
Jag behöver inga garantier, sitter inte skona så slår han ju dit en ny så snart det går, och det är nog det jag kan tänka mig att reklamera.
Sen har jag ju en hovslagare hemma 24h/dygn och det är perfekt!
Lyllos dig! :(
 
Sv: Sko själv.

Jag har också en sambo som skor våra hästar. Han är självlärd, men har gått med en hovslagare och lärt sig en del.
Jag har haft flera hovslagare som kollat skoningarna, tex på kliniker, och det var idel lovord, ingen av dem har haft något att klaga på.
Jag litar på sambon, sen håller jag med (vem det nu var) som tyckte det var skönt att ha "hovis" hemma dygnet runt:love:
En puss i betalning är verkligen trevligt!

Förr fick man sitta i telefon efter hovis dag ut och dag in, sen kom han iaf inte när han lovat:devil:

Nä, jag är helnöjd!
Cicci
 
Sv: Sko själv.

Som utbildad hovslagare ställer jag mig frågan efter att ha läst några inlägg här.

Exakt på vilket sätt är ni kräsna som ni uppenbarlige inte anser att hovslagaren klarar av? Fråga 2, har NI den kompetensen att bedömma det ni anser att hovis gör fel?
Vad är det ni efterlyser i skoningen?
 
Sv: Sko själv.

Dels att jag tycker med blotta ögat att det ser fel ut och går emot det jag lärt mig. När hovis desutom inte kan förklara för mig varför saker och ting ska vara så blir jag "avig".
 
Sv: Sko själv.

Jag verkar min hästs hovar själv, har lärt av gamla hederliga bönder som slagit i hovar sen 50-talet typ.

Så det fungerar bra. Men sko, nej det skulle jag ännu inte våga..
 
Sv: Sko själv.

vdb skrev:
Inte ens det får jag betalt av min häsgägande sambo..mummel morr.:mad:

bara-undrar om det inte kan bero på att dina skoningar inte är värt det.:rofl:
 
Sv: Sko själv.

vdb skrev:
Exakt på vilket sätt är ni kräsna som ni uppenbarlige inte anser att hovslagaren klarar av?
Jag vill ha bra vinklar på hoven.
Skor anpassade efter hoven och inte kanten avraspad efteråt.
Tillräckligt utlägg i trakten både bakåt och åt sidorna.
Sömmarna satta i vita linjen - inte utanför eller innanför.
Sömtagen höga nog och inte bara utkörda genom nedersta kanten.
Och en bra dialog med hovslagaren.
Om jag berättar att just denna hästen växer mycket i trakten, så vill jag att just trakten verkas litet extra.
Eller om jag berättar att här så växer trakterna dåligt, så vill jag att trakterna sparas.

vdb skrev:
Fråga 2, har NI den kompetensen att bedömma det ni anser att hovis gör fel?
Javisst.
Det är ju inte direkt så svårt att se om hovslagaren raspar av utskjutande kant eller spikar i sulan eller i lamellranden i stället för vita linjen.
Eller att märka när hästen får sömtryck.
Eller att se att hoven ramlar av skon i trakten när den växer.
Vinklar på ben har jag utbildning i att se.

vdb skrev:
Vad är det ni efterlyser i skoningen?
Se ovan.

Jag har nu 2 bra hovslagare.
Men många är de som inte har fått komma tillbaka p.g.a. dåligt utfört arbete.
Jag har inget behov av att betala för en dålig skoning, när jag kan göra en halvtafflig själv helt gratis.
Skall jag betala för det så skall det vara bättre än vad jag kan göra själv.
 
Sv: Sko själv.

Om det är så att man inte kan få någon hovslagare att sko som man vill, är det då inte dags att fundera på om det är en själv som har fel/dålig kunskap.
 
Sv: Sko själv.

Inte_Ung skrev:
Jag vill ha bra vinklar på hoven.
Skor anpassade efter hoven och inte kanten avraspad efteråt.
Tillräckligt utlägg i trakten både bakåt och åt sidorna.
Sömmarna satta i vita linjen - inte utanför eller innanför.
Sömtagen höga nog och inte bara utkörda genom nedersta kanten.
Och en bra dialog med hovslagaren.
Om jag berättar att just denna hästen växer mycket i trakten, så vill jag att just trakten verkas litet extra.
Eller om jag berättar att här så växer trakterna dåligt, så vill jag att trakterna sparas.


Javisst.
Det är ju inte direkt så svårt att se om hovslagaren raspar av utskjutande kant eller spikar i sulan eller i lamellranden i stället för vita linjen.
Eller att märka när hästen får sömtryck.
Eller att se att hoven ramlar av skon i trakten när den växer.
Vinklar på ben har jag utbildning i att se.


Se ovan.

Jag har nu 2 bra hovslagare.
Men många är de som inte har fått komma tillbaka p.g.a. dåligt utfört arbete.
Jag har inget behov av att betala för en dålig skoning, när jag kan göra en halvtafflig själv helt gratis.
Skall jag betala för det så skall det vara bättre än vad jag kan göra själv.


Jaha! Alltså du menar att din hovslagare ska kunna sitt jobb? Vilka krav du har. Nä men skämt åsido, om han/hon inte klarar dessa krav har jag mycket svårt att tänka mig att han/hon har en godkänd utbildning. Alternativt är han/hon så blasé på sitt jobb att han/hon inte ska jobba.
 
Sv: Sko själv.

jag vet hur min häst skall skos o ha korta tår då det är en ardenner o får han långa tår så snubblar han väldigt mycket... nästan alla hovslagare men haft ute har inte vetat om det eller inte ens sett att det varit en ardenner:eek:
jag vet att jag inte har utbildning men jag vet hur min häst skall skos...

jag efterlyser en hovslagar som kommer när han skall, orkar ta en tunghäst o vet hur han skall skos.....
 
Sv: Sko själv.

vdb skrev:
Som utbildad hovslagare ställer jag mig frågan efter att ha läst några inlägg här.

Exakt på vilket sätt är ni kräsna som ni uppenbarlige inte anser att hovslagaren klarar av? Fråga 2, har NI den kompetensen att bedömma det ni anser att hovis gör fel?
Vad är det ni efterlyser i skoningen?


En ganska rimligt krav är att hovisen dyker upp när han har lovat det eller att han/hon meddelar när tidsschemat spruckit (och då menar jag inte minutpassning utan om hovis dyker upp överhuvudtaget).

Att överhuvudtaget hitta en hovslagare som beredd att sko ett fullblod är dessutom ett elände, lär man sig inte sko alla hästtyper på utbildningen?
 
Sv: Sko själv.

vdb skrev:
Jaha! Alltså du menar att din hovslagare ska kunna sitt jobb?
Ja, precis så.
Och så att den lyssnar på mig när jag berättar hur hästarna fungerar och vad de behöver.

Jo de som har skott illa har varit utbildade och klarat examinationen.
Medlemmar i hovslagarföreningen har vissa också varit.
Även den som skodde sämst.
Där så fick jag ta av skorna och sedan ringa till en annan hovslagare för att reda ut det som blivit fel.
Hästen var spikad inne i sulan och hade fått sömtryck.
Samt hade blivit för sänkt i trakten så den var tvungen att skos med kilsula ett tag efteråt.
Bättre än så kan jag faktiskt själv.
Gissa om jag var arg?

Det finns många lycksökare där ute.....
 
Sv: Sko själv.

Många hovisar idag har ingen egen hästerfarenhet.

Förr var det hästägare o många var hoppryttare på högre nivå.
De visste vad som krävdes för att kunna prestera o såg mer till individen.
Inom travet har det varit väl mkt experimenterande med en kortsiktig lösning, för att där spelar pengar en större roll.
Dens ev. karriär är ganska kort.

Iom bristen på bra hovisar är det dålig konkurrens o folk hittar på alla möjliga lösningar, som tex att ta av skorna.
I vissa fall är detta bättre än när hästägarna inte har ngn egen kunskap o tar vilken klåpare som helst eller väljer att sko först när skorna är på väg att gå av på mitten i tån.

De riktigt bra hovisarna är oftast fullbokade eller tar inga nya kunder.
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 689
Senast: Askur2017
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
28 987
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 041
Senast: Marvin
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 183
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp