Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Har följt tråden, men inte haft något att tillägga. Men tycker det beslut du tagit där i att prata med honom låter väligt bra :) Förstår att du inte gillar telefon, och i ärlighetens namn är ju öga mot öga bättre iaf! Så vill bara peppa dig lite, att verkligen försöka göra så :)

Tack så mycket! Det kan behövas, är rätt feg av mig :o
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?


Tack! Det stämmer inte med vad jag tycker mig ha förstått tidigare - men jag ska leta vidare vid tillfälle.


Men det är det jag tycker ska komma från pappan i så fall.

Jag förstår om inte Enya vill det. Jag skulle nog själv inte vilja göra det heller. Jag misstänker att det skulle bli ett så svårt samtal mellan mig och pappan så att barnen blev lidande. På något vis skulle det kännas bättre att bara liksom hålla skenet uppe - han skulle ju ändå förstå varför jag inte ville låta barnen vara där. Typ.

Rea, Petruska: jag förstår mer av Petruskas förklaring än din, Rea:D. Men jag känner ändå en reservation när du pratar om pedofilers "rätt", det låter lite som människovärdesdiskussion som var på gång i början av tråden. Och den har jag lite svårt för. Jag vill gärna ha till protokollet att t ex jag kan ta lika starkt avstånd från barnvåldtäkter som de som pratar om rätt, människovärde osv.

Men det är nog ett sidospår, Enya behöver ju konkreta råd.
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Klart du vågar. Ta honom åt sidan, säg att du vet att han blivit dömd och varför och säga att du tycker myckat om sonen och gärna vill att han ska vara kompis med dina barn, men som pappan säkert förstår så vågar du inte riktigt lita på honom så de får leka hos dig. Det kommer du att klara galant.

Ja, det måste jag. Jag har inget annat val helt enkelt.
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Men det är det jag tycker ska komma från pappan i så fall.



Och ni som tycker att Enya ska säga sanningen till sina barn, jag tycker inte man ska lägga sådant på en 8 resp 9 åring. Det är så lätt hänt att i stridens hetta råka säga något om pappan till pojken eller inför andra kompisar. Kan tänka mig två uppjagade, bråkande 8-åringar:
-Vi får inte snatta godis för min mamma.
-Din mamma är feg och dum!
-Din pappa knullar barn.

Det är det här jag vill undvika. Det är dock svårt att göra det, känns det som.

Mandalaki: Ljuga vill jag inte göra, mina barn är så gamla att de snart listar ut att det är just hos honom de inte får leka, nånsin, medan andra barn går bra. Det blir ju svårt att ha undanflykter i 6 år till ;)
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Det där vet du faktiskt ingenting om! Så lätt det är att uttala sig och dömma någon du inte har en susning om. Bara från att Enya skrivit några rader så ska sonen bort. Tänk efter lite till.



Och nej, jag tror inte att Enya hittar på, jag vill bara peka på hur lätt det är att dömma och dra slutsatser.

Nej, det här är ingen lögn på några vis. Jag är lite sparsam med informationen av andra anledningar

Jag reagerade som andra här, när jag fick veta det här. "HUR kan han få ha kvar sitt barn???" Jag och en kompis pratade om detta och jag förstår ju nu att han inte har gjort sitt barn något och att det nog delvis är därför han har sin son.
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Säg att pojken blir bästis med en tjej i samma ålder, ska Enya då bara blunda och hoppas på det bästa när hon vet det hon vet? Genom att hon håller tyst med information om en allvarlig risk som hon känner till så har hon tagit på sig ett visst ansvar för andras väl och ve. Vill hon inte ha det ansvaret så får hon informera dem och så får andra själva välja hur de vill agera.

Du förutsätter att pojken skulle få en hemsk uppväxt pga detta, men det är inte alls säkert, läggs det fram på rätt sätt så kan människor säkert välja att stötta pojken precis som Enya vill. Det går inte att jämföra lidande men hellre att barn inte får leka hemma hos honom (eller att man löser det genom att pappan aldrig är ensam med barnen) än att andra barn utsätts för sexuella övergrepp. Jag är inte jätteinsatt i pedofiler men att barn frekvent är på besök i hans hem borde öka återfallsrisken rejält.

Jag tycker inte att det är ok att sprida ut detta bland föräldrarna.
Visst är det en svår fråga egentligen; hur mycket ansvar har jag? Hur mycket ska jag berätta? Ska jag ens berätta?

Jag tycker både att jag ska berätta och att jag inte ska. Men i mitt hjärta känns det som om jag inget ska berätta. Det är inte rätt mot sonen.

Hade det funnits en allvarlig risk så hade skolan informerat föräldrar, mannen hade inte haft sitt barn osv. Jag anser dock inte att det finns en allvarlig risk i och med att vi föräldrar inte fått veta detta av någon. Jag anser också att eftersom risken finns vill jag inte att mina barn drabbas av honom.

Men vad vet jag, det är kanske bättre att berätta för alla föräldrar (hur många ska få veta det, grannarna också? Hur långt bort ska grannarna bo? ska föräldrar till äldre barn få veta? Märk väl att pojken börjar i tvåan nu ihop med min ena son, men är lika gammal som min son som börjar trean)?
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Jag tycker inte att det är ok att sprida ut detta bland föräldrarna.
Hade det funnits en allvarlig risk så hade skolan informerat föräldrar, mannen hade inte haft sitt barn osv.

Vet du om skolan känner till att mannen är straffad för detta?

Jag tycker inte att det är din sak att springa runt och "varna". Det riskerar att sprida alltför mycket avsky och hat. Vilket inte minst är dåligt för pojken.

Det närmaste jag kommer att ha erfarenhet av en liknande situation, är att det bodde en man som var misstänkt för sexuella övergrepp mot barn, nära min sons skola när han gick i mellanstadiet. Mannen var inriktad just mot pojkar i mellanstadieåldern.

Då kom polisen och informerade föräldrarna på skolan, och vi blev ju så illa tvungna att prata med barnen, särskilt då pojkarna i aktuell ålder.

Polisen pratade även med ett gäng a-lagare som brukade sitta på en parkbänk där den misstänkte bodde, så att de skulle ringa polisen om mannen kom hem med en pojke i sällskap.

Jag visste dock aldrig vem den här mannen var, och jag vet inte heller om han tex hade barn i samma skola.

Vad jag menar är att om polisen anser att den där mannen är en risk för barnen i närheten, så är det upp till polisen att informera föräldrar i så fall.
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Du får känna precis hur du vill Bläckis:D, jag vet vad jag menar och det handlar inte om människovärde, jag vill föra det till samma protokoll som du för din åsikt.
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Vet du om skolan känner till att mannen är straffad för detta?

Jag tycker inte att det är din sak att springa runt och "varna". Det riskerar att sprida alltför mycket avsky och hat. Vilket inte minst är dåligt för pojken.

Det närmaste jag kommer att ha erfarenhet av en liknande situation, är att det bodde en man som var misstänkt för sexuella övergrepp mot barn, nära min sons skola när han gick i mellanstadiet. Mannen var inriktad just mot pojkar i mellanstadieåldern.

Då kom polisen och informerade föräldrarna på skolan, och vi blev ju så illa tvungna att prata med barnen, särskilt då pojkarna i aktuell ålder.

Polisen pratade även med ett gäng a-lagare som brukade sitta på en parkbänk där den misstänkte bodde, så att de skulle ringa polisen om mannen kom hem med en pojke i sällskap.

Jag visste dock aldrig vem den här mannen var, och jag vet inte heller om han tex hade barn i samma skola.

Vad jag menar är att om polisen anser att den där mannen är en risk för barnen i närheten, så är det upp till polisen att informera föräldrar i så fall.

Jag vet inte hur mycket skolan vet, men jag gissar att de är insatta i detta. Pojken rycktes upp från skolan med omedelbar verkan så att säga, började i en annan skola, flyttade, men har nu fått byta tillbaka till denna skolan och även fått gå om en klass. Det får mig att gissa att skolan är väl medvetna om problemet. Det borde de ju vara. JAg tror att sociala myndigheten också är inkopplade i det här och då är nog kontakt med skolan en sak som de har.

Detta är bara vad jag tror. :)
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Vad jag menar är att om polisen anser att den där mannen är en risk för barnen i närheten, så är det upp till polisen att informera föräldrar i så fall.
Tror du att polisen där Enya bor har kompetens nog att bedöma den saken, har polis i småstäder det? Vet du om det finns planer för när och hur polisen ska agera i dessa frågor? Jag har ingen aning, men min gissning är att det är rätt så godtyckligt.

Att göra inget är ju också ett sätt att agera. Skulle något hända och man vet att man förmodligen skulle kunnat förhindra ett så allvarligt brott så skulle det kännas för jävligt, är min tanke. Skulle det framkomma att Enya vetat om detta och inte varnat om det så tror jag att de flesta skulle anse att pojkens rätt till en skyddad uppväxt hade ett oerhört högt pris.
Iofs har jag svårt att tro att saken inte kommer komma fram ändå.

Ska kanske tillägga att det kan ju finnas omständigheter i detta fall som gör att man bedömer risken som låg, detta vet vi ju inget om. Men jag tänker på Patrik Sjöberg och hans frågor om varför ingen sa något och varför ingen ingrep. Att vara passiv i denna fråga är inte oproblematiskt.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Sjukdom skulle jag inte kalla det. En sexuell läggning är det. Är homosexuella också sjuka eller? För det är ju också en sexuell läggning.

Sjukligt då? :p
Det får vara vad det vill, det är olagligt och vidrigt (och tusen till ord :angel: ).

Skulle du lämna din hund till en som har satt på hundar? Eller lämna din häst hos någon som har skurit hästars kön tidigare?

Lika lite som jag skulle släppa mitt barn till Norge-terroristen skulle jag släppa henne till en pedofil.

En gång homo, alltid homo, samma med pedofil... tror knappast han tänker på vuxna kvinnor när han drar i trumpeten. Tror inte heller han kan hålla sig från filmer/bilder eller barn resten av sitt liv. Skillnaden är att homosexualitet inte är olagligt.

Kanske är lite väl hetsk men kan avslöja att jag är ganska insatt i ett aktuellt fall med just en pedofil, dessutom incestfall. När man får komma så nära är det svårt att förstå att dom inte avlivas.
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Mitt problem är i det stora hela inte egentligen om de ska få leka där eller inte, det största problemet är vad för ursäkt jag ska ha till att mina barn inte får vara där.

Sonen är verkligen välkommen hem till oss, så ofta han vill och så ofta vi har möjlighet. Han är ett snällt och rart barn och jag har inga problem att ta hand om honom.

Det är svårt, förstår det. Eftersom det inte går att vara rak på sak utan att pedofilens pojke tar skada.

"ni får gärna leka med XX, bara ni är här hemma hos oss."
"varför?"
"För att jag har bestämt det"

Kan inte det räcka så länge?
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

*KL*

Har följt tråden utan mycket att tillägga. Men:

"ni får gärna leka med XX, bara ni är här hemma hos oss."
"varför?"
"För att jag har bestämt det"

Kan inte det räcka så länge?

Problemet med detta är att jag tror att TS barn är lite för gamla för detta. Barn förstår mer än man (vill) tro. Jag minns själv när jag gick i lågstadiet så hade jag en klasskompis som aldrig fick ta hem kompisar (hennes mamma var sjuk, inte psykiskt) och svaren vi andra fick från lärare, föräldrar och flickan själv var "För att NN:s mamma inte vill det." Det räckte inte. Det blev snabbt funderingar som många gånger var BRA värre än sanningen. Barn har rätt livlig fantasi.

Samtidigt är det ju svårt: Berättar man sanningen riskerar man att det blir skitsnack och att den stackars pojken hamnar i kläm. Jag önskar verkligen att jag hade en magisk superlösning, men det har jag inte. Däremot tror jag att barnen förr eller senare kommer att kräva mer av en förklaring.

TS: Om du klarar av att prata med pappan (vilket jag tror du gör! ) så är det superbra!
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Tror du att polisen där Enya bor har kompetens nog att bedöma den saken, har polis i småstäder det? Vet du om det finns planer för när och hur polisen ska agera i dessa frågor? Jag har ingen aning, men min gissning är att det är rätt så godtyckligt.

Nu vet inte jag var du bor, men jag kan meddela att poliserna häromkring ofta tar hjälp av polisen i större städer. Jag bor i Skåne, inte i Norrland så samarbete poliserna emellan finns faktiskt.

Jag vet inte heller om du jobbar inom polisen på något vis och på så sätt vet något om hur mycket kompetens polisen i Skåne har, men även här har jag stort förtroende för att de kvinnor och män som arbetar med den här typen av brottslighet, faktiskt vet vad de håller på med.

Jag vet inte hur pass insatt du är i det polisiära och skolan i mitt område, men jag gissar på att skolan och rektorn är mycket väl medvetna om vad som hänt och dessutom även har en plan för sånt här. Jag tror att om det funnits en sådan allvarlig risk som du vill få det till så hade skolan/polisen kontaktat samtliga föräldrar i klassen. De gjorde det när det körde en mystisk bil framför skolan tex. Bara för att jag bor på landet så betyder inte det att rektorn, skolan och polisen är korkade och inte kan sånt här.

Att göra inget är ju också ett sätt att agera. Skulle något hända och man vet att man förmodligen skulle kunnat förhindra ett så allvarligt brott så skulle det kännas för jävligt, är min tanke. Skulle det framkomma att Enya vetat om detta och inte varnat om det så tror jag att de flesta skulle anse att pojkens rätt till en skyddad uppväxt hade ett oerhört högt pris.
Iofs har jag svårt att tro att saken inte kommer komma fram ändå.

Varför får i så fall inte skolan skulden? Varför berättar de inget då, för att förhindra att något sker andra barn?? Varför inte tatuera in i pannan på pappan " PEDOFIL" så kan vi skydda alla barn från honom i resten av hans liv? Hur många ska jag varna om honom för? Hela skolan? Hela kommunen? Det kan ju finnas någon grannes mormors kusins dotterdotter som en dag råkar vilja leka hemma hos pedofilen.

Visst kommer det att komma fram, men jag vill skydda pojken mot det så långt det går. Herregud, jag har blivit mobbad under alla mina jävla skolår pga att min pappa var alkoholist, hur tusan tror du att pojken kommer bemötas då??!!


Ska kanske tillägga att det kan ju finnas omständigheter i detta fall som gör att man bedömer risken som låg, detta vet vi ju inget om. Men jag tänker på Patrik Sjöberg och hans frågor om varför ingen sa något och varför ingen ingrep. Att vara passiv i denna fråga är inte oproblematiskt.
Nej precis, vi vet ju egentligen inte hur man bedömer risken. Men du skulle alltså dra på allt du kan på trummorna redan nu?

Vet du vad jag tror? Jag tror att pojken hamnade i den här skolan igen därför att han kände sig trygg här innan karusellen drog igång. Jag tror att han behöver ha det bra i skolan, även om hans pappa är pedofil. Han ska inte bära den bördan.

Och jag tror att skolan och polisen är fullt kapabla att sköta det här utan att blanda in föräldrarna på nån privat häxjakt.

JAG däremot väljer att inte lämna mina barn hos pappan, nu när jag vet om det.

Det är fredag, jag är skittrött och har en rejäl huvudvärk just nu, så jag ber om ursäkt om du tycker jag låter onödigt hård.
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Nu läser du in saker som jag inte alls skriver. Det jag vände mig emot var Mabuses resonemang att eftersom du har söner och pedofilen har visat smak för småtjejer så är det grönt för din son att vara hemma hos honom. Oavsett hur man agerar så kan det få konsekvenser, vare sig du ligger lågt och låtsas som ingenting eller slår på stora trumman i föräldragruppen, det är därför det är så svårt. Jag förstår att du haft det tufft med din pappas alkoholism men det går inte alls att jämföra skvaller om en sån sak som ingen annan har med att göra och att det finns en pedofil i barns närhet som i högsta grad kan drabba andra. Som förälder hade jag blivit fruktansvärt arg över att folk vet men ingen informerat mig om att min dotter leker hemma hos en pedofil dömd för övergrepp på nån i just hennes ålder. Du har möjligheten att välja att inte låta dina barn leka där, andra föräldrar som inte vet har inte den möjligheten att ta ställning till hur de vill göra.

Det kanske finns omständigheter som gör att polisen och skolan betraktar det som safe att inte informera men utifrån det lilla som står i tråden förvånar det mig att de inte gjort det. Som sagt, återfallsrisken borde vara rejält högre för en pedofil som har daglig kontakt med barn och rent av har dem springandes i sitt hem.
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Men jag tänker på Patrik Sjöberg och hans frågor om varför ingen sa något och varför ingen ingrep. Att vara passiv i denna fråga är inte oproblematiskt.

Skillnaden är bara att Patrik pratade om tiden då övergreppen pågick. Den här mannen är dömd och har avtjänat sitt straff.

Jag tycker att du lägger på Enya en helt omänsklig börda i ditt resonemang.

Enya: jag håller med Petruska i den här frågan. Det är inte din uppgift att varna.
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Mino, jag har tänkt på dina frågeställningar under dagen. Jag tycker så klart inte att de är enkla.

Eller, jag tycker att det är rätt enkelt att säga att det här handlar inte om Enya. Hon har inte ansvar i den här situationen, annat än för sina egna barn. Hon tar därutöver ett visst ansvar för den dömdes son, vilket jag tycker är hedervärt. Hon tar också ansvar för att inte skapa en folkmobb och lynchstämning, vilket jag också tycker är hedervärt.

Det är klart att det inte vore roligt om det nu kommer en liten tjejkompis hem till den här pojken, och det går åt skogen. Men det ansvaret ligger i första hand på den dömde, i andra hand på polis, soc etc.

Vi kan inte utesluta att den dömde har lärt sig hur han ska undvika frestelser, och han kanske känner sin svaghet och förbjuder sin son att leka med småflickor i hemmet. Den sortens strategier vet jag att pedofiler får lära sig i behandling - det är också genomförbart, till skillnad från att släcka det pedofila begäret. De allra flesta pedofiler håller faktiskt på sig, och återfallsfrekvensen är dessutom låg enligt vad jag har läst.

Jag tror att jag skulle ha hållit tyst i Enyas kläder. Fick jag sedan reda på att mannen förgripit sig mot ett barn, fick jag väl se vad det gjorde med mitt samvete då. Det kanske hade blivit ett helvete, men jag hade ändå från början gjort som jag fann bäst då.

Sen tycker jag också, moraliskt sett, att det blir en överbetoning på just riskerna kring den här mannen och småflickor. Varför är Enya inte skyldig att sluta med varje form av onödig konsumtion för att istället rädda barn undan sjukdom och svält i tredje världen? Om vårt mål är att rädda barn undan lidande, så finns det betydligt effektivare sätt än att sprida skräck kring en enda pedofil (som dessutom redan är känd av myndigheterna).
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Skillnaden är bara att Patrik pratade om tiden då övergreppen pågick. Den här mannen är dömd och har avtjänat sitt straff.
Så vitt jag vet så lägger folk inte en pedofil läggning bakom sig och börjar ha sunda sexuella intressen. Han är fortfarande pedofil och kommer alltid att vara. Men hur hade du själv agerat i den här situationen? Hade du tyckt att det var värt priset att skydda pojken, hade du valt att göra ingenting förutom skydda dina egna barn? Är det överhuvudtaget rimligt att en dömd pedofil har vårdnaden om ett barn med tanke på stigmatiseringen? Det är verkligen inte enkla frågor med svartvita svar.
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Sen tycker jag också, moraliskt sett, att det blir en överbetoning på just riskerna kring den här mannen och småflickor. Varför är Enya inte skyldig att sluta med varje form av onödig konsumtion för att istället rädda barn undan sjukdom och svält i tredje världen? Om vårt mål är att rädda barn undan lidande, så finns det betydligt effektivare sätt än att sprida skräck kring en enda pedofil (som dessutom redan är känd av myndigheterna).

Men här har vi ju en reell situation, som att se ett barn leka på en järnväg. Nåt måste man göra. Och det ena behöver inte utesluta det andra.
Nu lär väl skolans lärare inte kunna diskutera detta med enskilda föräldrar pga tystnadsplikten, men Enya borde ändå kunna ha ett samtal med rektorn eller klassens lärare och få en uppfattning om ifall detta är något som man är medvetna om och har lite koll på?
Hur gammal var den här mannen när övergreppet ägde rum och var det ett barn? Eller handlar det om en äldre tonårig "man" som hade ett förhållande med en knappt 15årig flickvän? Har jag missat den infon i tråden ber jag om ursäkt, jag är på resande fot.
Men det är en fruktansvärt svår fråga som knappast har ett klart svar där ingen kommer/kan komma till skada.
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Att fråga vad jag skulle göra är orimligt - det här är så svårt att det bara vore fånigt att spekulera om. Jag är ju inte där, vilket jag är tacksam för.

Vårdnadsfrågan är ännu orimligare. Den kan jag inte påverka. Det är säkert en frågeställning som många kan ha åsikter om - men jag anser mig inte tillräckligt kunnig för att ha några åsikter om det. I synnerhet inte i en tråd som inte handlar om den principiella frågan, utan om att Enya behöver handfasta råd.

Petruska::bow:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 322
Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 150
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 023
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
9 100
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp