Vad har du för linsvätska att skölja dem med?
Jag använder visserligen månadslinser men vätskan gör STOR skillnad! Solocare aqua är den bästa jag använt och har haft den i många år nu.

Jag har innan alltid haft samma men testade hälften av en billigare sort senast. Det gör jag inte om. Har nog inget behov av en ännu bättre men de två jag använt märkte jag nog stor skillnad på faktiskt!
 
Vad har du för linsvätska att skölja dem med?
Jag använder visserligen månadslinser men vätskan gör STOR skillnad! Solocare aqua är den bästa jag använt och har haft den i många år nu.
Jag sköljer med den vätska som finns i skålen dom kom i, eftersom det händer direkt när dom är öppnade sas så har den ju inte blivit gammal, är ju endagslinser. Alltid noga att tvätta händerna innan jag tar i linserna.
 
Jag sköljer med den vätska som finns i skålen dom kom i, eftersom det händer direkt när dom är öppnade sas så har den ju inte blivit gammal, är ju endagslinser. Alltid noga att tvätta händerna innan jag tar i linserna.
Den vätskan kan det vara mycket mer konserveringsmedel i än vanlig linsvätska. Testa att köpa en bra vanlig (eller bara saltvattenlösning) och tvätta av dem i den först om du är känslig i ögonen.
 
Jag har nog aldrig fått en defekt lins. Låter märkligt!

Jag har också svårt att se varför endags skulle vara bättre när du har torra ögon, men optikern borde ju veta.
 
Haft linser sen jag var 14 och är snart 40.

Jag har lins-abbonemang sedan många, många år tillbaka hos en och samma butik och betalar 370 kr/månad för mina toriska månadslinser. I priset ingår gratis linsundersökning, gratis ersättning av borttappad lins, kraftigt rabatterade/ibland gratis valfria solglasögon och glasögon per år samt 50 % på linsvätska.
 
Jag har haft linser i 18 år. Har fått enstaka defekta linser. När jag köpte linser direkt av optikern ersatte de dessa utan problem. Nu handlar jag online och får väl räkna i det ev. svinnet i pengarna jag sparar. Men det händer som sagt väldigt väldigt sällan.

Kör med 2 veckorlinser Acuve oasys men ofta blir det att jag har samma par 3-4 veckor. Byter när de känns "trötta". De kostar runt 200 kr för 3 par. Linsvätska kör jag helst med en sort som innehåller hyaluron. Finns några olika i olika prisklasser.

Det finns även bra droppar att komplettera med om ögonen lätt blir torra.
 
Den vätskan kan det vara mycket mer konserveringsmedel i än vanlig linsvätska. Testa att köpa en bra vanlig (eller bara saltvattenlösning) och tvätta av dem i den först om du är känslig i ögonen.
För det mesta så fungerar det ju med linserna direkt så det verkar inte vara den linsvätskan som jag reagerar på. Utan det är en lins här och där som skaver, kanske 1 av 10 sas. Men det är ju då 3 linser I varje paket typ som då verkar vara skadad och det är ju inte så kul. Fick med en linsvätska att skölja med men den tål jag inte alls utan då svider det rejält i ögonen. Den heter iWear purge all-in-1.
 
Jag har haft linser i 18 år. Har fått enstaka defekta linser. När jag köpte linser direkt av optikern ersatte de dessa utan problem. Nu handlar jag online och får väl räkna i det ev. svinnet i pengarna jag sparar. Men det händer som sagt väldigt väldigt sällan.

Kör med 2 veckorlinser Acuve oasys men ofta blir det att jag har samma par 3-4 veckor. Byter när de känns "trötta". De kostar runt 200 kr för 3 par. Linsvätska kör jag helst med en sort som innehåller hyaluron. Finns några olika i olika prisklasser.

Det finns även bra droppar att komplettera med om ögonen lätt blir torra.
Testade Acuvue moist endagslinser när jag provade ut mina och dom fungerade tyvärr inte för mig. Fick prova linser länge för att hitta en modell som inte skavde eller gav suddig syn. Ögondroppar för torra ögon som optikern ordinerat använder jag varje gång.
 
Testade Acuvue moist endagslinser när jag provade ut mina och dom fungerade tyvärr inte för mig. Fick prova linser länge för att hitta en modell som inte skavde eller gav suddig syn. Ögondroppar för torra ögon som optikern ordinerat använder jag varje gång.
Då kanske inte endagslinser passar dina ögon. Be din optiker att få prova bra månads/tvåveckorslinser istället. De man bär i flera dagar av bättre kvalitet och flera av dem kan man ha dygnet runt om man vill. Just Acuvue har ju flera sorter så bara för att en inte funkar betyder det inte att alla inte gör det. Just Acuvue oasys anses av många vara den bästa linsen som finns att köpa.

Jag har haft endagslinser några gånger och att de skulle vara bättre för ögonen har jag svårt att tro. Det känns helt klart att de är av sämre kvalitet.
 
Då kanske inte endagslinser passar dina ögon. Be din optiker att få prova bra månads/tvåveckorslinser istället. De man bär i flera dagar av bättre kvalitet och flera av dem kan man ha dygnet runt om man vill. Just Acuvue har ju flera sorter så bara för att en inte funkar betyder det inte att alla inte gör det. Just Acuvue oasys anses av många vara den bästa linsen som finns att köpa.

Jag har haft endagslinser några gånger och att de skulle vara bättre för ögonen har jag svårt att tro. Det känns helt klart att de är av sämre kvalitet.
Ja, en av de främsta anledningarna till att jag började med dygnetrunt-månadslinser för länge sedan var just för att jag blev torr i ögonen av vanliga. Dessa andas mkt bättre. Har även samma variant men i endagslins då och då, blir mkt torrare i ögonen av dem.
 
Då kanske inte endagslinser passar dina ögon. Be din optiker att få prova bra månads/tvåveckorslinser istället. De man bär i flera dagar av bättre kvalitet och flera av dem kan man ha dygnet runt om man vill. Just Acuvue har ju flera sorter så bara för att en inte funkar betyder det inte att alla inte gör det. Just Acuvue oasys anses av många vara den bästa linsen som finns att köpa.

Jag har haft endagslinser några gånger och att de skulle vara bättre för ögonen har jag svårt att tro. Det känns helt klart att de är av sämre kvalitet.

Ja, en av de främsta anledningarna till att jag började med dygnetrunt-månadslinser för länge sedan var just för att jag blev torr i ögonen av vanliga. Dessa andas mkt bättre. Har även samma variant men i endagslins då och då, blir mkt torrare i ögonen av dem.

Ni är inte dom första som säger att månadslinser är bättre. Men när jag var hos optikern så avrådde hon starkt från dom då dom skulle vara tjockare. Det är ju mycket billigare med månadslinser så hade ju varit bra om det fungerade! Jag frågade lite om olika linser men det var tvärstopp. Är ju inte jätte sugen på att betala det ganska dyra priset för att prova ut nya linser igen.🤔 Vågar man chansa och köpa ett par själv? Vad ska man i så fall testa för jag testade många olika sorter endags linser innan vi kom fram till att dom jag har nu Dailies Total 1 var bäst. Vilka skulle i så fall vara motsvarande?
 
Är ju inte jätte sugen på att betala det ganska dyra priset för att prova ut nya linser igen.🤔
Måste du verkligen betala för det? Jag började med endagslinser, sen när jag bytte till månadslinser ringde jag bara optikern och sa att jag ville testa månadslinser istället. Optikern har ju redan alla siffror. Då beställde hon provlinser som är gratis.

Alcon (som tillverkar dina linser) har några månadslinser som är väldigt lika dina endagslinser.
 
Ni är inte dom första som säger att månadslinser är bättre. Men när jag var hos optikern så avrådde hon starkt från dom då dom skulle vara tjockare. Det är ju mycket billigare med månadslinser så hade ju varit bra om det fungerade! Jag frågade lite om olika linser men det var tvärstopp. Är ju inte jätte sugen på att betala det ganska dyra priset för att prova ut nya linser igen.🤔 Vågar man chansa och köpa ett par själv? Vad ska man i så fall testa för jag testade många olika sorter endags linser innan vi kom fram till att dom jag har nu Dailies Total 1 var bäst. Vilka skulle i så fall vara motsvarande?

Jag hade bytt optiker till en som var lite mer öppen för andra typer av linser.
 
Jag är ny linsanvändare och har bara använt linser i några månader. När jag provade ut linserna hos optiker så var det typ bara en sort som inte irriterade ögonen, har torra ögon och det var naturligtvis en av dom dyrare sorterna.

För mig är linserna en stor frihet framförallt när jag är i stallet där glasögonen bara är ivägen.
Men jag har problem med att någon lins här och där skaver. Är väldigt noga att droppa i ögondroppar enligt ordination och när linsen skavt så har jag tagit ut den sköljt den droppat ännu mer ögondroppar för att skölja bort eventuellt smuts men för det mesta så blir det inte 100%.

Nu senast på midsommarafton så skavde ena linsen och till slut bytte jag mot en annan för att se om det är linsen det är fel på och då försvann skavet så uppenbarligen var linsen felaktig och ingen irritation i ögat annat än det sas. Jag vet att dom kan ligga åt fel håll så det kollar jag oxå alltid noga efter så det är inte därför.

Det är dock trist för dom är som sagt ganska dyra och varje par kostar ca 20:-/dag, för mig är det inte jätte kul att då slänga ett antal från varje kartong. Försökte googla men fick bara upp att felaktiga linser ska bytas ut men kändes som det handlade om månadslinser som jag förstod det, mina är endags. I det här fallet så rör det sig ju om enstaka felaktiga endagslinser, har ni klagat och fått pengar tillbaka eller är det bara att bita i sura äpplet och inse att man får slänga några stycken från varje ask?
Jag hade mycket problem med mina linser innan jag började med dygnet runt linser. Tror jag säkert nu hade kunnat gå tillbaka till månads eller endagslinser, men när jag hade häst var jag ju alltid kontaminerad på något sätt 😂, och att peta i ögonen varje dag var uppenbarligen inte bra för mig. Jag glömmer ibland att jag har linser numera och måste sätta larm för att byta dem varje månad. Går bara till optiker någon gång var tredje år och får styrkan, annars har jag bytt och beställt via nätet i alla år. Borde gå oftare men det har fungerat.
 
Fast då åker jag på en ny kostnad på nästan 1000:- och det har jag inte riktigt lust med.

I det stora hela om man ska bära linser under många år är det en väldigt liten kostnad för att hitta linser man verkligen trivs med. Det kostar ändå några tusen per år med linser och tillbehör. Sen går det ju att jämföra olika optiker. Alla tar kanske inte så mycket. Hos min kostar det 795 kr med nyutprovning.

Alternativt står du på dig mot den optiker då varit hos och sagt att du vill prova annat än endagslinser. Kanske finns en annan optiker på samma ställe att prata med?

Låter helt galet att som kund inte få styra vilken typ av linser man provar. Jag hade nog bytt optiker bara för den saken. Jag hade misstänkt att de vill sälja endagslinser då de tjänar mer på dessa.
 
Ni är inte dom första som säger att månadslinser är bättre. Men när jag var hos optikern så avrådde hon starkt från dom då dom skulle vara tjockare. Det är ju mycket billigare med månadslinser så hade ju varit bra om det fungerade! Jag frågade lite om olika linser men det var tvärstopp. Är ju inte jätte sugen på att betala det ganska dyra priset för att prova ut nya linser igen.🤔 Vågar man chansa och köpa ett par själv? Vad ska man i så fall testa för jag testade många olika sorter endags linser innan vi kom fram till att dom jag har nu Dailies Total 1 var bäst. Vilka skulle i så fall vara motsvarande?
Som övriga sagt, håller med om att din optiker borde kunna bolla med dig vilka övriga alternativ du har - som minst motivera varför/varför inte.

Men rent krasst, så kan du ju köpa vilka linser som helst på nätet som har samma styrkor och mått som de du fått utprovat. Du kan ju kolla runt först och se om du ens har alternativ - jag hade inte det under många år. Sen om det blir billigare... Det beror väl på om du har tur och träffar rätt på en gång eller står där med massa fullförpackningar av linser som inte funkade.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har precis skaffat linser då jag inte alltid vill ha glasögon då det är krångligt vid vissa tillfällen, tex vid en del övningar på...
2
Svar
31
· Visningar
3 057
Senast: Riru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp