Skäckhingstar

Sv: Skäckhingstar

Toscamoon var ju en fräck herre, men hållbarheten verkar vara minst sagt halvkass om man läser på hemsidan.
Men betäcker gör han ju, alla raser man kan tänka sig. Praktiskt.
Hans bruna son (cke godkänd?) f. 03 betäcker också. De verkar ha världens ruljans på det stället!...

Toscamoon har inte godkänd stam på vare sig fädernet eller mödernet så därför kan varken han eller hans avkommor bli godkänd. Hans fäderne är dock gediget svenskt halvblod och färgen kommer från icke godkände Orlando.
Föreslog honom bara för att han har något mer än färg.

Och det ger jag en eloge för, som sagt, han verkar väldigt fräck och jag gillade bilden på honom. Dessutom är han ju inte en korsning av diverse märkliga varmblodstyper....
Så av diverse sämre val är han säkert ett av de bättre!

Jag har gott förtroende för ditt avelskunnande efter alla trådar jag plöjt igenom här :)

Jag har ridit en avkomma till Toscamoon under några år. Jättetrevlig häst med faktiskt riktigt bra gångarter. Den hästen hade en halvblod/connemara-mamma så det han är lite mer "ponnymodell", ca 155 cm. Men som sagt, jättetrevlig häst! Hoppade bra också :)

Har sett Toscamoon flera gånger "hemma i hagen", verkar trevlig och sansad. Har också sett ganska många avkommor till honom (finns ganska gott om dom här i värmland). Alla jag har sett är trevliga och rejäla hästar som överlag rör sig bra. Har aldig hört att det skulle vara något problem med hållbarheten hos avkommorna.

:)

Ville bara veta vad det fanns för några hingstar som verkade inom aveln som var "trefärgade" skäckar..............

Brunskäckar.
Ja, som sagt, det är lätt att svara på om man vet vilken ras det är som gäller. Men om det gäller lite "vilken som" och dessutom korsningar så finns det nog en uppsjö med buskavlare som har fläckiga saker till förfogande.

Här omkring finns det t.ex en s.k "ridskola" som har en prickig korsningshingst som har en massa prickiga barn på gården. Jättebra, om man gillar prickar. Tyvärr har de inget annat att komma med.

Bäst är väl att sätta ut en annons. Annars får du väl först komma fram till vad för fölunge det är du vill ha, och vilken ras hingsten ska ha, så är det lättare att leta.

Ville bara veta vad det fanns för några hingstar som verkade inom aveln som var "trefärgade" skäckar..............
Den korrekta benämningen på de skäckarna är brunskäck så om du frågar efter brunskäckar lär du nog få bättre svar.

Toscamoon har väl en del prestation...men rätt kraftig väl?Hm man känner knappt till vad som finns nu för tiden.Simsalabims avkommor är ju rätt trevliga.Beror ju på vad man söker o vad man vill ha..finns ju godkända hingstar med som sagt.

Kollade upp Toscamoon nu och han verkar kosta 4000:- + moms i språng:eek:
Visserligen inga andra avgifter men det blir väldigt dyrt om stoet inte tar sig.
Finns flera bilder på avkommor på hemsidan och de verkar alla öppna i bålen med klen rumpa och lång rygg. Fast en del är skäckar...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 505
Senast: ii-ssa
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 872
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 897
Senast: mamman
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 081
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III