Tink
Trådstartare
Sv: SKK-reg hund, egentligen inte renrasig?
Ja du har rätt, det är bara så jobbigt att behöva irritera sig på veterinären Jag skall ändå byta veterinär för jag tyckte hon verkade okunnig i allmänhet, vi hade en toppenbra vet, han var en stor besserwisser men också väldigt duktig, tyvärr sa han upp sig.
Detta är vad jag också läst och pratat mig till bland amstaff-folk. Rasen har väl på kort tid blivit väldigt populär så det kanske egentligen är få som har så stor koll som de tror.
När jag kikat på internetforum ser jag ganska många amstaffs med ståöron, konstigt nog ser jag dom sällan i verkliga livet.
ALLA verkar tejpa öronen på sina amstaffs, tror dock det hade varit väldigt vanligt med ståöron om man slutade tejpa.
Grejen är att jag känner inget som helst behov av det.
Jag har köpt en hund för tolv tusen som JAG tror är renrasig, jag kan inte sätta mitt liv på att det är så men stamtavlan finns och hunden är hos mig (en hund som jag är supernöjd med).
Så jag känner liksom inget behov av att dra det vidare mer än att diskutera fenomenet på ett internetforum.
Jag tycker det är intressant och vill gärna veta om det nu förekommer fusk i aveln oftare än man tror.
Erfarenheter från andra är guldvärda tycker jag.
Ämnet är spännande helt enkelt.
Det man får tänka på, börjar jag nog inse, är att det ibland måste få vara skillnad på att vara en bra veterinär och en bra "social person".
Ja du har rätt, det är bara så jobbigt att behöva irritera sig på veterinären Jag skall ändå byta veterinär för jag tyckte hon verkade okunnig i allmänhet, vi hade en toppenbra vet, han var en stor besserwisser men också väldigt duktig, tyvärr sa han upp sig.
När jag läser det du skriver får jag intrycket av att veterinären kanske inte vet särskilt mycket om rasen. Amstaffs är enligt min erfarenhet ofta högre än vad rasstandarden föreskriver. Det är ingen ras som mäts och det anses inte som ett fel om hunden är högre i manken än vad standarden anger.
Bredden kommer mycket riktigt med åldern och öronen kan variera en hel del då man vanligtvis kuperar rasen utomlands.
Detta är vad jag också läst och pratat mig till bland amstaff-folk. Rasen har väl på kort tid blivit väldigt populär så det kanske egentligen är få som har så stor koll som de tror.
När jag kikat på internetforum ser jag ganska många amstaffs med ståöron, konstigt nog ser jag dom sällan i verkliga livet.
ALLA verkar tejpa öronen på sina amstaffs, tror dock det hade varit väldigt vanligt med ståöron om man slutade tejpa.
Om du är fundersam borde det ju gå att DNA-typa mot pappan? Fast det kanske kostar multum och gör du hamnar i onåd hos uppfödaren/hanhundsägaren. Tillägg: Fast det är klart, det säger ju inget om t ex morfar/farfar... *inser*
Grejen är att jag känner inget som helst behov av det.
Jag har köpt en hund för tolv tusen som JAG tror är renrasig, jag kan inte sätta mitt liv på att det är så men stamtavlan finns och hunden är hos mig (en hund som jag är supernöjd med).
Så jag känner liksom inget behov av att dra det vidare mer än att diskutera fenomenet på ett internetforum.
Jag tycker det är intressant och vill gärna veta om det nu förekommer fusk i aveln oftare än man tror.
Erfarenheter från andra är guldvärda tycker jag.
Ämnet är spännande helt enkelt.