Tror du att polisen där Enya bor har kompetens nog att bedöma den saken, har polis i småstäder det? Vet du om det finns planer för när och hur polisen ska agera i dessa frågor? Jag har ingen aning, men min gissning är att det är rätt så godtyckligt.
Nu vet inte jag var du bor, men jag kan meddela att poliserna häromkring ofta tar hjälp av polisen i större städer. Jag bor i Skåne, inte i Norrland så samarbete poliserna emellan finns faktiskt.
Jag vet inte heller om du jobbar inom polisen på något vis och på så sätt vet något om hur mycket kompetens polisen i Skåne har, men även här har jag stort förtroende för att de kvinnor och män som arbetar med den här typen av brottslighet, faktiskt vet vad de håller på med.
Jag vet inte hur pass insatt du är i det polisiära och skolan i mitt område, men jag gissar på att skolan och rektorn är mycket väl medvetna om vad som hänt och dessutom även har en plan för sånt här. Jag tror att om det funnits en sådan allvarlig risk som du vill få det till så hade skolan/polisen kontaktat samtliga föräldrar i klassen. De gjorde det när det körde en mystisk bil framför skolan tex. Bara för att jag bor på landet så betyder inte det att rektorn, skolan och polisen är korkade och inte kan sånt här.
Att göra inget är ju också ett sätt att agera. Skulle något hända och man vet att man förmodligen skulle kunnat förhindra ett så allvarligt brott så skulle det kännas för jävligt, är min tanke. Skulle det framkomma att Enya vetat om detta och inte varnat om det så tror jag att de flesta skulle anse att pojkens rätt till en skyddad uppväxt hade ett oerhört högt pris.
Iofs har jag svårt att tro att saken inte kommer komma fram ändå.
Varför får i så fall inte skolan skulden? Varför berättar de inget då, för att förhindra att något sker andra barn?? Varför inte tatuera in i pannan på pappan " PEDOFIL" så kan vi skydda alla barn från honom i resten av hans liv? Hur många ska jag varna om honom för? Hela skolan? Hela kommunen? Det kan ju finnas någon grannes mormors kusins dotterdotter som en dag råkar vilja leka hemma hos pedofilen.
Visst kommer det att komma fram, men jag vill skydda pojken mot det så långt det går. Herregud, jag har blivit mobbad under alla mina jävla skolår pga att min pappa var alkoholist, hur tusan tror du att pojken kommer bemötas då??!!
Ska kanske tillägga att det kan ju finnas omständigheter i detta fall som gör att man bedömer risken som låg, detta vet vi ju inget om. Men jag tänker på Patrik Sjöberg och hans frågor om varför ingen sa något och varför ingen ingrep. Att vara passiv i denna fråga är inte oproblematiskt.