Enya
Trådstartare
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?
Jag sa redan när jag fick veta det att jag vill läsa domen för att få reda på exakt vad som hänt. Nu vet jag en hel del, men att läsa domen kan ju vara bra.
Dock håller jag inte med dig om en sak- det där med att leka hos honom. Petruska skrev i och för sig att återfall inte är lika vanligt hos pedofiler som övriga brottslingar och det är säkert sant. Men "lika vanligt" innebär ju inte "inte alls" utan det betyder ju att det sker men inte i lika stor utsträckning. Det innebär i sin tur att det skulle kunna vara mitt barn blir hans offer.
Risken finns och jag kan inte ha samvete till att riskera en sådan sak. Bara ett enda övergrepp kan sätta spår i barnets hela resterande liv.
Jag vet hur det är. Med den erfarenheten och "kunskapen" jag tyvärr har, så kan jag bombsäkert säga att en bit av barnet förloras för alltid.
Jag litar själv inte på män alls, mitt förtroende för dem som yrkesmän (har manliga läkare och tandläkare) finns helt klart, men inte som män. Inte blev det bättre när jag fick en dotter heller.
Det du skriver är i mångt och mycket precis så mina tankebanor går och mitt resonemang.*kl*
Nu kanske jag har missat något, men jag fattar det som att pappan ifråga är heterosexuell? Han har varit tillsammans med en vuxen kvinna, och barnet han förgrep sig på var en flicka?
Vad är oddsen att han helt plötsligt skulle byta läggning och bli intresserad av pojkar/män?
Som jag har förstått det så betyder pedofili just detta att man attraheras sexuellt av barn - men det innebär inte alls med nödvändighet att man är bisexuell. Lika lite som alla normala vuxna är attraherade av både kvinnor och män i lika stor utsträckning (betydligt vanligare är ju att man är rätt entydigt intresserad av kvinnor eller män, inte båda), så är alla pedofiler intresserade av både pojkar och flickor. Utan beroende på läggning pojkar eller flickor (och en liten andel är förståss bisexuella, precis som hos befolkningen i stort).
Det är sant att en pedofil alltid är en pedofil, i betydelsen att man har den läggning man har. Men däremot inte alls sant att pedofili inte kan behandlas, som jag har förstått det så finns det riktigt bra, verksam behandling numer. Inte att ändra läggningen, men att lära sig strategier för att inte agera efter sin läggning, och att få insikt i vilken skada man gör om man agerar efter sin läggning.
Om du är osäker skulle jag läsa domen, se vad pappan är fälld för och vilken påföljd och behandling han har fått. Och sen ta ställning utifrån det. Är pappan heterosexuell, och dessutom har genomgått behandling framgångsrikt - tja, varför straffa dina och hans barn genom att inte låta dem leka hos pojken nån gång ibland? Så tänker jag i alla fall.
Jag sa redan när jag fick veta det att jag vill läsa domen för att få reda på exakt vad som hänt. Nu vet jag en hel del, men att läsa domen kan ju vara bra.
Dock håller jag inte med dig om en sak- det där med att leka hos honom. Petruska skrev i och för sig att återfall inte är lika vanligt hos pedofiler som övriga brottslingar och det är säkert sant. Men "lika vanligt" innebär ju inte "inte alls" utan det betyder ju att det sker men inte i lika stor utsträckning. Det innebär i sin tur att det skulle kunna vara mitt barn blir hans offer.
Risken finns och jag kan inte ha samvete till att riskera en sådan sak. Bara ett enda övergrepp kan sätta spår i barnets hela resterande liv.
Jag vet hur det är. Med den erfarenheten och "kunskapen" jag tyvärr har, så kan jag bombsäkert säga att en bit av barnet förloras för alltid.
Jag litar själv inte på män alls, mitt förtroende för dem som yrkesmän (har manliga läkare och tandläkare) finns helt klart, men inte som män. Inte blev det bättre när jag fick en dotter heller.