Sv: Skena

I princip omöjligt? varför skulle det vara omöjligt?:confused:
Hästen kan faktiskt bli väldigt skrämd inne på ridbanan/ridhus.

För att hästar som skenar flyr i panik FRÅN något. I ridhus är det väldigt svårt för hästen att komma ifrån det farliga och isf slutar det säkerligen i att hästen springer rätt in i sargen (lr liknande)
Skulle det ske i padocken skulle ju hästen hoppa över staketet.

Banan brukar dessutom ofta vara en trygghet för hästen och därmed brukar "skenandet" inte ske mer än några steg, för att hoppa ifrån faran.
Det är ju sällan hästen får panik i boxen också..

bara för att en häst sticker behöver man inte vara oruttinerad. Vilken ryttare som hellst kan va med om att en häst sticker... Den kan blir rädd för något å springa i full karriär även fasst det inte är sken. Har varit med om att min häst stuckit för att den blivit rädd och jag inte tappat kontrollen helt. Då kallas det INTE för ''Inte kan rida'' !

Fast när man är rutinerad så vet man ju HUR hästen ska kunna stoppas när den sticker.

Jag har varit med om att hästar stuckit med mig många gånger (Har man fjording så har man ;) ) men då var jag ju orutinerad och brydde mig inte så mkt :p

ja, fast hästar kan faktiskt fly inomhus också, de är flyktdjur, och blir den tillräckligt skrämd av något så är det "spring for livet" som gäller. Då har den inte tid att stanna upp och tänka "hmm, nu är det ett rovdjur som försöker äta upp mig. Jag skulle gärna fly, men det känns lite svårt eftersom att det är en sarg i vägen där borta. Ush, jag får väl stanna och möta mitt öde då", utan då heter det pang rätt in i väggen.
Sen så är ju inte alla ridbanestaket så pass låga/hästen så hög att den kan hoppa över. Dom två gånger jag sett en häst skena på en ridbana har de istället krashat in i staketet.

Nej. Sken är ett paniktillstånd hästen hamnar i när den blir riktigt rädd. Eftersom hästar är flyktdjur; vad händer när den blir rädd? Jo, den springer därifrån.
Så ser jag på sken/skena. Om en häst drar iväg för att den är pigg är det omöjligt sken man talar om, utan då tycker jag att det helt enkelt är dålig kontroll på hästen.

skena är när hästens inbyggda flyktinstinkt sätter igång och då drar den åt h*lv*te och inget kan få stopp på den.

det man gör i trav och galoppsporten är att slå igång hästens flyktinstinkt inga av dem hästarna springer för att det är roligt utan för att de flyr med sin flock.
min ridlärare berättade att (hade sett)en häst skena över 3kilometer med brutet framben, då fattar man vilka krafter det är om hästen klarar att springa så lågnt med brutet ben.

för ett år sen blev en av hennes hästar skrämd av en fågel och började skena, stigen svängde men hästen uppfattade inte det för den hade panik så den fortsatte rakt fram sprang rätt in i ett träd och bröt nacken :cry:

DET är att skena, det är i princip omöjligt att en häst skenar på ridbana eller i ridhus.
Du kan inte vara särskilt insatt i hur trav och galoppsport går till! :angel: :devil:

skena är när hästens inbyggda flyktinstinkt sätter igång och då drar den åt h*lv*te och inget kan få stopp på den.

det man gör i trav och galoppsporten är att slå igång hästens flyktinstinkt inga av dem hästarna springer för att det är roligt utan för att de flyr med sin flock.

Jösses! Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta :eek:
Du menar alltså att vi sitter och skenar omkring helt okontrollerat med våra hästar?
Välkommen att besöka galoppbanan så ska du se att där är det kontroll som gäller om något.

För att svara på den ursprungliga frågan så håller jag med er som anser att sken är okontrollerat, hästen flyr av rädsla och det har inget med ryttarens okunnighet att göra.
Hästen sticker om den tex tar bettet och ryttaren inte kan hålla kontroll över den.

I sken har hästen stängt av psykiskt och har längre inte kontroll över sitt eget agerande. Har varit med om det en gång, på en arab jag hade för ett antal år sen, och någon fick för sig att prova hagelgeväret bredvid där vi kom och red...
Men ditt påstående är ju rätt, det att ryttaren inte har kontroll, men det blir ju en sekundär grej av att hästen inte har det = Har hästen noll kontroll har antagligen inte ryttaren det heller.

Sanna

:crazy: om trav/galopphästarna skenade runt banan, hur skulle då kuskarna/jockeysarna får stopp på dom efter mållinjen? Och varför slutar det då inte ofta med hästar som brakar rätt in i sargen?

I princip omöjligt? varför skulle det vara omöjligt?:confused:
Hästen kan faktiskt bli väldigt skrämd inne på ridbanan/ridhus.

fast ksukarna/jockeeyserna får ju inte stopp på dem förrens långt efter mållinjen om du kollar på ett lopp :crazy:

en ridbana är aldeles för liten för att hästen ska framkalla en sån panik, visst de kan skena men då ryker nog staketet om det är sken på riktigt.

att hästarna hoppar till coh drar iväg till andra sida ridbanan är inte sken.

fast ksukarna/jockeeyserna får ju inte stopp på dem förrens långt efter mållinjen om du kollar på ett lopp :crazy:

en ridbana är aldeles för liten för att hästen ska framkalla en sån panik, visst de kan skena men då ryker nog staketet om det är sken på riktigt.

:rofl:
Men seriöst. Dom galopperar 60km i timmen. Ska man bara rycka stopp på dom direkt efter mållinjen menar du?
Hur lång bromssträcka har en bil i 110km/h? Det är väl ungefär de högsta man brukar ligga på.
60km/h är de högsta en häst brukar ligga på.

Så höga farter betyder bromssträckor.
LOL

Jag anser att sken är när hästen tappar kontrollen, inte bara ryttaren. En häst som faktiskt skenar är inte bara skrämd utan livrädd. En sådan häst stannar inte bara av sig själv, mig veterligen. Många hästar har stuckit med mig mången gång, men inte har de skenat bara för att jag inte kunde få stopp. De visste ju precis vart de var på väg om det var så hem, bort, mot de andra hästarna eller vad som helst.

I sken har hästen stängt av psykiskt och har längre inte kontroll över sitt eget agerande.

Tror det är viktigt. Sken är ngt som få har varit med om. Stickande häst pga vilja, rädsla, whatever förkommer ofta. Beroende på hur stark hästen är, hur duktig man är, andra aspekter visar hur fort och när man får stopp på hästen. Sken är när hästen är totalt blockerad, jag tror att man känner när den situationen infinner sig och vill inte vara med om den en gång till. Däremot har jag varit att hästen blivit blockerad och gått in i sig själv, motsvarigheten till sken? ;) Stillastående.

:rofl: *skrattar med*

Titta på löpen ordentligt nästa gång. Efter målgång bromsar man lite lugnt, kör/rider på i sakta mak en stund tills hästen självmant vill sakta ner ytterligare. Sen vänder man och rider/kör hemåt. I vissa löp stannar hästarna av sig själva strax efter målkurvan, knappt svettiga. Kallar du det för sken så behöver du öppna ögonen! :eek:

.

Du menar att dom borde tvärnita och vända direkt efter mållinjen? Dessutom är det skillnad på en exalterad häst och en skrämd häst. Att hästen är pigg/ryttaren har inte 100% kontroll över hästen är inte samma sak som sken. Läs tråden.

Jag citerar mig själv:
ja, fast hästar kan faktiskt fly inomhus också, de är flyktdjur, och blir den tillräckligt skrämd av något så är det "spring for livet" som gäller. Då har den inte tid att stanna upp och tänka "hmm, nu är det ett rovdjur som försöker äta upp mig. Jag skulle gärna fly, men det känns lite svårt eftersom att det är en sarg i vägen där borta. Ush, jag får väl stanna och möta mitt öde då", utan då heter det pang rätt in i väggen.
Sen så är ju inte alla ridbanestaket så pass låga/hästen så hög att den kan hoppa över. Dom två gånger jag sett en häst skena på en ridbana har de istället krashat in i staketet.

Det där med att hästar springer rakt in i staket när de skenar påminner mig om en grej.
Det var på nyårsafton, en halvtimme innan 2009:). Det var väldigt mörkt ute. Jag och mina föräldrar firade med mammas jobbarkompis familj. De har en sju-årig pojke. Vi häll på att tända raketer men tändaren funkade inte. Så medan vi väntade så frågade jag om han ville gunga på en gunga några meter bort. Han sa "först till gungan vinner!" Och så sprang han så fort hann bara kunde. Och så- PANG! Han hade sprungit rakt in i ett ganska lågt metallstaket som hann inte hade sett!:eek: Han gjorde en volt i luften och så fort han landade så skrek han och grät som en... en liten pojke som hade gjort illa sig.
Det har ingenting med tråden att göra. Men jag bara tänkte på det...

Tillbax till tråden. Om en häst skenar i ett ridhus eller på en ridbana, kan de inte göra det utan att krascha in i staketet eller väggen? Svänger de aldrig?

jag räknar skena som att hästen har riktigt snabb galopp.

Om hästen är het eller bara olydig så att man tappar kontrollen så sticker den. Tyvärr ganska vanligt framförallt med mindre rutinerade ryttare.
Om den blir rädd och rusar i full fart utan att se sig för var den springer så skenar den, mycket obehagligt och som tur är ganska ovanligt. Ryttarens skicklighet spelar inte in, ingen får stop på en häst som skenar på riktigt.

Precis min syn på det!

Har funderat på defintionen av att skena efter denna tråd,
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=935156 Många som har suttit på skenande hästar!

Det närmsta jag har kommit en skenande häst var när mitt sto blev riktigt rädd för en stor hund som dök upp från ingenstans. Hon vände helt om och sprang för glatta livet ett par hundra meter. När jag fick stopp var hon väldigt upprörd, men skena anser jag inte att hon gjorde.

Precis min syn på det!

Har funderat på defintionen av att skena efter denna tråd,
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=935156 Många som har suttit på skenande hästar!

Det närmsta jag har kommit en skenande häst var när mitt sto blev riktigt rädd för en stor hund som dök upp från ingenstans. Hon vände helt om och sprang för glatta livet ett par hundra meter. När jag fick stopp var hon väldigt upprörd, men skena anser jag inte att hon gjorde.

HAHAHAHA!:rofl:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Skenande hästar skapade panik i centrala London på onsdagsmorgonen. På bilder syns hur två hästar galopperar på gatorna, den ena täckt i...
Svar
0
· Visningar
292
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 630
Senast: Hedinn
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 506
Senast: Lobelia
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 766
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama