Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Men här har vi ju en reell situation, som att se ett barn leka på en järnväg. Nåt måste man göra.

Har du tv, radio, är du läskunnig? Barn på Afrikas horn svälter nu. Jag talar inte om att risken för att barn som bor på Afrikas horn ska uppleva svält i sina liv är större än risken för att barn som tex bor i Enyas by ska behöva uppleva det. Jag talar om mängder av barn som svälter nu, som kommer att få skelettskador, hjärnskador eller dö av svält. Nu.

Det finns pedofiler omkring oss hela tiden. Så sett leker alla barn på järnvägar hela tiden. Just den här pedofilen råkar vara namngiven. Du och jag vet inte om våra män våldtar småflickor när vi inte är med. Det enda vi vet är att de inte dömts för det. Än.

För egen del tycker jag att Enyas plan om att säga som det är till mannen, öga mot öga, är ungefär det starkaste sätt att bemöta en situation som den här som jag någonsin har hört talas om. :bow::bow::bow:

Jag är redo att skicka blommor till henne när hon har klarat av det.

Efter det vet också mannen att Enya vet. Han vet inte vilka hon berättar för, han vet inte vilka fler än hon som har ögonen på honom. Han vet inte vad hon kan tänka sig att sprida ut om honom, om hon misstänker att han inte håller på sig.

Du säger "nåt måste man göra". Och Enya gör nåt. Hon skyddar sina barn, hon välkomnar mannens son i sitt hem, och hon tänker prata med mannen. Du hade kanske velat starta en folkmobb. Jag hade det inte.
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Du säger "nåt måste man göra". Och Enya gör nåt. Hon skyddar sina barn, hon välkomnar mannens son i sitt hem, och hon tänker prata med mannen.
Och hon vill inte starta en mobb.

Jag håller med Petruska rakt av !
Enya, jag hoppas att du står kvar så stark som du är - du är skitbra och gör skillnad för denne pojken. Viktig skillnad. Tar ställning backar inte och startar ingen skit.
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Barn svälter, plågas, dör över hela världen, varje sekund, på oräkneliga sätt och vis, jag vet givetvis det, vilken onödig fråga.
Jag tycker också att Enya är otroligt rakryggad och modig som ska prata personligen med mannen i fråga, jag har aldrig hört talas om något liknande och det är fantastiskt och kan ha bättre effekt än nåt annat hon kan komma på.
Och naturligtvis ska man inte starta en mob, och förstöra sonens liv ännu mer!!!
Personligen skulle jag ändå ha svårt att släppa uppmärksamheten på det hela, och jag skulle nog ha ett samtal med skolans rektor för att ev få bekräftelse därifrån om att man är medveten om problemet och att mannen hålls under uppsikt - även om han givetvis inte har "uppsikt" dygnet om.
Kände jag någon med liten flicka som tänkte hälsa på .... ja, då vet jag inte idag vad jag gjort. Förmodligen något, jag vet inte vad. Som jag skrev är det ett problem som är omöjligt att lösa utan så att alla skyddas.
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

*KL*

Eftersom att du vet vad som hänt och du vet pappans namn, varför inte fixa fram ärendenummer på målet och beställa förundersökning samt dom? I domen borde det ju med stor sannolikhet stå något nämnt om hur hm får bo, hur nära skolor, barn i hemmet (utöver sin egen son) etc.

Har du tur står det även om kontakt ska (har) tagits med skola osv. Tänkte mest att det kan vara skönt för dig att veta lite mer exakt vilka åtgärder diverse myndigheter har tagit...

I övrigt så förstår jag fullt ut ditt dilemma. Bra tänkt att prata med pappan, sen får du väl hoppas att han (trots det vidriga i att han är pedofil) har lite vett i skallen och tar ditt samtal på rätt sätt.

Hoppas du hittar en lösning som känns bra och rätt för dig och dina barn i första hand, men även för pefofilens son som troligtvis kommer ha det svårt nog ändå i livet med en sådan pappa... Starkt av dig att tänka på honom!
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Kan svenska domstolar bestämma hur nära skolor osv en person får bo? Jag har aldrig någonsin hört talas om det. Det närmaste jag kan komma på är besöksförbud men det är ju något helt annat du beskriver.
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Och om sonen får ta med kompisar hem? Det vore väl hemskt om domstol kunde förbjuda det!
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Jomen precis. Jag tror att det där är helt fel, och det var därför jag frågade. Låter mer som om det kommer från typ amerikanska tv-serier. I Sverige anses man fri när man sonat sitt straff.
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Kan svenska domstolar bestämma hur nära skolor osv en person får bo?

Och vad händer om en det byggs en skola eller ett dagis där pedofilen bor? Måste han flytta då, enligt domstolsbeslut?

Jag känner vagt igen det där om att undvika att bo nära skolor/dagis, men jag kan inte dra mig till minnes om det är från filmens värld eller om det tex är en av de strategier behandlade pedofiler använder för att undvika att utsättas för frestelse.
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Barn svälter, plågas, dör över hela världen, varje sekund, på oräkneliga sätt och vis, jag vet givetvis det, vilken onödig fråga.

Men det är inte vad jag pratar om. Jag pratar om den svältkatastrof som just nu äger rum på Afrikas horn. En av massmedia välbevakad svältkatastrof, där hjälporganisationerna också vädjar om bidrag genom alla kända kanaler. Just nu.

Inte risken för svält och lidande.

Inte risken för att flickor i Enyas närhet drabbas av den här mannen.

Utan om barn som svälter nu. Medan vi ser på.

Har vi problem med att släppa uppmärksamheten på det? Har vi problem med att släppa uppmärksamheten på den här för sexbrott mot barn dömde mannen?

Den skillnad vi tenderar att göra, betyder den att det är värre med den här mannen än med svält? Eller betyder den något annat?
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Låter som en klok strategi - men är ju väldigt långt från ett domstolsbeslut.

En mycket snabb googling visar att England och möjligen även (delstater i) USA kan ha ett sådant system.

Dessutom tror jag att det fortfarande är så att det är sekretess mellan olika myndigheter när det gäller sexbrott. Vilket naturligtvis är bra, förutom i de fall där brottslingen fortsätter i skydd av lagen. Domstolen kan alltså inte kontakta t ex skolor, som Jannice skriver.
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

För egen del tycker jag att Enyas plan om att säga som det är till mannen, öga mot öga, är ungefär det starkaste sätt att bemöta en situation som den här som jag någonsin har hört talas om. :bow::bow::bow:

Jag är redo att skicka blommor till henne när hon har klarat av det.

Efter det vet också mannen att Enya vet. Han vet inte vilka hon berättar för, han vet inte vilka fler än hon som har ögonen på honom. Han vet inte vad hon kan tänka sig att sprida ut om honom, om hon misstänker att han inte håller på sig.

Du säger "nåt måste man göra". Och Enya gör nåt. Hon skyddar sina barn, hon välkomnar mannens son i sitt hem, och hon tänker prata med mannen. Du hade kanske velat starta en folkmobb. Jag hade det inte.

:bow:
Instämmer fullkomligt!
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Domstolen kan alltså inte kontakta t ex skolor, som Jannice skriver.

Men det vore väl inte heller rimligt?

Vad jag vet blir man inte heller kontaktad av domstol/polis om man får en seriemördare eller våldtäktsman till granne. Eller ficktjuv, för den delen.

Pedofiler triggar utan tvivel de sämsta sidorna i oss, men man kan väl ändå inte helt sätta normala lagar och integritet åt sidan just för den sortens brottslingar men inga andra? Jag kan inte straffsatserna, men jag tror att inte heller att sexbrott mot barn är den typ av brott som ligger i topp på straffskalan? (Om det inte är extremt bestialiskt och har lett till flera barns död, etc, men så verkar ju inte vara fallet med den här personen.)
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

kl

Tack ni som tror på mig och tycker att jag gör rätt i det här! Det betyder en del att inte bara bli sågad längs fotknölarna.

Jag har valt mellan två saker. Den ena saken är att berätta för de andra föräldrarna om det här. Den andra är att vara tyst. Ni kan ju tro mig, att beslutet inte är lätt ett dugg, att oavsett hur jag gör så riskerar något barn att skadas. Antingen en flicka av den här mannen, elelr pojken av föräldrar och klasskompisar. Som sagt, barn ÄR elaka mot varandra ibland!

Jag vet att jämförelsen med min pappa inte riktigt passar in, men jag vill bara påvisa hur JAG blev behandlad av klasskompisar pga vad min pappa var, vilket ju inte alls är i likhet med den här pojkens pappa. Om jag blev så illa behandlad, vad kommer inte den här pojken bli??

Jag ska kontakta domstolen nästa vecka, vet inte riktigt, jag har mannens namn bara, men anar bara domstolen, men vet egentligen inte vilken den är. Räcker det att lämna namnet och bostadskommun så kan jag få rätt dom?

Jag tänker inte kontakta skolan, de har tystnadsplikt och jag tror verkligen att de håller på den i det här fallet, för att inte utsätta pojken för något. Att det här kommer att komma fram i alla fall, förstår jag ju fullt ut, men för varje dag som går utan att någon vet så får ju pojken fler fina dagar i skolan, vilket jag tycker är viktigt.

Pojkens pappa är äldre än min mamma och flickan var vid tillfället 9 år. Så det är ju verkligen så att det inte finns några förmildrade omständigheter.
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Du behöver veta vilken domstol han är dömd i. Här finns en karta som kanske kan hjälpa dig: http://www.domstol.se/

Sedan kan du maila dit och begära ut domen. Ju mer du vet, desto bättre. Namn, ungefärlig typ av brott (skriv inte pedofili, skriv nåt om sexbrott mot barn). Förmodligen räcker det med namnet och du vet ju vad han heter.

Du kan ju också kolla upp hans födelse-, men inte personnummer, t ex här: http://www.birthday.se.

Det är JÄTTEBRA att du skaffar domen. Då vet du exakt vad han gjort och behöver inte föreställa dig något ännu värre.

Du är grym, Enya:bow:
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Att det här kommer att komma fram i alla fall, förstår jag ju fullt ut, men för varje dag som går utan att någon vet så får ju pojken fler fina dagar i skolan, vilket jag tycker är viktigt.
Det här säger så enormt mycket om dig person, Enya. Jag är imponerad!
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Ligger det tingsrättsdomar där? Det står att det gäller vägledande avgöranden.
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Då ber jag om ursäkt för missvisande information, vet att i vissa länder så är det såna regler som gäller och tänkte, efter de inlägg innan mina om huruvida skolan vet m.m, att det OM det är så att de ska ha blivit informerade och OM han har några restriktioner så borde det stå i domen.

Hur som, så tycker jag fortfarande att det bästa är att läsa domen och ev. få lättare att besluta hur man som förälder vill förvalta den informationen. Jag skulle iaf göra så.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 319
Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 150
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 021
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
9 100
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp