Skänkeldöv häst?

Sv: Skänkeldöv häst?

Till TS.
Tror helt klart att du är på god väg.
Jag har två vbl som skolas om till ridhästar och mina blir hemskt lätt okoncentrerade och vill titta på något annat. Det är bara att kämpa på och tag hjälp av en bra tränare, allting går så mkt bättre då :)
Lycka till och jag ser gärna nån bild på din häst :)

Hur ska man tänka när en häst inte reagerar på mycket lätta skänkelhjälper, heller inte på lätta men tydliga, mkt tydliga och inte superstarka struntar han också fullfomligt i.....Jag förstår ingentig. Jag tycker jag har testat allt men det hjälper väldigt lite. Vissa dagar fungerar bättre. Är det att herren inte vill, inte förstår eller är det jag som gör något tokigt?
Svårt att säga när ni inte vet hur jag rider, men jag blir så förbryllad, har aldrig förut träffat en häst som är så...

Varför inte ta hjälp av en duktig ridinstruktör. Ridinstruktören ser på en gång vad vad felet är så får man hjälp med att rätta till det.

jag skrev inte riktigt j**la hårt. Men det var ju bra att du inte missförstod mej! nä det var nog inte Ts häst som inte lyssnade på spöet, det var nog en annan som skrev liknande att hästen inte reagerade på spöet.

Respekt får man inte för att man slåss, det lärde dom flesta sig rätt tidigt i livet.:grin:

hum.. som jag skrev så gör man inte så mer än max 2 gånger och då lyssnar hästen! man väcker den efter att någon har gjort den skänkeldöv! som sagt jag har ridit till hästar med dessa problem och ingen av dessa hästar har tagit skada! jag sitter inte och slår fram hästen utan man petar till med spöet när den inte lyssnar på skänkeln. vilket jag tycker är mildare än att sitta å gnaga med skänkeln :grin:

Lite fascinerad är jag dock över att en häst som är skänkeldöv kan bli mindre okänslig efter en(eller två) snärt med pisken.

:D

jo visst men man får ju börja om. har man en skänkeldöv häst så får man ju väcka den, och isamband med det så måste man ju lära hästen att lyssna på små hjälper. Ex.. jag sitter å rider min häst, vi säger att hästen är skänkeldöv, och när jag ska börja skritta så lyssnar den inte på mina skänklar, utan fattar inte vad jag vill, då får den ett uppvaknande jag duttar försiktigt med spöet, lyssnar den inte då så slår jag hårdare, när hästen går fram så berömmer jag!! och sen efter ett litet tag så gör jag halt, sen ska jag göra en övergång från halt till skritt, och då ger jag hästen en tydlig singnal med skänklarna lyssnar den inte så en dutt med spöet, och så håller man på tills hästen lyssnar in dej som ryttare, när övergångar funkar från halt till skritt då kan man börja med skritt till trav, och arbeta efter samma mönster!
Som någon skrev innan är det viktigt att man rannsakar sin egen ridning om hästen blivit skänkeldöv.
hoppas att du förstå bättre nu..

Senast ändrad:

jag skrev inte riktigt j**la hårt. Men det var ju bra att du inte missförstod mej! nä det var nog inte Ts häst som inte lyssnade på spöet, det var nog en annan som skrev liknande att hästen inte reagerade på spöet.

Nej, jag vet att det inte var du som skrev så. Men då kommenterade jag ett annat inlägg, och därefter svarade du mig. :)

Min tränare är proffs på att få hästar ordentligt framme för skänkeln och är på mig konstant med att mitt sto ständigt måste vara uppmärksam för skänkeln. Nu skulle jag inte precis kalla henne skänkeldöv men hon har tendens att vara lite för slö och ouppmärksam för skänkeln ibland. Det min tränare har sagt till mig att göra är att rida längs fyrkantet i trav, sakta av till skritt (eller göra halt, fast det är väl nästa steg) vid varje bokstav (har du inga bokstäver så väl själv något riktmärke). Sen ska hästen skritta friskt framåt i något steg, sedan direkt fram i trav igen. För att hästen ska reagera på din skänkel lägger du till sporre, liten klatsch med spöet samt smackar så att hästen verkligen reagerar. Min häst blev lite överraskad av den här överdrivna igångsättningen i början och satte ofta iväg i lite överdriven fart, vilket absolut inte är någon fara utan snarare ett tecken på att hon faktiskt reagerat. Gör det här ett par gånger, när hästen reagerar bra på det, tar du bort smackningen. När det funkar med sporre och spö, tar du bort spöet. Hästen ska fortfarande vara lika snabb med att reagera, är den inte det går du tillbaka till ruta 1. Målet är att du bara ska kunna krama om hästen med skänkeln och den ska sätta igång bråkdelens sekund efter att den fått skänkeln.

Hoppas det funkar för dig!

tänk bara på att inte göra med jänma mellanrum, för då lär sig hästen detta utan rid kanke först en långsida, skritta rid en halv långsida osv, hoppas ni fattar :p

Har du provat den andra vägen som jag tipsade om att vänta tills han undrar varför du inte begär något?

Skritta lång tygel, slappna av. När hästen går fram bra räta upp dig till nästan halt, innan den stannar lägg på skänkel för fram igen, beröm direkt när du känner reaktion.

Traggla om och om igen....

Om den inte går framåt inne eller själv gör ute eller ta hjälp av draghäst.

Ja, jag har faktiskt provat det, och vissa dagar har det gått ganska bra, andra sämre. ska fortsätt med det och se om det blir någon skillnad, tack för tipset!
Ute är det inget problem!

OM att använda spö eller inte... ja, det är det som är frågan.
Hästen jag rider är en medryttarhäst och tränaren som jag ridit för nu några gånger förespråkar ganska hårda tag, vilket jag måste säga att jag inte känner mig bekväm med. Ägaren vill att jag rider för samma tränare som hon själv.
I alla fall idag, när han inte lyssnade och inte gick fram för skänkel, så la jag till spöt ordentligt på rumpan en gång och fick en supersur häst och en rejäl spark bakut. I princip inget annat hände. I det läget tänkte jag att jag kan väl inte ge mig nu så jag la till spöt en gång till. Med samma resultat men nu gick han också fram, även om det var ganska motvilligt. Berömde det men kände mig inte särskild lyckad...

ja... vad ska man säga, fundersam är vad jag är. Vad gör han, testar mig? eller vad? Känner att nu lägger jag av... har inte lust att bråka med en häst, känns inte rätt, det är inte vad jag vill med min ridning.

min tränare sa att när min polle gjorde så , alltså kickade mot spöet så skulle man piska till en gång till! och du fick ju faktisit en positiv reaktion, nämligen att han ökade, och då är det jätteviktigt att berömma!! Det funkade på min häst för han älskar att höra min "glada" röst!
Hur länge har du ridit hästen? har ägaren till hästen samma problem, om inte skulle jag nog se att problemet ligger hos dej som ryttare.

min tränare sa att när min polle gjorde så , alltså kickade mot spöet så skulle man piska till en gång till! och du fick ju faktisit en positiv reaktion, nämligen att han ökade, och då är det jätteviktigt att berömma!! Det funkade på min häst för han älskar att höra min "glada" röst!
Hur länge har du ridit hästen? har ägaren till hästen samma problem, om inte skulle jag nog se att problemet ligger hos dej som ryttare.

Ägaren har samma problem, till och med värre ibland. Han bråkar nog mer med henne än med mej men hon "visar vem som bestämmer" med spö. Hon upplever det inte som ett så stort problem med andra ord. Har snart ridit honom i ett halvår men jag tycker han blivit knepigare nu på sistone. Å andra sidan är han bara 6 år.

Det är ju det man undrar över, är det mig det beror på eller är det för att han är så ung, eller nåt annat.

:) Kul att det fungerat bra emellanåt, då kan det vara så att hästen helt enkelt är väldigt känslig och inte förstår när du rider normalt. Det kan lätt bli för mycket signaler framförallt på hästar som inte är ridna så mycket.

Om det fungerar ute så skulle jag träna massor med lätta förhållningar och ökningar (alt övergångar som nästa steg) ute så ska du se att du får med dig det in till ridbanan sen.

Det kan vara lätt att bli lite stressad när man rider för ny tränare och framförallt om man inte är helt med på dess metoder ;). Tänk på att slappna av och rida "så lite som möjligt", dvs sitt still rakt över hästen och ge små hjälper. Utöver det försök plocka godbitarna från tränaren och tala om vad du känner att du vill träna på.

Det kan vara att hästen slår mot pisken för att det är orättvist - den kanske inte förstått vad du ville. Om du tror det kan stämma skulle jag fundera på att prata med tränaren om det och om du inte når fram och känner att det blir fel då kanske annan tränare och/el häst vore bättre (trist men sant).

Appropå det här med att testa - usch vad jag är trött på att höra det. Kan såklart hända men min erfarenhet är iallafall att det är väldigt sällsynt och att antingen har man ett missförstånd mellan häst och ryttare eller också är det något fel på hästen. Jag är envis i min tro att hästar är snälla, trevliga och arbetsvilliga djur vilket ligger till grund för att jag vill rida annars kunde nog jag låtit bli. Självklart kan de slå emot någon gång i protest men om den är rättvis brukar det inte bli mer.

Min förra häst hade en låsning under en period eller vad det var, hon fick för sig att sparka konstant i galoppen och till sist blev jag trött på henne och bestämde mig för att helt enkelt ignorera det beteendet genom att bara helt lugnt fortsätta att galoppera på lång tygel varv efter varv efter varv tills hon slutade. Efter ca 15 min (galopp med spark i varje språng) varje dag i 2 veckor så var det bortblåst, det kan ha varit unghäst test men det kan ha varit något annat också...

Senast ändrad:

fast då låter det ju som om inte hästen fattar vad ni menar att hästen till och med är spö döv! och då är man ju helt fel ute! :eek:
min häst är 4 år och han har väl testat en del men jag anser inte att en häst testar så mycket så att den "låtsas" vara skänkeldöv. Dessutom skriver du ju att hästen är värre med ägaren, det är ju alltid svårare när det inte är du som bestämmer eftersom du "bara" är medryttare.. Men hur tycker ägaren om detta då? och vad säger eran tränare om att hästen visar ett sådant beteende? det låter mest som om hästen inte fattar vad ni vill. Är den ordentilgt inriden? är den grundutbildad? OM inte så tycker jag att man ska backa och börja arbeta hästen mer på marken, longera tömkör och så och se till att hästen förstår vad smackning betyder. Hoppas det går bra! och uppdatera gärna hur det går!

Jag lånade för en massa år sedan en ponny som var the King of Skänkeldövhet. En brun hästformad klump som bara rörde sej åt det håll han själv ville.

Min tränare drog vid ett tillfälle med en westernsporre längs sidan på ponnyn som inte rörde en min.....:eek: Inte konstigt att lilla jag inte kunde få ponnyn att gå fram...:crazy:

Jag fick öva upp hans känslighet genom att börja med att bara dutta med skänkeln och gradvis öka styrkan tills hästen reagerade (gick framåt) och när han gjorde det bli stilla med skänkeln igen. Det tog tid att lära in men det var värt det. :laugh: Han blev riktigt lydig till slut, kanske lite för känslig för skänkeln ibland. :D Kanske även ska nämna att jag red honom utan sporrar...

hur har det gått för dej?

bättre vissa dagar än andra. Det känns som att det är hans dagsform som styr ganska mycket, jag tycker jag gör likadant varje gång men han reagerar olika :confused: Jag börjar tro att han inte riktigt bryr sig om mig och vad jag vill. Känner att jag blivit lite mesig också, har inte lust att bråka med honom för att få galopp.:eek:

Ridit ut mycket och där är det alltid bättre, det gillar han. Fast just nu är det bara skritt smo gäller ute.... :mad:

ja ok, men det är bara att kämpa på! kan du inte rida för en duktig tränare? min tränare har fått mej att göra sånt som jag inte hade gjort annars och det är jättebra! man behöver någon som puschar på om man blir lite feg och som du säger inte vill ställa till bråk, men som sagt kolla om du hittar en duktig tränare som kan få "fart" på er! och uppdatera gärna! :)

Hade lite funderingar angående ridtravaren som inte lyssnade på skänkel i sidled... en inkörd häst som dessutom gått för sulky/vagn har ju lärt sig att skackeln kan stöta dem i sidan utan att de ska bryr sig om det. Det kanske är därför han har svårt att förstå att han ska flytta sig i sida för skänkeln?

Har själv samma bekymmer med min 19-åring som blev inriden sent (16 år). Hon lyssnar jättebra på framåtdrivande hjälp, det räcker att nudda lite vid hästen så går hon fram men att gå i sidled funkar inte. Det hjälper ju inte att lägga till spöet liksom, möjligen vifta vid sidan och "blockera" den vägen men annars går det bara fortare framåt.

När jag fick hem min häst var han lite hård i mun och vid skänkel, inte stum men jag fick inte den respons som jag ville ha så jag kom fram till att ta bort att signaler. Skrittade ut på långa tyglar och koncentrerade jag mig ordentlig på att inte vara i närhetn med skenkeln.
Så sen när jag gjorde nått, tog tygeln osv så blev det direkt respons.
Valde att lägga ner tid på slö tid istället för spö och har nu en jätte fint och känslig häst.
Men jag vet inte om detta funkar in på din häst, tycker att ovanstående inlägg är mycket logiskt och då lär inte detta vara relevant.

Lycka till

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 477
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar