Puttar upp tråden igen. Ruttnade till slut på skavande linser så åkte till en annan optiker förra veckan och håller nu på att prova dygnet runt linser fast som tvåveckors linser där jag tar ut dom på natten. Själva linserna är behagliga och dom har inte skavt hittills men däremot linsvätskan.. My god vad den svider!! Jag följer rek att skölja linserna i linsvätska och lägger dom i etui med linsvätska på natten. På morgonen tar jag upp dom ur linsvätskan och droppar en droppe av dom smörjande ögondropparna som ordinerat. Men när jag stoppar dom i ögonen är det som att stoppa glödande kol i ögonen!! Tårarna sprutar och det ger sig efter några sekunder men är det verkligen rimligt att det ska göra så ont?? Har aldrig upplevt det förut med endagslinser, har någon annan råkat ut för samma, gör jag något fel? Har åb på fredag och ska använda linserna till dess men fasar för det varje morgon nu!😭

Puttar upp tråden igen. Ruttnade till slut på skavande linser så åkte till en annan optiker förra veckan och håller nu på att prova dygnet runt linser fast som tvåveckors linser där jag tar ut dom på natten. Själva linserna är behagliga och dom har inte skavt hittills men däremot linsvätskan.. My god vad den svider!! Jag följer rek att skölja linserna i linsvätska och lägger dom i etui med linsvätska på natten. På morgonen tar jag upp dom ur linsvätskan och droppar en droppe av dom smörjande ögondropparna som ordinerat. Men när jag stoppar dom i ögonen är det som att stoppa glödande kol i ögonen!! Tårarna sprutar och det ger sig efter några sekunder men är det verkligen rimligt att det ska göra så ont?? Har aldrig upplevt det förut med endagslinser, har någon annan råkat ut för samma, gör jag något fel? Har åb på fredag och ska använda linserna till dess men fasar för det varje morgon nu!😭
Vad använder du för linsvätska? En del är ju bara till för förvaring och då ska man ha en annan att skölja med. Byt till en som är till för både och är mitt främsta råd, eller, bara testa en annan sort om det är en mild variant.

Vad använder du för linsvätska? En del är ju bara till för förvaring och då ska man ha en annan att skölja med. Byt till en som är till för både och är mitt främsta råd, eller, bara testa en annan sort om det är en mild variant.
Tack för svar!
Denna fick jag med:
20241110_134423.webp

Jag gillar den men det är ju lite individuellt. Testa någon annan bara. :) Jag använder samma för förvaring och sköljning.
Det känns som jag får glödande lava i ögonen och så ska det väl inte vara? Fick med en annan från förra optikern och den sved oxå så vet inte vad jag vågar köpa i så fall. Vill ju inte stå med massa burkar linsvätska som jag inte kan använda.🤔

Det känns som jag får glödande lava i ögonen och så ska det väl inte vara? Fick med en annan från förra optikern och den sved oxå så vet inte vad jag vågar köpa i så fall. Vill ju inte stå med massa burkar linsvätska som jag inte kan använda.🤔
Nej det ska de såklart inte. Jag fick med någon från optikern någon gång som inte alls lirade med mina ögon. Jag brukar växla mellan den du hade på bild och apotek hjärtats linsvätska. Verkligen inga fancy grejer men om dina ögon är lite känsligare så kanske du behöver pröva ut någon.

Nej det ska de såklart inte. Jag fick med någon från optikern någon gång som inte alls lirade med mina ögon. Jag brukar växla mellan den du hade på bild och apotek hjärtats linsvätska. Verkligen inga fancy grejer men om dina ögon är lite känsligare så kanske du behöver pröva ut någon.
Får ringa optikern imorgon tror jag.🤔

Hade lite problem med svidande ögon vid isättning av linser, min optiker menade att det kunde vara tvålrester kvar på händerna. (Jag sköljde absolut av händerna och upplevde inte att jag hade tvål kvar på händerna) Pröva extra noggrann sköljning av händerna?

För mig hjälper det att ”tvätta” linserna igen direkt innan jag sätter i dem (alltså som man ska göra när man tagit ut dem), annars svider mina ögon med. Och jag tar ögondroppar (ej linsvätska) i ögat innan jag sätter i dem med

För mig hjälper det att ”tvätta” linserna igen direkt innan jag sätter i dem (alltså som man ska göra när man tagit ut dem), annars svider mina ögon med. Och jag tar ögondroppar (ej linsvätska) i ögat innan jag sätter i dem med
Jag provade det oxå men det hjälpte inte. Ska prova att skölja med lite ögondroppar istället nästa gång och se om det blir bättre.👍

Hade lite problem med svidande ögon vid isättning av linser, min optiker menade att det kunde vara tvålrester kvar på händerna. (Jag sköljde absolut av händerna och upplevde inte att jag hade tvål kvar på händerna) Pröva extra noggrann sköljning av händerna?
Jag har inga problem när jag använder engångslinser så tror inte det är problemet tyvärr. Tack ändå!

Har aldrig varit med om att det svidit oavsett linsvätska om jag inte haft chili eller handsprit på händerna innan. Då kan det svida som bara den men det går över snabbt.

Kanske har etuiet blivit kontaminerat?

Prova att byta det till ett nytt och var väldigt noga med att inte ha något starkt eller handsprit på händerna innan. Chili kan sitta kvar i timmar på händerna. Jag brukar tvätta händerna några gånger noga med diskmedel om jag hanterar chili innan jag hanterar linserna.

Har aldrig varit med om att det svidit oavsett linsvätska om jag inte haft chili eller handsprit på händerna innan. Då kan det svida som bara den men det går över snabbt.

Kanske har etuiet blivit kontaminerat?

Prova att byta det till ett nytt och var väldigt noga med att inte ha något starkt eller handsprit på händerna innan. Chili kan sitta kvar i timmar på händerna. Jag brukar tvätta händerna några gånger noga med diskmedel om jag hanterar chili innan jag hanterar linserna.
Jag fick som sagt en annan linsvätska tidigare och den sved oxå. Använder aldrig chili och sällan handsprit. Har tvättat händerna noggrannt innan jag hanterat linserna.

Tror inte det då jag sköljt av etuiet varje gång innan jag stoppat ner linserna igen.
Ja, tänker mest om det kommer med linserna i om du har på händerna och det då blir värre än om du har lite tvålrester på händerna när du stoppar in dem i ögat, typ? Rena spekulationer, ingen aning om det ens är rimligt. ;)

Kan det annars kanske vara så simpelt att dina ögon blivit torrare av de nya linserna och att linsvätskan kan svida av den anledningen?

Tack för svar!
Denna fick jag med:
Visa bifogad fil 156626
Bara för det köpte jag nyss just den där linsvätskan, för att jag för en gångs skull handlade i en butik utan apotek intill och de hade bara den. Den svider i mina ögon också (och på mina torra händer).

Använder i normala fall Optifree Express, finns på de flesta apotek, och en jämförelse av innehållsförteckningarna (som jag knappt begriper, så ta det med en nypa salt) säger att den ser ”snällare” ut och innehåller färre ingredienser.

Låter inte bra. Hör av dig till optikern!
Jag har aldrig varit med om att linsvätskan svider.

Jag har använt denna i flera år:
biotrue-multi-purpose-linsv%C3%A4tska-300-ml-1-0.jpg

Du droppar alltså ögondropparna I linserna innan du sätter i dem?
Har du provat att inte göra så utan bara använda endast linsvätska till linserna och sen när du väl har satt i linserna droppa ögondropparna i ögonen istället? Eller, prova att inte använda ögondroppar alls ifall det är dem som gör att det svider?

Annars kan jag tipsa om att byta linsvätska. Använt i flera år Opti-free (både PureMoist och Express) och det har aldrig svidit.

Senast ändrad:
Lånar tråden, har haft glasögon i många år, vilket jag hatar, tycker det är pest och vänjer mig aldrig. Så tänkte ta tag i att skaffa linser. Vad betalar ni som har månadslinser? Vet att det kan skilja mycket men tänkte så jag får ett hum :)

1000kr för 6 månader betalar jag :)
det är alltså 6st linser för vardera öga + en flaska vätska

oj, såg nu det var ett tag sen du fråga 😂

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har precis skaffat linser då jag inte alltid vill ha glasögon då det är krångligt vid vissa tillfällen, tex vid en del övningar på...
2
Svar
31
· Visningar
3 193
Senast: Riru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar