Skäckhingstar

tinafinis

Trådstartare
FÅr man lov att tipsa om skäckhingstar som brukar lämna skäckföl som skulle kunna tänkas finnas i södra sverige?
Inte högre upp än jönköping.
Gärna trefärgade. Bruna fläckar med svart man.

Man missar kanske en del när man söker på nätet menar jag.

Sv: Skäckhingstar

Om du menar halvblod finns inga godkända inom ASVH. Utah v. Erpekop har varit godkänd på sperma import ett par år men inte varit några större efterfrågan på han.

Avelsvärderade finns Sambesi som är heterozygot (50% på färgade avkommor), står i Skåne någonstans och Kashmir som är homozygot (100% färgade) stod -09 i Skillingaryd.
Den sistnämnda har jag sett live, väldigt snygg, välbehållen herre med utmärkt temperament.

Simsalabim har väl också varit i avel i södra delarna av landet, vart han finns nu eller om han ens lever vet jag ej, jag finner honom mer som en intetsägande ridskole ponny och skulle inte ta i han med tång :o men det är ju jag det ;)

Övriga raser så har jag noll koll :)

Jag menar typ som halvblod :-)
Inte kallblodsliknande tex tinker osv.

Behöver inte vara renrasig.

Ja men jag tror du fattade vad jag menade ellerhur?
Ville just poängtera det här med att den skulle vara just trefärgad så man inte behöver länka till någon brun/vit, svar/vit osv.....

Det som folk kallar för trefärgad skäck är en BRUNSKÄCK, dvs en brun häst med svart man och svans och ett skäckanlag uppepå det.
(läs gärna färggenetiktråden som hittas via regeltråden överst)

I övrigt så kan alla skäckhingstar lämna skäckar, de flesta lämnar 50% skäck, någon enstaka är homozygot och lämnar då 100% skäck (så länge vi pratar om vanliga ryggskäckar, dvs "shetlandsponnyskäckar")

Paint är väl i närheten av "halvblodslik", sen finns det ju islänningar och shettisar oxå, fast de är ju inte så halvblodslika men färgen är ju rätt iaf och det var väl det viktigaste? :idea:

Vilket sto ska den passa till? Det räcker väl inte med att hingsten är en skäck, har stoet inga svagheter ;)?
/U

Jo visst har stoet svagheter.
Jag efterlyser bara vilket utbud det finns i södra sverige så jag kan kika runt lite.

Om du vill vara säker på ett fläckigt föl tycker jag att det säkraste verkar vara att köpa ett !

Om du vill ha ett skäckföl för att det är kul så tänk en gång till.
Jag har en skäck, och visst är hon fin och trevlig, men hon har väldigt mycket problem med huden och detta för att hon har så stora vita fält.

Häromkring finns Geronimo. Han är tydligen visad och fick klass 1 som hopp och dressyrtalang på treårstest. Vet inte om han är avelsvärderad men oavsett så har han hål i härstamningen och kan inte bli godkänd.

Geronimos pappa har helt okänd stam (åtminstone officiellt).

En hingst med meriter är Toscamoon med egna meriter upp till svår dressyr. Vet dock inte vart han står.

Ja men jag tror du fattade vad jag menade ellerhur?
Ville just poängtera det här med att den skulle vara just trefärgad så man inte behöver länka till någon brun/vit, svar/vit osv.....

Men, vad hofi menade är väl att det inte FINNS några brun/vita som inte har svart man. En brun häst är ju brun med svart man och svans, så en brunskäck är trefärgad.
Vilken färg skulle en brun/vit ha?

Och låt mig se om jag förstått det här rätt, du vill betäcka ditt (bruna?) sto med en brunskäck, vilken ras som helst av ridhästtyp och den behöver inte ens vara renrasig. Dvs, den behöver inte vara godkänd, avelsvärderad, eller ens visad?
Detta för att du vill ha ett brunskäckigt föl.
Tycker du att det låter som seriös avel?

För det första måste du hitta en homozygot skäck om du ska vara 100% säker på att få ett skäckföl. För det andra beror det på vilken genotyp sto ochh hingst har, vilken färg på fläckarna fölet får.

Så vill du ha en speciell färg, och inte har så många andra krav, så är det både lättare, säkrare och billigare att bara kolla annonssidorna. Då ser du ju dessutom vad det är för häst du skaffar dig.....

Vill du hålla på med färgavel har du nog fel ras. Hade du haft ex. islandshäst hade vi kunnat tipsa om flera godkända, trevliga individer med "rätt" färg.
Men nu måste du ju ta flera kliv ner på kavlitetsstegen bara för att få en vit och brunfläckig häst med svart/vit man och svans. SÅ roliga är de väl ändå inte?....

Geronimos pappa har helt okänd stam (åtminstone officiellt).

En hingst med meriter är Toscamoon med egna meriter upp till svår dressyr. Vet dock inte vart han står.

Toscamoon var ju en fräck herre, men hållbarheten verkar vara minst sagt halvkass om man läser på hemsidan.
Men betäcker gör han ju, alla raser man kan tänka sig. Praktiskt.
Hans bruna son (cke godkänd?) f. 03 betäcker också. De verkar ha världens ruljans på det stället!...

Häromkring finns Geronimo. Han är tydligen visad och fick klass 1 som hopp och dressyrtalang på treårstest. Vet inte om han är avelsvärderad men oavsett så har han hål i härstamningen och kan inte bli godkänd.

Som sagt, hans pappa Indy är ett polskt halvblod utan stam, så han kan inte bli godkänd.

Mailade med Geronimos ägare (dåvarande ägare i alla fall) då jag letade hingst för ett par år sedan(betäckte aldrig med Geronimo) och fick dessa siffror: Han är visad på 3 års test med poängen 877 för gångarter 87 för hoppningen 889877=47 p exteriört. Vet dock inte om dessa siffror ger klass I eller inte, så insatt är jag inte. :p

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 505
Senast: ii-ssa
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 872
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 897
Senast: mamman
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 081
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III