Skjuta hästen?

Sv: Skjuta hästen?

Och jag äter gärna häst. har inget emot det. Jag kan likagärna äta hund eller katt eller en papegoja om så ska va. Det är bara en starkt rotad kulturell grej hos oss som göt att vi inte äter tex hund eller häst på samma sätt som i andra länder. Om jag visste att djuret jag åt inte hade lidit utan slaktats efter normala normer, vad är då skillnaden mellan att äta Rosa 231:s lilla söta kalv eller att äta Brunte eller Fido. I indien tycker man säkert att vi inte e riktigt kloka som vi slaktar kor. Vad vet ni förresten om det kött ni sätter i er som inte är häst?..Såsom k och gris. det kan ni äta utan problem men ni har ingen aning om hur det djuret dött?
Ät kött eller ät inte kött..sluta generalisera.

När man besöker en ranch i Usa och frågar en cowboy om han äter häst får du garanterat ett rngande NEJ, men minuterna efter kan man rida förbi ett fält fullt av korsningshästar i alla storlekar och utföranden som levt på prärien i hela sitt liv och dom kallas inte ens hästar utan "canners". Betyder att man ser dem inte ens som individer utan man vet att de kommar snart att bli hundmat. Men det är ok? Jag säger.Lägg av att dubbelmoralisera. Är ni köttätare så är ni. Människan är köttätare i grund och botten. Spendera all den energi ni lägger på att diskutera hur hästen skall tas till vara på efter den är död?, på att se till att den har det bra ända fram tills den tar det sista andetaget istälet. Sälj aldrig din häst för under 10 000 eller skänk aldrig bort den. Jag känner många som gjort detta och sedan funnit att deras hästar packats på ett lastbilsflak på väg till Italien.

Nu ska jag sova..Gonatt

Va fan?
Jag bad inte om en äta döda djur tråd.
Skaffa en egen tråd om ni vill forstsätta
med era vidriga art-ism disskutioner.

Väx upp och inse att när en tråd är postad, så kan och får den ta vilken vändning som helst :cool:

Knapplån!!

Fråga: Vem vill mata sin hund med hästkött utifrån allt denna Svenska Häst blivit behandlad med innan sin avlivning oavsett bult,salongsgevär,knivhugg ex ex...

och vad tror du hundarna äter NU då? Hur stor koll tror du det är på köttet som ingår i dem?

I övrigt så innan EU pulade in hästar under kategorin livsmedelsproducerande djur, så gick de behandlade hästarna till slakt och hitills har ingen dött vad jag vet.

Kossorna behandlas ju också, om än inte lika mycket ledbehandlingar osv :devil: Men det är ju inte så att nöt, gris, fjäderfä etc är obehandlat under sin livstid. Chansen ökar om det är t ex KRAV-kött, men det är ingen garanti.

Många hundfoder är inte ens baserade på svenskt kött, dvs där är det upp till det landets lagar och regler vad som stoppas i burken eller säcken.

Och kan jag mata mina hundar med slaktrester, köttbiprodukter osv (dv komagar och benmjöl och grejer) så nog sjutton kan jag mata dem med en svensk häst lika gärna. Frågan är om vi redan gör det, det är sällan artbestämt 'kött' i hundmaten. (Om det nu ens ÄR det vi benämner kött i den, är nog inte så givet..)

Däremot gillar jag inte att mata mina hundar med spannmål, vilket är i var och varannan hundmat tyvärr.

Nej jag förstår precis vad du menar också. Det jag ville få sagt var att hur man en gör så kommer vi alla till slut ner i marken.

Säker på att de inte finns i Uppsala? Har noll koll på vart vårt slaktavfall lämnas, men en bekant genom dr klubben som jobbar på biogasanläggningen i Uppsala får in slaktavfall ifrån oss, om det är allt eller bara en del vet jag inte. Sen vet jag inte hur Tierp, som slaktar hästar och är en jätte fin anläggning (ladugårdsbyggnad så hela de där med betong och industri försvinner på en gång, dessuom är de duktiga som jobbar där) gör med sitt avfall.

Inte som tar emot 'hel häst' i alla fall, för Lantbrukstjänsts underleverantör här skickar iaf ner till konvex i Stenstorp? Och de hämtade iaf förr på Ultuna med (som ju annars väldigt smidigt borde kunna leverera lokalt).

Däremot kanske dte kommer in slaktrester, dvs det som 'blir över' från slakterierna, dvs i mindre mängd än 'hela hästen'?

Jag bor strax utanför Tierp, och det var just på nämnda slakteri jag tog bort den av mina som tagits bort på slakteri (och de är jättebra precis som du säger) =) Dock ingen aing vad de gör med sitt avfall, men det hamnar i stora tunnor iaf.

Va fan?
Jag bad inte om en äta döda djur tråd.
Skaffa en egen tråd om ni vill forstsätta
med era vidriga art-ism disskutioner.

Håller med Alexandra_W, åsiktsfrihet råder! Och som sagt vårda ditt språk! :cool:

Kicki :bump:

Till Alexandra-W.Konvex i Stenstorp finns inte mer, döda djur körs någonannanstans, upp mot karlstad, tror jag, ngn som vet?

Senast ändrad:

Knapplån!!

Fråga: Vem vill mata sin hund med hästkött utifrån allt denna Svenska Häst blivit behandlad med innan sin avlivning oavsett bult,salongsgevär,knivhugg ex ex...

Försök inte få mig att gå på att en frisk häst avlivas så där "pang bom" utan att det ligger en hund begraven..

Ni kan gärna här hålla på med diverse avlivningsmetoder,,, Grundfrågan är väl endå varför denna individ blev avlivad och vad som föranledde detta.

Rent Svensk hästkött är utifrån dagens hästägare otroligt ovanligt.På "kontinenten" ser man glatt mellan fingrarna och är inte så nogräknerlig..

Jag spyr över dom hästägarna som till varje pris anser sig kunna tjäna en enda ny krona över den enskilda individens slutliga lidande.

Jag äter aldrig hästkött, heller inte lever eller njure. Min uppfattning är att all avfall skall Krimeras.

När en djurägare lämnar över sitt djur till slakteriet skriver han/hon på ett papper om att djuret inte har något medel med karantän kvar i sig, samt att djuret är friskt och inte skadat. Dessutom att de inte är så långt gånga dräktiga att de inte får slaktas, och att det gått X antal dagar efter att de fött.

Slakteriet tar dessutom stickprover på djuren för att ingen leverantör ska kunna behandla sina djur med olagliga medel eller att de har något karensmedel kvar i kroppen, jag misstänker att med hästar så är det ännu hårdare, och provet är enkelt, det krävs bara en njure för att veta allt.

Dessutom skall passet följa med hästen, där ska ev mediciner skrivas in. Med nötboskap finns det en databas på internet där alla uppgifter om djuren finns, ungefär som hästpass. Du skriver in djurets öronmärke och frå då upp allting.

Och vad tror du inte blir hund och kattmat idag? Och människomat för den delen ;) Tänker du på att du äter penisrot och ganacher varje gång du käkar en god tacos?

Eller funderar du inte på vad "oxfilén" kommer ifrån som är så billig men ändå stor (syftar på de som brukar vara helt runta, 5-7 cm höga)

Och idag så används alla djur, på något sätt. Antingen som mat eller som energi.

Tänk på det nästa gång du väljer att åka miljövänligt med en bil/buss som drivs av biogas.

Inte som tar emot 'hel häst' i alla fall, för Lantbrukstjänsts underleverantör här skickar iaf ner till konvex i Stenstorp? Och de hämtade iaf förr på Ultuna med (som ju annars väldigt smidigt borde kunna leverera lokalt).

Däremot kanske dte kommer in slaktrester, dvs det som 'blir över' från slakterierna, dvs i mindre mängd än 'hela hästen'?

Jag bor strax utanför Tierp, och det var just på nämnda slakteri jag tog bort den av mina som tagits bort på slakteri (och de är jättebra precis som du säger) =) Dock ingen aing vad de gör med sitt avfall, men det hamnar i stora tunnor iaf.

Det blir säkert biomal/biogas det med, Uppsalas slakeri tjänar nästan med på det än på själva "livsmedlet".

Våra helkasserade djur som är vet. godkända blir örnmat :bow:

Kollade på Konvex sida, de verkar ha 3 anläggningar (Tänk då hur stort sverige är och hur många djur som avlivas som inte går till livsmedel, även då nödslaktade nötboskap, grisar osv)

Krutmöllan (Kävlinge, Skåne) 80.000 ton animaliska restprodukter.
Mosserud (öppnad 2006) 85.000 ton råvaror (Lantbrukstjäns tippar här?)
Vinninga (Linköping) 20.000 ton råvaror, gör foder för pälsdjur av vet. godkända slakt biprodukter.

Ja som det verkar då är det 1 anläggning som tar emot från Lantbrukstjänst, och jag tror inte de åker fram och tillbaka med bara 1 häst på lastbilen. Utan de fylls nog på en del innan det blir lönsamt och åka och tippa. Då har nog redan en slakteri slaktad häst blivit såld i butiken, går igenom människokroppen, ner i toan och hamnat på reningsverket :crazy:

Ja som det verkar då är det 1 anläggning som tar emot från Lantbrukstjänst, och jag tror inte de åker fram och tillbaka med bara 1 häst på lastbilen. Utan de fylls nog på en del innan det blir lönsamt och åka och tippa. Då har nog redan en slakteri slaktad häst blivit såld i butiken, går igenom människokroppen, ner i toan och hamnat på reningsverket :crazy:

Nej, de har ju 'liten' container på bilen (den som går här iaf), och när den är fylld, vilket ju kan ta olika id beroende på, så (iaf då) försluts den, ställs av, ny container sätts på bilen. När de har 'tillräckligt' så går de med annan transport ner till destruktion. Vilket stadie kropparna är i då kan man ju bara gissa. Vet inte om det är så fortfarande, men en mycket stor klinik/djursjukhus här i närheten :angel: så där har de hämtning vissa dagar, och jag har råkat se hämtningen ibland. Inklusive uppblåsta kadaver som spruckit vid lastning..

Och det där, att för att uttrycka det i klartext - ligga bland en massa andra kadaver och ruttna i en lastbilscontainer, för att färdas över halva Sverige, det är det jag inte gillar alls med destruktion. (och det är ruttna-delen som är det enda jag har emot begravning hemma med). Dock, det var längesen jag hade några andra val, och tveksamt om jag någonsin kommer få. K t ex fick livstids slaktkarens när hon var 3 v gammal och fick bisolvon liksom..

(Nuvarande hästar så jag ser till att få 'ej för humankonsumtion' ikryssad, jag slipper då vara foderföretagare, och det är iaf bara en tidsfråga tills det skulle behövts kryssas iaf)

*KL*

Måste bara säga att det inte bara handlar om att antingen köra sin häst en ev kortare sträcka till slakteri där köttet "används" eller att hästen ska åka i container bland andra kadaver en lång sträcka till destruktion.

Jag vill inte att mina hästar ska bli mat, aldrig någonsin och därför har jag valt att låta de jag tagit bort åka till destruktion. Däremot har jag inte använt svensk lantbrukstjänst utan en privat djurambulans-företagare. Jag ville veta innan vilken dag o tid(när jag pratade med lantbrukstjänst kunde de inte säga när de kunde komma förrens samma dag..), jag ville inte ta bort skorna innan eller att de togs bort hemma "efter" och jag ville absolut inte att det skulle komma en container med "lukt"...

Så med djurambulans togs hästarna bort hemma, lugn o ro, jag var förberedd mentalt, vanlig omgjord hästtransport som var helt ren o utan andra djur i. Skorna togs bort på destruktionsplatsen och hästarna åkte dit själva inbäddade i filt och med "huvudkudde"...
Inte särskilt lång resa till destruktionsanläggningen heller...

Nu kostar det ju mer, ambulansföretaget vi har haft kör max ett uppdrag per dag...men för mig var det GULD värt.

Var o en måste ju bestämma själv hur o vart man vill hästen ska åka "efter". Kanske "töntigt" av mig att inte vilja ta av skor innan etc men sån är jag... Så bara för att man väljer destruktion behöver det inte betyda att hästen måste åka kadavercontainer...
Och hade jag haft pengar så hade jag kremerat dem...

Jag vet det var knapplån, men din sista mening (Så bara för att man väljer destruktion behöver det inte betyda att hästen måste åka kadavercontainer...) beror ju HELT på var i landet man bor.

För är det långt till närmsta destruktionsanläggning - då åker de över halva landet.

Är det långt till djurambulans/finns inte djurambulans, då är kadavercontainern ofrånkomlig.

Så det är ju inte alltid så att det går at få destruktion men ingen kadaverbil.

Sen 'resten' går ofta att fixa till viss del. Jag ville inte ha C avblodad på gården. Inga problem tyckte killen, som tyckte att han avblodar i bilden. Dessutom så skar han bort den bit av gräsmattan där hon blodat ner från hålet i pannan (stänket som blev när kranen lyfte på kroppen på bilen gick ju dock inte göra något åt). Hon har ju oskodd, men jag har svårt att tänka mig att det inte också gått att ordna. Hon åkte ju container, men eftersom hon togs först på dagen var containern tom, däremot fylldes den ju på under dagen.

På K (hon togs iofs bort på klinik) så rycktes inte heller skorna innan).

Men som sagt, alla har inte ens valmöjligheten att välja djurambulansen och kort sträcka till destruktion.

(Sen håller jag helt med om att alla både får och ska välja det som känns bäst för dem, och det finns inget 'rätt eller fel')

Man får INTE skjuta sin häst utan en veterinär utlåtande. Ny lag. dock har min veterinär låtit en bonde göra det då hon befan sig 15 mil ifrån dem och hästen led. men man måste ha veterinär papper på att man avlivat den hemma. men det är en veterinär som måste göra den. Min pappa som är jägar mästare kan inte komma och sjuta min häst om något skulle hända det är inte lagligt. han får ta hand om vilt men inte andra djur.
så läs lagen igen...:)

Vilken lag syftar du på?
Vem som helst får avliva en häst med bultpistol! Inget veterinärt utlåtande behövs.
Skott i huvudet med kulvapen är även tillåtet enligt föreskriften om slakt o avlivning. Däremot har en jägare licens för att använda sina vapen till jakt o inte till slakt om man nu skall hårddra det hela, tror inte att ngn har åkt dit för detta.
http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080001860/DFS_2004-12.pdf
PL

Man får INTE skjuta sin häst utan en veterinär utlåtande. Ny lag. dock har min veterinär låtit en bonde göra det då hon befan sig 15 mil ifrån dem och hästen led. men man måste ha veterinär papper på att man avlivat den hemma. men det är en veterinär som måste göra den. Min pappa som är jägar mästare kan inte komma och sjuta min häst om något skulle hända det är inte lagligt. han får ta hand om vilt men inte andra djur.
så läs lagen igen...:)

Nu yrar du i nattmössan..

Det du pratar om är väl FÖRSÄKRINGSASPEKTEN? För ska du ha ut pengar på försäkringen, då kan du inte avliva utan veterinärt utlåtande, om inte djuret är så svårt skadat och lider att det skulle innebära oacceptabelt lidande för djuret att invänta veterinär.

Men du behöver INGET veterinärintyg för att avliva en häst. Ska köttet tas tillvara däremot ( t ex på slakteri) så ska hästen setts av veterinär. Antar det skulle kunna gälla om något slakteri gick med på att man tog bort hemma och hästen kördes dit med.

Men för att 'bara avliva' en häst som sen ska destrueras eller begravas behöver du inget veterinärutlåtande. Oavsett om djuret är friskt eller sjukt.

Sen så har du rätt i att en jägare med kulvapen och jaktlicens inte får normalavliva, de får däremot bulta utan problem. (Och de får avliva i nöd/krissituation, även om det kanske inte är lagligt på pappret finns det ingen, inte ens polisen, som bryr sig om det)

Fel av mig.
Vapenförordningen är numera ändrad så att man får använda jaktvapen till avlivning av djur.
PL

Fel av mig.
Vapenförordningen är numera ändrad så att man får använda jaktvapen till avlivning av djur.
PL

Fast det har väl alltid gått? Finns ju flera slakterier som avlivar med salongsgevär?

Eller menar du att jägare med vapenlicens för jaktvapen får avliva djur (med de vapnen) utan att riskera att licensen ryker?

*nyfiken*

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 448
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 428
Senast: Zetly
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka