Skjuta hästen?

Sv: Skjuta hästen?

Visste faktiskt inte att djurambulanser hos "er" tog bort hästen hemma för att sedan köra o lämna den i kadaverbil....:crazy: därav anledningen till att jag inte riktigt förstod ditt förra svar.

Vi har väl ca 30 mil(?) till destruktionsanläggningen, men det som gör det lättare är kanske då att djurambulansen vi använder utgår från en stad precis intill. Han kör alltså en bra bit för att ta sig till oss, ännu längre till kunder som bor åtmindstone 20 mil från oss, och sedan kör han hästen tillbaka samma väg med ett tillägg på X antal mil.

Jag beundrar verkligen hästfolk som bor i norrland för jag hade aldrig klarat det med alla våra klinikbesök, min oro för att inte kunna köra in hästen akut etc

...och nu skänker jag ännu en tanke av tacksamhet till vår ambulans som räknar med en häst per dag och som själv förutsätter att han kör den 20,30,40 och ibland ännu längre till destruktion (enkel resa)

Sorry TS för ytterligare trådkapning!

Som sagt, jag vet inte om djurambulansen gör trotjänaravlivningar. Men grejen är att det finns ingen destruktionsanläggning på lååångt avstånd.

Så om du tar bort hemma, om du åker till klinik och hästen dör på vägen, eller omd u tar bort på klinik, så det är kadavercontainer de åker till destruktion.

Och om man så rent teoretiskt skulle köra dem själv i valfritt fordon, så det är LÅNGA sträckor och över halva sverige. (och det är ju just därför det inte skulle fungera med djurambulansen heller, den skulle inte köra en häst så långt liksom)

Men en destruktionsanläggning närmare och det skulle vara ett helt annat läge.

Men soms agt, vet inte om Stockholmsambulansen skulle köra hit och avliva. Jag vet att de kör hit för att transportera till klinik i akutläge dock.

Och ja, jag skulle heller inte klara att bo i Norrland och ha 60 mil till närmsta djursjukhus..brrr..

Tycker det känns lite otrevligt.. Varför sköt han hästen, sa du?:confused:

Logiskt så var nog mest troligt hästen väldigt sjuk eller skadad, men den kan ju också ha varit abnormt ilsk och otrevlig till den gräns att det var med fara för livet att vara i dess närhet.

Ingen vet, förutom ägaren till hästen och jag tvivlar på att ts tänker gå och fråga om anledningen.

I övrigt så är det knappast mer otrevligt att avliva en häst, än en ko, gris, lamm etc.

För de norra Sverige så ja. Betänk attd e har långt till allt. Här vet jag inte om Djurambulansen (som finns 15 mil härifrån) utför trotjänaravlivningar faktiskt. Men även om de gör det, så då blir det ju som jag skrev, hästen åker ambulans från gården, men kommer sen åka containerbil,

Alex, menar du den norrut från dig räknat?!
Vi har i så fall använt denna, och det var containerbil som användes för frakt av kropp. Helt suverän personal och smidigt tillvägagångssätt (om man nu kan kalla det för just det ... ) för några år sedan.

Bult, avblodning och bortforsling av kropp inom 35 minuter. Allt annat enligt tidigare avtal per telefon. Man kan kalla det vad man vill, men det var suverän och det absolut bästa för den tidigare levande hästen. Skulle aldrig tvivla på att använda dem igen.

PS jag var visst den första att ringa och tacka veckan efter. Men personen som var här var väl värd det! :bow:

Som sagt, jag vet inte om djurambulansen gör trotjänaravlivningar. Men grejen är att det finns ingen destruktionsanläggning på lååångt avstånd.

Humm,,, Uppland borde väl inte vara såååå långt i från Sthlm???

Stockholms nödslagt avlivar på plats, avblodar och kör det döda djuret i en helt vanlig lastbil(ej Container) direkt till sin anläggning på Slakthusområdet för omgående destruktion.

Hur själva destruktionen går till kanske vi inte ska ta upp här då det lätt kommer bli en "malande" diskution.

Bäst i Stan är Sthlms Nödslakt!!! Otroligt skickliga killar och extremt proffsiga.

P.S. Jo så sent som i går på Täby Galopp så gjorde Djurambulansen en sk trotjänaravlivning. Tyvärr så börjar detta inte bli ett undantag utan mer en regel utifrån banans bristande underlag.

Humm,,, Uppland borde väl inte vara såååå långt i från Sthlm???

8 mil till Uppsala, och vad är det till stockholm sen 4 - 5 beroende på var i Stockholm du ska, så inte speciellt långt nej. Dock så kör inte Sthlms nödslakt här, här kör annan underleverantör till Lantbrukstjänst. Och om de inte ändrat så kör de enbart till destruktion längre neråt landet. Kan ju dock ha att göra med att Lantbrukstjänst (det är en underleverantör som kör här) och Konvex är samägda?

Sen, de har ju ingen destruktionsanläggning på slakthusområdet utefter vad pmm skrev i tråden? Är du säker på att de inte bara 'mellanlandar' där?

Annars, om de destruerar inom Sthhlm, så finns ju alltid lösningen om det inte är akut, att helt sonika köra hästen själv (levande, i vanlig transport alltså) till närmare Sthlm, och ta bort där. Stockholms nödslagt avlivar på plats, avblodar och kör det döda djuret i en helt vanlig lastbil(ej Container) direkt till sin anläggning på Slakthusområdet för omgående destruktion.

P.S. Jo så sent som i går på Täby Galopp så gjorde Djurambulansen en sk trotjänaravlivning. Tyvärr så börjar detta inte bli ett undantag utan mer en regel utifrån banans bristande underlag.

Det är ingen trotjänaravlivning utan en akutavlivning ju? Trotjänaravlivning är för mig en planerad avlivning. Den på Täby var ju en akut, eller pratar vi om olika avlivningar?

Alex, menar du den norrut från dig räknat?!
Vi har i så fall använt denna, och det var containerbil som användes för frakt av kropp. Helt suverän personal och smidigt tillvägagångssätt (om man nu kan kalla det för just det ... ) för några år sedan.

Bult, avblodning och bortforsling av kropp inom 35 minuter. Allt annat enligt tidigare avtal per telefon. Man kan kalla det vad man vill, men det var suverän och det absolut bästa för den tidigare levande hästen. Skulle aldrig tvivla på att använda dem igen.

PS jag var visst den första att ringa och tacka veckan efter. Men personen som var här var väl värd det! :bow:

Den vad? Djurambulans eller Lantbrukstjänst underleverantör? Närmsta djurambulans jag hittat är Stockholms?

Däremot använder jag Upplands nödslaktservice (namnet hänger ju kvar sen nödslakt existerade), de har ju sin bas väldigt nära mig. Och killen som kom när C skulle tas bort, och är den enda jag sett köra här (grannarna har ju djur som ska hämtas nu och då, självdöda) så är han SUVERÄN ja. Både att prata med, och kring själva avlivningen.

När C togs bort så dels ringde han och sa han var där om 15 minuter, antagligen för att jag skulle ha tid att säga hejdå en extra gång. Sen när han kom så var han väldigt lugn, pratade om ditt och datt, frågad eom hästen, pratade om att de hade en häst efter samma hingst och bla bla och mitt i en mening så tryckte han av. Sen fick jag ta farväl så länge som jag ville, och eftersom jag inte ville ha avblodat på gräsmattan (jag hade tänkt vi skulle stå på ett annat ställe, men han tyckte gräsmattan var bäst och tyckte att han kunde avbloda i bilen en bit bort så slapp jag blodet). Det var lastat och klart inom 15 minuter efter att jag gått därifrån. Såg sen när jag gick ut att hans kurit bort den lilla bit av gräsmattan där det blev blodigt från det som kom från 'hålet i pannan' med.

Och tyckte direkt att 'du, jag fakturerar, bry dig inte om det nu, det ska du inte behöva tänka på nu' när jag kom med plånboken.

Sen så kom han och plingade på några år senare och undrade om jag visste var grannens självdöda lamm var någonstans (de skulle hämta och grannen var på vift), och frågade hur det var med de andra hästarna, frågade om vad det var för föl i hagen etc, och mindes mycket väl C. Imponerande.

Så, jag ringer absolut dem igen den dag det är dags, även om jag hoppas att det dröjer. De la ju dessutom om sina tur för dagen för att C inte skulle behöva 'vänta' en minut mer än nödvändigt när jag förklarade läget.

Så, bara gott att säga om dem. (Har för övrigt bara gott att säga om lokala slakteriet med, som jag också ringde och tackade, och inte skulle tveka att använda igen, men nu har de ju karens hela bunten..)

Sen, de har ju ingen destruktionsanläggning på slakthusområdet utefter vad pmm skrev i tråden? Är du säker på att de inte bara 'mellanlandar' där?

Jag har försökt söka på nätet och SJVs hemsida för att få upp listor på godkända anläggningar, det enda jag hittat hittils är de 3 anläggningar Konvex har, inte heller vart det finns anläggningar där de bara förvarar djuren innan destruktion. (Typ Ultuna???)

Vet inte om det funnits fler nödslaktare i Uppsala än den nödslakt som fanns förr och slaktade på då Farmek?
I alla fall, han som jobbade på nödslakten på Farmek, är idag en av huvudägarna på Strömsberg.

Är det Uppsala nödslakt som finns i/runt Tierp? Det kom en tjej från Tierp och utförde en trotjänaravlivning på min kompis häst för några månader sen.

Jag har försökt söka på nätet och SJVs hemsida för att få upp listor på godkända anläggningar, det enda jag hittat hittils är de 3 anläggningar Konvex har, inte heller vart det finns anläggningar där de bara förvarar djuren innan destruktion. (Typ Ultuna???)

Vet inte om det funnits fler nödslaktare i Uppsala än den nödslakt som fanns förr och slaktade på då Farmek?
I alla fall, han som jobbade på nödslakten på Farmek, är idag en av huvudägarna på Strömsberg.

Är det Uppsala nödslakt som finns i/runt Tierp? Det kom en tjej från Tierp och utförde en trotjänaravlivning på min kompis häst för några månader sen.

Upplands nödslaktservice har bas i Karlholm, som ligger några mil från Tierp, så borde vara samma. Jag har också sökt för att se om det finns ngt på Slakthusområdet i Stockholm, hittar inte ett ljud om det, och hittar bara samma anläggningar som du listade innan. PLUS att det står att SVA/SLU (minns inte vilket) kan ta emot. Vilket känns konstigt, då kadaverbilen iaf förut hämtade på Ultuna, och man får förutom avlivningen betala kostnaden för transport till destruktion enligt SLT:s prislista?

Nu tänker jag inte titta på filmen. Men den är av vad du beskriver INTE representativ för bult. Alls. Det kommer inte massor med blod, och ingen hjärna heller.

Det blir ett hål i hästens panna, som det rinner blod ur (små mängder) ja.

Mycket blod är det vid avblodningen, men var du fick in hjärna vetefan?

Sen, varför väcka en ett år gammal tråd?

En granne sköt precis sin unghäst på sin gård.
Utan veterinär närvarande el liknande.
Får man verkligen skuta sin häst bara sådär?:confused:

Tycker det låter väldigt illa att skjuta hästar... Jag tycker inte att det ska vara tillåtet att skjuta för att avliva.

Var det något fel på unghästen? Halt, kolik, fång?

oj såg inte att det var en gammal tråd... såg det efter du hade skrivit det...

Hur tycker du vi snabbt och humant ska avliva en häst då?

Ja inte med skott iaf... Det hör inte hit vad jag tycker dom skulle göra med hästen för att avliva den så snabbt som möjligt. Det här är en gammal tråd.

Men, Du vet väl redan vad jag tycker i såna här frågor. eller hade du tänkt att börja hacka på mina åsikter igen.

Ja inte med skott iaf... Det hör inte hit vad jag tycker dom skulle göra med hästen för att avliva den så snabbt som möjligt. Det här är en gammal tråd.

Men, Du vet väl redan vad jag tycker i såna här frågor. eller hade du tänkt att börja hacka på mina åsikter igen.

Jag ville bara poängtera att det finns inget snabbt, humant och praktiskt fungerande sätt förutom bult i många, många fall.

Nu tänker jag inte titta på filmen. Men den är av vad du beskriver INTE representativ för bult. Alls. Det kommer inte massor med blod, och ingen hjärna heller.

Det blir ett hål i hästens panna, som det rinner blod ur (små mängder) ja.

Mycket blod är det vid avblodningen, men var du fick in hjärna vetefan?

Sen, varför väcka en ett år gammal tråd?

ja vet. jag är respeskt på alla.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 448
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 428
Senast: Zetly
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix