Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Har du egna barn?

Om Niphredil inte har barn, så kanske h*n kommer att få det. Jag tycker att det är glädjande att tänka på att det/de barnet/-en då kommer att ha en tänkande och kännande förälder, istället för en som frossar i avsky som du gör.

Jag har barn, och jag tänker inte som du på en enda punkt. Jag tycker bara att du visar att du är inhuman, fantasilös, empatilös och obildad med din syn på saken. Du framstår inte som en extraordinärt kärleksfull förälder, bara som en mer impulsstyrd person, som inte ser något problem med att vara så impulsstyrd som du.
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

... eller ska man förlåta? Är inte det lite av ett hån mot den som utsatts?

Man ska göra det som hjälper den utsatte att gå vidare med sitt liv.

Till exempel: Om ditt barn blev utsatt för något skulle det knappast hjälpa honom/henne att din pappa sitter inne för att han slog ihjäl brottslingen. Så för vems skull hämnas man?
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Det jag svarade på var att många i tråden verkar betydligt mer villiga att fria än fälla.

Vi kan väl vara eniga om att "iaf en person" inte är synonymt med "många"?
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Vad har mina eventuella barn med något att göra? Tror du att tanken på pedofiler automatiskt får alla föräldrar att vilja döda och alla icke-föräldrar att vilja fira?

Jag känner många människor som inte alls är lika blodtörstiga som du är, trots att de har barn. Skulle jag bli sådär hatisk, oavsett om det gäller pedofiler, våldtäktsmän, mördare eller tjuvar, om jag får barn så avstår jag nog hellre faktiskt.
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Jag tycker att det är glädjande att tänka på att det/de barnet/-en då kommer att ha en tänkande och kännande förälder, istället för en som frossar i avsky som du gör.
Åh. Tack, Petruska!
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Skrev ett långt svar och så hängde sig sajten.

Det är helt okej i min värld att ha olika åsikter, världen skulle vara lite tråkigare om alla människor tyckte och tänkte samma eller?

Det är helt okej att tycka si och så om mig, dömma eller se ner osv det kan ju även säga saker om den som gör det, eller var det inte något sådant som försökte framställas?

Hurvida man kan bedömma någons föräldraroll via deras åsikter eller via internet är däremot lite av en gåta :confused: Du är mer än välkommen att utveckla hur det går till? Är det detta som brukar kallas sandlådenivå och personligt angrepp? Brukar sällan vara okej i forum, däremot kan man ju diskutera rent generellt. Sandlådorna brukar vara på sajten Familjeliv och Flashback :)

Sen undrar jag varför du valde att lägga energi och svara, finns det inte en funktion för att blockera/ignorera användare? Jag väljer dock att acceptera att folk har olika åsikt, men man behöver inte hålla med eller förstå. Vilket jag nu tar förgivet att du håller med om, det sista alltså. Annars skulle du nog inte ha svarat?

Finns en bra bok om acceptans skriven av Anna Kåver: Att leva ett liv, inte vinna ett krig... kanske vore något att läsa? Man får lära sig lite hur man kan välja att se på saker, acceptera dem och så vidare :)

Det är väl ändå inte en överraskning heller att många vill lyncha pedofiler på samma sätt som många känner extrem avsky för de som tex har sex med djur? Du får mer än gärna berätta om det är en överraskning, för det är då inget som undgått mig :)
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Man ska göra det som hjälper den utsatte att gå vidare med sitt liv.

Till exempel: Om ditt barn blev utsatt för något skulle det knappast hjälpa honom/henne att din pappa sitter inne för att han slog ihjäl brottslingen. Så för vems skull hämnas man?

Bra fråga, som sagt skulle moffa hinna före. Och han motiverar det med att han ändå är gammal och inte har något att förlora. :)
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

För mig är det enormt stor skillnad på att läsa om ett övergrepp och omedelbart få stora hatkänslor, bli galet upprörd men sedan kunna hantera de känslorna mot att sitta på internet och frossa i sitt hat och propagera för lynchning.

De allra flesta blir nog ruskigt upprörda, ledsna och arga när de läser om övergrepp mot barn. Sen är ju frågan hur man hanterar och tar ansvar för de känslorna.
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Vad har mina eventuella barn med något att göra? Tror du att tanken på pedofiler automatiskt får alla föräldrar att vilja döda och alla icke-föräldrar att vilja fira?

Jag känner många människor som inte alls är lika blodtörstiga som du är, trots att de har barn. Skulle jag bli sådär hatisk, oavsett om det gäller pedofiler, våldtäktsmän, mördare eller tjuvar, om jag får barn så avstår jag nog hellre faktiskt.

Det var en fråga utan värdering :confused:

Nej det tror jag inte, men jag kan ha svårt att förstå att det inte är första impulsen. Att ha svårt att förstå är inte synonymt med att det är så det är.

Jag ser ju nu förvisso inte detta som hat, hat tar energi. Och det är väl onödigt. Och du får ju tolka det som hat eller blodtörst, alla tolkar vi ju saker på vårat sätt :)
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Jaha. Så du brukar fråga i alla trådar om folk har barn eller? Du kände att det, helt okopplat till diskussionen, var en viktig fråga att ställa? BS säger jag! Den frågan dyker alltid upp när man inte argumenterar för att flå pedofiler levande.

Ditt prat om avlivning kan knappast tolkas på annat vis än att du är blodtörstig och hatisk (i den här frågan).
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

För mig är det enormt stor skillnad på att läsa om ett övergrepp och omedelbart få stora hatkänslor, bli galet upprörd men sedan kunna hantera de känslorna mot att sitta på internet och frossa i sitt hat och propagera för lynchning.

De allra flesta blir nog ruskigt upprörda, ledsna och arga när de läser om övergrepp mot barn. Sen är ju frågan hur man hanterar och tar ansvar för de känslorna.

Jag har aldrig påstått att jag är ett snille när det kommer till att hantera känslor så visst är det i många fall så :) Finns som sagt många olika sorters människor och alla reagerar inte lika.

Det finns ju tex folk som reagerar tvärt emot den stora massan gällande tex Norge-massakern. Finns ju till och med de som står på massmördarens sida. Det är väl lite där man får välja om man ska acceptera att det finns människor som kanske inte alls har samma åsikt som en själv. Men man behöver ju absolut inte förstå. Det är skillnad på att acceptera och förstå, om du förstår vad jag menar :)

Är vi inte lite OT nu? :banana:
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Jaha. Så du brukar fråga i alla trådar om folk har barn eller? Du kände att det, helt okopplat till diskussionen, var en viktig fråga att ställa? BS säger jag! Den frågan dyker alltid upp när man inte argumenterar för att flå pedofiler levande.

Ditt prat om avlivning kan knappast tolkas på annat vis än att du är blodtörstig och hatisk (i den här frågan).

Du får tolka min fråga hur du vill, för mig var det bara en fråga hurvida du har barn eller inte, är ju inte lätt att veta i föräldraforumet nu för tiden.

Som jag skrev har jag svårt att förstå om inte första instinkten är lynchning, men det behöver ju inte betyda att man agerar på den instinkten som jag tror du själv skrev. Sen är ju detta ganska mkt en hypotetisk diskussion. Ingen kan ju veta hur man reagerar om man ställs inför situationen. Kanske man inte reagerar som man trott?

Tror ingen här är medial på det sättet :)
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Har du egna barn?

Det är svårt att tro att man skulle göra annat än vilja döda den som skulle skada ens barn. Inte för att jag skulle hinna först, det skulle nog "Moffa" göra, vilket han säger hela tiden...

Jag har barn, och jag är den person som brandgul pratade om som t o m skulle tycka det var ok om barnen fick leka hemma hos sonen till den aktuella mannen nån gång.

Och nej, jag skulle inte vilja döda den som skadade mitt barn heller. Jag skulle bli arg, förtvivlad och säkert hatisk, och jag skulle vilja att förövaren dömdes och fick straff/vård, men aldrig att jag skulle önska att jag eller nån annan i min familj tog lagen i egna händer och blev en mördare. Då undergräver man rättsstaten, som är själva grundvalen för ett tryggt och fungerande samhälle. Jag vill ha ett samhälle som bygger på lag och rätt, inte ett där uppretade människor i affekt tar lagen i egna händer och utser sig till bödel. Dessutom är jag fundamentalt och principiellt mot dödsstraff oavsett omständigheter.

Så nej, bara för att man har barn betyder inte det med automatik att man vill mörda alla pedofiler. Inte ens som första instinkt eller hur du uttryckte det.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Det är helt okej i min värld att ha olika åsikter, världen skulle vara lite tråkigare om alla människor tyckte och tänkte samma eller?

Det har jag ju heller inte ifrågasatt. Jag skrev inte heller något om din föräldraroll, bara att du inte verkar älska dina barn mer än andra föräldrar, genom att uttrycka det där hatet. Det handlar om andra saker än om föräldraskap, helt enkelt.

Jag ser inget positivt i att människor tar lagen i egna händer och tex slår ihjäl (den de tror är) förövaren om deras barn utsätts för något. Jag tror inte att det är särskilt bra för barnets utveckling att deras pappa/morfar/valfri tar till så extremt våld, jag tror inte heller att det är särskilt bra för någon att agera till den grad på sådana känslor.

Jag tror inte ens att det är särskilt bra för någon att man agerar på sådana känslor till den grad att man uttrycker dem på ett öppet forum. Du riskerar bara att bidra till att diskussionen förråas. Det märks ju också när du argumenterar genom att säga att många tycker som du, men att en del är ännu extremare. Varför söker du dig inte till de lite mer ödmjuka diskussionerna istället?

Själv har jag barn, och jag får inga sådana där starka känslor av avsky när jag läser om tex sexuella övergrepp mot barn.

De som har sådana känslor mot pedofiler, eller i samband med sex med djur, verkar mest ha det jobbigt med sina egna aggressioner, tycker jag. Jag ser inget eftersträvansvärt med det. Tycker mest lite synd om dem.
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Det har jag ju heller inte ifrågasatt. Jag skrev inte heller något om din föräldraroll, bara att du inte verkar älska dina barn mer än andra föräldrar, genom att uttrycka det där hatet. Det handlar om andra saker än om föräldraskap, helt enkelt.

Jag ser inget positivt i att människor tar lagen i egna händer och tex slår ihjäl (den de tror är) förövaren om deras barn utsätts för något. Jag tror inte att det är särskilt bra för barnets utveckling att deras pappa/morfar/valfri tar till så extremt våld, jag tror inte heller att det är särskilt bra för någon att agera till den grad på sådana känslor.

Jag tror inte ens att det är särskilt bra för någon att man agerar på sådana känslor till den grad att man uttrycker dem på ett öppet forum. Du riskerar bara att bidra till att diskussionen förråas. Det märks ju också när du argumenterar genom att säga att många tycker som du, men att en del är ännu extremare. Varför söker du dig inte till de lite mer ödmjuka diskussionerna istället?

Själv har jag barn, och jag får inga sådana där starka känslor av avsky när jag läser om tex sexuella övergrepp mot barn.

De som har sådana känslor mot pedofiler, eller i samband med sex med djur, verkar mest ha det jobbigt med sina egna aggressioner, tycker jag. Jag ser inget eftersträvansvärt med det. Tycker mest lite synd om dem.

Sant :)

Ja jag har agressionproblem är inget jag brukar påstå att jag inte har. Jag håller till på flertalet forum, detta är nog första gången jag svarar i en pedofil-tråd.

Och visst har det hamnat en aningens OT, vilket inte är rätt mot TS, jag kanske inte borde ha svarat utan ignorerat, men jag tycker det är intressant med diskussioner och att försöka förstå andra. Vilket jag gjort i denna tråd, tro't eller ej. Om jag skriver tack, tolkas det då negativt eller tas det emot?

Mitt förslag är att eventuella vidare "jidder" kan vi ju syssla via PM istället för att trådkapa. Det känns som mest schysst.

Fortsatt trevlig dag på er :laugh:
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Har du egna barn?

Det är svårt att tro att man skulle göra annat än vilja döda den som skulle skada ens barn. Inte för att jag skulle hinna först, det skulle nog "Moffa" göra, vilket han säger hela tiden...

Ps. du är välkommen att vara hur less du vill :p (ställ dig i kön? Du har nu nr 73)

Jag har egna barn och resonerar som jag gjorde innan dem. Det är en moralisk/etisk fråga för mig; vilken syn man har på människor kontra deras gärningar. Och vilken syn man har på samhället och rättsapparaten. Jag skulle kanske önska en person döden om våra barn blev utsatta och hatet gentemot vad den har gjort skulle vara oerhört. * Men döda dem skulle jag inte. Och de allra flesta föräldrar som råkar ut för att deras barn blir utsatta (oavsett om barnet överlever eller till och med dödas) gör det ju faktiskt inte. Så; det där resonemanget om att "jag skulle minsann".... (som jag hört från många i min bekantskapskrets) tycker jag säger att man liksom inte tänker hela vägen ut. Jag tror det är ett rent känslomässigt uttalande. Och jag tror faktiskt en del hänger på just det där "snacket" för att de just (så som du nu gör) blir ifrågasatta i hur mycket de egentligen älskar/bryr sig om sina barn alternativt inte kan ha några eller förstå hur man känner för dem. I ett gäng där alla säger "kastrera de jävlarna" och blir väldigt ilskna i tonen så är det ju inte precis så lätt att höja sin röst och säga "men jag tycker annat".

Jag känner till och med en person som tidigare jobbat som plit och som uttalar sig på det där sättet. På det stället han jobbade fanns också sexualbrottslingar (unga sådana) och han talade om vad "man borde göra med dem". Och jag tänkte i mitt stilla sinne: och ändå; ändå gjorde du inte det, du som hade chansen varje dag. Och jag är väldigt glad åt att just han inte längre jobbar med sådana människor; för hur bra blir deras vård om den som ska ge dem den bär ett sånt hat emot dem att de knappt ens ser dem som mänskliga längre? :crazy:

De allra flesta människor har (tack och lov) en skarp gräns för just att döda en annan person; oavsett vad den personen gjort. Till viss del kan det ju handla om rädsla för straff, men till största del tror (hoppas!) jag att det faktiskt handlar om att de flesta av oss, trots allt, inte vill döda andra. Oavsett deras gärningar.

* med "önska döden" så menar jag inte att jag skulle önska att någon annan dödar eller misshandlar personen. Jag menar mer att det skulle säkert kännas som om det kvittar mig om personen fortsätter leva så att säga. Om du/någon förstår hur jag menar?
 
Senast ändrad:
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Hurvida man kan bedömma någons föräldraroll via deras åsikter eller via internet är däremot lite av en gåta :confused:

Men din första fråga till niphredil är alltså helt okej? Den insinuerar inte att just du som förälder har mer relevanta åsikter i frågan om ifall pedofiler borde slås ihjäl eller inte? :grin: Det är okej att bedöma huruvida någon har rätt till en åsikt i pedofilfrågan på grundval av deras föräldraskap/icke-föräldraskap, men inte okej att bedöma huruvida dina åsikter om pedofiler är bra värderingar att föra vidare till kommande generationer eller inte?
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Finns en bra bok om acceptans skriven av Anna Kåver: Att leva ett liv, inte vinna ett krig... kanske vore något att läsa? Man får lära sig lite hur man kan välja att se på saker, acceptera dem och så vidare :)
Jag har inte läst boken, men det låter ju som en utmärkt bok för den som drabbas av såna enorma hämndbegär att den (på riktigt) funderar på att döda den person som utsatt dem själva eller någon familjemedlem för brott...?
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Bra fråga, som sagt skulle moffa hinna före. Och han motiverar det med att han ändå är gammal och inte har något att förlora. :)

Men dina barn då? Skulle inte de råka ut för ännu ett (utöver det tänkta brottet) trauma om "moffa" åker i fängelse?
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Jag hade inte tillåtit det. Att mitt barn ska leka hemma hos en pedofil. Spelar ingen roll om h*n har tagit sitt straff och har sina barn där osv. No fuckin way för min del.
Jag har vittnat mot en pedofil i tingsrätten. Tänker inte gå in på varför här där alla kan läsa..
Men jag känner avsky... Ren avsky... Där är jag inte sympatisk eller nåt sånt what so ever...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 316
Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 150
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 021
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
9 100
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp