Du droppar alltså ögondropparna I linserna innan du sätter i dem?
Har du provat att inte göra så utan bara använda endast linsvätska till linserna och sen när du väl har satt i linserna droppa ögondropparna i ögonen istället? Eller, prova att inte använda ögondroppar alls ifall det är dem som gör att det svider?

Annars kan jag tipsa om att byta linsvätska. Använt i flera år Opti-free (både PureMoist och Express) och det har aldrig svidit.
Jag har provat båda sätten, det var optikern som föreslog att jag skulle droppa ögondroppar i linsen om jag känner att ögonen är torra. Så testade för att se om det sved mindre men det gjorde det inte. Igår så sköljde jag linserna jätte noga i ögondropparna innan jag satte i dom och då kändes det först bättre men efter någon sekund så började det svida satan igen. Antar att linsen suger upp lite linsvätska när den ligger i den över natten. Ringde optikern men den jag hade haft var upptagen och den jag fick prata med var väldigt konfunderad och erbjöd inget direkt förslag annat än att jag kunde prova skölja med koksaltlösning. Jag kände att det sannolikt inte kommer fungera så mycket bättre iom att det inte fungerade att skölja med ögondropparna. Har åb på fredag till min optiker så får försöka stå ut tills dess.

Jag har provat båda sätten, det var optikern som föreslog att jag skulle droppa ögondroppar i linsen om jag känner att ögonen är torra. Så testade för att se om det sved mindre men det gjorde det inte. Igår så sköljde jag linserna jätte noga i ögondropparna innan jag satte i dom och då kändes det först bättre men efter någon sekund så började det svida satan igen. Antar att linsen suger upp lite linsvätska när den ligger i den över natten. Ringde optikern men den jag hade haft var upptagen och den jag fick prata med var väldigt konfunderad och erbjöd inget direkt förslag annat än att jag kunde prova skölja med koksaltlösning. Jag kände att det sannolikt inte kommer fungera så mycket bättre iom att det inte fungerade att skölja med ögondropparna. Har åb på fredag till min optiker så får försöka stå ut tills dess.
Ok. Har du provat bara en typ av linser eller fler fabrikat? Om det inte är linsvätskan som visar sig vara boven kan det också vara så att dina ögon inte klarar av just det linsmaterialet. Jag fick för en herrans massa år sen prova ett annat märke än det jag hade förut då mitt gamla hade slutat tillverkas och det visade sig relativt snart att jag de facto var allergisk mot just de linserna och materialet.

Hursomhelst är det absolut inte normalt att ens ögon ska svida så som du beskriver. Hoppas du får ordning på det till slut!

Ok. Har du provat bara en typ av linser eller fler fabrikat? Om det inte är linsvätskan som visar sig vara boven kan det också vara så att dina ögon inte klarar av just det linsmaterialet. Jag fick för en herrans massa år sen prova ett annat märke än det jag hade förut då mitt gamla hade slutat tillverkas och det visade sig relativt snart att jag de facto var allergisk mot just de linserna och materialet.

Hursomhelst är det absolut inte normalt att ens ögon ska svida så som du beskriver. Hoppas du får ordning på det till slut!
Svedan går över efter ca 30 sek men det är fruktansvärt plågsamma 30 sek, efter det är linserna bekväma och känns inte överhuvudtaget.

Du får naturligtvis höra med optikern och hens bedömning, men jag hade också problem med sveda när jag började använda linser (månads). Första gången jag satte in dem, hos optikern, sved det så tårarna sprutade. Men för mig gick det över med tiden även om det forfarande kan hända att det svider lite ibland, men det går över fort när det väl inträffar. Jag tycker jag gör likadant varje gång, så har inte kunnat koppla det till någon särskild hantering. Har inte heller provat annan linsvätska eller linsfabrikat då det snabbt blev bättre jämfört med hur det var första gångerna och det nu överlag fungerar helt problemfritt.

Var tillbaka till optikern igår och hen tror att jag reagerar på konserveringsmedlet i linsvätskan så har nu fått väteperoxid som linsvätska ihop med ett specialetui som linserna ska ligga i minst 6 timmar. Har även fått prova multifokala igen och trots att jag bara haft dom en dag så känns dom väldigt lovande faktiskt. Den förra optikern fick inte till dom muktifokala alls så det lönade sig att byta optiker.

tänkte låna tråden lite. Jag har började med endagslinser igår (övade sätta in dom där igår och idag är alltså första dagen jag gör det själv) jag tycker dock jag känner linsen ofta i underkanten :( den skaver inte men jag känner den speciellt när jag tittar nedåt typ på mobilen. Tänker det kanske går över när man inte irriterat ögonen så mycket när man sätter in dom, det tar ju ändå några försök i början. Vet bara inte vad jag ska förvänta mig i början.. dom sitter på rätt håll och sådär, ögonen känns inte torra trots alla försök, däremot är jag jättetrött i ögonen efter att ha varit där och petat en massa, tror undre ögonfransarna är lite svullna efter alla försök så kanske det är det bara?

Har inget klokt att hjälpa dig med, men måste bara säga att va kul det är att se att det är fler som använder dygnetrunt månadslinser!
Modern har kört på det så länge jag kan minnas, så typ 25-30 år? Om dom funnits så länge..🙈 men alla hon/jag pratat med har varit helt obekanta med den sorten.

tänkte låna tråden lite. Jag har började med endagslinser igår (övade sätta in dom där igår och idag är alltså första dagen jag gör det själv) jag tycker dock jag känner linsen ofta i underkanten :( den skaver inte men jag känner den speciellt när jag tittar nedåt typ på mobilen. Tänker det kanske går över när man inte irriterat ögonen så mycket när man sätter in dom, det tar ju ändå några försök i början. Vet bara inte vad jag ska förvänta mig i början.. dom sitter på rätt håll och sådär, ögonen känns inte torra trots alla försök, däremot är jag jättetrött i ögonen efter att ha varit där och petat en massa, tror undre ögonfransarna är lite svullna efter alla försök så kanske det är det bara?
Sålänge linsen sitter åt rätt håll, är ren och det inte skaver eller gör ont så är det säkert bara att avvakta så du vänjer dig😊
Jag började med linser för typ 20 år sedan så minns inte riktigt hur det kändes då, men har något övergripande minne av att det är lite ovant och könsligt ibörjan.

Ska du inte tillbaka till optikern för kontroll? Då ska du ju ta upp sådana saker. Det kan vara att du behöver en annan lins som passar bättre med ditt öga. Jag höll på och provade i ca 6 månader innan jag hittade en som inte skavde..

Jag har en fråga om det är någon fler som använder väteperoxid som linsvätska. Har varit förkyld i en vecka och inte kunnat använda linserna. På instruktionerna så står det att man ska byta ut vätskan var 24e timme om man inte använder linserna. Känns som ett stort slöseri med linsvätska men har ändå bytt enligt instruktionerna. Försökte ringa optikern men fick bara prata med receptionisten och fick ett vagt svar. Hur gör ni?

Jag har en fråga om det är någon fler som använder väteperoxid som linsvätska. Har varit förkyld i en vecka och inte kunnat använda linserna. På instruktionerna så står det att man ska byta ut vätskan var 24e timme om man inte använder linserna. Känns som ett stort slöseri med linsvätska men har ändå bytt enligt instruktionerna. Försökte ringa optikern men fick bara prata med receptionisten och fick ett vagt svar. Hur gör ni?
Oj, det har jag inte gjort när jag inte har använt mina nattlinser. Nu har jag nattlinser och använder Avizor EverClean Plus (denna https://www.amazon.se/dp/B083WLKVNW/ref=pe_24982401_503747021_TE_SCE_dp_1 ).

Iom att jag har nattlinser så använder jag ju dom alltid, även vid tex förkylning eller liknande. Enda undantaget har varit när jag åkte på ögoninflammation i somras. Då låg linserna kvar i sitt fodral och i vätskan tills jag kunde använda dom igen. Det har även hänt att jag har råkat glömma sätta på mig linserna någon kväll. Har inte bytt vätskan då.

Använder månadslinser som går att sova med, på helgerna ligger de i sitt fodral med linsvätska. Byts där med inte vätska alls. Linserna jag använt minns jag inte dock, använder glasögon främst just nu.

En fråga bara, var tusan köper man ens väteperoxid numera? Finns inte att köpa på nått apotek nära mig.

Använder månadslinser som går att sova med, på helgerna ligger de i sitt fodral med linsvätska. Byts där med inte vätska alls. Linserna jag använt minns jag inte dock, använder glasögon främst just nu.

En fråga bara, var tusan köper man ens väteperoxid numera? Finns inte att köpa på nått apotek nära mig.
Jaa, tycker det har blivit allt svårare att hitta väteperoxid senaste 2 åren. Nu har min optikern det men deras butik ligger inte så att jag enkelt kan åka förbi. Så jag beställer på nätet. Senast via Amazon.

Har inget klokt att hjälpa dig med, men måste bara säga att va kul det är att se att det är fler som använder dygnetrunt månadslinser!
Modern har kört på det så länge jag kan minnas, så typ 25-30 år? Om dom funnits så länge..🙈 men alla hon/jag pratat med har varit helt obekanta med den sorten.

Jag har dygnet-runtmånadslinser men tar ur dem på natten. Mina ögon hålls glada och nöjda med linser som presterar bättre än hur man använder dem, passar mig jättebra!

Jag har köpt denna hos optikern och även på nätet efter den första tog slut.
https://www.lenson.com/se/easysept-extra-303

Förstår inte varför man skulle använda med väteperoxid?
Använder vanlig linsvätska och byter inte när de bara ligger i etuiet. Nu använder jag mina i princip var dag (och sover med ibland) men de kan utan problem ligga i vätskan flera dagar annars.

Förstår inte varför man skulle använda med väteperoxid?
Använder vanlig linsvätska och byter inte när de bara ligger i etuiet. Nu använder jag mina i princip var dag (och sover med ibland) men de kan utan problem ligga i vätskan flera dagar annars.
Därför att jag inte tål vanlig linsvätska, känns som jag får flytande lava i ögonen..

Använder gärna väteperoxid till annat med, blandannat i en svag lösning med koksalt för att skölja ur bihålor. Faktiskt enda som biter på det, min sambo med kronisk bihåleinflammation blir jätte hjälpt av det.

Trots kontakt med vården, röntgen osv ser de inga problem.

Ang linsvätska så upplever jag var och varannan som svidande första minuten eller så. Ibland är det kombo gammal lins - torrt öga, eller lins åt fel håll.

Förövrigt sämst på linser, vet inte hur många ggr jag stått och dragit i min hornhinna eller satt i ett dubbelt par haha

Liknande trådar

Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 097
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har precis skaffat linser då jag inte alltid vill ha glasögon då det är krångligt vid vissa tillfällen, tex vid en del övningar på...
2
Svar
31
· Visningar
3 196
Senast: Riru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar