Sv: Skänkeldöv häst?
Kul att det fungerat bra emellanåt, då kan det vara så att hästen helt enkelt är väldigt känslig och inte förstår när du rider normalt. Det kan lätt bli för mycket signaler framförallt på hästar som inte är ridna så mycket.
Om det fungerar ute så skulle jag träna massor med lätta förhållningar och ökningar (alt övergångar som nästa steg) ute så ska du se att du får med dig det in till ridbanan sen.
Det kan vara lätt att bli lite stressad när man rider för ny tränare och framförallt om man inte är helt med på dess metoder
. Tänk på att slappna av och rida "så lite som möjligt", dvs sitt still rakt över hästen och ge små hjälper. Utöver det försök plocka godbitarna från tränaren och tala om vad du känner att du vill träna på.
Det kan vara att hästen slår mot pisken för att det är orättvist - den kanske inte förstått vad du ville. Om du tror det kan stämma skulle jag fundera på att prata med tränaren om det och om du inte når fram och känner att det blir fel då kanske annan tränare och/el häst vore bättre (trist men sant).
Appropå det här med att testa - usch vad jag är trött på att höra det. Kan såklart hända men min erfarenhet är iallafall att det är väldigt sällsynt och att antingen har man ett missförstånd mellan häst och ryttare eller också är det något fel på hästen. Jag är envis i min tro att hästar är snälla, trevliga och arbetsvilliga djur vilket ligger till grund för att jag vill rida annars kunde nog jag låtit bli. Självklart kan de slå emot någon gång i protest men om den är rättvis brukar det inte bli mer.
Min förra häst hade en låsning under en period eller vad det var, hon fick för sig att sparka konstant i galoppen och till sist blev jag trött på henne och bestämde mig för att helt enkelt ignorera det beteendet genom att bara helt lugnt fortsätta att galoppera på lång tygel varv efter varv efter varv tills hon slutade. Efter ca 15 min (galopp med spark i varje språng) varje dag i 2 veckor så var det bortblåst, det kan ha varit unghäst test men det kan ha varit något annat också...