Sv: Skjuta hästen?
mat eller kadaver? vad tycer ni?
själv äter jag inte min bästa vän och hans/hennes artfränder....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En granne sköt precis sin unghäst på sin gård.
Utan veterinär närvarande el liknande.
Får man verkligen skuta sin häst bara sådär?
Jag vet att alla djur på slakterier avblodas men så används de i någon form i livsmedelskedjan, det är grunden till att det görs. Om man skjuter hemma med gevär i nacken så dör hästen direkt, även om hjärtat fortsätter att slå ett tag. Man behöver inte avbloda då för att djuret ska dö. Ska man döda ett djur genom att få hjärtat att sluta slå så måste man med ett jaktvapen ha en direkt hjärtträff och det är rätt svårt att få även om man har ett djur som står stilla. Djuren i våra skogar skjuts i regel aldrig med hjärtträff eller hjärtnträff, utan med lungträff. hjärtat fortsätter att slå och djuren kan springa en bra bit innan de dör. En kula från ett jaktvapen tränger in och trasar sönder, en bult trycker till och bedövar. Har själv varit med om en inkompetent veterinär som skulle göra en avlivning med bult och som använde för klena skott och djuret efter ett tag gick upp på knä och skulle resa sig. Väldigt obehagligt. Avliva hemma får man göra men inte gräva ner stora djur utan tillstånd från djur och hälsoskydd. Ofta gör man det ändå då en del av de hästar som skjuts hemma skjuts för att de blivit hastigt illa sjuka och att det inget finns att göra.
Jag vet att alla djur på slakterier avblodas men så används de i någon form i livsmedelskedjan, det är grunden till att det görs. Om man skjuter hemma med gevär i nacken så dör hästen direkt, även om hjärtat fortsätter att slå ett tag. Man behöver inte avbloda då för att djuret ska dö. Ska man döda ett djur genom att få hjärtat att sluta slå så måste man med ett jaktvapen ha en direkt hjärtträff och det är rätt svårt att få även om man har ett djur som står stilla. Djuren i våra skogar skjuts i regel aldrig med hjärtträff eller hjärtnträff, utan med lungträff. hjärtat fortsätter att slå och djuren kan springa en bra bit innan de dör. En kula från ett jaktvapen tränger in och trasar sönder, en bult trycker till och bedövar. Har själv varit med om en inkompetent veterinär som skulle göra en avlivning med bult och som använde för klena skott och djuret efter ett tag gick upp på knä och skulle resa sig. Väldigt obehagligt. Avliva hemma får man göra men inte gräva ner stora djur utan tillstånd från djur och hälsoskydd. Ofta gör man det ändå då en del av de hästar som skjuts hemma skjuts för att de blivit hastigt illa sjuka och att det inget finns att göra.
IDEALET i Utopia hade varit tas bort hemma, åka till separatkremering, komma hem, spridas för vinden i hagen. Av jord är du kommen yada yada liksom. DET är 'drömmen'.
Fast i slutändan blir det ju så. Hur som helst. Lite fler steg bara, biomal är ju samma sak som att begrava sin häst, fast de gör energi av själva förrutnelsen.
Biogas = Gasen som bildas på t.ex. våra reningsverk av vårat bajs. Eller då när kadaver ruttnar.
Viss del blir energi, annan blir till näring som de gödslar åkrarna med.
Njae, jag förstår hur du menar. Men det finns en rad viktiga skillnader:
1. Jag bor aplångt från närmsta destruktionsanläggning för häst. Jag bor en timme från närmsta separatkremeringsanläggning för häst.
2. Biomalen/biogasen sprids inte över just hästens kära hage. Värmen hamnar inte i mitt hus. Om jag skulle få en säck/kartong med askan, så skulle den spridas just här, i hästens hage.
Men om det fanns en destruktionsanläggning närmare, och man t ex där brände kadavren bara, skulle det fungera lika fint som bli kött t ex.
Som synes slipepr jag ju gärna förrutnelsedelen med, just den naturliga biten kan vi gärna hoppa över ,)
Jag skulle välja begravning hemma framför mat om kadavret/kroppen åkte kylbil över halva landet innan styckning med btw. Transporten spelar stor roll också.
jag resonerar precis som du,men med en förlängning.
våra sporthästar(fritid,hobby whatever) är extremt resursslukande med tex spannmål.
Kan man ge -något-av detta tillbaka hade dte varit bra.
jag kan för mitt liv fortfarande inte förstå varför inte hästkött används i hundmat tex.
men för att det ska gå snabbt måste ju djuret hängas upp?
att bara skära upp halsen och låta den ligga tycker jag är riktigt inhumant.
Jag har aldrig påstått att det inte är lag på att låta avbloda djur. Jag säger bara att man måste inte göra det för att de ska dö, man kan skjuta med gevär, vilket inte är ovanligt. Lag eller inte, en del skiter i att snitta upp dem. De tar en maskin och gräver ner dem på plats fast det är olagligt det också.