skaffa råttor

Merwen

Trådstartare
Jag och sambon har bestämt oss för att skaffa råttor, och jag känner att vi behöver lite råd och tips:D
Jag har ingen erfarenhet av råttor alls, sambon har väl litegrann.

Vi ska naturligtvis skaffa minst två, då jag läst mig till att dom inte ska vara själv. Men det här med kön? Vilket kön är lämpligast som "första gångs råtta"? :p Skiljer dom sig mycket i beteende?

Vad ska man ha för bur? Är det bäst att ha gallerbur, eller är det bättre att göra en bur själv, och isåfall, hur gör man det på bästa vis? :laugh:

Sv: skaffa råttor

Jag rekommenderar Råttforum: http://r8forum.kanske.net/index.php och RåttWiki: http://r8wiki.wikidot.com/

Personligen tycker jag inte att något kön lämpar sig bäst som förstagångsråttor, det beror helt på vad som passar dig bäst. Själv började jag med honor men vet lika många som börjat med hanar.

Största skillnaden är väl dock att honor är mindre, aktivare och saknar pung (rätt logiskt men jag tyckte de var läskiga i början) och hanar är större, luktar mer (enligt mig, andra tycker annorlunda) och är lugnare. Hanar är oftare "ligga stilla i knäet" råttor medan honor är "kolla en gardin, den kan man nog klättra i" råttor, men det är ändå individuellt. :angel:

Jag rekommenderar gallerbur, fågelburar brukar vara uppskattade och försök att få en med bra luckor så du kommer åt att torka hyllor, byta hängmattor m.m. Det går även att bygga själv och fördelen där är ju att du kan få en snyggare bur, nackdelen är att råttor kissar så ska du ha en i trä och inte vill byta hela buren varje månad gäller det att lacka, lacka och lacka lite till. :)

Sv: skaffa råttor

Jag är råttuppfödare (har varit sedan år 2000, och före det bara haft råttor som sällskap) så vill du ha lite tips och råd, eller bara behöver någon som kan svara på dina funderingar så är du välkommen att pm:a. Hellre en fråga för mycket, än en för lite :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 589
Senast: Enya
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 469
Senast: Lillefrun
·
Hästhantering Vår ponny är relativt ny hos oss och börjar skaffa sig en del olater. Som att han inte vill låta sig ledas. Leda in och ut från hagen...
2
Svar
33
· Visningar
3 550
Senast: SiZo
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 609
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar