Skänkeldöv häst?

Sv: Skänkeldöv häst?

Är han skänkeldöv för alla som rider honom?

Är han det så skulle jag börja ifrån marken. De är nog de bästa tror jag...
Sen om han bara är så när du rider honom så kan de va antingen att du holler ballansen med skänklarna eller har något typ av tryck hela tiden mot honom. Eller så kanske han testa dej...

Är han skänkeldöv för alla som rider honom?

Är han det så skulle jag börja ifrån marken. De är nog de bästa tror jag...
Sen om han bara är så när du rider honom så kan de va antingen att du holler ballansen med skänklarna eller har något typ av tryck hela tiden mot honom. Eller så kanske han testa dej...

Det är ingen annan som rider honom. Men det kan nog vara så, att jag kanske ständigt klämmer med skänklarna.

när jag rid min unghäst i början och han inte lyssnade på skänklarna så la jag till dressyrspöet direkt! och tränade mycket tempoväxlingar, först från skritt till halt- skritt igen och så fort han inte lyssnade så blev det ett pet med spöet. red mycket så ca 40 minuter och krävde att han lyssnade på varje signal. när han lyssnade från skritt till halt så var det bara att börja från skritt till trav! och efter de 40 minuterna så var det en helt annan häst!!!
så rid tempoväxlingar och så fort hästen inte lyssnar på skänkel så är det spöet som gäller! Glöm inte det! det är mycket snällare med en pisk i baken, en skänklarna dunsandes i sidorna!! Lycka till!

när jag rid min unghäst i början och han inte lyssnade på skänklarna så la jag till dressyrspöet direkt! och tränade mycket tempoväxlingar, först från skritt till halt- skritt igen och så fort han inte lyssnade så blev det ett pet med spöet. red mycket så ca 40 minuter och krävde att han lyssnade på varje signal. när han lyssnade från skritt till halt så var det bara att börja från skritt till trav! och efter de 40 minuterna så var det en helt annan häst!!!
så rid tempoväxlingar och så fort hästen inte lyssnar på skänkel så är det spöet som gäller! Glöm inte det! det är mycket snällare med en pisk i baken, en skänklarna dunsandes i sidorna!! Lycka till!

Jag har börjat mer om mer med tempoväxlingar, dels för skänkelns skull precis som du säger och sen för lösgjordheten, och lydnad då såklart! Var faktiskt ute idag och tränade "flytta för tryck" via marken med mycket goda resultat! Idag var han en ängel på att lyssna och han fick så mkt beröm efter varje litet steg i rätt riktning.

Han blir lätt ouppmärksam, han tittar gärna på folk som går på vägen, isfläckar på marken, löv som har en annan färg och ljud som kommer lite här o var ;) tittade mkt på hans beteende och märkte just det att han lätt glömmer av/kopplar bort vad jag faktiskt vill. Så fort jag gav ett tryck och jag märkte att han inte var fokuserad utan ignorerade mig viftade jag till med longerlinan som ett :"Hallå! Lyssna!" funkade jättebra.. Så det är väl bara att fortsätta, och berömma för minsta lilla. Han lär sig snabbt, när han väl fattar vad han ska göra, fattar han inte blir han stressad och irriterad och bryr sig inte! Men jag kämpar på ;)

*KL*

När jag lägger till pisken så "rusar" han bara iväg, han fattar liksom inte vad jag vill. Men som sagt så har jag börjat om från marken, och vikten i sadeln "lyder" han jättefint. Räcker att jag "visar" med mitt sittben och börjar länga tyngd så fattar han direkt.

Jamen, det är ju det du vill;) att han ska gå framåt...
Var konsekvent, så komer han att koppla framåtdrivande skänkel till slut

Jamen, det är ju det du vill;) att han ska gå framåt...
Var konsekvent, så komer han att koppla framåtdrivande skänkel till slut

Jo det är klart ;) Men framåt går ganska bra, han kan vara lite trög ibland bara. Men det är just att flytta undan skänkeln i sidled mm jag vill, och inte bara rakt fram och det förstår han inte. Jag vill ju kunna flytta min häst i sidled och inte bara rakt fram ^^

Senast ändrad av en moderator:

jag har också testat med att ändra skänkelläget, men utan resultat. Spöt bryr han sig oftast inte heller om, så jag vet faktiskt inte vad jag ska göra mer. Javisst, sporrar har jag inte testat, och vet inte riktigt om jag ska det i nu läget heller. Tänker också att sporrarna är något att "finlira" med. hjälperna måste sitta innan jag lägger till sporrarna .

Börjar tänka att det hela måste bero på mig, samtidigt som jag verkligen undrar...
Ingen annan häst som jag ridit blir så, så då kan det väl inte vara att jag sitter nog inte och bromsar hela tiden?!?:confused:

Lyssnar han inte på skänklarna så dra spöt riktig j*vla hårt i rumpan på han 1 gång, och ge dig inte.

Går han inte framåt så pang på med spöt igen, inget duttande utan det ska vara direkt och hårt.

Dom flesta hästar fattar den vinken efter ett tag och du får en häst som svarar för skänkel direkt.

jag håller med BeyondtheLimits! klappa till med spöet! sitt inte å fesa! det är som sagt värre att ha ett par ben sparkade i sidan hela tiden, än ett spö rapp.

Lyssnar han inte på skänklarna så dra spöt riktig j*vla hårt i rumpan på han 1 gång, och ge dig inte.

Går han inte framåt så pang på med spöt igen, inget duttande utan det ska vara direkt och hårt.

Dom flesta hästar fattar den vinken efter ett tag och du får en häst som svarar för skänkel direkt.

Men fy!
Sådana människor som dig gillar jag verkligen inte!
Varför välja att slå sin häst!? :mad: Är det inte bättre att träna fram en lyhördhet UTAN spö och slag.
Nej fy, och stackars förvirrade häst!

Har du provat den andra vägen som jag tipsade om att vänta tills han undrar varför du inte begär något?

Skritta lång tygel, slappna av. När hästen går fram bra räta upp dig till nästan halt, innan den stannar lägg på skänkel för fram igen, beröm direkt när du känner reaktion.

Traggla om och om igen....

Om den inte går framåt inne eller själv gör ute eller ta hjälp av draghäst.

Det kan mycket väl vara att du har en superkänslig häst som stänger av för att det blir för många signaler. Därför ska du jobba med de små hjälperna och en i taget tills det släpper. Öva bara framåtbjudning och inget annat tills det fungerar. Stora ytor rakt fram...

Varför måste man slå hästen så j*vla hårt?? :crazy: Det är ju inte hästens fel anser jag.

Hästen blir inte skänkeldöv av sig själv. Det är ju ryttaren som har antingen inte lärt hästen vad skänklarna betyder, eller så har ryttaren suttit och nött med fötterna ständigt tills hästen lär sig att koppla bort skänklarna.

Möjligtvis kan man markera lätt med spöt om inte hästen lyssnar på skänkeln, men först och främst måste man nog rannsaka sin ridning och förstå varför hästen har blivit skänkeldöv, och sedan försöka få hästen att få respekt för skänkeln på nytt.

Varför måste man slå hästen så j*vla hårt?? :crazy: Det är ju inte hästens fel anser jag.

Hästen blir inte skänkeldöv av sig själv. Det är ju ryttaren som har antingen inte lärt hästen vad skänklarna betyder, eller så har ryttaren suttit och nött med fötterna ständigt tills hästen lär sig att koppla bort skänklarna.

Möjligtvis kan man markera lätt med spöt om inte hästen lyssnar på skänkeln, men först och främst måste man nog rannsaka sin ridning och förstå varför hästen har blivit skänkeldöv, och sedan försöka få hästen att få respekt för skänkeln på nytt.

har du läst hela tråden?? Där står det att det att hästen inte lyssnar på spöet! självklart så ska man ju rannsaka sin egen ridning! men hästen måste ändå ha respekt för spöets inverkan! och har den inte det ja då får man väcka den!!
verkar inte som om du har så hemskt mycket kunskaper om detta, visst det kan låta hemskt men min unghäst var inte riktigt vaken för hjälperna och då sa min tränare till mej att klappa till med spöet, å jag duttade försiktigt, ingen reaktion då ryter min tränare på mig att klappa till så att han märker det! och som sagt man ska inte göra så här varje gång! utan det gäller att få hästen vaksam och lyssna på ryttaren! när jag hade klappat till med spöet en gång så räckte det med att dutta med spöet för att han skulle lyssna på mig! och att man gör det på rätt sätt! först skänkla och lyssnar inte hästen så dutta till med spöet igen! och så fort hästen går fram så beröm!! och "kvittra" Låta väldigt postiv och prata med hög och ljus röst!
Jag är ingen männinska som vill slå min häst, men så falrigt är det inte att väcka den! så fort man skriver något om att klappa till med spöet så blir folk som tokiga! :eek: men som sagt jag ser mycket hälldre ett rapp i rumpan än skänklar slåendes i sidan hela tiden! :cool:

har du läst hela tråden?? Där står det att det att hästen inte lyssnar på spöet! självklart så ska man ju rannsaka sin egen ridning! men hästen måste ändå ha respekt för spöets inverkan! och har den inte det ja då får man väcka den!!
verkar inte som om du har så hemskt mycket kunskaper om detta, visst det kan låta hemskt men min unghäst var inte riktigt vaken för hjälperna och då sa min tränare till mej att klappa till med spöet, å jag duttade försiktigt, ingen reaktion då ryter min tränare på mig att klappa till så att han märker det! och som sagt man ska inte göra så här varje gång! utan det gäller att få hästen vaksam och lyssna på ryttaren! när jag hade klappat till med spöet en gång så räckte det med att dutta med spöet för att han skulle lyssna på mig! och att man gör det på rätt sätt! först skänkla och lyssnar inte hästen så dutta till med spöet igen! och så fort hästen går fram så beröm!! och "kvittra" Låta väldigt postiv och prata med hög och ljus röst!
Jag är ingen männinska som vill slå min häst, men så falrigt är det inte att väcka den! så fort man skriver något om att klappa till med spöet så blir folk som tokiga! :eek: men som sagt jag ser mycket hälldre ett rapp i rumpan än skänklar slåendes i sidan hela tiden! :cool:

Det är lite svårt att läsa texten när du inte börjar meningarna med stor bokstav.

Jag har läst hela tråden, men missade inlägget där trådstartaren skrev att hästen inte reagerade på spöet. Jag blandade nog ihop ts med en annan med liknande problem som skrev i tråden.
Reagerar inte hästen för spöet heller så håller jag nog med om att han behöver väckas på det sättet du beskriver.

Jag tycker mest att "riktigt J*vla hårt" lät lite väl...hårt:cry:

verkar inte som om du har så hemskt mycket kunskaper om detta, visst det kan låta hemskt men min unghäst var inte riktigt vaken för hjälperna och då sa min tränare till mej att klappa till med spöet, å jag duttade försiktigt, ingen reaktion då ryter min tränare på mig att klappa till så att han märker det!

Respekt får man inte för att man slåss, det lärde dom flesta sig rätt tidigt i livet.:grin:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 477
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar