Skjuta hästen?

Sv: Skjuta hästen?

Ja vem som helst får avliva sin häst. För att köpa en bultpistol behöver du ingen licens. Använde han däremot ett vapen måste han ha vapenlicens (jägarexamen) och ska då veta hur man avlivar ett djur.

Du får gå ut i stallet och avliva din häst och sen slakta och äta köttet utan att någon veterinär är med. Däremot får inte köttet säljas vidare, utan det är bara du själv som får äta av det.

Ska man gräva ner hästen måste man däremot ha tillstånd.

Hur många djur skulle inte stå i sina stall och lida om en veterinär är tvungen att komma dit?
Och sjuka/skadade djur får man inte transportera.

Många veterinärer vet inte ens hur en bultpistol fungerar.

Jag känner mig väldigt trygg att ha vänner som är bönder och slaktare som har bultpistoler hemma. Skulle min häst bli akut sjuk skulle jag spara timmar av lidande genom att bara ringa ut dem som kan ta bort hästen inom 20 min än vänta på en veterinär/slaktbil som kan ta flera timmar.

en annan fördel med bultpistol som kanske inte så många tänker på är vid svårt skadat vilt.

Inte för att jag vet om det är lagligt,men jag rullar banne mig inte runt o kollar vem som äger marken innan polis elmarkägare kan skjuta djuret.

jag har alltid yxa i bilen o skall nu även skaffa bultpistol,min prioritet ligger i att vålla lidande(om nödvändigt) så kort stund som möjligt för viltet.

Kniv vet jag att man inte får ha, det går under knivlagen.

Du får ju avliva skadat vilt om du vet vad du gör. Annars ska man vänta ut viltvårdare/polis.

Vi har alltid en morakniv i bilen, bra att ha om man skulle köra på något eller om man skulle behöva skära loss sig själv eller någon annan vid en olycka t.ex.

Sen har vi ett regält fälgkors som får fuka som bult. Rådjur har väldigt tunnt pannben och går att slå med hammare. Det fick min pappa erfara ;)

Han jobbar som snickare och körde på ett rådjur så den bröt ryggen, satt men sprang med frambenen, tog hammaren och tag i örat och tog i för kung och fosterland, och ja det blev inte mycket kvar och rådjuret dog direkt.

Eftersom man kan beställa bult genom olika "bonde-företag" så måste det vara okey, annars får man väl skylla på att man ska hem och slakta några lamm.

men för att det ska gå snabbt måste ju djuret hängas upp?
att bara skära upp halsen och låta den ligga tycker jag är riktigt inhumant.

Hur tror du man gör när man avlivar hemma med trotjänaravlingning??

Ingen av de hästar vi avlivat hemma har hängts upp, jag lovar dig blodet sprutar ur så det är nog inga problem :crazy:

en annan fördel med bultpistol som kanske inte så många tänker på är vid svårt skadat vilt.

Inte för att jag vet om det är lagligt,men jag rullar banne mig inte runt o kollar vem som äger marken innan polis elmarkägare kan skjuta djuret.

jag har alltid yxa i bilen o skall nu även skaffa bultpistol,min prioritet ligger i att vålla lidande(om nödvändigt) så kort stund som möjligt för viltet.

Inga som helst åsikter mot att snabbt och så humant som möjligt aviva svårt skadat vilt. Däremot så du behöver inte 'åka runt och ta reda på vem som har jakträtten på marken'. Utan ringer du bara polisen och sätter upp en markeringsremsa (om djuret flytt tills skogs) så ordnar polisen resten. De har pejl på jakträttsinnehavare och även var jaktlagets/områdets eftersökshund finns lokaliserad.

Men som sagt, ett djur med bruten rygg ska inte behöva vänta ens minuter mer än nödvändigt, så ingen kritik mot det. Bara ett förtydligande att man inte behöver åka runt och 'knacka dörr'.

/Alexandra - som bott med eftersökshund i många år, och svarat i telefonen alla möjliga tider på dygnet när polisen ringt och vill ha ut eftersökshund för skadat vilt som flytt in i skogen.

men för att det ska gå snabbt måste ju djuret hängas upp?
att bara skära upp halsen och låta den ligga tycker jag är riktigt inhumant.

När djuret är bultat är det hjärndött, hjärtat slår fortfarande och därför så pumpas blodet ut ur kroppen, oavsett om djuret ligger eller är upphängt.

Man skär ju dessutom så att det går ytterst fort med avblodningen. Dvs det är inget 'långsamt förblödande' eller 'långsamt sipprande' direkt. Jag tror TS helt enkelt bara är ovan =)

han var inte akut sjuk..
Tycker att dessa val skall tas
i samråd med vet. och isåfall klinikundersökning.

Varför då??

Deras djur, deras val att slakta när de vill och även deras valp om kroppen grävs ner/bränns eller tas tillvara på..

Vem vet, de kanske sitter och mumsar på hästfilé i skrivade stund :angel: :cool:

Så länge den som skjuter vet vad den håller på med så är det väl ingen fara. Varför skulle det vara värre att döda ett djur med en kula än med en spruta? Dör gör det ju hur eller hur...

Man behöver inte alls avbloda hästen och hänga upp den. Det gör man med djur man ska äta och jag antar att om man skjuter hemma att ingen är intresserad av detta. Om man skjuter med ett gevär i huvudet på hästen så dör den direkt och man kan antingen gräva ner den, om man har fått tillstånd, eller skicka den till destruktion. Om man använder slaktmask med bult blir djuret bedövat. Så slaktas djur på slakterier just för att hjärtat ska fortsätta att slå. Hjärtat pumpar då ut blodet så att köttet blir ätbart. man kan säga att djuren då med en lyckosam träff blir hjärndöda, snittar man då upp aortan så pumpas blodet ut av det ännu levande hjärtat och djuret dör när blodet är borta. Det finns olika styrka på slaktmasker, det vill till att ha en med tillräcklig styrka.

Man behöver inte alls avbloda hästen och hänga upp den. Det gör man med djur man ska äta och jag antar att om man skjuter hemma att ingen är intresserad av detta. Om man skjuter med ett gevär i huvudet på hästen så dör den direkt och man kan antingen gräva ner den, om man har fått tillstånd, eller skicka den till destruktion.

Du MÅSTE avbloda (alt ge överdos sömnmedel efteråt) även om du använder kulvapen. Det räknas (bult och kulvapen) enbart som bedövningsmetod.

De dör inte direkt av kulvapen heller, iaf inte de fall jag sett, utan faller precis som på bult, dvs de blir hjärndöda omedelbart och faller. Men har puls etc kvar.

Man behöver inte alls avbloda hästen och hänga upp den. Det gör man med djur man ska äta och jag antar att om man skjuter hemma att ingen är intresserad av detta. Om man skjuter med ett gevär i huvudet på hästen så dör den direkt och man kan antingen gräva ner den, om man har fått tillstånd, eller skicka den till destruktion. Om man använder slaktmask med bult blir djuret bedövat. Så slaktas djur på slakterier just för att hjärtat ska fortsätta att slå. Hjärtat pumpar då ut blodet så att köttet blir ätbart. man kan säga att djuren då med en lyckosam träff blir hjärndöda, snittar man då upp aortan så pumpas blodet ut av det ännu levande hjärtat och djuret dör när blodet är borta. Det finns olika styrka på slaktmasker, det vill till att ha en med tillräcklig styrka.

Du är ju helt ute och cyklar :eek:

Alla djur på slakteri avblodas (inom max 30 sek.) och hissas upp, för att tömma ut allt blod.

Du är ju helt ute och cyklar :eek:

Alla djur på slakteri avblodas (inom max 30 sek.) och hissas upp, för att tömma ut allt blod.

Om vi talar om cykling, så...

Jag tog bort ett av mina förra ston på slakteri. Och jag tog farväl mer än 30 sekunder.

Djurskyddsaspekterna säger avblodning inom 60 sekunder, det brukar dock inte vara så jättehårt med det. När jag tagit bort hemma (och de gått till destruktion) har jag fått ta den tid jag behövt. Nu har det handlat om minuter innan jag valt att gå, men ingen som helst stress kring att 'du, jag måste avbloda nu, det har snart gått 60 sek'.

Och som sagt, jag tog farväl, på slakteri, i mer än 30 sekunder. Nu vet jag inte exakt hur lång tid, jag kollade inte direkt på klockan, men minst 90 sekunder, dvs 1½ minut. Om de hängde upp henne vid avblodningen eller ej kan jag inte säga säkert, men med tanke på att hästen som togs innan henne låg i en ränna bredvid (bultad och avblodad), oflådd men med bakbenen avkapade i hashöjd och köttkrokar i bakbenen, så skulle jag misstänka att de hängs upp.

Ett djur är inte dött först man avblodat, och djuret behöver inte hängas upp. Det finns slakterier som slaktar liggandes och vid hemma slakt finns det inte alltid möjligheter att hissa upp ett djur.

Eftersom alla organ fortfarande fungerar när man bedövat hästen så pumpas allt blod ut även om hästen skulle ligga ner.

Det finns en gräns på 60 sek. Det är för det inte finns några bevis på hur mycket ett djur kanske känner och hör när det är bultat. Det är alltså satt av djurskyddet, för att inga djur ska lida i onödan.

Det är precis samma sak som att en människa i koma inte dödsförklaras först hjärtat slutat slå (och vad jag förstått så avblodas även människor)

Skillnaden vid avblodning på slakteri och hemma är väl att på slakterier används en speciell kniv med ett rör och allt blod sparas för de använder man också. Djuren hängs upp, man skär upp halsen och sticker dit en speciell kniv. På nötboskap (vi slaktar ej häst längre) så sticks de längst ner i halsen precis innan bröstbenet ner mot hjärtat.

Senast ändrad:

För det mesta är ju inte djurägarna med inne i slakteriet, men när de är det för att "ta farväl" så brukar det ju i regel ta lite längre tid än normalt.....

Jag kan ju bara tala utifrån min erfarenhet, vilken är att djuren avblodas direkt och hängs upp..

För det mesta är ju inte djurägarna med inne i slakteriet, men när de är det för att "ta farväl" så brukar det ju i regel ta lite längre tid än normalt.....

Jag kan ju bara tala utifrån min erfarenhet, vilken är att djuren avblodas direkt och hängs upp..

När vi slaktade hästar så ville de helst att djurägaren sa hej då innan man bultade. Och så fort djuret är i skutboxen så är den borta.

Men det beror säkert på slakteri till slakteri. Hos oss finns inte tiden att ta farväl när djuret är bultat då det stoppar upp hela slaktlinjen.

Men precis :bow:

Vet att det oftast (inte säker på om det var alltid) var så på det slakteri jag och maken jobbade hos också. Farvälet togs ute och inte när hästen var bultad i skjutboxen.

Men uppenbarligen finns det ställen där slakteriet inte har något mot att hela kedjan stannar av och att djurägare sitter i skjutboxen och tar farväl under en längre tid (alltså mer än 60 sekunder)

Vet också att det i princip aldrig någonsin gick så lång tid som 60 sekunder mellan bultning och stick på det slakteriet.

Av personlig erfarenhet, när jag slaktar här hemma så tar det väl ca 10 sekunder från skott till stick. Ska jag ta reda på blodet tar det väl kanske 10-15 sekunder längre tid..

Jag vet att alla djur på slakterier avblodas men så används de i någon form i livsmedelskedjan, det är grunden till att det görs. Om man skjuter hemma med gevär i nacken så dör hästen direkt, även om hjärtat fortsätter att slå ett tag. Man behöver inte avbloda då för att djuret ska dö. Ska man döda ett djur genom att få hjärtat att sluta slå så måste man med ett jaktvapen ha en direkt hjärtträff och det är rätt svårt att få även om man har ett djur som står stilla. Djuren i våra skogar skjuts i regel aldrig med hjärtträff eller hjärtnträff, utan med lungträff. hjärtat fortsätter att slå och djuren kan springa en bra bit innan de dör. En kula från ett jaktvapen tränger in och trasar sönder, en bult trycker till och bedövar. Har själv varit med om en inkompetent veterinär som skulle göra en avlivning med bult och som använde för klena skott och djuret efter ett tag gick upp på knä och skulle resa sig. Väldigt obehagligt. Avliva hemma får man göra men inte gräva ner stora djur utan tillstånd från djur och hälsoskydd. Ofta gör man det ändå då en del av de hästar som skjuts hemma skjuts för att de blivit hastigt illa sjuka och att det inget finns att göra.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 448
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 428
Senast: Zetly
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka