skav av brösta

B

banshee

Har nyligen köpt en ny sele till min åsna. passformen verkar bra men då han drar en längre bit skavde han bort päls på bogen där bröstan ligger. Hur kan jag undvika detta? Jag försökte sätta en vadderad skydd innanför bröstan men resultatet blev lika.

Sv: skav av brösta

Loksele, prova de finns nog inte många andra sätt.
Åsnor e byggda på lite annolunda vis än hästar och har väldigt dåligt läge för en brösta.
Alt måste draglinorna och svängeln vara rörligare, om du nu har sånt!?:)

Tack för svaret!
problemet blir att han är så liten. jag använder en Pfiff standardsele storlek minishettis som är med löstagbar brösta och med svängel och draglinor. med en "vanlig" börjes/höökssele skulle han nog behöva ha en minimini eller mindre :confused:
jag har aldrig sett mindre lokselar än till standard shetland, på en sån slår han knäna i lokorna (med viss ansträngning från hans sida iof, jo jag har provat:crazy:)

Glöm loksele. det finns ingen som passar små åsnor om du inte special beställer.
Prova att släppa ett hål på draglinorna.
Jag hade problem med att mina små åsnor fick skav av gjorden.. det hjälpte med en bit riktigt luddigt lammskinn. Åsnor är känsliga speciellt i fällperioder (som åsnor är i nu :eek: )
Vill väldigt gärna få se din åsna snälla kan du sätta in bild på honom. Hur hög och hur gammal???

Självklart att du måste lägga in bild på din åsna! Jag vill se hur han ser ut. Du finns ju tydligen inte så långt ifrån mig typ 13 mil. Jag håller också på att anpassa en standardsele till mina shettisar och en av de större åsnorna. Bilder finns att beskåda här:
http://www.pixbox.se/pic_show_id22167059.html
Åsnor är jättesvåra att fixa grejor till tycker jag, inte bara selar. Plats för en bröstsele finns ju egentligen inte alls. Sen har jag varit tvungen att ta svanskappa (både till sadel och sele) från en storlek större eftersom de är så långa i förhållande till höjden. Jag har precis fått låna en liten loksele, som jag tänkte testa på allihop idag. Är lite bekymrad dock, eftersom två av dem har späcknacke.

Hej! Kul att höra av fler åsnefrälsta:D
min lite större åsna använder jag ibland loksele på, strl shettis. den ligger bra på henne trots en liten späcknacke., fast hon får inte skav av bröstan heller.
jag har ingen digitalkamera nu, men jag har några äldre bilder på dem här: http://www.leineri.com/ klicka på "donkeys" till vänster

Ja loksele måste specialbeställas sånt fall:crazy:
Men bröstan sitter så jäkla illa på åsnor!!:devil:
Ergonomisk brösta? French collar?:angel:

De ergonomiska bröstor jag har tittat på har varit i strl ponny som minst. kanske kan man be en sadelmakare sy upp en? man det kanske blir hemskt dyrt..

nej dumpa den ergonomiska till dem också.. Även den får du i så fall specialbeställa för att passa. går inte bara att ta en ponny och göra den mindre. åsnorna är ju tunnare i kroppen än ponnyer så de måste göras om helt. det bästa är eg. coller.
Men ha tålamod mina åsnefrälsta vänner för ev. startar jag snart en internet butik med inriktning på ponny och åsneprylar. Ska bara flytta färdigt ordentligt först..

Jisses, tycker det är rätt sorligt att ni med åsnor accepterar brösta på dom, den sitter jävligt illa när åsnorna drar:crazy:

Men nu säjjer vi inget mer om det här, jag ger mig!!!!!:angel:
Men klaga inte över skav sen:devil::angel:

:bump:;)

(Lisa - som oxå borde uppfinna den perfekta åsneselen en vacker dag:angel::D)

Artie%20Houston%202003_small.jpg

Skaffa större åsnor - sen loksele!:idea::banana::angel:

v130jpg.jpg

Inga kommentarer:angel:

Menar du denna bild, banshee?
charette.jpg

Japp, ser ut som helcoller...

Loksele!
v0600T0y.jpg

Gör din egen loksele:idea:
Requirements for a donkey harness

* Leather: for harness straps.
* Canvas cloth: for canvas pads. Since donkeys do not have natural padding to absorb the pressure of the equipment, yokes are not used. Rather, a collar harness is used to enable them to pull loads more comfortably and efficiently.
* Wood: for harness frames and hames.
* Ropes or chains: for the link between the animal and the load.
page202a.JPG

_L_ ja den sitter illa på åsnorna men jag har ännu faktiskt bara hört om den aktuella åsnan som fått skav av bröstan. Mina båda som körs rätt mycket får inte ens ruggad päls under bröstan trots att den sitter illa.
Med endast 400 åsnor i sverige är det verkligen inte lätt att få butikerna att ta hem BRA åsneselar till BRA priser. Alla vet vi ju vad collerselarna kostar. coller är det ideala för åsnor.
Men som sagt så ska jag snart börja sälja åsneselar och då kommer det att finnas collerselar i utbudet..

Och visst går det göra egna lokor. har du den minsta aning om hur man gör själva lokorna så är det väl bara att börja bygga lokor... Jag vet iaf. inte hur man gör.

Finns det verkligen bara 400 åsnor i Sverige? Då finns nog de flesta här i skåne för här tycker jag att man ser en gård med åsnor lite överallt...

Ja runt 400 finns det bara..Som är registrerade iaf. Och nu har ju de flesta djurparker sålt av sina åsnor också...

Jo det var den bilden jag menade, tack för hjälpen:)
Är det någon som har koll på hur många stora åsnor det finns i sverige? speciellt då hingstar

Det svåra med lokor, är just träet. Men om jag får tag på rätt material (man kan ju använda annat än trä:angel:) och finner tid är jag tillräckligt händig för att göra en:p
Helt klart värt ett försök iaf haha får se hur det går;)

Bra att du kommer ta hem bra selar till åsnorna då!:idea:

Jo det var den bilden jag menade, tack för hjälpen:)
Är det någon som har koll på hur många stora åsnor det finns i sverige? speciellt då hingstar

Små åsnor är i klar majoritet, fast det beror väl på hur stor du menar med stor. Jag har en på ca 90, hennes dotter är ca 1m, den äldsta är 110 och Daisy är just nu ca 130. Daisys pappa är 140, mamman 135, morfar 145.

Efter att kollat på detta albumet känner jag att jag aldrig skulle sätta på en åsna en bröstsele. (nu vet jag inte om alla åsnor är byggda så här, så detta inlägget är riktat till åsonor som är byggda som den som länken var till) Jag tycker inte att det finns plats för en bröstsele på min ponny, så jag ska byta ut den mot en loksele eller liknande.
Här är en bild på min ponny o hennes sele
http://www.pixbox.se/pic_show_id20911567.html

Och åsnan har ju ingen plats alls för en bröstsele? Måste inte vara lätt för åsnan att röra frambenen när selen är så långt ner, eller :confused:

Sen fattar jag inte riktigt varför en loksele inte skulle passa en åsna?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är ny linsanvändare och har bara använt linser i några månader. När jag provade ut linserna hos optiker så var det typ bara en sort...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
2 880
Senast: Flavor
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 638
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 173
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 871
Senast: Bonica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka