Sv: Skena

I morse red jag ut på min häst och det hände en mycket obehaglig sak.
Nu när jag hämtat mina nerver (någonstans i norrlandstrakten) så började jag fundera.
Vill gärna ha er syn på saken.

Hästen jag rider är busig men välriden.
Vi red ut på en runda vi rider ibland och ungefär på mitten så finns en lång grusväg.
Jag fattade galopp precis som vanligt och hästen ökade på som han brukade men sen helt plötsligt så hoppade han till och sen hade jag ingen kontakt med honom längre. Han har aldrig sprungit så fort i hela sitt liv , ögonen rullade i huvudet och jag höll nästan i bettringarna men fick ingen som helst respons från hästen.
Jag började allvarligt överväga mina alternativ när grusvägen började ta slut, hoppa av och slå sig halvt fördärvad, fortsätta rakt ut i den plöjda och djupa åkern på andra sidan vägen eller försöka svänga på vägen för att komma hemmåt.
Alla alternativ var lika illa.
Då äntligen efter flera hundra meter i (vad det nu är) så fick jag kontakt med herrn igen 5 meter innan asfalten började. Vi hann givetvis inte få full kontroll på oss så vi travade ut på vägen men där är som tur var god sikt och inga bilar just då.
Resten av vägen hem var han lite spänd men fullt ridbar.

Vad tycker ni detta var, sken eller stack han bara?

Jag tycker det låter som sken, om hästen var okontaktbar och ögonen rullade.
När min pojke STICKER så lyssnar han ändå, öronen rör sig men han skiter i mig. Ögon är fullt fokuserade dit han ska, dvs hem.

för mig är skena när hästen springer i panik och är helt blockerad. om hästen bara sticker för att den "känner för det" är det inte sken :)

Håller med nästan alla då...!
För mig är sken som om hästen springer i ''panik!''
Dom är ju trots allt flyktdjur.! ;)

Jag tycker det låter som sken, om hästen var okontaktbar och ögonen rullade.
När min pojke STICKER så lyssnar han ändå, öronen rör sig men han skiter i mig. Ögon är fullt fokuserade dit han ska, dvs hem.

Jo det tycker jag också!
När man känner att man har kontakt så blir man bara förb... för att hästen inte lyssnar men den här gången blev jag faktiskt rädd, trodde på fullaste allvar att vi skulle skada oss bägge två.
Alltid skönt att få höra av någon annan vad man redan tror.
Hade nån fundering om att det kanske inte var på riktigt eftersom han kom ur panikstadiet och inte skenade tills det tog stopp som några har beskrivit.
Man får så konstiga tankar vid nära döden upplevelser ;)

I mina ögon är det sken ja. Tycker inte att hästen behöver skena minst två mil eller tills den stupar för att kalla det sken. När den plötsligt lägger in sken-växeln för att den blir rädd för något, så känner man skillnaden! Jag har varit med om exakt samma sak som du. Hästen lugnade sig när vi kom in på stallplan. Han sprang inte in i lagårdsväggen. Men nog fasen var det sken innan det! Jag struntade i att försöka få stopp på hästen eftersom det var fullständigt lönlöst och jag ville inte bringa mer panik i kusen, jag bara desperat försökta hålla mig kvar, för att ramla av i den farten hade fan knäckt nacken på mig! :crazy:

Men annars är det ju vanligast att hästen Sticker ja. Och det har för det mesta inte så mkt med att göra om man kan rida el inte.

Bonusdottern hade en kompis ute (11år) som skulle låna min ponny när de skulle rida.
Sambon red i täten och de travade och galopperade korta bitar.

När de kom tillbaka frågade jag hur det gått. Då sa tjejen att ponnyn skenat. Jag blev helt ställd då detta är en välutbildad, lat och äldre ponny som inte gör nåt i onödan :D
Jag frågade vad som hänt. - Jo när vi galopperade kunde jag inte stanna henne förräns de framför stannat sina hästar.
Inte vad jag kallar skenar. Utan mer en häst som gör vad de framför gör och inte bryr sig om vad den lilla ryttaren vill.

Skenar för mej är när hästen är okontaktbar och oavsett vad springer i blindo.

Jag anser sken är när hästen okontaktbart springer så fort de bara går och i princip inget kan få stopp på den om den inte springer in i en vägg, har vart med om när en häst skena och de va inte kul, det kunde slutat riktigt illa.

De flesta har varit med om skenande hästar.... Ingen tycker väl d e särskilt kul, det händer lätt att man tappar förtroendet för hästen..

Nåja, jag tycker inte det är sken, isf "pigg" galopp.

Sken är när hästen inte stannar för något, som andra sagt. När hästen antingen tävlar/väldigt pigg eller när hästen är rädd.

Va??
Jag tror verkligen inte att en häst skenar för att den är pigg eller vill tävla, då handlar det om för dålig diciplin.
Min häst har också stuckigt dvs fullt race och inte lyssnat men det är en jäkla skillnad på det och att skena!
Jag tror inte att hästar skenar av någon annan anledning än att dom är rädda och flyktinstinkten tar över helt!

Oj :O Skrev visst lite fel!

Ska givetvis vara: INTE När hästen antingen tävlar/väldigt pigg MEN när hästen är rädd

Var lite trött igår ^^

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Skenande hästar skapade panik i centrala London på onsdagsmorgonen. På bilder syns hur två hästar galopperar på gatorna, den ena täckt i...
Svar
0
· Visningar
292
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 630
Senast: Hedinn
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 506
Senast: Lobelia
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 766
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama