Ska man verkligen...

J

jumanji

skaffa hund till vilket pris som helst, har en vän som är hemifrån 10 timmar per dag hennes man jobbar skift på fabrik så en del dagar är han helledig.
De ska skaffa valp, valpen kommer 4 veckor innan vännen går på semester så de 4 veckorna ska hunden vara hos hennes syster:crazy:
Sen har vännen semester i 5 veckor och tar då själv hand om hunden. när semestern är slut är alltså hunden 17 veckor gammal, hur har hon tänkt lösa det, jo hennes syrra kommer hjälpa henne rasta hunden:crazy:

Man får inte vara så egoistisk så man skaffar hund bara för att man så gärna vill ha hund, hunden måste väl få inte bara en bra start i livet utan ett bra liv överhuvudtaget.

Vad tycker ni
jumanji

Sv: Ska man verkligen...

Ja tråkigt när folk inte tänker till.
Man kan ju undra vad de sagt till uppfödaren? Jag skulle aldrig sälja till dom iallafall.

Är tveksam. Tycker det blir för många inblandade, det är ju bara en liten valp, som den första tiden ska ha trygghet och en fast plats i tillvaron för att bli trygg. Kan de inte vänta lite tills det ordnat sig med tillsyn etc.

Låter ju inte så bra, om nu bara syrran ska komma och rasta den lille
:(. Tio timmar är alldeles för mycket för vilken hund som helst, och en 17 v valp skulle jag då inte lämna mer än kanske EN timme, förutsatt att ensamhetsträningen funkat bra.

Om syrran däremot är tänkt som dagmatte när maken jobbar, så varför inte?

Jag ser det som såhär:

Att skaffa sig en hund är ingen FÖRBANNAD rättighet som vi människor besitter, utan ett underbart previlegium som vissa av oss får chansen att förgylla livet med..

Jag ser det som såhär:

Att skaffa sig en hund är ingen FÖRBANNAD rättighet som vi människor besitter, utan ett underbart previlegium som vissa av oss får chansen att förgylla livet med..

Håller med!

Vän eller ej.
Jag skulle ta ett allvarligt snack med personen.
Alt. prata med säljaren av valpen.. Faktiskt.

skaffa hund till vilket pris som helst, har en vän som är hemifrån 10 timmar per dag hennes man jobbar skift på fabrik så en del dagar är han helledig.
De ska skaffa valp, valpen kommer 4 veckor innan vännen går på semester så de 4 veckorna ska hunden vara hos hennes syster:crazy:
Sen har vännen semester i 5 veckor och tar då själv hand om hunden. när semestern är slut är alltså hunden 17 veckor gammal, hur har hon tänkt lösa det, jo hennes syrra kommer hjälpa henne rasta hunden:crazy:

Man får inte vara så egoistisk så man skaffar hund bara för att man så gärna vill ha hund, hunden måste väl få inte bara en bra start i livet utan ett bra liv överhuvudtaget.

Vad tycker ni
jumanji

Anledningen till varför jag skaffade en vuxen hund och inte en valp... suck... Jag må inte vara världens bästa matte, men det där kändes inte kul för den stackars valpen...

Jag ser det som såhär:

Håller med till fullo, o känner mig lyckligt lottad och priviligerad att faktiskt HA möjligheten att omge mig med diverse pälsar av olika slag :p

Ja tom när det är skitväder och hunden måste ut så känner jag mig lycklig (överdrivet = kanske inte för stunden ) men allt det där "jobbiga" försvinner när voffsen kommer smygande och kryper upp tätt intill i sängen/soffan och bara kurar...

/ C som saknar sin "lilla" pajas :(

Är det inte dax för en ny liten darling snart ;)?

Själv är jag mer än överförtjust nöjd med min lilla cockertjej- vet ju att det är en ras du sneglat på.

Vad tycker ni
jumanji

Så varför skaffar man hund om inte för sin egen skull ? :angel:

Men hur läser du människa?

jumanji skrev:
Man får inte vara så egoistisk så man skaffar hund bara för att man så gärna vill ha hund

Att man skaffar hund av egoistiska skäl är ju självklart, men det är inte alltid att vill & kan går hand i hand !

( vill och för egen skull är två helt skilda ord med olika betydelse )

Ansåg även sambon o jag när vi skaffade hund för 4 år sedan.
Vi har inte tid med en valp, så vi köpte oss en vuxen hund som klarar av att vara ensam i några timmar själv. Det är hon sällan i och för sig, oftast hänger hon med överallt eller har hundvakt/är hos släkt.

Ja allt är nytt och det känns verkligen UNDERBART

Ut med det gamla/fula/elaka ( ex sambon ) och in med det nya/gulliga/stöttande ( nuvarande )

Vi är ju inte "riktiga" sambos ännu eftersom jag bara bor hos honom, men till sommaren/hösten ska vi köpa Lgh i Gbg..

Nog om mig, resten kan vi ta över PM: kanske ( annars riskerar vi att låsa tråden )

Vaddå håller inte?

Självklart skaffar man hund (häst, katt, kanin etc...) för att man vill ha en! MEN man måste oxå se till att man har möjlighet att ta hand om den, annars får man faktiskt avstå, då det inte bara handlar om att uppfylla sina egna behov (nämligen önskan att ha ett djur)utan att man faktiskt oxå tar på sig ansvaret för någons liv. Kan man inte ge djuret att drägligt liv får man helt enkelt avstå från att skaffa det tills man har en livssituation där man kan göra det!

Förstår du då?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 915
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 538
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 574
Senast: fixi
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar