Skjuta hästen?

Sv: Skjuta hästen?

mat eller kadaver? vad tycer ni?

själv äter jag inte min bästa vän och hans/hennes artfränder....

MAT, helt klart!

Det finns folk i världen som inte har tillräckligt med mat, skulle vi äta mera lokalt uppfött kött (om det sen är kor, grisar eller hästar) så skulle man behöva importera mindre kött från sydligare länder t.ex. Brasilien, så man istället kunde använda marken där till något nyttigare.:idea:

När det gäller hästar är det ju tyvärr så att det finns väldigt få slakterier som tar emot häst, i Finland/Åland finns idag vad jag vet inte ett enda.

Det är väl bättre att äta kött från ett djur som haft ett långt och lyckligt liv ändå?:smirk:
Själv äter jag ogärna "fabriksuppfödd" broiler, utan hellre våra egna tuppar som vi nackar här hemma. De vet jag har haft ett så naturligt liv som möjligt, fått gå fritt och växa i egen takt osv.:)
Vi har även myskankor, men av dem har det ännu inte blivit nåt "överskott", så att vi har kunnat slakta, men jag vill väldigt gärna smaka på en sån, köttet lär vara gott:d.

En granne sköt precis sin unghäst på sin gård.
Utan veterinär närvarande el liknande.
Får man verkligen skuta sin häst bara sådär?:confused:

Som många andra har skrivit får man skjuta sin häst själv om man vill det (DFS 2004:12).
Tillstånd för nedgrävning av häst söker man hos länsstyrelsen, en kommunal inspektör ska dock komma ut och godkänna nedgrävningsplatsen och de brukar ha med sig ansökningshandlingarna när de kommer ut (SJVFS 2007:2).

Min erfarenhet av avlivning hos veterinär är att hästen har fått en lugnande spruta, skjutits med bultpistol i hjärnan och sedan avblodats direkt efter den fallit ihop ( mindre än 60 s mellan skott och avblodning). Hästen har ej hängts upp och kadavret har hämtats av Svensk Lantbrukstjänst för destruktion.
Veterinären gav hästen sprutan och i det här fallen var det praktikens hovslagare som höll i bultpistolen ( den är vanligtvis han som utför det där).

Jag vet att alla djur på slakterier avblodas men så används de i någon form i livsmedelskedjan, det är grunden till att det görs. Om man skjuter hemma med gevär i nacken så dör hästen direkt, även om hjärtat fortsätter att slå ett tag. Man behöver inte avbloda då för att djuret ska dö. Ska man döda ett djur genom att få hjärtat att sluta slå så måste man med ett jaktvapen ha en direkt hjärtträff och det är rätt svårt att få även om man har ett djur som står stilla. Djuren i våra skogar skjuts i regel aldrig med hjärtträff eller hjärtnträff, utan med lungträff. hjärtat fortsätter att slå och djuren kan springa en bra bit innan de dör. En kula från ett jaktvapen tränger in och trasar sönder, en bult trycker till och bedövar. Har själv varit med om en inkompetent veterinär som skulle göra en avlivning med bult och som använde för klena skott och djuret efter ett tag gick upp på knä och skulle resa sig. Väldigt obehagligt. Avliva hemma får man göra men inte gräva ner stora djur utan tillstånd från djur och hälsoskydd. Ofta gör man det ändå då en del av de hästar som skjuts hemma skjuts för att de blivit hastigt illa sjuka och att det inget finns att göra.

Fel igen. Ett lungskott fungerar precis på samma sätt som ett stick i halsen. Att "skada" lungan är precis lika som att "skada" kärlen i halsen, djuret töms på blod och hjärtat stannar, djuret är dött. Om det faktiskt inte t.om går fortare då det är betydligt fler blodkärl i lungorna. Dessutom "drunknar" djuret i sitt eget blod.

Att det är lag på att man ska avbloda är för att det inte finns ett enda bevis på hur mycket ett djur känner efter att man har bultat. Bulten är bara en bedövningsgrej. Åk utomlands, där används inte bult utan man snittar direkt. Vilket är emot djurskyddet.

Ända skillnaden med ett lungskott och ett bultat djur, är att det bultade djuret, förhoppningsvis, inte kan känna någon smärta.

Hade ett bultat djur dött direkt, hade de inte sparkat och haft reflexer när man skär snittet för avblodning. Vi får ibland in riktigt stora djur som måste avblodas längre än små kor. De går inte att slakta om de inte hängt och avblodats ordentligt. Räcker med att du lägger kniven lite emot huden på bakbenen så sparkar djuret. Ett dött djur hade väl inte "gjort motstånd"?

Kadaver = Biomal = Bränsle

Ok, du äter inte din bäste vän, men det är ok att tanka bilen eller värma upp lägenheten med din bäste vän?

Jag ser utanför sveriges gränser, längre än de hagar min häst går i. Jag ser hellre henne i livsmedelskedjan, som haft ett riktigt liv. Än att det idag slaktas 100 tals hästar utomlands och köttet importeras till sverige. För mig är alla hästar lika värda, och kan min häst rädda 10-20 hästar från vanvård och misshandel. Så gör hon det.

du skriver att ett lungskott fungerar på samma sätt som ett stick i halsen. jag håller ju med. Om du tar ett djur och snittar i halsen och släpper det så kommer det att kunna springa ett tag innan det dör av blodförlust. Precis som med lungskott. jag menar inte flera timmar utan en kortare sträcka, beroende på hur fort blodet tappas ut ur djuret.jag hävdar fortfarande att ett kulvapen direkt i hjärnan eller i hjärtat dödar direkt om då träffen är korrekt. En bultpistol bedövar och där är det då avtappande av blodet som dödar djuret kliniskt, även om bultskottet, om man har rätt styrka på det i förhållande till djurets storlek, även det är dödande, fast det då kulle ta längra tid om man inte snittade och avblodade. Jag tycker för min del att det slaktas för lite av våra hästar i Sverige. Tyvärr åker därför en del hästar ända ner till Cypern med lastbil just för att en del människor hellre säljer hästar som har gjort sitt för några tusen än att själva se till att de avlivas.

En som är kunnig med sin bultpistol väljer rätt storlek. Vi använder både bult och salongsgevär. Dubbelskott registreras av veterinären och sparas i datorn.

Många veterinärer vet inte ens hur en bult fungerar :eek: Och det märks tydligt när det är upplärning på bultpistolen hos oss, det är olika från person till person såklart, men det hölls en kurs hos oss förra året då ett helt gäng fick lära sig hur en bultpistol funkar och träna på att sjuta i lamm, får och grisskallar. Hästar är de svårast djuret att bulta.

Och att använda en stor bult behöver inte betyda att det ger en säkrare träff, har många arbetskamrater som slaktar hemma åt flera bönder. Då en bonde hade sin bult, för nötboskap, och skulle då bulta sin kviga. Det gick 7 slag, kvigan stog fortfarande på benen men ögonen snurrade och hon vinglade, 8e slaget kom ifrån min arbetskamrat som genast sprang till sin bil och hämtade sin bult för lamm, hon föll direkt.

60 sek lagen finns ju för att det som sagt inte finns några bevis på hur borta djuret är efter man bultat, man kan ju inte direkt fråga.

Många väljer att ta bort sin häst hemma och låta en kadaverbil hämta hästen, men många vet nog inte vad som händer sen? T.ex. lantbrukstjänst som jag upplevt de är de största i landet, dumpar sina djur på olika stationer, där köps de sen av convex som sen gör biomal av kropparna, som i sin tur används till t.ex. uppvärming.

Säg för att få 400 kg använbart och friskt hästkött krävs det ett halvblod som t.ex har kissing spines eller helt enkelt bara är gammal. Hästen har haft samma ägare i flera år, haft ett skitkul liv och ätit gott och nyttigt här hemma i sverige.

Men för att få 400kg hästkött från t.ex. USA för att fylla efterfrågan av kött, krävs det kanske 10-20 hästar. Vi vet inte hur deras liv sett ut, vi vet inte hur slakten gått till, vi vet ingenting.

Jag ser i alla fall längre än min hästshage, än sveriges gränser. Kan min häst rädda 10 hästar borta i USA får hon göra det. Lika som jag hoppas att mina organ kan rädda någon när jag dör.

jag resonerar precis som du,men med en förlängning.
våra sporthästar(fritid,hobby whatever) är extremt resursslukande med tex spannmål.

Kan man ge -något-av detta tillbaka hade dte varit bra.

jag kan för mitt liv fortfarande inte förstå varför inte hästkött används i hundmat tex.
Jaghade -gladeligen-köpt den hundmaten,dessutom vet jag att de har många ggr haft ett bättre liv än de farmade kycklingarna.

Och att vi inte skulel äta hästkött här är ju en myt.vi vet bara inte omd et när vi går på restaurang.

Jag börjar förbereda för min äldsta hästs död och drömscenariot hae varit att en kunnig bultade honom på gården o sedan kunde ta tillvara köttet.
känslokallt?

men han är ju inte DÄR!

Jag har lika starka känslor för honom som alla andra,förmodligen starkare eftersom vi har ett extremt band emellan oss pga mitt funktionshinder,men likväl önskar jag att han kund ekomma till nytta.

eftersom jag bott i USA o har mkt kontakt med dem så vet jag också vad denna "slaughterhouseban" ställer till med..
hästarna får åka till TX bla istället för att avlivas i CA

ett vidrigt lidande!

Dessutom har de några av världens bästa och mest humana slakterier tack vare Temple Grandin.

Thina-som odlar håret för att skänka till Locks Of Love -om- hon går hädan:)

Jag vet att alla djur på slakterier avblodas men så används de i någon form i livsmedelskedjan, det är grunden till att det görs. Om man skjuter hemma med gevär i nacken så dör hästen direkt, även om hjärtat fortsätter att slå ett tag. Man behöver inte avbloda då för att djuret ska dö. Ska man döda ett djur genom att få hjärtat att sluta slå så måste man med ett jaktvapen ha en direkt hjärtträff och det är rätt svårt att få även om man har ett djur som står stilla. Djuren i våra skogar skjuts i regel aldrig med hjärtträff eller hjärtnträff, utan med lungträff. hjärtat fortsätter att slå och djuren kan springa en bra bit innan de dör. En kula från ett jaktvapen tränger in och trasar sönder, en bult trycker till och bedövar. Har själv varit med om en inkompetent veterinär som skulle göra en avlivning med bult och som använde för klena skott och djuret efter ett tag gick upp på knä och skulle resa sig. Väldigt obehagligt. Avliva hemma får man göra men inte gräva ner stora djur utan tillstånd från djur och hälsoskydd. Ofta gör man det ändå då en del av de hästar som skjuts hemma skjuts för att de blivit hastigt illa sjuka och att det inget finns att göra.

Enligt lag så måste ALLA djur avblodas oavsett!

Kicki :)

MAT, utan tvekan. Däremot vill JAG inte äta mina EGNA hästar (jag äter hästkött, supergott på mackan med pepparrotsvisp till). Så jag slutar äta hästkött ett tag efter om någon av mina går till slakt (bara hätn en gång, jag åt inte hästkött på ett halvår, och 'förbjöd' familjen att äta hästkött så jag visste om det).

ANDRA får gärna äta min häst, och jag äter gärna andra hästar som jag inte haft någon relation till.

Jag har begravt två hemma, skickat två på destruktion och låtit en gå till slakt.

Jag föredrar ALLA GÅNGER att köttet tas tillvara. Hästen transporteras en kortare sträcka, bultas och kroppen tas om han direkt och köttet hamnar i kyldisken.

Jämfört med destruktion. Kroppen tas bort, lastas på kadavercontainern. Där det kan finns diverse andra djur redan,i olika stadier av förruttnelse. Sedan får kadavret 'åka en sväng' och fler kadaver dumpas ovanpå. När containern är full så iaf här 'förseglas' den, och sen åker flera containrar ihop ner till Stenstorp (över halva landet), där containrarna töms och kadavren går till destruktion.

Och för MIG känns det bättre att hästen blir mat 'direkt', än att kadavret ska ligga och bli skämt och äckligt, ihop med massa andra kadaver.

Begravning hemma är trevligt, fast de förruttnar ju och förmultnas med hjälp av maskar etc då.

Hästen är borta när den är död, och det är bara en kropp/ett kadaver, så eg är det sak samma vad som händer med det, men jag tycker bäst om att kroppen går tillbaka till det 'naturliga' (för inplastade frigolitförpackningar är jättenaturligt... *S*) kretsloppet.

IDEALET i Utopia hade varit tas bort hemma, åka till separatkremering, komma hem, spridas för vinden i hagen. Av jord är du kommen yada yada liksom. DET är 'drömmen'.

Nuvarande går till destruktion tyvärr, inget val. Har sen de två som begravdes inte haft något val utom i ett fall. De andra har haft livstidskarens.

IDEALET i Utopia hade varit tas bort hemma, åka till separatkremering, komma hem, spridas för vinden i hagen. Av jord är du kommen yada yada liksom. DET är 'drömmen'.

Fast i slutändan blir det ju så. Hur som helst. Lite fler steg bara, biomal är ju samma sak som att begrava sin häst, fast de gör energi av själva förrutnelsen.

Biogas = Gasen som bildas på t.ex. våra reningsverk av vårat bajs. Eller då när kadaver ruttnar.

Viss del blir energi, annan blir till näring som de gödslar åkrarna med.

Fast i slutändan blir det ju så. Hur som helst. Lite fler steg bara, biomal är ju samma sak som att begrava sin häst, fast de gör energi av själva förrutnelsen.

Biogas = Gasen som bildas på t.ex. våra reningsverk av vårat bajs. Eller då när kadaver ruttnar.

Viss del blir energi, annan blir till näring som de gödslar åkrarna med.

Njae, jag förstår hur du menar. Men det finns en rad viktiga skillnader:

1. Jag bor aplångt från närmsta destruktionsanläggning för häst. Jag bor en timme från närmsta separatkremeringsanläggning för häst.

2. Biomalen/biogasen sprids inte över just hästens kära hage. Värmen hamnar inte i mitt hus. Om jag skulle få en säck/kartong med askan, så skulle den spridas just här, i hästens hage.

Men om det fanns en destruktionsanläggning närmare, och man t ex där brände kadavren bara, skulle det fungera lika fint som bli kött t ex.

Som synes slipepr jag ju gärna förrutnelsedelen med, just den naturliga biten kan vi gärna hoppa över ,)

Jag skulle välja begravning hemma framför mat om kadavret/kroppen åkte kylbil över halva landet innan styckning med btw. Transporten spelar stor roll också.

Jag har aldrig påstått att det inte är lag på att låta avbloda djur. Jag säger bara att man måste inte göra det för att de ska dö, man kan skjuta med gevär, vilket inte är ovanligt. Lag eller inte, en del skiter i att snitta upp dem. De tar en maskin och gräver ner dem på plats fast det är olagligt det också.

Njae, jag förstår hur du menar. Men det finns en rad viktiga skillnader:

1. Jag bor aplångt från närmsta destruktionsanläggning för häst. Jag bor en timme från närmsta separatkremeringsanläggning för häst.

2. Biomalen/biogasen sprids inte över just hästens kära hage. Värmen hamnar inte i mitt hus. Om jag skulle få en säck/kartong med askan, så skulle den spridas just här, i hästens hage.

Men om det fanns en destruktionsanläggning närmare, och man t ex där brände kadavren bara, skulle det fungera lika fint som bli kött t ex.

Som synes slipepr jag ju gärna förrutnelsedelen med, just den naturliga biten kan vi gärna hoppa över ,)

Jag skulle välja begravning hemma framför mat om kadavret/kroppen åkte kylbil över halva landet innan styckning med btw. Transporten spelar stor roll också.

Nej jag förstår precis vad du menar också. Det jag ville få sagt var att hur man en gör så kommer vi alla till slut ner i marken.

Säker på att de inte finns i Uppsala? Har noll koll på vart vårt slaktavfall lämnas, men en bekant genom dr klubben som jobbar på biogasanläggningen i Uppsala får in slaktavfall ifrån oss, om det är allt eller bara en del vet jag inte. Sen vet jag inte hur Tierp, som slaktar hästar och är en jätte fin anläggning (ladugårdsbyggnad så hela de där med betong och industri försvinner på en gång, dessuom är de duktiga som jobbar där) gör med sitt avfall.

jag resonerar precis som du,men med en förlängning.
våra sporthästar(fritid,hobby whatever) är extremt resursslukande med tex spannmål.

Kan man ge -något-av detta tillbaka hade dte varit bra.

jag kan för mitt liv fortfarande inte förstå varför inte hästkött används i hundmat tex.

Knapplån!!

Fråga: Vem vill mata sin hund med hästkött utifrån allt denna Svenska Häst blivit behandlad med innan sin avlivning oavsett bult,salongsgevär,knivhugg ex ex...

Försök inte få mig att gå på att en frisk häst avlivas så där "pang bom" utan att det ligger en hund begraven..

Ni kan gärna här hålla på med diverse avlivningsmetoder,,, Grundfrågan är väl endå varför denna individ blev avlivad och vad som föranledde detta.

Rent Svensk hästkött är utifrån dagens hästägare otroligt ovanligt.På "kontinenten" ser man glatt mellan fingrarna och är inte så nogräknerlig..

Jag spyr över dom hästägarna som till varje pris anser sig kunna tjäna en enda ny krona över den enskilda individens slutliga lidande.

Jag äter aldrig hästkött, heller inte lever eller njure. Min uppfattning är att all avfall skall Krimeras.

eeehhh?vem pratad eom att tjäna pengar?

det var MINA hundar som skulel äta upp hästen!

håller dock me ddig om att de behandlas med diverse nuförtiden.

Att det avlivas svenska hästar utan sjukdom vet jag sedan länge.
känner tx en "uppfödare"(eller skall jag ta bort",perosnen har fött upp mkt bra hästar också) som varje år korsade lite avvarje för tat se vad dte blev.
De åkte sedan till slakt.

Det finsn enhel del "skogshästar",mentala nutcases,gamla skruttar som inte är behandlade.

Vad du äter/inte äter är din ensak och har inget med etik som sådant att göra.

Jag äter inte heller lever,njure eller hamburgerkött,men det r för att jag inte tycker det är gott.

hundarna däremot skulel jag gärna utfodra med häst. de lever inte tillräckligt länge för att få skador av tex NSAID anser jag,somhar upplevt kadavertiden(inkl plastpåsar) och nu senast contaminationen i USA.Dock kanse mer kunnig veterinär är mer insatt i detta än jag?

Hobbyhästar tjänar man sällan pengar på,jag var glad om min gick +-0 i slutet av året.

och inte lär jag tjäna ngt på hans död heller,han är så välskött ,genetiskt predisponerad o därmed gammal att jag inte få r ut ett öre när han dör.

men för att det ska gå snabbt måste ju djuret hängas upp?
att bara skära upp halsen och låta den ligga tycker jag är riktigt inhumant.

När nödslakten kommer ut o skjuter med bultpistol så avblodar dom hästen med kniv. Det är normalt.

Samt..ngt som inte berör denna citering. Frågan jag ställer mig är väl kanske om han hade en bra anledning att skjuta sin häst där och då. jag menar om hästen va skadad, eller svårt sjuk och han inte ville se den lida mer så vill jag då säga bra gjort. Om inget va fel på kan man ju tycka att det va förhastat.

Jag har aldrig påstått att det inte är lag på att låta avbloda djur. Jag säger bara att man måste inte göra det för att de ska dö, man kan skjuta med gevär, vilket inte är ovanligt. Lag eller inte, en del skiter i att snitta upp dem. De tar en maskin och gräver ner dem på plats fast det är olagligt det också.

Hur många tror du skjuter nackskott på en häst? Vilken träffsäkerhet tror du att man har? Och djuret skall ändå avblodas!!

Kicki :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 448
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 428
Senast: Zetly
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Valp 2025