Skjuta hästen?

Sv: Skjuta hästen?

Hoppades att det var med spruta i så fall.
Vart vänder man sig om man vill donera delar till forskning osv, trodde inte att man kunde välja att göra detta. Det låter jävligt vettigt och en bra sak att stötta.

Bara nyfiken, hur skjuter man när man skjuter med gevär på häst? Siktar man på hjärtat på håll som om man jagade älg, eller håller man pipan mot huvudet, som vid bultning? Har själv bara erfarenhet av bult och spruta, och väljer helst -om det inte är så akut att man inte hinner välja- att först spruta domosedan eller annat lugnande och sedan bulta. Känns som det mest "idiotsäkra", tycker jag, förutsatt att hästen inte är väldigt spruträdd.

Enda skillnaden mellan bult och gevär är att det går snabbare med gevär och att den gör större skada i huvudet än bult, Menar då innuti och inte ute, det ser ungefär ut som hålet från en bult.
Du skjuter i huvudet ej i hjärtat. Antingen framifrån som med en bult i samma läge, eller ett nackskott, båda funkar bra. Nackskott kan man göra om hästen är hungrig och äter ur en spann på marken, så fungerar det jättebra. I vilket fall som helst så går kulan rakt igenom och ner i marken eller rakt igenom och ut, beroende på hur man skjuter, dock ska man vinkla så att det går genom hjärnan vilket sätt man än väljer.

Skjuter man med gevär skall man komma ihåg kulfånget ,ett genomslag kan döda en häst eller människa långt därifrån.

Vad menade du med bästa hästvänner bakom i hagen. De stod väl inte och kollade på när hon avlivades, eller.

Varför skulle de inte kunnat det?

När min arabvalack togs bort gjorde han det en meter från stängslet. I hagen, på andra sidan stängslet, gick kompisarna kvar. De stod uppe vid staketet och tittade, dvs var en meter därifrån när bulten gick av och kompisen föll. Ingen aning om de tittade på avblodning och lastning med (för JAG tittade inte på det), men de stod iaf kvar när jag gick.

Ingen av det verkar ha fått några men - TVÄRTOM så det var inget 'letandeä efter kompisen. Ungponnyn verkade inte bry sig nämnvärt alls att han var borta, medan fblherren (bästa kompisen) drabbades av en mindre depression och i veckor stod och tittade bortåt vägen (där bilen åkt) och med jämna mellanrum skar sönder mitt hjärta genom att ropa låga, mullrande 'var ääär du?' gnägg.. :cry:

När jag tagit bort och de inte sett, så har det varit mer letande, skrikande, springa runt i hela hagen och se. Undantag när den som tagits bort åkt iväg och inte kommit hem. Då har de ropat och lite så, och arabvalacken fick jag en gång öppna släpet och låta honom gå dit och se det var tomt. Han var JÄTTEARG på mig för jag inte släppte ut kompisen, han 'visste' ju att hon var i släpet..

Enda skillnaden mellan bult och gevär är att det går snabbare med gevär och att den gör större skada i huvudet än bult, Menar då innuti och inte ute, det ser ungefär ut som hålet från en bult.
Du skjuter i huvudet ej i hjärtat. Antingen framifrån som med en bult i samma läge, eller ett nackskott, båda funkar bra. Nackskott kan man göra om hästen är hungrig och äter ur en spann på marken, så fungerar det jättebra. I vilket fall som helst så går kulan rakt igenom och ner i marken eller rakt igenom och ut, beroende på hur man skjuter, dock ska man vinkla så att det går genom hjärnan vilket sätt man än väljer.

Fast nackskott ska man väl tala tyst om? Det är ju/väl inte godkänd avlivningsmetod? JSV har ju det där reglerat, och om jag inte minns HELT galet är det bara 'skjutmässigt' pannskott, och bult eller kulvapen som är gdk som bedövningsmetod? (Och avbl som avlivning sen då.)

Ärligt så vet jag inte om det är lagligt. Men min veterinär sa inget om det när vi avlivade kvigan. Det är effektivt och det är mindre risk att det skulle skada någon annan som tex höll hästen eller så. MEn visst det är inte lämpligt om man har en häst som inte står still och som kanske inte kan stå och äta lugnt ur en spann.

På kossor har jag för mig att man får (orkar inte kolla) skjuta så. Så 'bara' hästar det isf inte är okej.

Går att kolla via JSV hemsida, men ids inte just nu, nyvaken :devil:

Har gubben vapenlicens så ar den tagit jägarebexamen, Hellre ett snabbt avlivningssätt än veterinär med spruta för det kan gå så FEL om medlet inte verkat ordentligt i kroppen.

Har gubben vapenlicens så ar den tagit jägarebexamen, Hellre ett snabbt avlivningssätt än veterinär med spruta för det kan gå så FEL om medlet inte verkat ordentligt i kroppen.

Jag förstår inte varför det skulle vara "värre" med en veterinär än med en person med jägarexamen. Det krävs inte hur mkt kunskaper som helst för att få en jägarexamen. Jag är säker på att en veterinär har minst lika goda kunskaper/erfarenheter av att avliva ett djur.

jo men hur många gånger har inte medlet verkat i kroppen med spruta ? , Har läst massa sådant här på bukefalos och anda ställen därför kommer jag själv välja bult eller gevär

Tror inte juni_cool ifrågasatte vetrinärens kunskap utan mer att det kan gå fel vid spruta.

Har själv varit med om att en häst inte dog av avlivningssprutan utan de fick gå in och hämta studsaren och skjuta hästen iaf.

Min ponny togs också bort med vännerna närvarande, de hade kunnat stå i annan del av hagen och inget se. Djur fungerar inte på samma sätt som vi. Min var MKT nöjd med att ha stor publik (alla hästarna och 8 pers om jag inte minns fel). Hon sprutades men annars föredrar jag bult.

Precis ;P veterinären är säkrt jätteduktig men jag litar inte på sprutavlivning längre

Nu har jag inte läst hela tråden. Men jag kan tycka att det måste vara gansak obehagilgt att avliva en häst med gevär. Det är nog ganska stor skillnad på att skjuta tex ett rådjur på avstånd mot att avliva en häst. Det är ju vad jag förstår inte samma sak som att använda bult.

Flera hemma har avlivat med gevär just för att ena sekunden står hästen och äter havre och mår toppen och sedan när dem skjuter så är hästen direkt död. En fridfull död för hästen. , bult är mer bedövning och avblodningen är själva avlivningen. Det var inte många år sedan min kompis avlivade på klinik med spruta och hästen dog inte direkt utan det blev ngt fel med medlet eller om det var för låg dos som gjorde att hästen led .

Jag har suttit och läst Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om hanteringen av vissa djurarter vid slakt eller annan avlivning, och där står det inget om att veterinär måste närvara vid avlivning av häst, om jag nu inte har slarvläst texten.

Häst bedövas med bult- eller kulvapen för att sedan avblodas, dock så måste den som utför bedövningen ha de rätta kunskaperna om förfarandet, djurskydd i allmänhet samt om utrustningen djuret bedövas med.

Jag kan tänka mig att en jägare har de kunskaperna om han har jaktlicens liksom och en bössa med licens hemma... (om bonden nu kan tänkas vara jägare också).
Så det är nog inte omöjligt att man får skjuta sin häst själv.

(Jag har ej läst hela tråden)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 448
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 428
Senast: Zetly
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix