Sv: Skena

Skena betyder ju att hästen galopperar utan att man har kontroll över den. Men om en total nybörjare sätter sig på en häst och hästen galopperar lugnt och fint men nybörjaren inte har kontroll, räknas det då som att hästen skenar?

sken kallar jag det när hästen på nåt sätt tappar kontollen på sig själv - varken häst eller ryttare har kontrollen egentligen. paniken styr.

En tjej som jag känner i mitt stall sa att hon när hon var på en ponnyridningstur så "skenade" ponnyn... :D Hon sa att det var jätteroligt och att hon bara skrattade:rofl:. Man skrattar inte direkt när en häst skenar... Men asså en ponny kan inte skena på den lilla stigen som ponnyridningsturen var på utan att ramla omkull och bryta några ben.

Håller med. Jag glömmer aldrig när jag satte mig upp på en shire på 176cm hög, jag hade ridit i ca 3-4 månader, och han skenade med mig på hemvägen, bland snö och is, utan brodd. Jisses..

skena är när hästens inbyggda flyktinstinkt sätter igång och då drar den åt h*lv*te och inget kan få stopp på den.

det man gör i trav och galoppsporten är att slå igång hästens flyktinstinkt inga av dem hästarna springer för att det är roligt utan för att de flyr med sin flock.
min ridlärare berättade att (hade sett)en häst skena över 3kilometer med brutet framben, då fattar man vilka krafter det är om hästen klarar att springa så lågnt med brutet ben.

för ett år sen blev en av hennes hästar skrämd av en fågel och började skena, stigen svängde men hästen uppfattade inte det för den hade panik så den fortsatte rakt fram sprang rätt in i ett träd och bröt nacken :cry:

DET är att skena, det är i princip omöjligt att en häst skenar på ridbana eller i ridhus.

Skena betyder ju att hästen galopperar utan att man har kontroll över den. Men om en total nybörjare sätter sig på en häst och hästen galopperar lugnt och fint men nybörjaren inte har kontroll, räknas det då som att hästen skenar?

Nej, det räknas då som en jävligt snäll häst i mina ögon.

skena är när hästens inbyggda flyktinstinkt sätter igång och då drar den åt h*lv*te och inget kan få stopp på den.

det man gör i trav och galoppsporten är att slå igång hästens flyktinstinkt inga av dem hästarna springer för att det är roligt utan för att de flyr med sin flock.
:crazy: om trav/galopphästarna skenade runt banan, hur skulle då kuskarna/jockeysarna får stopp på dom efter mållinjen? Och varför slutar det då inte ofta med hästar som brakar rätt in i sargen?

DET är att skena, det är i princip omöjligt att en häst skenar på ridbana eller i ridhus

I princip omöjligt? varför skulle det vara omöjligt?:confused:
Hästen kan faktiskt bli väldigt skrämd inne på ridbanan/ridhus.

Kan inte låta bli att flina lite när jag läser era förklaringar. Inte för förklaringarnas skull utan de tindrande ögonen på ryttare som kommer hem efter en ritt och andäktigt utbrister: -Och så skenade hästen där med mig. Det var jätteläskigt.

Misstänker att det är få som verkligen har skenat när det verkligen kommer till kritan. Okontrollerade framfarter har jag varit med om men jag kan inte kalla dem sken, där krävs det nog lite mer.

:bow: håller med.

Själv har jag bara upplevt sken två gånger, samma häst, min nuvarande.
Första gången stannade hästen först då den sprungit rakt in en vägg. Hästen blev mörbultad och öm men klarade sig bra, jag bröt handleden och blev sängliggandes med hjärnskakning i en vecka.
Andra gången slutade med en frontalkrock (seriekrock med 3 bilar) ute på motorvägen. Han fastnade under motorhuven på bilden, men efter några sekunder kom han loss och fortsatte springa. Hästen klarade sig mirakulöst men fick en näsbore totalt uppskuren, var öm och helt uppsvälld i hela kroppen.

För mig så när hästen "Skenar på" så går/springer den väldigt fort utan hejd.
Jag kan kalla en häst som bokstavligen bara drar iväg i skritt utan att lyssna på vad lilla ryttaren på ryggen säger.

Sken är något okontrollerbart för mig.

Jag säger så här. Om en häst skenar med mig- så är det okontrollerat. Att jag tappar kontrollen KAN övergå i sken. För Sken för mig är alltså okontrollerad sken där en häst har panik och bara springer.

bara för att en häst sticker behöver man inte vara oruttinerad. Vilken ryttare som hellst kan va med om att en häst sticker... Den kan blir rädd för något å springa i full karriär även fasst det inte är sken. Har varit med om att min häst stuckit för att den blivit rädd och jag inte tappat kontrollen helt. Då kallas det INTE för ''Inte kan rida'' !

Jag har bara suttit på en skenande häst en gång. Det var min förra gamla tävlingsponny. Han gillade inte att komma så pass långt efter vår andra häst på uteritterna, i vanliga fall brukade jag låta han gå, men jag tänkte "den här gången ska du f*n ta mej stanna". Men han fick panik, började steppa, men situationen var fortfarande kontrollerbar men då det kom något bakom han som gjorde han väldigt uppskrämd samtidigt som han hade panik för vår andra häst brydde han sig inte hur mycket jag än drog, han bara sprang i panik. Jag kan säga nu i efterhand att det enda jag kommer ihåg det var att jag satt och började falla mot gruset samtidigt som jag tänkte "f*n! jag har inte sadeln med säkerhetsbyglarna.. jag kan hälsa hem, jag har älskat alla och hoppas syrran tar väl hand om hästarna" Jag visste inte vad jag skulle göra, jag trodde verkligen jag skulle dö, och han bara fortsatte springa. Medans han sprang i panik gled jag neråt mot grusvägen och var så nära att dimpa ner i marken med huvudet först och ryggen krökt, hade jag trillat där, jag svär på att jag knäckt nacken. men till slut lyckades jag klamra mig fast och när han började närma sig vår anra häst igen började han sakta av. Min syster hade missat allting och trodde jag bara ljög när jag sa att han skenade. Jag satt helt skakig i sadeln och tårarna hade redan börjat rinna. Men en bra syster som jag har gick upp med sin häst till hagen och gick ut och hjälpte mig att hålla min häst samtidigt som jag satt på och skrittade av han. - Hade jag inte suttit kvar hade jag inte haft häst idag. jag hade aldrig mer vågat hoppa upp. Det är ungefär ett år sedan nu och jag har fortfarande lite problem med att rida sist i ett led. Fast det har aldrig hänt igen. - Denna upplevelsen kallar jag sken. Jag hade trots allt tur att vägen var hyfsat rak och att han hann bromsa i tid! Han var på väg rätt in i vår andra häst som sparkar om man kommer för nära bakdelen, och när han tvärstannade hade jag lika väl kunnat fortsätta framåt och landat på matilda som i sin tur sparkat mig. jag hade verkligen tur.

Men visst kan man bli rädd första gången man galopperar, fast då tror jag inte man brukar känna att det är win it or leave it, att man kan råka riktigt illa ut. jag var också rädd första gången, men inte så som jag kände den gången.
Visst flera hästar har stuckit med mig, vilket är en helt annan sak (som någon nämnde tidigare) men det beror i mesta fall på att jag är sen att ta tag i tyglarna kanske :angel:
långt inlägg blev det, men jag sammanfattade det så bra jag kunde :D
peace:)

Jag säger så här. Om en häst skenar med mig- så är det okontrollerat. Att jag tappar kontrollen KAN övergå i sken. För Sken för mig är alltså okontrollerad sken där en häst har panik och bara springer.

Precis.
Däremot sticker, i mina ögon är en häst som medvetet tar bettet mellan tänderna och drar. dvs. ingen panik/rädsla.

Lånar knappen...

Visste att jag hade skrivit i tråden, men såg nu att jag har visst inte skrivit hur jag definierar sken...

Jag anser att sken är när hästen tappar kontrollen, inte bara ryttaren. En häst som faktiskt skenar är inte bara skrämd utan livrädd. En sådan häst stannar inte bara av sig själv, mig veterligen. Många hästar har stuckit med mig mången gång, men inte har de skenat bara för att jag inte kunde få stopp. De visste ju precis vart de var på väg om det var så hem, bort, mot de andra hästarna eller vad som helst.

Dock har jag suttit på en häst som skenat en gång. Eller, ponny var det egentligen. Hade lånat kompisens ena ponny och red ut ett gäng kompisar. Vi visste inte då att ponnyn jag satt på var sjukligt rädd för lastbilar utan när vi red förbi en small det bara till och ponnyn for iväg och lämnade de andra tre ponnysarna förskräckta bakom sig. Han hade ingen kontroll på vart han sprang utan snubblade ordentligt och lyssnade inte på varken säte, tyglar eller röst. Det skrämde livet ur mig. Fick tillslut stopp på honom genom att ta tag i en tygel och i princip kasta mig av. Det blev inget roligt möte med marken, men det låg en trafikerad väg längre fram. Inte många bilar men de som åker där åker utav bara h-vete. Jag vågade inte sitta upp igen utan satt bara och väntade på att de andra skulle komma ikapp. Ponnyn var nästintill apatisk.

Summa sumarum: Enligt min åsikt är sken: När hästen skenar har hästen tappat kontrollen, inte bara ryttaren. Tappar bara ryttaren kontrollen sticker hästen. Hästar skenar i regel inte i mindre, inhägnade områden såsom ridhus och paddockar. Uttrycket att skena runt banan (hoppning) tar jag inte alls på fullt allvar utan tolkar det som att det gick fort.

(ursäkta om det är rörigt och jag upprepar mig, skyller på klockdagset och febern)

Precis.
Däremot sticker, i mina ögon är en häst som medvetet tar bettet mellan tänderna och drar. dvs. ingen panik/rädsla.

Min häst blev i somras skrämd av en cross när jag red honom barbacka på en skogsväg. Den kom runt en krök bakom oss och han hoppar först ut mitt i vägen, svänger sen runt och galopperar i full fart okontrollerat längs vägen med crossen efter. Vad jag än försökte göra för att få hästen att stanna så sprang han bara fortare och jag har aldrig sett honom så rädd förut.
Men han saktade av efter bara några hundra meter när crossens förare som tur var fattade att hästen var rädd (eller jag hoppas att han fattade det och tog lärdom av det i alla fall).
Skulle ni kalla det för sken? Jag vet inte, eftersom det gick över när det läskiga slutade jaga honom så var det väl inte blind panik, men å andra sidan så lyssnade han ju inte heller...? Mitt svar lutar åt nej, det var inte sken, men riktigt läskigt var det i alla fall (och ett riktigt test för min balans ;)).

räknar själv sken som när hästen springer för att den är rädd för nånting, är inte helt säker, men tror jag har hört att i sken så blir det fyrsprång?
Det du beskrev tkr inte jag låter som sken, jag säger inte att min häst skenar om den galopperar på fort fast den inte får, då säger jag att den sticker...
Är väl en definitionsfråga...

Som de flesta (alla?) säger: Hästen skenar när den springer i ren panik.

Sticker gör den ex om man rider på ett fält och den drar iväg i ren glädje/olydighet. Det har väl de flesta varit med om ;)

Det Ts beskrev i ursprungsinlägget skulle jag nog snarare säga att hästen busar/driver lite med sin ryttare :p
När hästen sticker eller skenar går det inte sakta, utan det är mer snabbt och okontrollerbart, även stickandet.

Det tycker jag är samma sak som folk som säger "Han kastade av mig", är hästen gjorde en tvärnit tex framför ett hinder.

De gånger jag blivit avkastad kan jag räkna på min fem fingrar, sen att jag åkt av en sjuttioelva gånger eller nåt är ju en annan sak.

Håller med, det där har jag tänkt på hur många gånger som helst...
Skyll inte på hästen bara för att du har dålig balans lixom :eek: :rofl:

Dom skulle få låna min häst nångång så får de se på en redig avkastning :devil: :p

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Skenande hästar skapade panik i centrala London på onsdagsmorgonen. På bilder syns hur två hästar galopperar på gatorna, den ena täckt i...
Svar
0
· Visningar
292
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 630
Senast: Hedinn
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 506
Senast: Lobelia
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 766
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama