Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

*kl*

Nu kanske jag har missat något, men jag fattar det som att pappan ifråga är heterosexuell? Han har varit tillsammans med en vuxen kvinna, och barnet han förgrep sig på var en flicka?

Vad är oddsen att han helt plötsligt skulle byta läggning och bli intresserad av pojkar/män?

Som jag har förstått det så betyder pedofili just detta att man attraheras sexuellt av barn - men det innebär inte alls med nödvändighet att man är bisexuell. Lika lite som alla normala vuxna är attraherade av både kvinnor och män i lika stor utsträckning (betydligt vanligare är ju att man är rätt entydigt intresserad av kvinnor eller män, inte båda), så är alla pedofiler intresserade av både pojkar och flickor. Utan beroende på läggning pojkar eller flickor (och en liten andel är förståss bisexuella, precis som hos befolkningen i stort).

Det är sant att en pedofil alltid är en pedofil, i betydelsen att man har den läggning man har. Men däremot inte alls sant att pedofili inte kan behandlas, som jag har förstått det så finns det riktigt bra, verksam behandling numer. Inte att ändra läggningen, men att lära sig strategier för att inte agera efter sin läggning, och att få insikt i vilken skada man gör om man agerar efter sin läggning.

Om du är osäker skulle jag läsa domen, se vad pappan är fälld för och vilken påföljd och behandling han har fått. Och sen ta ställning utifrån det. Är pappan heterosexuell, och dessutom har genomgått behandling framgångsrikt - tja, varför straffa dina och hans barn genom att inte låta dem leka hos pojken nån gång ibland? Så tänker jag i alla fall.
Det du skriver är i mångt och mycket precis så mina tankebanor går och mitt resonemang.

Jag sa redan när jag fick veta det att jag vill läsa domen för att få reda på exakt vad som hänt. Nu vet jag en hel del, men att läsa domen kan ju vara bra.

Dock håller jag inte med dig om en sak- det där med att leka hos honom. Petruska skrev i och för sig att återfall inte är lika vanligt hos pedofiler som övriga brottslingar och det är säkert sant. Men "lika vanligt" innebär ju inte "inte alls" utan det betyder ju att det sker men inte i lika stor utsträckning. Det innebär i sin tur att det skulle kunna vara mitt barn blir hans offer.
Risken finns och jag kan inte ha samvete till att riskera en sådan sak. Bara ett enda övergrepp kan sätta spår i barnets hela resterande liv.

Jag vet hur det är. Med den erfarenheten och "kunskapen" jag tyvärr har, så kan jag bombsäkert säga att en bit av barnet förloras för alltid.

Jag litar själv inte på män alls, mitt förtroende för dem som yrkesmän (har manliga läkare och tandläkare) finns helt klart, men inte som män. Inte blev det bättre när jag fick en dotter heller.
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Och det köper barnen utan frågor tror du, och utan att tala om för kompisen att "mamma säger att vi inte får vara hemma hos dig"?

Aldrig att jag hade svalt det i den åldern, jag hade antingen frågat varför, och/eller spekulerat för mig själv vad det kunde finnas för hemsk anledning till att man inte fick vara där, och förmodligen fått för mig någon helt felaktig anledning.

Dessutom är det ju synd om pojken - mamma i utlandet, och en pappa som alla i byn tar omvägar kring (du tror inte man märker sånt? Och drar slutsatsen att det är fel på pappan och förmodligen en själv också, att man borde skämmas av okänd anledning?), till den milda grad att kompisarnas mammor förbjuder dem att komma hem till en?
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Men han är ju av allt att döma heterosexuell, varför tror du att han huxflux kommer ändra läggning? Hur många andra vuxna känner du som huxflux ändrat läggning på det sättet?

Alltså, en gång till: pedofili innebär inte att man med nödvändighet är bisexuell. Pedofiler är oftast inte intresserade av alla barn oavsett kön, lika lite som normala vuxna är sexuellt attraherade av alla vuxna oavsett kön. Om denna mannen är heterosexuell, så är han lika lite intresserad av dina pojkar sexuellt som du själv är. Och troligen är han heterosexuell, eftersom a) han har varit gift med en kvinna b) han har förgripit sig på en flicka c) han har fått vårdnaden om sin son.

Det vill säga, skulle han få återfall (förhoppningsvis inte, självklart!), så är det en flicka han skulle ge sig på i så fall, inte en pojke.
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Vadå "av allt att döma" är han heterosexuell? Jag är också av allt att döma heterosexuell men det har ändå inte ändå inte hindrat mig från att bli tänd på, och kär i, olika tjejer.

Hans läggning vet du väldigt lite om - det enda man kan säga säkert är ju att han oavsett tänder på kvinnor/flickor.
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Fast de flesta är ju inte det. Finns det någon statistik som visar att pedofiler är bisexuella i större utsträckning än resten av befolkningen?

Niphredil: Det vi vet om honom är a) har barn med en kvinna b) förgripit sig på en flicka c) har fått ensam vårdnad om pojke. Av detta att döma är han heterosexuell i sitt sexuella beteende. Sen att du kanske inte är det, men det säger ju ganska lite om folks läggning generellt, eller om den här mannen.

Alltså, missförstå mig rätt - jag tycker det är fruktansvärt när man ger sig på barn. Men jag tycker inte det är rätt väg att gå att göra någon slags obestämt farliga mörkermän av pedofiler, som man inte kan vistas i samma rum som vare sig som vuxen eller barn. Obestämd rädsla och hat är sällan någon bra rådgivare för mellanmänskligt beteende.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Du har rätt. Så klart. :laugh:

Enyas syfte med den här tråden verkar inte heller vara att alla ska få tävla i att uttrycka det äckel de känner mot pedofili, och det förakt de känner mot gärningsmännen. Ingenting blir bättre av att människor startar sådana drev. Deltar man i sådant, låter man pedofilen göra en själv till en sämre människa än man behöver vara.

Enya har ett konkret problem här, mannen är dömd och straffad redan.

Jag är inte mycket för att ljuga för barn, men i det här fallet hade jag nog sagt till barnen att jag inte vill att de leker hemma hos den där kompisen, på grund av att hans pappa har gjort saker som gör att man inte riktigt vågar lita på honom. Jag hade försökt slippa följdfrågor från barnen, genom att säga att det handlar om vuxensaker som är svåra att förstå och svåra att förklara.

Om barnen vid något annat tillfälle frågar vad pedofili är, hade jag svarat att det är när vuxna tror att det är ok att ha sex med barn så som vuxna har med varandra. Och betonat det olagliga i detta. Och att det är den vuxne som gör fel, inte barnet.

Om barnen senare ändå frågar om pojkens pappa är pedofil - ja, då ser jag ingen annan råd än att svara ärligt, men helst kortfattat.

I det läget blir det nog också oundvikligt att frågan kommer upp i skolan, vem som än tar upp det.

Mitt syfte med tråden är inte att skapa ett drev mot pedofiler och deras gärningar. Precis som du säger. De flesta människor avskyr både pedofilen och hans gärningar och det är inget vi behöver diskutera ytterligare, kan jag tycka.

Jag kommer att bemöta pojkens pappa med samma artighet och respekt som jag har för de andra föräldrarna, som jag ju inte heller känner. Jag tänker med andra ord inte spy ur mig galla över honom och vägra hälsa och sprida rykten och fjanta mig. Det blir med andra ord ett hej och ett hej då, inget mer, inget mindre.

Det ligger något i det du och även andra nu säger. Jag ska helt enkelt säga att de inte får leka där och att det är så som jag bestämt av vuxenanledningar så att säga.

Barnet har haft det svårt kan jag tänka mig. När det uppdagades vad pappan gjort (han blev påkommen på bar gärning) så flyttades sonen omedelbart från skolan med orden "vi ska flytta". Det gjorde de mycket riktigt men till en annan kommun. Då gick han i förskoleklass ihop med min äldsta son. För ett år sedan kom han tillbaka och började då ettan ihop med min yngsta son ( som är ett år yngre). De bor i "fel" kommun, har långt till skolan och pojken har inte många kompisar Jag kan bara gissa, men jag tror att han har haft en svår tid.
Skulle mina barn säga något om att hans pappa begått ett brott eller så, så tror jag det skulle sätta käppar i hjulet för pojken. Jag kan bara hoppas att andra människor som vet det jag vet har tillräckligt förstånd att inte föra det vidare till sina barn. Barn är elaka ibland.
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Mina söner är 9 och 8 år gamla och går i tvåan och ettan.

Jag hade tagit en diskussion men mina barn om situationen o varför.

Min mor gjorde samma med mig, dock var jag något äldre-men det spelar mindre roll- när jag åkte o träffade min kompis vars far våldtagit alla sina döttrar utom en.
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Fast bara for att han har varit gift med en kvinna och forgripit sig pa en flicka kan man ju inte anta att han inte skulle forgripa sig pa pojkar eller ha ett forhallande med en man.

Hellre det sakra fore det osakra nar det galler mina barn, kanner jag. Om dessutom ar langt hem till det andra barnet kanske det inte ar jatteaktuellt att de ar dar?

Sen kan det ju vara bra att fora en helt neutral diskussion med sina barn om att deras kroppar ar deras och att de alltid kan prata med mamma eller nagon annan vuxen som de litar pa, och allt det dar andra som hanger ihop, for det finns ju fler faror i samhallet an denna mannen.
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Det beror väl på hur man ser på sexuell läggning. Jag tror att den ligger ganska fast, och att det är relativt ovanligt att helt plötsligt byta inriktning. Man gillar det man gillar, helt enkelt. Och de flesta är i sitt sexuella agerande heterosexuella eller homosexuella.

Så jo, om någon hela sitt liv haft sex med kvinnor så tror jag att man kan anta (dvs det är troligast) att personen kommer fortsätta på den banan.
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Men han är ju av allt att döma heterosexuell, varför tror du att han huxflux kommer ändra läggning? Hur många andra vuxna känner du som huxflux ändrat läggning på det sättet?

Alltså, en gång till: pedofili innebär inte att man med nödvändighet är bisexuell. Pedofiler är oftast inte intresserade av alla barn oavsett kön, lika lite som normala vuxna är sexuellt attraherade av alla vuxna oavsett kön. Om denna mannen är heterosexuell, så är han lika lite intresserad av dina pojkar sexuellt som du själv är. Och troligen är han heterosexuell, eftersom a) han har varit gift med en kvinna b) han har förgripit sig på en flicka c) han har fått vårdnaden om sin son.

Det vill säga, skulle han få återfall (förhoppningsvis inte, självklart!), så är det en flicka han skulle ge sig på i så fall, inte en pojke.

"Av allt att döma", ja. Det är dock inget som säger att inte pojkar skulle vara intressant. Det är ju ingen som vet det, förutom då mannen själv.

Bisexuella människor har jag träffat flera stycken, så det är ju inget direkt ovanligt det heller. Själv kan jag inte helt säga att jag är heterosexuell. Det kanske inte bara har kommit den rätta ännu??

För mig spelar hans sexuella (hetero-,homo- eller bi-) läggning ingen roll egentligen.

Mitt problem är att jag behöver ge mina barn ett svar på varför de inte får leka hos honom. Jag vet redan vad jag tycker, känner och tänker vad gälelr att de ska få vara där.
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Det beror väl på hur man ser på sexuell läggning. Jag tror att den ligger ganska fast, och att det är relativt ovanligt att helt plötsligt byta inriktning. Man gillar det man gillar, helt enkelt. Och de flesta är i sitt sexuella agerande heterosexuella eller homosexuella.

Så jo, om någon hela sitt liv haft sex med kvinnor så tror jag att man kan anta (dvs det är troligast) att personen kommer fortsätta på den banan.

Du vet ju inget om hans liv egentligen. Vem säger att han hela sitt liv gillat kvinnor? Det vet ju inte jag något om heller.
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Jag tänker nog - med rätt eller fel - att sex mot barn ligger utanför homo-/bi-/heterofrågan, så att säga. Att det snarare handlar om att attraheras av barn, eller att inte göra det. Jag föreställer mig det, bla därför att det så pass ofta handlar om prepubertala barn.

Vet du om man öht kan se samma starka tendens att föredra det ena könet hos pedofiler, som man kan hos "vanliga vuxna"?

Jag har en god vän som utsattes för övergrepp av sin pappa. Hennes metod har (i linje med din tankegång) varit att låta sina söner vara ensamma hos mormor och morfar (alltså vännens pappa), men däremot inte sin dotter. Så vitt jag vet har det gått bra.
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Ja du far tala for dej sjalv, jag tror det ar vanligare an du tror. Att vara bisexuell handlar ju inte om att byta laggning, bara lagga till lite till.

Enya jag hade nog skyllt pa vuxensaker som de inte behover veta, pa ett vänligt sätt. Att saga att han suttit i fangelse ger ju en bra anledning for barnen att sprida det vidare. "min mamma sager att vi inte far vara hos dej, men du far garna vara hos oss" kanske inte blir sa laddat anda?
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Det ligger något i det du och även andra nu säger. Jag ska helt enkelt säga att de inte får leka där och att det är så som jag bestämt av vuxenanledningar så att säga.

Barnet har haft det svårt kan jag tänka mig.

Den enda anledningen till att jag verkligen skulle försöka undvika att säga sanningen till barnen, är just mannens egen son, dina barns kompis. Gällde det någon annan person (tex någon som jobbar i kiosken eller så), skulle jag säga som det var till barn som är så stora som dina pojkar om det fanns anledning, tex för att få dem att gå till en annan kiosk (man behöver ju inte fördjupa sig i detaljer i övergreppet, så klart). Men om du säger som det är i det här fallet, verkar allt bli svårare för kompisen.

Han kommer ju att få veta det. Men ändå. :crazy:
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Fast bara for att han har varit gift med en kvinna och forgripit sig pa en flicka kan man ju inte anta att han inte skulle forgripa sig pa pojkar eller ha ett forhallande med en man.

Hellre det sakra fore det osakra nar det galler mina barn, kanner jag. Om dessutom ar langt hem till det andra barnet kanske det inte ar jatteaktuellt att de ar dar?

Sen kan det ju vara bra att fora en helt neutral diskussion med sina barn om att deras kroppar ar deras och att de alltid kan prata med mamma eller nagon annan vuxen som de litar pa, och allt det dar andra som hanger ihop, for det finns ju fler faror i samhallet an denna mannen.
Min dotter har en pappa som är homosexuell. Av allt att döma utifrån skulle han vara heterosexuell. Enligt honom har han haft kvinnor då och då för det är ju så man "ska" vara för att passa in och bli accepterad.

Jag känner också att jag vill ta det säkra före det osäkra. Skulle han känna något för mina barn så vore det ju hemskt. Risken finns och eftersom jag nu är medveten om det så känner jag att det är dumt att chansa. Det är ju mina barns liv det handlar om.

Långt dit är det ju inte, men i skolsammanhang är det ju längre till den här skolan än till de skolorna i den kommun han tillhör. Det är så jag menar.

Vi har pratat om det här med kroppar, sex, pedofiler osv, mer än en gång. Hellre en gång för mycket än en gång för lite.
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

kl
(Har inte läst hela tråden).
Skulle ni låta barnen leka hos en icke dömd pedofil då? De flesta pedofiler kommer ju aldrig till myndigheternas kännedom ens...
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Den enda anledningen till att jag verkligen skulle försöka undvika att säga sanningen till barnen, är just mannens egen son, dina barns kompis. Gällde det någon annan person (tex någon som jobbar i kiosken eller så), skulle jag säga som det var till barn som är så stora som dina pojkar om det fanns anledning, tex för att få dem att gå till en annan kiosk (man behöver ju inte fördjupa sig i detaljer i övergreppet, så klart). Men om du säger som det är i det här fallet, verkar allt bli svårare för kompisen.

Han kommer ju att få veta det. Men ändå. :crazy:

Ja, om han inte redan vet så lär han få veta. Jag resonerar som så att det är bättre att han inget vet och framför allt att inget händer honom i skolan. Det känner jag som mycket viktigt.

Hade det här handlat om en vuxen människa så hade jag också sagt som det var till barnen. Vuxna får stå för sina egna handli8ngar. Barn ska itne få ta skit för vad vuxna gör.
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

kl
(Har inte läst hela tråden).
Skulle ni låta barnen leka hos en icke dömd pedofil då? De flesta pedofiler kommer ju aldrig till myndigheternas kännedom ens...
Nej.
Är han inte dömd har han inte fått hjälp och det känns lite som om risken skulle vara större då.
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Jag tänker nog - med rätt eller fel - att sex mot barn ligger utanför homo-/bi-/heterofrågan, så att säga. Att det snarare handlar om att attraheras av barn, eller att inte göra det. Jag föreställer mig det, bla därför att det så pass ofta handlar om prepubertala barn.

Vet du om man öht kan se samma starka tendens att föredra det ena könet hos pedofiler, som man kan hos "vanliga vuxna"?

Som jag förstår det är precis samma tendens. Pedofiler är heterosexuella eller homosexuella, precis som alla andra.

Jag tror att anledningen till att man kanske antar att alla pedofiler är bisexuella är att prepubertala barn i normala vuxnas ögon i princip är könslösa, eftersom de saknar nästan alla den vuxna kroppens könskarakteristika (och åtminstone för egen del är det rätt tydligt för mig att det är de jag går igång på). Alltså tänker man att den som går igång på barn struntar i kön. Men jag tror att i en pedofils ögon så är barn inte alls könslösa, utan har ett tydligt kön, de går liksom igång på "barnvarianten" av könskarakteristika, som för en vanlig vuxen känns sexuellt helt ointressanta.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 319
Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 150
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 021
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
9 100
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp