Skjuta hästen?

Sv: Skjuta hästen?

Var unghästen sjuk eller nåt?:confused:

Jag skulle aldrig kunna skjuta min häst.. Även om den var sjuk..

menar du att du inte skulle ta bort din häst om den var sjuk?
hur skulle du göra? anlita någon?

ser egentligen ingen skillnad.
Om hästen tas bort på rätt sätt med vapen, bult eller spruta.
huvudsaken är att det görs med rätt syfte och utan lidande.

Jamen självklart avlivar jag ju den om det behövs, men jag skulle aldrig kunna göra det själv, isåfall anlitar jag ju någon.

Upplands nödslaktservice har bas i Karlholm, som ligger några mil från Tierp, så borde vara samma. Jag har också sökt för att se om det finns ngt på Slakthusområdet i Stockholm, hittar inte ett ljud om det, och hittar bara samma anläggningar som du listade innan. PLUS att det står att SVA/SLU (minns inte vilket) kan ta emot. Vilket känns konstigt, då kadaverbilen iaf förut hämtade på Ultuna, och man får förutom avlivningen betala kostnaden för transport till destruktion enligt SLT:s prislista?

Kadaverbilen hämtar inte på Ultuna längre, SVA kremerar allt från SLU-klinikerna och man kan lämna in även stordjur för destruktion numer (tror jag).

Kadaverbilen hämtar inte på Ultuna längre, SVA kremerar allt från SLU-klinikerna och man kan lämna in även stordjur för destruktion numer (tror jag).

Ah, kanon isf! Är ju ett tag sen jag kollade upp just Ultuna, använder mig ju av MK numera (och gjort så många år). Där hämtar bilen fortfarande dock, om de inte slutat sista halvåret. Men de har ju ingen egen möjlighet övht som SVA har (de har ju kunnat separatkremera häst i många många år. Men 01 när jag kollade så hämtade bilen där ändå, häst alltså)

Ah, kanon isf! Är ju ett tag sen jag kollade upp just Ultuna, använder mig ju av MK numera (och gjort så många år). Där hämtar bilen fortfarande dock, om de inte slutat sista halvåret. Men de har ju ingen egen möjlighet övht som SVA har (de har ju kunnat separatkremera häst i många många år. Men 01 när jag kollade så hämtade bilen där ändå, häst alltså)

De gjorde en liten uppgradering när konvex i Stenstorp lade ner:)

Avlivade Neffi först och skickade in papprena sen. Inga problem. Men det var ju å andra sidan fång, inte så mkt att orda om. Och hon hade tagits bort oavsett.

Det vet jag faktiskt inte, det kommer en mindre lastbil regelbundet och lastar av hästar men jag har inte kollat nogrannare på den.

Oki, bara nyfiken. För för 'hundra år sen' (okej då, inte riiiktigt så länge) åkte bilarna här, eller ja kontainrarna iaf, till just Stenstorp. Det är en av de saker jag har emot destruktion, att de ska åka kontainer med diverse kadaver 'över halva landet'. Nu har jag inga val iom att de får livstids slaktkarens innan man hinner blinka (och nuförtiden kryssar jag ju i den innan de ens hinner få det med iofs, men hinner de bara uppnå hyfsad ålder har de den 'andra vägen med' iaf). Så om de destruerades mer lokalt skulle det kännas lite 'bättre' med kontaineråkningen.

Skitsak eg, de är ju döda och borta, så 'stör' ju bara mig, men ändock.. Får fråga nästa gång (som jag hoppas DRÖJER jävligt länge) de är här var de åker numera, har ju inte frågat sen den första ggn.

ja man får skjuta hästen hemma. min sambo har gjort det innan han träffade mig då han och hans pappa är slaktare. personligen så tycker jag att det är humanare mot hästen. då man tar bultpistolen och sen tömmer den på blod liggandes om man inte kan hänga upp den. då slipper den bli stressad utav en veterinär som ska ge den lugnare m.m. förstår att det är obehagligt för en del som ej är vana vi det

Ärlig talat, vad tror du att alla slaktkycklingar blir behandlade med för att överleva så länge som till slakt, de proppas fulla med antibiotika. Och vad behandlar vi inte våra nöt med, och oftast har de kortare karens eller ger ej livstids karrens så som det gör på häst. De behandlas med exakt lika mycket medicin men det diskuteras inte. Läste att tex grisar i Danmark hade två gånger 20 minuter ljus om dagen och fick då mat, och för att inte dö av skräck på färden till slakteriet fick de valium innan de skulle iväg.
Hästar innehåller exakt lika mycket medicin vid slakt som andra djur vi äter dagligen, och ja det kött som finns i katt och hundmat är lika dåligt som hästkött.

Jag har avlivat mina hästar med bult, spruta och gevär, och måste säga att jag föredrar gevär, det går snabbt som fan.
Då kadavertransporten kommer för att hämta hästen så tar han av skorna på den innan han hissar upp den i kontainern.
Fördelen jag ser med gevär är att hästen dör direkt, samt att de jag avlivat har legat stilla efter ett gevärskott så det har varit lätt att komma till direkt och skära, medan bulten har gjort att de sparkat och det har varit svårare att skära.

Jag har inte sett någon större skillnad med kulvapen (för det jag antar du menar med gevär) och bult faktiskt. Förutom att gevär estetiskt ser lite 'brutalare' ut.

Har bara avlivat en med kulvapen (ja inte JAG som avlivade då, men..), och de som avlivats med bult så den ena krampade markant mer än den med kulvapen, och den andra markant mindre.

Jag bor på en gård och har varit med och avlivat får kor och hästar, alla har dött snabbt och inte sparkat mer än någon liten halvspark efter att de skjutits med gevär. Dock har jag haft sämre resultat med bult, djuret faller och det är svårt att komma till för dess sprallande, så det är itne helt lätt att skära den.
Vi hade en kviga som inte kunde kalva, kalven levde ännu och vi funderade på att avliva och skära ut kalven. Hon kunde inte kalva, det var helt säkert och det var synd att låta kalven dö oxå. Men veterinären sa att det var inte smart med bult för att det skulle ta för länge innan man kunde komma åt och skära, just för att hon sparkade. OCh den tiden skulle göra att kalven kunde dö. Så vi kom överrens om att använda gevär och att sikta så att det inte kunde komma rakt igenom henne utan bakom öronen och ner igenom huvudet. Medan vi sköt och skar halsen så samtidigt så började veterinären att skära ut kalven ut magen och ja kalven överlevde. Så jag tycker bättre om gevär.

Mm, min erf är att det - oavsett avlivningsmetod - är himla individuellt hur 'livligt' de faller. Dock över en större mängd hästar kan det ju vara skillnad bult vs kulvapen, med 'stillhetsfördel' kulvapen.

Men om man t ex läser tråden och tycker det är väldigt viktigt det blir 'stilla' så ska man inte 'lita' på någon avlivningsform, det kan alltid vara/bli 'livligare' än man önskar.

Där håller jag med dig, man ska inte ta något för givet, det är inte alltid man kan förutspå vad som händer.

När djurambulansen kommer ut för att avliva är ingen veterinär närvarande.
Tycker inte de alls är fel att skjuta en häst om man är jägare...

Varför brusa upp hästen med en massa veterinärer eller luktande djurambulander i onödan då om man har själv behörighet att göra jobbet??
om en häst nu ligger och pinas och har ont.

Slit och släng vara vill jag inte kalla de som..
Viktigare är hur man avlivar och att det går fort och smärtfritt utan stress för djuret.
Sen vad man gör med kroppen när djuret är dött är för mig rätt ointressant..
Om man slaktar och äter upp djuret, eller bränner det eller begraver spelar ingen roll.
Dött är dött och känslolöst!
Själv så skickade jag min häst på slakt när hon skulle avlivas..
Hon avlivades hemma på gårdsplanen stilla och vackert med sina bästa hästvänner bakom i hagen som stöd.

Det är för mig det som spelar roll hur hennes sista minuter fick bli och inte vad som händer med hennes kropp sen.

Jag donerade bort vissa delar till forsning och skola typ hovslagarutbildningar , naturbruk. vet utbildningar
På så sätt hjälper hon veterinärer till att bli ännu bättre.=)

Samma sätt som jag sagt Ja till att donera mina organ den dagen jag dör..
Är jag död och kan rädda andra liv så skär och klipp bäst ni vill i mig!
Jag är iaf uppe bland gröna ängarna och njuter av en pina colada vid de lagret:rofl:

Vad menade du med bästa hästvänner bakom i hagen. De stod väl inte och kollade på när hon avlivades, eller.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 448
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 428
Senast: Zetly
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka