Sv: Skjuta hästen?
Ja, jag menar det senare.
PL
PL
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Man får INTE skjuta sin häst utan en veterinär utlåtande. Ny lag. dock har min veterinär låtit en bonde göra det då hon befan sig 15 mil ifrån dem och hästen led. men man måste ha veterinär papper på att man avlivat den hemma. men det är en veterinär som måste göra den. Min pappa som är jägar mästare kan inte komma och sjuta min häst om något skulle hända det är inte lagligt. han får ta hand om vilt men inte andra djur.
så läs lagen igen...
Jag vet inteMen jag tycker att det var väligt dumt att göra det utan veterinär och allt. Men han kanske hade någon anledning som t.ex att den var sjuk elr något i den stilen?
PL
Jag vet inte :S Men jag tycker att det var väligt dumt att göra det utan veterinär och allt. Men han kanske hade någon anledning som t.ex att den var sjuk elr något i den stilen?
Hur mkt vet jag inte men det är iallafall lönsamt att vända och korsa en gräns till och därför få mer stöd Höj priserna i Sverige och gör slakten mer lönsam här.
Fenylbutazon, som är en rätt vanlig medicinering till häst, är det livstids karens på. den går inte att spåra i hästen vid slakt om det är ett tag sedan man gav det till hästen. de flesta jag känner har lite hemma utan att det fylls i något pass.
Det här med utlandsslakten och transportern dit beror på enligt mig att priserna på hästkött är så lågt i Sverige.-klipp- Att det åker hästar till utlandsslakt beror på att en del människor hellre tar 2500- 3000 kr för sin dåliga häst och säljer den än att betala destruktion och avlivar den själv. Cypern har inga egna djur att lakta, men där ligger en del av Europas största slakterier. Vi är med i EU. Eu vill hålla igång slakterierna på Cypern för det ger mkt jobb åt lokalbefolkningen där. Därför ges EU-stöd till djurtransporterna varje gång de passerar en gräns. Hur mkt vet jag inte men det är iallafall lönsamt att vända och korsa en gräns till och därför få mer stöd Höj priserna i Sverige och gör slakten mer lönsam här.
Man får INTE skjuta sin häst utan en veterinär utlåtande. Ny lag. dock har min veterinär låtit en bonde göra det då hon befan sig 15 mil ifrån dem och hästen led. men man måste ha veterinär papper på att man avlivat den hemma. men det är en veterinär som måste göra den. Min pappa som är jägar mästare kan inte komma och sjuta min häst om något skulle hända det är inte lagligt. han får ta hand om vilt men inte andra djur.
så läs lagen igen...
Jag vet det var knapplån, men din sista mening (Så bara för att man väljer destruktion behöver det inte betyda att hästen måste åka kadavercontainer...) beror ju HELT på var i landet man bor.
För är det långt till närmsta destruktionsanläggning - då åker de över halva landet.
Är det långt till djurambulans/finns inte djurambulans, då är kadavercontainern ofrånkomlig.
Så det är ju inte alltid så att det går at få destruktion men ingen kadaverbil.
Sen 'resten' går ofta att fixa till viss del. Jag ville inte ha C avblodad på gården. Inga problem tyckte killen, som tyckte att han avblodar i bilden. Dessutom så skar han bort den bit av gräsmattan där hon blodat ner från hålet i pannan (stänket som blev när kranen lyfte på kroppen på bilen gick ju dock inte göra något åt). Hon har ju oskodd, men jag har svårt att tänka mig att det inte också gått att ordna. Hon åkte ju container, men eftersom hon togs först på dagen var containern tom, däremot fylldes den ju på under dagen.
På K (hon togs iofs bort på klinik) så rycktes inte heller skorna innan).
Men som sagt, alla har inte ens valmöjligheten att välja djurambulansen och kort sträcka till destruktion.
(Sen håller jag helt med om att alla både får och ska välja det som känns bäst för dem, och det finns inget 'rätt eller fel')
Både rätt och fel
Vid akut behov av avlivning, pga djurskyddsskäl, kan veterinären även besiktiga djuret efter avlivning.
Så har gjorts flera gånger här nere, utan bekymmer med försäkringsbolag.
Djurskyddet går alltid först.
/Mike - hästägare och jägare
Är det verkligen så svårt att få tag på en djurambulans för trotjänaravlivning? Vi har ingen direkt nära så den som vi använt kör ca 3 timmar för att komma hit. Allt handlar ju också så klart om hur mycket man är beredd att betala... "Vår" åker hela södra o upp mot mellersta sverige...men det kan ju vara svårt om man bor norrutöver
När jag pratat med lantbrukstjänst här så har de velat att skorna ska vara borttagna innan, likadant har de inte kunnat bestämma dag/tid innan (vilket jag kan förstå men det var något jag inte mådde bra av). Sen så klart att det helt beror på VAR man bor i förhållande till destruktionsanläggning hur lång tid hästen måste åka efteråt...men för mig var/är det OK att de åker så, ensamma med "täcke o kudde" några timmar...
Men så klart allt hänger på vad man vill betala också... Jag som kanske är för "blödig" tycker nästan det är värt hur mkt som helst.
(tror vi brukar betala 3000 + destruktionsavgift)
Livstidskarensen har inte accepterats så bra i fält beroende på att många av de preparaten tidigare hade en fastställd karens (butta hade väl 2v) grundat på befintlig dokumentation. Det känns ganska snett när man som jag för ett tag sen fick kassera en häst som fått pleg ett halvår tidigare(numera har pleg 180 dgr) o man vet att inget finns kvar i kroppen!
PL