Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Ring pappan. Säg som det är.

"Jag vet att du är dömd och jag vet att du suttit av ditt straff och går vidare med ditt liv men jag känner inte dig och jag litar inte på dig. Men våra barn ska inte behöva lida för det du gjort. Din son är välkommen hit, med eller utan lego. Eftersom jag inte vet vad du sagt till din son om vad du gjort är det upp till dig att hitta på en bra ursäkt för att de inte kan leka hos er."


Och jag vet att du inte är någon telefonvän, men om du ringer slipper du träffa honom, tänk så.

Jag hade tänkt göra precis det du skriver faktiskt :) Så att han vet vart jag står i det här.
Jag hade dock tänkt säga det öga mot öga, för faktum är att han kommer hämta och lämna sin son i alla fall.
Om jag vågar, vilket jag borde gör då det handlar om mina barn, så kommer jag säga det på söndag när barnen ska leka. :crazy:
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Har följt tråden, men inte haft något att tillägga. Men tycker det beslut du tagit där i att prata med honom låter väligt bra :) Förstår att du inte gillar telefon, och i ärlighetens namn är ju öga mot öga bättre iaf! Så vill bara peppa dig lite, att verkligen försöka göra så :)
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Men du kan inte veta vilka män eller kvinnor som är pedofiler...
Nej.
Om jag nu vet så vill jag göra så att risken för att skadas minskar för mina barn. Vet jag inget kan jag inte minska risken.
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Men du kan inte veta vilka män eller kvinnor som är pedofiler...

Självklart vet man aldrig vilka som är pedofiler, inte vilka som tänder på djur eller liknande heller...

MEN VET MAN om någon verkligen är det så ska man SÅKLART hålla sina barn borta, annars är man ohyggligt oansvarig, tycker inte ens att pappan borde få ha sin son hos sig, usch! :mad:

TS gör helt rätt! :bow:
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Men du kan inte veta vilka män eller kvinnor som är pedofiler...

Nä, så det är bäst att vi låser in ungarna och aldrig släpper dem ur sikte:love:.

Enya.

Nej, jag hade inte låtit mina barn leka hemma hos kompisen, självfallet så hade pojken varit jättevälkommen hem. Hade kontaktat pappan och lagt korten på bordet enligt Snuffsans förslag.
Jag har skitsvårt för pedofili och jag är fullt medveten att jag inte kan handskas med det, när jag var inom kriminalvården och blev erbjuden tjänst på anstalt för sexualbrott så avböjde jag eftersom jag inte är "klar" med mina känslor kring de personer som ägnar sig åt pedofili, .

Det smärtar mig att jag inte kan vara en stor människa och säga att alla människor har samma rätt, att efter avtjänat straff så har man sonat sitt brott osv, men i pedofilfall är jag en mycket liten och trångsynt människa.
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Men, när du säger att du har skitsvårt för pedofili, då antyder du att det finns grader i frågan. Att andra inte har lika svårt för det som du. Det resonemanget ställer jag inte upp på.

Enya: Jag skulle nog ljuga! Bara säga till barnen att det passar bättre just då att de leker hemma hos er.

Jag tycker du resonerar väldigt klarsynt i det här. Och självklart ska du inte utsätta dina barn för någon som helst risk. Det är stort av dig att du inte vill att deras kompis ska drabbas.

Mabuse: VET du att pedofili följer homo/hetero-uppdelningen? Jag har för mig att det inte är så men vill gärna läsa mer om det, ifall det du säger stämmer. Stämmer det inte - så tycker jag att det är olyckligt att blanda in det i pedofili.
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Men, när du säger att du har skitsvårt för pedofili, då antyder du att det finns grader i frågan. Att andra inte har lika svårt för det som du. Det resonemanget ställer jag inte upp på.

Jag tolkade det som att Rea, liksom jag, gärna vill kunna hantera framförallt oss själva i relation till tex dömda pedofiler bättre än vi kan.

Jag har, precis som Rea, jobbat med dömda kriminella. Jag vet från den erfarenheten att jag kan upprätthålla en vettig professionell attityd utan att själv må dåligt gentemot både större knarklangare och mördare. Men jag tror inte att jag klarar det gentemot fångar som dömts för sexbrott mot barn. Jag har sett till att slippa, både för deras och min egen skull.

Jag tror inte att de som klarar av den arbetsuppgiften - tack och lov finns det de som gör det - ser mellan fingarna med sexbrott mot barn. De klarar bara av att hantera sina egna attityder bättre än vad jag gör.

Det är enkelt för mig att inte delta i drev mot pedofiler, däremot. Jag tror inte att det betyder att jag tycker att pedofili är mer ok, än vad de som går i dreven tycker.
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Men, när du säger att du har skitsvårt för pedofili, då antyder du att det finns grader i frågan. Att andra inte har lika svårt för det som du. Det resonemanget ställer jag inte upp på.

Nädå :D, det är mina egna grader jag jämför med, hur benägen jag är att ge annat en chans, en vilja att förstå, hitta förklaringar, se individen inte handlingen osv osv osv, tror inte alls att andra skulle ha lättare eller svårare för det. Så jag antyder inte ett dugg, så du behöver inte ställa upp på något resonemang, för du läser in något som inte finns.

Vet inte om det blev begripligt, men jag vet hur jag menar och jag vet att jag inte antyder att andra inte skulle ha lika svårt för det som jag har.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Detta är ju extremt svårt. Enya vet något som är potentiellt farligt för andra barn. Säg att Enyas son (som inte är i riskzonen för han är kille) och killen leker nånstans och träffar en tjejkompis och de tre går hem till pedofilen. Vilket ansvar har då Enya för om tjejen råkar ut för sexuella övergrepp? Hon vet att mannen har gått över gränsen och förgripit sig på ett barn tidigare och inte gjort något för att se till att andra barn inte råkar lika illa ut. Frågan är om mannens människovärde verkligen ska gå före barns säkerhet. Och är det verkligen rimligt att man ska kunna göra den bedömningen av hur pass farlig han är för ens barn som lekman? Jag hade förmodligen tagit det säkra före det osäkra och dessutom informerat andra föräldrar om risken. Jag hade inte kunnat leva med att någon annan drabbats.
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

tycker inte ens att pappan borde få ha sin son hos sig, usch! :mad:

Det där vet du faktiskt ingenting om! Så lätt det är att uttala sig och dömma någon du inte har en susning om. Bara från att Enya skrivit några rader så ska sonen bort. Tänk efter lite till.



Och nej, jag tror inte att Enya hittar på, jag vill bara peka på hur lätt det är att dömma och dra slutsatser.
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Jag skulle nog ljuga! Bara säga till barnen att det passar bättre just då att de leker hemma hos er.

Men det är det jag tycker ska komma från pappan i så fall.



Och ni som tycker att Enya ska säga sanningen till sina barn, jag tycker inte man ska lägga sådant på en 8 resp 9 åring. Det är så lätt hänt att i stridens hetta råka säga något om pappan till pojken eller inför andra kompisar. Kan tänka mig två uppjagade, bråkande 8-åringar:
-Vi får inte snatta godis för min mamma.
-Din mamma är feg och dum!
-Din pappa knullar barn.
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Om jag vågar, vilket jag borde gör då det handlar om mina barn, så kommer jag säga det på söndag när barnen ska leka. :crazy:

Klart du vågar. Ta honom åt sidan, säg att du vet att han blivit dömd och varför och säga att du tycker myckat om sonen och gärna vill att han ska vara kompis med dina barn, men som pappan säkert förstår så vågar du inte riktigt lita på honom så de får leka hos dig. Det kommer du att klara galant.
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Det är inte mannen jag tänker på, det är sonen. Det kan inte vara lätt att leva med en förälder som är paria i samhället till den milda grad att inga kompisar får komma hem till en. Varför ska sonen straffas för faderns brott?

Varför Enya skulle hållas ansvarig för om mannen förgriper sig på en annan flicka förstår jag inte riktigt. Menar du att om Enyas son får vara hemma hos pappan så ger det andra barn intrycket att de också kan vara där, och därför är det Enyas ansvar ifall andra barn råkar illa ut hemma hos pappan?

Det låter onödigt hårt, tycker jag. Och direkt elakt mot sonen, följer man den logiken borde ju inga barn tillåtas att ens tala med honom, för då kan andra barn ta efter, kanske följa med hem, och tänk vad som skulle kunna hända då?
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Ja jag skriver ju att det är en komplex fråga. Jag menar att det inte är så enkelt som att efgtersom Enya har en son kan inget hända, för det kan ju hända andra barn som hänger med. Hon har ett visst moraliskt ansvar för att se till att barn inte kommer i kontakt med pedofilen, vill hon inte informera andra föräldrar så anser jag att hon måste se till att hennes barn inte är orsaken till att andra barn kommer dit. Jag skulle hellre sätta min tilltro till andra föräldrars storsinthet och att de resonerar som Enya i frågan (att se till att pojken inte hamnar alltför mycket i kläm) än att en pedofil ska kunna hålla tassarna borta från barn på besök i hemmet.

Säg att jag ska anställa en ekonom i mitt företag och jag väljer en person som andra i min närhet vet är en dömd förskingrare. Det känns rimligt att det är jag som får ta ställning till om jag vill ge personen en chans i mitt företag snarare än att andra gör det valet åt mig och inte informerar mig. Jag tycker inte att det per automatik är så att det mest moraliska beteendet är att inte informera och hindra andra från att ta individuell ställning.
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Sjukdom skulle jag inte kalla det. En sexuell läggning är det. Är homosexuella också sjuka eller? För det är ju också en sexuell läggning.
I åtminstone Sverige så kan man inom psykvården ge någon diagnosen pedofili; dvs det betraktas som en sjukdom. Likväl som zoofili eller någon av de andra filierna.

Det finns juridiskt bara tre sexuella läggningar; homo-, bi- eller heterosexualitet.
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Jag fattar inte riktigt, menar du att Enya har ett ansvar att inga barn ser hennes barn leka med den här pojken utan att deras föräldrar är informerade om att hans pappa är pedofil?

Man kan ju tänka sig att grannbarnen hakar på när Enyas söner leker med pojken hemma hos sig exempelvis, menar du att Enya då har skyldighet att informera grannarna om att den pojkens pappa är pedofil, ifall de skulle få för sig att följa med honom hem nån gång?

Jämförelsen med anställning haltar eftersom det då rör sig om vuxna enbart, inte om att barnen till förskingraren drabbas. Det är ju det jag vänder mig mot, att barnen ska sota för det föräldrarna gjort. Till exempel genom att andra föräldrar håller sina barn ifrån en, och alla får veta vad ens pappa gjort och att ingen kompis nånsin tillåts följa med hem och leka. Det låter som en hemsk uppväxt, tycker jag, vad har den stackars saten gjort för att förtjäna det?
 
Sv: Ska mina barn få leka hos en dömd pedofil?

Säg att pojken blir bästis med en tjej i samma ålder, ska Enya då bara blunda och hoppas på det bästa när hon vet det hon vet? Genom att hon håller tyst med information om en allvarlig risk som hon känner till så har hon tagit på sig ett visst ansvar för andras väl och ve. Vill hon inte ha det ansvaret så får hon informera dem och så får andra själva välja hur de vill agera.

Du förutsätter att pojken skulle få en hemsk uppväxt pga detta, men det är inte alls säkert, läggs det fram på rätt sätt så kan människor säkert välja att stötta pojken precis som Enya vill. Det går inte att jämföra lidande men hellre att barn inte får leka hemma hos honom (eller att man löser det genom att pappan aldrig är ensam med barnen) än att andra barn utsätts för sexuella övergrepp. Jag är inte jätteinsatt i pedofiler men att barn frekvent är på besök i hans hem borde öka återfallsrisken rejält.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 322
Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 150
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 023
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
9 100
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp