Skällande hund

Monkie

Trådstartare
Våra grannar har skaffat en liten hund, vet inte rasen men det ser ut som en dansk svensk eller liknande. Den brukar vara ute i trädgården och då skäller den på allt som rör sig, vilket är ganska mycket i ett villakvarter. Den har bott här kanske nån månad och det blir värre och värre, igår blev det "ylskall" som pågick fram till 22.45.

Brukar sånt här kunna bli bättre hos unga hundar? Jag har träffat några dansksvenska som varit väldigt trevliga, har aldrig hört dem skälla.

Ja det kan bli bättre men inte av sig självt utan det krävs såklart träning. Låter man hunden stå och skälla som ung utan att guida hen rätt så lär beteendet bli befäst och svårt att bryta.

Dansk-svenska gårdshundar har som uppgift att larma och skapar snabbt revir vilket kan göra att de larmar även när man har picknick någonstans och någon närmar sig så visst skäller de men de är inte särskilt svåra att få att lugna sig. Min larmar när någon kommer, jag tackar och sedan är han tyst.

Ja det kan bli bättre men inte av sig självt utan det krävs såklart träning. Låter man hunden stå och skälla som ung utan att guida hen rätt så lär beteendet bli befäst och svårt att bryta.

Dansk-svenska gårdshundar har som uppgift att larma så visst skäller de men de är inte särskilt svåra att få att lugna sig. Min larmar när någon kommer, jag tackar och sedan är han tyst.
De Dansk-svenska jag träffat har varit som din! Jättetrevliga!

Grannarna är väldigt väldigt gamla, de har svårt att röra sig och jag undrar om de hör dåligt också. Jag vill inte säg att jag vet att de inte tränar hunden, gissningavis tränar de i alla fall inte särskilt aktivt. Ibland hör jag att de kallar på hunden och då blir den tyst direkt.

Hoppas verkligen att beteendet inte blir befäst!!

Fy vad jobbigt!

Har du pratat med ägaren? Hundar får inte skälla så mycket att de stör.
Ja, det är jobbigt! De bor precis över vägen så den står i princip utanför vårt fönster 😬.

Nej, jag har inte gjort det, de är så himla gamla och rara och jag tror att det är förmågan som sviktar ☹️

Ja, det är jobbigt! De bor precis över vägen så den står i princip utanför vårt fönster 😬.

Nej, jag har inte gjort det, de är så himla gamla och rara och jag tror att det är förmågan som sviktar ☹

Du behöver ju inte skälla på dem. Bara gå dit och vänligt berätta att du tycker att det är väldigt jobbigt att hunden skäller så mycket. Kanske kan de ta in den tidigare på kvällen så att den inte står och skäller på sena kvällar? Kanske kan de vara mer uppmärksamma på dagarna? De får väl vara ute i trädgården med hunden och inte lämna den ensam där ute?

Glöm inte att en hund som skäller så mycket är stressad och för hundens egen skull bör de lösa det. Att stå och "ylskälla" är ju ett tecken på stress!

Usch vad jobbigt. Jag vet inte vad man ska göra 😔

Jag bor i ett litet radhusområde med två radhus med 12 lägenheter i varje. Här bor det sammanlagt 14 hundar + 2 hundar som en granne brukar passa. Nora och en till är de enda som inte skäller. Övriga hundar skäller så fort de ser något eller möter någon. Visserligen bara när de är ute, men de är så många så det är nästan alltid någon ute. Dessutom är det uteslutande små hundar som har sådär ljusa och ettriga skall. Tidvis blir man nästan tokig.

Du behöver ju inte skälla på dem. Bara gå dit och vänligt berätta att du tycker att det är väldigt jobbigt att hunden skäller så mycket. Kanske kan de ta in den tidigare på kvällen så att den inte står och skäller på sena kvällar? Kanske kan de vara mer uppmärksamma på dagarna? De får väl vara ute i trädgården med hunden och inte lämna den ensam där ute?

Glöm inte att en hund som skäller så mycket är stressad och för hundens egen skull bör de lösa det. Att stå och "ylskälla" är ju ett tecken på stress!
Jo, jag kanske borde prata med dem. Jag tror bara att de själva är så "gamla och skruttiga" att de liksom inte orkar gå ut och säga till den. Men om de tar in den tidigare hade det absolut varit skönt, det är i och för sig ganska jobbigt även fina dagar när man sitter ute och fikar och den drar igång på dagtid.

Jo, jag kanske borde prata med dem. Jag tror bara att de själva är så "gamla och skruttiga" att de liksom inte orkar gå ut och säga till den. Men om de tar in den tidigare hade det absolut varit skönt, det är i och för sig ganska jobbigt även fina dagar när man sitter ute och fikar och den drar igång på dagtid.
Det spelar väl ingen roll hur gamla och skruttiga de är, om de orkat skaffa den får de också orka hantera den.

Har de skaffat hund får de se till att ta hand om den och se till att den inte stör grannarna. Det spelar ingen roll om de är gamla.

För hundens skull är det isåfall, om det är som du tror att det är, bättre att hen omplaceras. Det är enormt stressande för hunden att hålla på som hen gör och det är verkligen inte okej alls. Jag bor på landet med ca 400 meter till närmaste granne. Min får aldrig stå ute och skälla. Aldrig någonsin. Han ska inte behöva det och grannarna ska inte behöva höra på det heller.

Jag är ju hundmänniska själv, men få saker driver mig så till vansinnets gräns som hundar som tillåts stå och skälla oavbrutet i nåns trädgård. Vi hade det problemet med grannen - hunden lämnades vind för våg i trädgården och skällde, nonstop, dag ut och dag in, ibland även nattetid. Vi pratade med dem, anmälde till kommunen (andra grannar anmälde också) men inget hjälpte - förrän min man fick spader och ryckte upp grannens dörr och utan omsvep talade om att vi fått nog. Det var inte populärt (och kanske inte så klokt...) men det hjälpte.

Tack för alla svar! Jag såg att en annan granne pratade med hundägarna idag, och sedan dess har det varit nästan tyst *peppar peppar. Hunden har börjat skälla men då har de kallat in den. Hoppas att det lugnar ner sig nu, annars går jag in och pratar med dem.

Vi hade en i stallet men jag minns inte att den skällde , men det måste den ju ha gjort nån gång.
Ingen av mina hundar har skällt, en skällde till när dörrklockan ringde. Jag umgås inte med någon hund alls som skäller förutom för dörrklockan när jag tänker efter! Förutom grannens nu då 😅

Ingen av mina hundar har skällt, en skällde till när dörrklockan ringde. Jag umgås inte med någon hund alls som skäller förutom för dörrklockan när jag tänker efter! Förutom grannens nu då 😅
Vi hade en lite svart spets av nåt slag, typ 3-4 raser i henne enl uppgift. Karelare och finnspets mm. Hon skällde på nästan allt och var hemskt olydig och svår att träna, men söt. Hon bet kronofogden (inte i tjänst ) i byxbenet , men han var kompis med farsan så han förlät det. Hon skällde på utvalda bilar, inte alla så vi vet inte hur hon valde . Saknar henne .

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 037
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 785
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 561
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 168
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon