Skillnad mellan raser

linnsan81

Trådstartare
Kan någon förklara för mig vad som är skillnaden mellan en sk. "Pitbull" och en Staffordshire? Gärna med bilder :)

Sv: Skillnad mellan raser

Kan någon förklara för mig vad som är skillnaden mellan en sk. "Pitbull" och en Staffordshire? Gärna med bilder :)

Jag kan ge en grov och lite förenklad bild av raserna. Det fullständiga namnet på raserna som oftast blandas ihop är American pit bull terrier(APBT), American staffordshire terrier(AST) och Staffordshire bullbullterrier(SBT).

Alla tre raserna härstammar från de hundar som under 1800-talet användes i hundkamp på de brittiska öarna. Vissa av hundarna togs med till Amerika och lade sedan grunden till det som idag är APBT och AST. APBT började stambokföras 1898 av United kennel club(UKC). Några av dessa UKC-registrerade APBTs lade sedan grunden när American kennel club(AKC) 1936 började stambokföra AST. AST härstammar alltså helt och hållet från UKC-registrerade APBTs. De hundar som lämnades kvar på de brittiska öarna började stambokföras av KC 1935 under namnet Staffordshire bullterrier.

Det är svårare att generalisera kring hundrasernas utseende då APBT varit och till viss del fortfarande är en ras där man premierat arbetsprestationer framför utseende. AST och SBT är betydligt mer homogena då exteriöravel alltid varit det primära avelsmålet.

Mer information om SBT och AST och bilder kan du hitta på respektive rasklubbs hemsida. Båda klubbarna har ett galleri och jag tycker det ger en rätt bra bild av hur raserna ser ut. Det kan också vara värt att notera rasstandarden och se skillnaderna i storlek vad gäller mankhöjd och vikt.

Svenska staffordshire bullterrierklubben - www.ssbtk.net

Svenska amstaffklubben - www.amstaffklubben.se

APBT är det svårare att generalisera om så jag får presentera ett litet smörgåsbord av olika APBTs vilket också kan illustrera de stora exteriöra variationerna som finns i rasen. På den andra länken kan det vara intressant att jämföra de olika kategorierna av Grand Champions(UKC, ADBA och Historical).

http://www.pulldoggies.com/american_pit_bull_terrierB.htm

http://www.ukcpitbull.com/galleries/

Jag hoppas att allt blivit lite klarare efter den här genomgången.

Senast ändrad:

En annan skillnad är väl också att APBT räknas som blandras i många länder bland annat Sverige eftersom den inte är godkäns av FCI. Det är däremot de två andra raserna.
Rätta mig gärna om jag har fel.

En annan skillnad är väl också att APBT räknas som blandras i många länder bland annat Sverige eftersom den inte är godkäns av FCI. Det är däremot de två andra raserna.
Rätta mig gärna om jag har fel.

Den räknas inte som blandras men eftersom den inte stambokförs av SKK får den inte heller vara med i tävlingsaktiviteter som är reserverade för SKK/FCIs raser. Både AST och SBT stambokförs mycket riktigt av SKK.

Men det blir ju som om de är "blandraser" då iaf? Precis som att en oreggad Rottis också behandlas som blandras i officiella sammanhang och så? :)

Men det blir ju som om de är "blandraser" då iaf? Precis som att en oreggad Rottis också behandlas som blandras i officiella sammanhang och så? :)

Ja, de kan precis som blandraser inte delta i alla tävlingsaktiviteter hos SKK. I tävlingssammanhang likställs de således med blandraser. Men det har å andra sidan ingenting med renrasigheten i sig att göra vilket bör poängteras. En lämpligare jämförelse än den med en oreggad rottis skulle vara om det handlade om en JRT som stambokförs av en annan kennelklubb än SKK. Det är fortfarande en renrasig och stambokförd hundras men den stambokförs av andra kennelklubbar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 700
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 692
Senast: Cissi_ma
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 730
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 122
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18