skaffa hund

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare miriam11
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 5 859
M

miriam11

Jag och min sambo bor i en lägenhet i innerstan och funderar på vilken hundras vi ska välja.
Den ska gärna vara mellanstor och korthårig men helst ska den inte fälla ofantliga mängder hår (som dalmatin). Vi vill ha en sprallig och glad hund som är trofast, barnvänlig och som gillar att umgås- både med oss, andra hundar och människor.
Eftersom vi bor i stan är motionsmöjligheterna lite begränsade, även om vi gärna skulle ta med hunden ut på längre promenader och joggingturer.
Hundraser vi har kollat extra på är dalmatin och vizsla, men vi känner oss tveksamma på att kunna tillfredsställa deras behov fullt ut.
Finns det någon som har en vizsla i stan och som inte jagar med den? Hur fungerar det i så fall?
Några andra förslag på hundraser?

Sv: skaffa hund

Att ha en vizla som ickejagande familjehund i stan är inget jag skulle rekommendera. Det är klart, allt går och är ni beredda på att lägga flera timmar om dagen,jaktträna utan att jaga och ta er ut i skog och mark eller till andra lämpliga träningsplatser nästan alla dagar i veckan så kan det funka. Att öht inte nyttja vizlans jaktliga egenskaper tycker jag vore helt förkastligt men som sagt att jaktträna utan att jaga praktiskt är ju alltid ett alternativ.

Dalmatinern kan säkert vara ett bra alternativ om ni vill vara ute mycket och röra er en eller flera timmar om dagen, om ni vill ha en påhittig och lite egensinnig hund och inte tycker det är en nackdel om det är en liten utmaning att träna hunden.

Skriv gärna mer om vad ni vill hitta på utöver motion och hur mycket tid ni räknar med att lägga ner. Vill ni ha en lätttränad hund med stor förighet eller en mer egensinnig. Bör den vara folk kär eller hellre rerserverad mot främlingar?

En pincher kanske kunde vara ett alternativ?

Självklart vill man inte få en olycklig hund pga att man inte kunnat erbjuda dem vad de behöver.Vi har räknat med att kunna ha den ute och aktiv 1,5- 2h till vardags och lite längre under helgerna. Vi har nära till parker, promenadstråk och rastplatser men inte till skog och vildmark. Det kommer alltså inte vara möjligt att åka ut och jaktträna dagligen. Däremot kommer den följa med oss upp till landet ett par veckor om året där det i princip bara finns skog.

Jag vill gärna hålla på med en mental träning och olika övningar. Kan absolut tänka mig att gå på någon kurs också.
Vizslan har jag fallit för eftersom den är energirik, aktiv, vacker, uppskattar utmaningar, intelligent, och oerhört kelig.
Är dessa också egenskaper pinchern har?
Jag är uppvuxen med en collie som jag tycker är en underbar hund på många sätt. Han var aktiv och krävde rätt mycket motion men verkade ändå uppskatta att ligga hemma och ta det lugnt. Han hade mycket personlighet men hade lite för mycket stolthet och intigritet Dessutom hade han lite aggressiva drag mot utomstående och var endast intresserade av familjen, vilket vi inte skulle fungera nu eftersom vi måste kunna lämna bort hunden då och då.
Hur är det med pincher och aggressivitet? Den måste kunna umgås med småbarn utan att man ska vara orolig för att den ska bitas eller dylikt. Hunden får gärna vara lite gladlynt, genuint snäll och trgg, men behöver inte bli helt till sig så fort den ser en människa komma gående.
Vi vill alltså ha en hund som känns lite "rejäl" både till storlek och temperament. Jag vill hellre behöva bromsa den lite än behöva pusha på. Pudlar och mindre fluffiga raser är vi inte särskilt intresserade av.

Är det någon som har koll på beagels? har hört att de inte är super intresserade av människor vilket jag tycker låter lite trist. stämmer det?

Jag förstår inte varför ni tittar på rena jakthundar så som Vizslan och beageln om ni inte ska jaga? Det är verkligen inte hundar man ska ha om man inte kan erbjuda dem mer än det som ni kommer att kunna göra.

Är den dansk-svenska gårdshunden för liten? Annars hade kanske det kunnat vara något.

Jag håller med Lady_A om vizslan. Det är nog ingen hund som man bör skaffa sig om man inte jagar/jakttränar. Så du bör defintivt fundera över hur pass intresserad du är av att erbjuda hunden det innan du bestämmer dig. :)

Annars har jag också läst mycket positivt om vizsla, men de jag har träffat (boendes i Sthlm) har varit väldigt nervösa och stressade. En bor i kvarteret och den ser ut som om den när som helst kommer krypa ur sitt eget skinn. Ingen av de jag har träffat jagar. Utifrån det har jag dragit slutsatsen att det kanske inte är en hund som passar för ett liv i staden utan jakt/jaktträning.

Har du tittat på vinthundsraserna? De är milda, otroligt keliga, intelligenta, lättmotionerade, energiska ute men lugna inne. Mest intresserade av sin egen familj och bryr sig inte så mycket om andra. Och givetvis är de oerhört vackra! Vad tror du om en greyhound t.ex.?

Tack för tipsen!
Den dansk-svenska gårdshunden såg väldigt fin ut!
Hur är den till sättet? Vakthund står det, men kan den vara aggressiv?

Jag har bott tillsammans med en ungern-importerad vizla som inte jagade (delade lägenhet med hans ägare) och det var en oerhört trevlig, balanserad, stabil och rolig hund. MEN ägaren var mountainbikenörd och cyklade flera timmar med hunden nästan varje dag. Dessutom aktiverades den med spår, sök, lydnad m.m., användes som terapihund och var med på ridturer. Så visst kan man ha en vizla i lägenhet i stan och utan att jaga, men om man tänker sig att den dagliga aktiveringen är några promenader i parken så tror jag inte man får en glad eller trevlig hund. Det märktes direkt på den jag bodde med också, om den var tvungen att ta det lugnt mer än några dagar så rev den halva lägenheten.

kinesiska nakenhunden fäller minimalt och anpassar sig till läget. Den kan vara med hela dagen utan problem samtidigt som den inte mår dåligt (generellt) av att ligga på sofflocket en hel dag :)

Det finns ju en behårad variant också (power puff) som inte heller fäller så mycket, vad jag fattat har dom inte det där "underullen"?

Nakenhundar är ju en del hudvård ibland, trimning och på ch av med kläder och täcken på vintern. Men en puff är ju lättare. Tycker man den är för långhårig så kan man ju klippa av håret bara om man inte ska ställa ut hunden något :)

Tack för tipsen!
Den dansk-svenska gårdshunden såg väldigt fin ut!
Hur är den till sättet? Vakthund står det, men kan den vara aggressiv?

Alla hundar kan vara aggressiva men de ska inte vara det. ;)

Jag tycker att det är en trevlig och pigg ras som hänger med på det mesta. De är väl generellt bra i lynnet men det är som alltid en god idé att kolla efter en bra uppfödare.

Verkar som om jag får ge upp tanken på att skaffa vizsla. Hunden måste trivas och må bra, det är oerhört viktigt för mig.
Nu känner jag mig väldigt sugen på en dansk-svensk gårdshund istället.
Några frågor jag har:
Hur länge klarar de att vara ensamma som längst? fyra timmar?
Hur länge ska man vara hemma med den när den är valp?
Funkar den bra tillsammans med barn och andra människor utanför familjeflocken?
Hårar den mycket?

Verkar som om jag får ge upp tanken på att skaffa vizsla. Hunden måste trivas och må bra, det är oerhört viktigt för mig.
Nu känner jag mig väldigt sugen på en dansk-svensk gårdshund istället.
Några frågor jag har:
Hur länge klarar de att vara ensamma som längst? fyra timmar?
Hur länge ska man vara hemma med den när den är valp?
Funkar den bra tillsammans med barn och andra människor utanför familjeflocken?
Hårar den mycket?

En hund ska aldrig vara ensam länge. Enligt lagen måste hundar komma ut och rastas var 6 timme. Hur jobbar du och hur tänker du dig att det kan lösas?
Jag har gjort som så att jag har haft en som gått med hundarna mitt på dagen och de dagar som jag har jobbat länge (till halv 5) är de hos min mamma. Jag brukar sluta vid 3 annars.

Du bör vara hemma med den ett bra tag, alltså mer än två månader, och då måste du träna hunden på att vara ensam hemma mm. Det går olika fort beroende på vad du har för sorts individ.

DSG brukar i allmänhet vara en mycket trevlig familjehund som fungerar bra med de festa människor. :)

Jag tänker mig... Vinthund?
Om det är något ställe det finns inhägnade områden att släppa lös en hund i så måste det ju vara i staden.

Gillar ni utseendet/temperament på Vizsla och Dalmatiner så kan n även ta en titt på Rhodesian ridgeback.

fujijuni20101.jpg

Precvis vad jag tänkte på, en RR =)

Låter som en sådan hund kan ha det bra hos TS. Aktiv sällskapshund..

Jag Har en vizsla. Jag skulle inte rekomendera den till någon som bor i lägenhet. Alan älskar att jaga sina fåglar, inget gör honom så lycklig. Han kräver ganska mycket aktivering, att få komma ut och springa löst dagligen är ett krav för att han ska kunna slappna av inne.
I övrigt passar den väl iof ganska bra in på kraven, "stor och korthårig men helst ska den inte fälla ofantliga mängder hår (som dalmatin). Vi vill ha en sprallig och glad hund som är trofast, barnvänlig och som gillar att umgås- både med oss, andra hundar och människor."
Men det ÄR en jakthund, som mår absolut bäst av att få jaga. För vår hund skulle promenader (tyvärr ;) ) aldrig räcka till..

En RR, eller kanske en whippet/annan vinthund skulle jag rekommendera :)

Hej, jag har en Lagotto Romagnolo. Det är min första hund men jag älskar honom och uppfattar att han är en bra ambassadör för sin ras. Min vovve får två-tre promenader på 45-60 min/dag och klarar sig bra på det. Jag bor i villa i förorten och Gizmo älskar att springa lös i skogen vilket han får på helgerna men hemma är han en riktig soffpotatis. Han fullkomligt älskar att gosa och är den charmigaste hund jag någonsin mött. När det gäller lägenheten har jag alltid känt att det inte handlar om massor avmotion med lagotton utan mer hjärngympa som man ju kan göra hemma.

PS. Lagotton har inte det eleganta utseendet som de raser du nämnde men jag tyckte att den var värd att nämna då det ör en underbar ras.

Senast ändrad:

Rhodesian ridgeback var det första som slog mig också, som utseendemässigt substitut för vizslan. RR avlas ju med klar inriktning mot sällskap och passar nog åtskilligt mycket bättre för den sortens liv du tänkt erbjuda.

DS gårdshund är väl också ett alternativ, men de fäller ju rätt mycket i perioder. Kan tänka mig ungefär på samma sätt som dalmatiner.

Dvärgschnauzer kanske kunde vara något? Trimras, som inte fäller. Men den måste ju istället trimmas, med jämna mellanrum.

Ska man ha ett substitut för en vizla, inom vinthundskategorin finns det ju flera. Men främst Faraohund, finns några mindre vintraser också med liknande utseende (kanske något mer robust).

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 692
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 858
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 864
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 882
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18